Podklady k 3. cvičení DATP (updated 25.10.2006) (pozn: jedná se zatím pouze o draft. V případě, že naleznete chyby, tak mi to prosím oznamte) 1) Daňový systém definuje daň z příjmů fyzických osob jako progresivní daň (uvažuj vždy klouzavou progresi, pokud není řečeno jinak). Sazby daně jsou znázorněny v následující tabulce. Spočítej jakou daň zaplatí lidé s příjmem 80, 120, 180 a 250. Zdanitelný příjem od do Daňová sazba 0 100 10 % 100 200 20 % 200 a více 50 % Řešení: Příjem Daň 80 8 120 14 180 26 250 55 2) Daňový systém definuje daň z příjmů fyzických osob jako progresivní daň s existencí daňové úlevy. Sazby daně jsou znázorněny v následující tabulce. Stát se rozhoduje, jestli nahradí odečitatelnou položku na poplatníka ve výši 50 (systém OP) slevou na dani ve výši 10 (non-refundable) (systém DS). Spočítej jakou daň zaplatí lidé s příjmem 80, 120, 180 a 250 a graficky znázorni zaplacenou daň a čistý příjem pro různou úroveň příjmů. Zdanitelný příjem od do Daňová sazba 0 100 10 % 100 200 20 % 200 a více 50 % Řešení: Systém OP Systém DS Příjem Daň Příjem Daň 80 3 80 0 120 7 120 4 180 16 180 16 250 30 250 45 HP daň 10 20 30 200100 HP 100 200 300 200100 ČP HP daň 10 20 30 200100 100 200 300 200100 HP ČP Rozšíření: ˇ Spočítej efektivní daňovou úlevu pro oba dva systémy (u systému OP existují dvě cesty jak ji spočítat: rozdílová a jako součin OP a mezní sazby daně ­ zde ale pozor na to, do jaké mezní sazby OP náleží) ˇ Co můžete říci o distribuci úlev mezi jednotlivé poplatníky? ˇ Jaký vliv na progresivitu daňového systému má zvolená forma daňové úlevy? Poznámka: ˇ Zkuste si na průhlednou fólii (papír) nakreslit graf daňového výnosu za situace, kdy neexistuje žádná forma daňové úlevy. Tento graf pak přiložte na oba dva grafy za situace existence daňové úlevy. Co z tohoto srovnání můžete vyvodit? 3) Daňový systém definuje daň z příjmů fyzických osob jako progresivní daň s existencí daňové úlevy. Sazby daně jsou znázorněny v následující tabulce. Stát se rozhoduje, jestli nahradí odečitatelnou položku na poplatníka ve výši 70 (systém OP) slevou na dani ve výši 30 (refundable = negativní důchodová daň) (systém NDD). Graficky znázorni zaplacenou daň a čistý příjem pro různou úroveň příjmů. Kteří poplatníci budou lobovat pro systém OP a kteří pro NDD? Jaký vliv na nabídku práce by mělo nahrazení systému OP systémem NDD (uvažuj důchodový a substituční efekt). Zdanitelný příjem od do Daňová sazba 0 100 30 % 100 a více 60 % Řešení: Systém OP Systém NDD Příjem Daň Příjem Daň 80 3 80 -6 120 15 120 12 180 36 180 48 250 78 250 90 200 daň HP100 10 20 30 -30 -20 -10 0 50 40 54321 Dopad na nabídku prácePoplatník důchodový substituční celkem 1 2 0 3 4 - 5 0 Rozšíření: ˇ Spočítej efektivní daňovou úlevu pro oba dva systémy ˇ Co můžete říci o distribuci úlev mezi jednotlivé poplatníky? ˇ Jaký vliv na progresivitu daňového systému má zvolená forma daňové úlevy? ˇ Dopady jsou uvažovány pro případ, že nárok na NDD mají všichni, tedy i ti, co nepracují. Zamyslete se, jak by se změnil dopad, pokud by NDD byla poskytována pouze těm, co odpracují min. 10 hodin týdně. ˇ Proč je v řešení graf rozdělen právě na 5 skupin poplatníků? Podle čeho je toto dělení provedeno? (nápověda: na čem záleží substituční a důchodový efekt daně?) Poznámka: ˇ Zkuste si na průhlednou fólii (papír) nakreslit graf daňového výnosu za situace, kdy neexistuje žádná forma daňové úlevy. Tento graf pak přiložte na oba dva grafy za situace existence daňové úlevy. Co z tohoto srovnání můžete vyvodit? 4) Český daňový systém v roce 2006 definuje daň z příjmů fyzických osob jako progresivní daň s existencí daňových úlev. Uvažujme dále jenom dvě nejčastější ­ na poplatníka a dítě, naopak abstrahujme od existence sociálního a zdravotního pojistného. Veškeré údaje jsou přepočteny na měsíční bázi (drobná a omluvitelná nepřesnost). Sazby daně jsou znázorněny v následující tabulce. Stát v roce 2005 nahradil odečitatelnou položku na dítě ve výši 1880 Kč daňovou slevou (refundable) ve výši 500 Kč a v roce 2006 nahradil odečitatelnou položku na poplatníka ve výši 3170 Kč daňovou slevou (non- refundable) ve výši 600 Kč. Zdanitelný příjem od do Daňová sazba 0 10 100 12 % 10 100 18 200 19% 18 200 27 600 25 % 27 600 32 % Otázky: ˇ Graficky znázorni zaplacenou daň a čistý příjem pro různou úroveň příjmů před a po uvedených opatřeních. Ve výpočtech pracujte s bezdětným poplatníkem a poplatníkem s jedním dítětem. ˇ Kteří poplatníci budou lobovat pro systém OP a kteří pro daňovou slevu? Poznámka: ˇ Příklad vhodný pro PC ˇ Jestli chcete, v zájmu větší přesnosti, můžete počítat i se sociálním a zdravotním pojistným zaměstnance (8,0 % + 4,5 %) 5) Zadání je stejné jako v předcházejícím příkladu, vycházejme ale pouze z platné legislativy (tzn. uvažujte již pouze daňové slevy). Předpokládejme rodinu se dvěma dětmi, kterou se stát rozhodl dále finančně podpořit zavedením společného zdanění manželů (dále jen ,,SZM"). SZM má podobu daňového splittingu ­ tj. daňové základy se sečtou a rozdělí na dvě stejné poloviny. Příjem partnerů je uveden v následující tabulce (ve formě % průměrné mzdy roku 2005 ­ viz ČSÚ). Lehčí zadání Složitější zadání Partner č. 2 Partner č. 2 40 % 67 % 100 % 200 % Variabilně ­ 0 ­ 250 % 40 % 40 % 67 % 67 % 100 % 100 % Partner č. 1 200 % Partner č. 1 200 % Otázky: ˇ Vypočítejte celkovou daňovou povinnost domácnosti před a po zavedení společného zdanění manželů. ˇ Jaká je výše celkové daňové úlevy a na čem záleží? 6) One current government policy to increase the income of the poor is the Earned Income Tax Credit (EITC). Assume that the structure of this credit is as follows: ˇ - you receive a tax rebate of 16.7% of wages up to $7140 of earnings ˇ - you then receive a subsidy of 16.7% of $7140 up to $11250 ˇ - you then are taxed at an extra 11.9% up to $21242 Ignore, for now, the other features of the tax code and of the welfare system. a) Diagram the effect of the EITC on the budget constrain of an individual with a potential wage of $20 per hour b) Will the EITC increase labor supply in the economy? Discuss its possible effects on different groups. c) Jaký dopad má EITC na poplatníka se mzdou $10 per hour Řešení: http://aka-ocw.mit.edu/NR/rdonlyres/Economics/14-41Public-EconomicsFall2002/A758840B-2772-467F-8AB5-7E33017D41B6/0/ps4a.pdf ˇ Předpokládejme roční maximální množství práce 2000 hodin 1 2 3 4 ČP 357 1062563 2000 L Dopad na nabídku prácePoplatník důchodový substituční celkem 1 - 2 0 3 4 0 0 0 Dopad na nabídku prácePoplatník důchodový substituční celkem 1 - 2 0 3 1 2 3ČP 1125714 2000 L