Procesní přístup k modelování podniku Co to jsou procesy Proces obecně je posloupnost změn vlastností či atributů systému či objektu. Podnikový proces je logicky a sekvenčně uspořádaný soubor transformací majících společný cíl (technologických operací, řídících aktivit, postupových kroků, činností) kde výstup z předchozí transformace je propojen se vstupem do následující transformace. Co to jsou procesy Plánování výroby a prodeje Analýza trhu Posouzení skladby a objemu sortimentu Prognóza prodeje Financování Finanční plánování Kapitálové vklady Řízení fondů Plánování sortimentu výrobků Projektování výrobků Cenová tvorba Zajištění technických charakteristik výrobků Zajištění materiálu Specifikace materiálových potřeb Obstarávací činnosti Vnitřní zásobovací činnosti Řízení zásob Kontrola jakosti zásob Typy procesů • Procesy elementární • Procesy klíčové • Procesy podpůrné Procesy podpůrné pak mohou být: Podle způsobu podpory: a) jednorázové b) paralelní Podle specifičnosti: a) lokální b) universální Příklady Hlavní Marketing a prodej Vývoj výrobku/služby, uvedení na trh Výroba Distribuce Fakturace Zpracování objednávek Služby zákazníkům Podpůrné Formální strategické a taktické plánování Rozpočtování Školení Řízení zdrojů Nákup Další členění 1. Řídící procesy 2. Hlavní procesy 3. Vedlejší procesy 4. Podpůrné procesy 5. Sdílené procesy Vlastnosti procesů, pojmy Vstup Výstup Aktivity (Zahájení, rozhodování, změny, ukončení) Zdroje Vykonavatel Vlastník Procesní a funkční struktura Množina činností a sekvenčních, informačních či hmotně-energetických vztahů mezi nimi představuje procesní strukturu organizace. Funkční (útvarová) struktura Útvarová struktura představuje množinu útvarů daných seskupením funkčních či pracovních míst a mocenských resp. informačních a hmotně-energetických vztahů mezi nimi. Funkční (útvarová struktura) Od funkční k procesní struktuře Rozdíly a problémy Prvky procesního modelu Procesní strategie Procesní strategie je celkový přístup organizace k hmotnému produkování statků a poskytování služeb Procesní plánování Procesní plánování přeměňuje návrhy do fungujících instrukcí pro produkci. Postupné zlepšování procesů Postupné zlepšování procesů Business process reengineering Zlepšení vs. Inovace Nejčastější důvody reengineeringu Měření procesů Různá kritéria u - inovačních procesů - provozních procesů - servisních procesů Kontrola procesů Procesní analýza Procesní analýza je systematické zkoumání všech aspektů procesu za určitým účelem (zrychlení, zefektivnění, zlevnění procesu). Hierarchie procesů Funkce: • Hlavní • Základní • Doplňkové • Možné • Podpůrné Porterův model hodnotového řetězce Hodnotový řetězec dle BSC Vývojové diagramy Procesní mapa Prameny dat 1. Směrnice společnosti 2. Normy 3. Pozorování a měření přímo v podniku 4. Organizační schéma 5. Dřívější existující procesní mapy nebo procesní mapy obdobných organizací (případně informace získané z projektů benchmarkingu nebo z popisů best practices v oboru) 6. Rozhovory se zainteresovanými osobami (vlastníci, uživatelé, přímí účastníci procesů Postup modelování 1. Sběr dat 2. Uspořádání procesní mapy 3. Zdokumentování mapy 4. Zpětná interakce Strukturovaná procesní analýza Ke zmapování jednoho subjektu se používá několik hierarchicky uspořádaných map. Na nejvyšším stupni je použita velmi nízká rozlišovací úroveň, což znamená, že procesy jsou velmi zjednodušené. Standardy pro modelování procesů ISO normy BPML UML IDEFx Úrovně modelování 1. Prostý popis – obdoba nakreslení procesní mapy na papír. 2. Model umožňující simulaci procesů. 3. Model umožňující simulaci a optimalizaci procesů. Modelování v programu Visio