PROCESNÍ PŘÍSTUP V MANAGEMENTU KVALITY n Adam Smith „O původu bohatství národů“ r. 1776 - dělba lidské práce n taylorizmus n ucelené systémy řízení kvality – 70.léta 20. století (MIL Q – 1959) HACCP, n 80. roky 20. století – informační systémy, Business process Reengineering, Hodnotový řetězec, vztahový marketing, ISO 9000, rozšíření TQM, modely excelence definice procesního managementu n „integrovaný soubor činností (aktivit), využívající zdroje pro transformaci vstupů na výstupy“ n „….systematický a strukturovaný přístup analýzy, zlepšování, kontroly a řízení procesů s cílovou kvalitou produktů“. n „…skupina nástrojů a metod na zlepšování výkonnosti podnikových procesů“ n „…přístup využívající ucelenou metodiku zlepšování procesů a prevence vzniku chyb na všech podnikových úrovních:“ procesní management – tradiční versus procesní organizace a hierarchie n - subprocesy n - činnosti/aktivity n - úkony/úkoly n proces anebo na subproces - součet dále uvedených aktivit = hodnotu přidávající aktivity (hodnototvorné činnosti dle Portera) + „předávající“ aktivity (zajišťují tok vstupů a výstupů mezi organizačními jednotkami) + kontrolní aktivity + zbytek důležitých aktivit z tzv. sekundárních (dle Portera) anebo usnadňujících, které nelze začlenit do předávajících a kontrolních. Anebo na hlavní, podpůrné řídící a podpůrné obslužné - tzv. TYPY anebo druhy procesů/činností. Process vs. Function prvky procesů vstupy/výstupy procesů n lidé n práce n činnosti n úkoly n záznamy n dokumenty n formy n zdroje n pravidla n regulace n zprávy n materiál n dodávky n nástroje n zařízení atd. n produkty n služby n informace n dokumenty n záznamy n zprávy n data n požadavky n námitky n komentáře n zpětnou vazbu n zdroje n rozhodnutí n plány n myšlenky n řešení n návrhy n instrukce a další příklady procesů v managementu kvality n proces managementu kvality jako takový n proces/y řízení zdrojů n regulační výzkumný proces/y n proces/y výzkumu trhu n proces/y tvorby designu, resp. návrhu produktu n nákupní/zásobovací/pořizovací proces/y n výrobní proces/y n proces/y poskytování služeb n proces/y související s péčí o produkty n proces/y hodnocení potřeb zákazníků n proces/y komunikace se zákazníkem n interní komunikační proces/y n proces(y kontroly dokumentace n proces/y evidence n proces/y uchovávání záznamů n proces/y plánování n proces/y školení n proces/y manažerské kontroly n proces/y interního auditu n monitorovací a měřící proces/y n proces/y řízení neshody n proces/y neustálého zlepšování n obecný systémový proces/y 3 základní složky, součásti pilíře procesního MNG n a) procesní analýza 1 identifikaci procesů a v rámci nich činností, úkonů a/anebo úkolů; 2.určení typu a důležitosti procesů, resp. subprocesů a činností a úkolů – tedy vzhledem k tzv. kritickým faktorům úspěchu, 3. definování hranic procesů a činností (resp. úkonů); 4. hierarchizace procesů (provázanosti úkonů, činností, subprocesů aktivit) – například v podobě tzv. dekompozičních stromů 5. toky anebo posloupnost a souslednost úkonů, činností, subprocesů, procesů v podobě tzv. tokových diagramů anebo procesních map – definují se taktéž rozhodovací body 6.„organizace“ (přičlenění k útvarům a osobám – tedy určení vlastnictví) +styčné body interakce nebo spolupráce, identifikace různých omezení a identifikace zdrojů + definování ukazatelů procesů včetně zodpovědnosti za hodnocení zdroj obrázků: PM 101 An Introduction to Business Process Management and BPM Systems. Brett Champlin, President, ABPMP. Association of Business Process ... www.dama.internet4associations.com/files/public/Mar05BBChamplinBPM101v3.ppt - n b) řízení výkonnosti procesů Výkonnost procesů lze definovat takto: „….je míra dosažení požadovaných výsledků daného procesu (činnosti, úkonu), které velikost je vyjádřená rozdílem mezi skutečným výsledkem a výsledkem požadovaným, Výsledek představuje cíl a měřidlem je ukazatel.“ sledování, měření a hodnocení zjištěných hodnot ukazatelů a přijetí opatření pro další období určení tzv. atributů procesů a atributů činností - měřitelná podoba + zásady měření soustava ukazatelů n c) zlepšování procesů KAIZEN – (Toyota) - Cross-Functional Management –horizontální řízení a Policy Deployment –plánovací systém Tři Mu: Muda – plýtvání, Mura – odchylka, odklon, nevyváženost a Muri – přetížení http://www.kaizen-institute.com/ http://www.cz.kaizen-institute.com/ audit kvality procesů FMEA (Failure Mode and Efects Analysis) procesů http://www.fmeainfocentre.com/