EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI MANAGEMENTU KVALITY ČS – 22 MINUT, 36 VTEŘIN NÁKLADY VÝDAJ ÚSPORA KLASIFIKAČNÍ ANALÝZA: n přímé a nepřímé n primární a vyvolané n měřitelné a neměřitelné (obtížně zjistitelné, skryté anebo nezjistitelné); n na udržení a na zvýšení kvality; n preventivní a následné; n dle etap procesu zajištění kvality; n u jednotlivých členů integrovaného (i méně integrovaného) dodavatelského řetězce; n podle řídící hierarchie v podniku/organizaci; n na prevenci, nekvalitní výrobu (i v přenosném slova smyslu) a na kontrolu VZÁJEMNÁ PROVÁZANOST NÁKLADŮ NA KVALITU: n analýza důsledků provázanosti nákladů na prevenci, kontrolu kvality a interní a externí důsledky nekvality anebo případně i externí řízení zajištění kvality n analýza následnosti důsledků určitých nákladů na kvalitu na náklady v další fázi spirály kvality n podíly různých druhů nákladů na nákladech na kvalitu – například podíl mzdových nákladů ve struktuře (vybrané) na celkových (měřených) nákladech na kvalitu anebo podíly vybraných podskupin nákladů na kvalitu na celkových nákladech na kvalitu apod. n sledování vlivu pohybu nákladů na kvalitu na jiné ukazatele – zejména finanční výkonové – například na výnosy apod. n a můžou být sledovány i vztahy mezi fází a úrovni implementaci systému managementu kvality a dopady na vybrané náklady apod . MODELY – METODY N MNGQ I. MODEL NÁKLADŮ KVALITY V RÁMCI ŽIVOTNÍHO CYKLU PRODUKTU náklady výrobce náklady zákazníka náklady společnosti II. TARGET COSTING maximálně přípustné náklady – allowable costs standardní výrobní náklady -tzv. drifting costs III. PQC MODEL (James Harrington 1964) I Direct poor-quality cost A. Controllable poor-quality cost (1) Prevention cost (2) Appraisal cost (3) No-value-added cost B. Resultant poor-quality cost (1) Internal error cost (2) External error costC. Equipment poor-quality cost II Indirect poor-quality cost A. Customer-incurred cost B. Customer-dissatisfaction cost C. Lost-opportunity cost D. Loss-of-reputation cost http://www.hjharrington.com/html/body_poor_quality_cost.html IV. PAF MODEL (PREVENTION-APPRAISAL- FAILURE) - náklady na prevenci - náklady na kontrolu, posouzení, analýzu - náklady na chyby/vady – interní a externí Ansari - posuzování nákladů ztráty příležitosti Sandoval – Chavez a Beruvides - 3 komponenty: na nevyužití instalované kapacity, nesprávné zacházení se zdroji a špatné dodání služeb V. Model shody – neshody PAF model + Juran – nehmotné, Ross – procesy, Carr – ztracené příležitosti VI. ACTIVITY-BASED COSTING V MANAGEMENTU KVALITY n Nps = Nmz . P + Nmat . P + Nnj . P + Nnz + Nnd ... [Kč] kde: - Nps - celkové náklady na poskytnutí služby určitému počtu zákazníků, - Nmz - přímé mzdové náklady spojené s obsluhou jednoho zákazníka, - Nmat - přímé materiálové náklady spojené s obsluhou jednoho zákazníka, - Nnj - nepřímé (režijní) náklady spojené s obsluhou jednoho zákazníka, - Nnz -nepřímé náklady spojené s poskytnutím služby všem zákazníkům, - Nnd - další nepřímé náklady spojené s poskytnutím služby zákazníkům, -P - celkový uvažovaný počet zákazníků.