Hospodářská soutěž v EUHospodářská soutěž v EU I. Zakázané dohody ESF MU, Brno 6. 11. 2006 JUDr. Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Struktura prezentaceStruktura prezentace I. Zakázané dohody [81(1) TEC] 1. Formy dohod 2. Druhy dohod 3. Protisoutěžní předmět a účinek 4. Pravidlo de minimis 5. Další ujednání, na která se čl. 81(1) TEC nevztahuje 6. Výjimky ze zákazu dohod Zakázané dohodyZakázané dohody Čl. 81 TEC ­ systematika (1) definice, demonstrativní výčet, zákaz (2) soukromoprávní důsledky ­ neplatnost (3) výjimky ze zákazu ad Zakázané dohodyad Zakázané dohody Čl. 81 (1) TEC veškeré dohody mezi podniky, rozhodnutí sdružení podniků a jednání ve vzájemné shodě, které by mohly ovlivnit obchod mezi členskými státy a jejichž cílem nebo výsledkem je vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže na společném trhu. ad Zakázané dohodyad Zakázané dohody podniky musejí vytvářet svou obchodní politiku zcela samostatně regulace ,,dohod" se týká jakékoliv koordinace mezi podniky, resp. odstranění nejistoty ohledně jejich budoucího jednání rozlišují se ­ dohody ­ rozhodnutí sdružení podniků ­ jednání ve shodě (i) Dohody(i) Dohody soulad vůlí (concurrence of wills) mezi nejméně dvěma stranami, bez ohledu na to, v jaké formě se tato vůle projeví, pokud představuje skutečný výraz (faithful expression) úmyslu těchto stran nemusí se jednat o závaznou smlouvu i pokud byl obsah smlouvy ,,vnucen" ((iiii) Rozhodnutí sdružení podniků) Rozhodnutí sdružení podniků jakékoliv aktivity sdružení, jejichž cílem je koordinace chování jeho členů Rozhodnutí, doporučení, stanovy ... (iii) Jednání ve shodě 48/69 ICI indicií ,,neobvyklé" paralelní chování podniků na trhu (pokud ,,sladění" není jediným možným vysvětlením paralelismu) Koordinace chování soutěžitelů, která nahradila jejich nezávislé jednání Cílem preventivní odstranění pochybností o budoucím chování konkurence Přímé či nepřímé kontakty Druhy dohod Vertikální každý podnik působí na různé úrovni výrobního nebo distribučního řetězce týkají se podmínek, za kterých mohou jejich strany nakupovat, prodávat nebo dále prodávat určité zboží nebo služby Horizontální mezi dvěma nebo více podniky, které působí na stejné úrovni trhu Způsobilost dohody narušit soutěž vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže na relevantním trhu ­ vůči stavu, který by na trhu byl nebýt dohody Narušení soutěže je jejich předmětem (object) účinkem (effect) ProtisoutěžníProtisoutěžní předmětpředmět Dohody protisoutěžní již ze své podstaty (by their very nature) Není třeba posuzovat konkrétní účinky ani úmysl stran Omezení s ,,tvrdým jádrem" (hard-core restrictions), zejm. dohody: ­ o cenách ­ o rozdělení trhu ­ bid rigging, ... ProtisoutěžníProtisoutěžní účinkyúčinky Skutečné i potenciální Hodnocení celého ekonomického kontextu dohody (nejen doslovný výklad předmětných ustanovení) Nezohledňovány prosoutěžní účinky (až v rámci čl. 81(3) TEC) Ujednání nespadající pod čl. 81(1) ,,dohody" uvnitř podniku (+ tzv. nepravé obchodní zastoupení) dohody bez komunitárního prvku dohody menšího významu ­ tzv. pravidlo de minimis (oznámení Komise 2001/C 368/07) ­ tržní podíl 10 % u dohod horizontálních 15 % u dohod vertikálních ­ nevztahuje se na ,,tvrdá" omezení Ancillary restrictions Demonstrativní výčetDemonstrativní výčet přímo nebo nepřímo určují nákupní nebo prodejní ceny anebo jiné obchodní podmínky omezují nebo kontrolují výrobu, odbyt, technický rozvoj nebo investice rozdělují trhy nebo zdroje zásobování uplatňují vůči obchodním partnerům rozdílné podmínky při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodněni v hospodářské soutěži podmiňují uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí Výjimky ze zákazu dohodVýjimky ze zákazu dohod Čl. 81 (1) TEC může být prohlášen za neúčinný pro dohody nebo kategorie dohod, které ­ přispívají ke zlepšení výroby nebo distribuce, technologie, hospodářského rozvoje, ­ vyhrazují spotřebitelům přiměřený podíl na výhodách, ­ obsahují jen nezbytná omezení, a ­ neumožní vyloučit hospodářskou soutěž na relevantním trhu. Blokové výjimkyBlokové výjimky = výjimky pro ,,kategorie dohod" Určité typizované kategorie dohod vyjmuty ze zákazu (viz) Nařízení EK (Rady) Příloha Oznámení Komise 2004/C 101/04 Stanoví obrat, tržní podíl, možná ujednání V ČR i na jednání bez komunitárního prvku Možnost v konkrétním případě výjimku odejmout ad Blokové...ad Blokové... Základní přehled blokových výjimek Nařízení Rady č. 19/65/EHS ­ Nařízení Komise č. 2790/99 o aplikaci článku 81 (3) SES na kategorie vertikálních dohod ­ Nařízení Komise č. 1400/02 o aplikaci o aplikaci článku 81 (3) SES na kategorie vertikálních dohod v oblasti motorových vozidel ­ Nařízení Komise č. 772/2004 o aplikaci článku 81 (3) SES na určité kategorie dohod o transferu technologií Nařízení Rady (EHS) č. 2821/71 ­ Nařízení Komise č. 2658/2000 o aplikaci čl. 81 (3) na kategorie specializačních dohod ­ Nařízení Komise č. 2659/2000 o aplikaci čl. 81 (3) na kategorie dohod o výzkumu a vývoji Sektor zemědělstvíSektor zemědělství Čl. 36 TEC: soutěžní pravidla se na zemědělskou produkci vztahují jen v rozsahu stanoveném nařízením Nařízení Rady (EHS) 26/62 ­ Soutěžní pravidla se uplatní v plném rozsahu, s výjimkou: ­ Dohod, které se týkají produkce a obchodu se zemědělskými produkty, které ­ Tvoří nedílnou součást národní organizace trhu, nebo ­ Jsou nezbytné k dosažení cílů CAP (eg. Dohody sdružení o společném skladování, zpracování, ... NE O CENÁCH) VýjimkyVýjimky ex legeex lege Před ,,Modernizací" výjimky individuální (Komise rozhodla, že určité dohodě uděluje ex nunc výjimku) Nová pravidla aplikace čl. 81 a 82 TEC ­ Nařízení Rady 1/2003 ­ dohody splňující podmínky čl. 81 (3) TEC ex lege a ab initio platné Splnění podmínek prokazuje podezřelý podnik Oznámení Komise 2004/C 101/05