Terciární vzdělávání Rysy vysokého školství před rokem 1989 - Centrálně byrokratické řízení celého systému - Studijní plány i výzkum pod dohledem komunistické strany - Unitární systém studijních programů - Vysoké školy a výzkum institucionálně odděleny - Financování VŠ zcela závislé na státu – „přírůstkové rozpočtování“ Změny po roce 89 • 1990 Zákon o vysokých školách • Zachování „unitárního charakteru“ • Nevytvořil legislativní rámec pro soukromé školy a vysoké školy neuniverzitního typu. • Většina státem financovaného výzkumu zůstávala koncentrována na Akademii věd • Nedostatek financí Příprava reformy financování vysokých škol • 1993 – pracovní skupina pověřena přípravou reformy financování vysokých škol • Australský systém • Model 1 – o vybrané školné se snižují veřejné výdaje na vysoké školství • Model 2 – vybrané školné je dodatečným zdrojem růstu celkového rozpočtu škol Základem pro výpočet školného byly průměrné normativní studijní náklady Dva režimy poskytování dávek sociální podpory (nevratný, vratný) Posílení autonomie • Zákon o vysokých školách č.111/1998 Sb. • Posilování autonomie vysokých škol (formální) • Veřejnoprávní instituce s rozsáhlými majetkovými právy (omezené), omezení v podnikání • Finanční závislost na státu zůstala beze změny • Uznání tzv. „neuniverzitních škol – otevření prostoru pro neuniverzitní segment terciálního školství – soukromé školy, 200/01 – 14 soukromých VŠ. Typy financování vysokého školství • 2 indikátory: • Podíl finanční podpory studentů (granty, půjčky, stipendia) na celkových výdajích na terciární vzdělávání. • Podíl soukromých zdrojů na financování terciárního vzdělávání Tři odlišné typy zemí: 1) Typ A: vysoký podíl soukromých zdrojů a výrazná sociální pomoc studentů (Austrálie, USA, Kanada) 2) Typ B: Výrazný podíl financování z veřejných zdrojů, programy sociální pomoci (skandinávské země) 3) Typ C: Nízký podíl soukromých zdrojů, slabá pomoc státu (většina postkomunistických zemí, ČR, Portugalsko, Francie a Německo) Legislativa • Zákon O vysokých školách č. 111/1998 Sb. Ve znění pozdějších předpisů • Vnitřní předpisy (podléhají registraci MŠMT) Terciární vzdělávaní • vysoké školy univerzitního typu (poskytují všechny studijní programy) • vysoké školy neuniverzitního typu (převážně bakalářské) Vysoké školy- členění Kritérium vlastnictví • veřejné (zřizují se a zrušují zákonem) • soukromé (zřizují se udělením státního souhlasu) - K 23.11.2005 bylo registrováno 39 soukromých vysokých škol • státní (vojenské a policejní) n Univerzita obrany – vznikla k 1. září 2004 navázala na 3 bývalé vojenské školy- Vojenská akademie v Brně, Vysoká vojenská škola pozemního vojska ve Vyškove a Vojenská lékařská akademie J.E. Purkyně v Hradci Králové n Policejní akademie ČR v Praze Samospráva veřejné vysoké školy (paragraf 6 zákona o VŠ) • vnitřní organizace, zaměření činnosti VŠ • počet přijímaných uchazečů, podmínky pro přijetí • tvorba a uskutečňování studijních programů • organizace studia • rozhodování o právech a povinnostech studentů • pracovněprávní vztahy • habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem • spolupráce s jinými VŠ a zahraniční styky • hospodaření VŠ a nakládaní s majetkem • stanovení výše poplatků spojených se studiem • ustavování samosprávních akademických orgánů VŠ Orgány veřejné vysoké školy (VVŠ) Samosprávní orgány • akademický senát • rektor • vědecká rada, příp. umělecká rada (na neuniverzitní VŠ akademická rada) • disciplinární komise Další orgány • správní rada veřejné vysoké školy • kvestor Akademický senát (AS) • samosprávný zastupitelský akademický orgán • Má nejméně jedenáct členů, z toho nejméně jednu třetinu a nejvýše jednu polovinu tvoří studenti. • Členství v akademickém senátu je neslučitelné s funkcí rektora, prorektorů, děkanů a proděkanů. • Funkční období jednotlivých členů akademického senátu VVŠ je nejvýše tříleté. Rektor • jedná a rozhoduje ve věcech školy • Rektora jmenuje a odvolává na návrh akademického senátu prezident republiky. • Funkční období rektora je tříleté, nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí funkční období. • Rektora zastupují prorektoři. Prorektory jmenuje a odvolává rektor • Mzdu rektora stanoví ministr Vědecká rada VVŠ • členy vědecké rady jmenuje a odvolává rektor, který je zároveň její předsedou • nejméně jedna třetina členů jsou jiné osoby než členové akademické obce této školy • projednává dlouhodobý záměr VVŠ • schvaluje studijní programy • vykonává působnost v řízení ke jmenování profesorem a habilitačním řízení Disciplinární komise VVŠ • členy jmenuje rektor z řad členů akademické obce, polovinu členů tvoří studenti • funkční období je nejvýše dvouleté • projednává disciplinární přestupky studentů VVŠ a předkládá návrh na rozhodnutí rektorovi Správní řada VVŠ • má nejméně devět členů, jejich počet musí být vždy dělitelný třemi • členy jmenuje a odvolává ministr • jsou v ní zastoupeni představitelé veřejného života, územní samosprávy a státní správy, nemohou být zaměstnanci dané vysoké školy • zasedá nejméně dvakrát ročně Kvestor • řídí hospodaření a vnitřní správu VVŠ, vystupuje její jménem v rozsahu stanoveném opatřením rektora • jmenuje a odvolává ho rektor Vnitřní předpisy VVŠ • statut veřejné vysoké školy, • volební a jednací řád akademického senátu VVŠ • vnitřní mzdový předpis • jednací řád vědecké rady VVŠ • řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků, • studijní a zkušební řád, stipendijní řád • disciplinární řád pro studenty • další předpisy Statut veřejné vysoké školy • název, sídlo a typ vysoké školy, právní předchůdce, • podmínky pro přijetí ke studiu a způsob podávání přihlášek, • podmínky studia cizinců, • seznam akreditovaných studijních programů • seznam oborů, ve kterých je vysoká škola oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem, • vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti • organizační strukturu, • ustanovení o poplatcích spojených se studiem, • pravidla pro užívání akademických insignií a pro konání akademických obřadů, • pravidla hospodaření veřejné vysoké školy. Veřejná vysoká škola se člení na: • fakulty • vysokoškolské ústavy • jiná pracoviště pro vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost nebo pro poskytování informačních služeb • účelová zařízení pro kulturní a sportovní činnost, pro ubytování a stravování zejména členů akademické obce nebo k zajišťování provozu školy Orgány fakulty Samosprávní orgány: • akademický senát fakulty, • děkan, • vědecká rada fakulty, • disciplinární komise fakulty. Dalším orgánem fakulty je tajemník. Vnitřní předpisy fakulty • statut fakulty, • studijní a zkušební řád fakulty, pokud se fakulta neřídí studijním a zkušebním řádem VVŠ • stipendijní řád fakulty, pokud se fakulta neřídí stipendijním řádem veřejné vysoké školy, • volební a jednací řád akademického senátu fakulty, • jednací řád vědecké rady fakulty, • disciplinární řád pro studenty, • další předpisy, pokud tak stanoví statut fakulty. Studijní programy Je určen typem • bakalářský studijní program • magisterský studijní program • doktorský studijní program • celoživotní vzdělávání A formou: - Prezenční - Distanční - Kombinovaná forma Součástí studijního programu - Členění na Obory - Profil absolventa - Chararakteristika studijních předmětů - Pravidla pro tvorbu studijního plánu - Standardní doba studia - Podmínky jeho plnění a ukončování, návaznost na další typy studijních programů Soukromá vysoká škola • Právnická osoba • Žádost o udělení státního souhlasu: - název, sídlo a typ vysoké školy - Právní formu právnické osoby a statutární orgán - Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti vysoké školy - Údaje o finančním, materiálním, personálním a informačním zajištění činnosti soukromé vysoké školy - Návrhy studijních programů - Návrh vnitřních předpisů upravujících organizaci a činnost soukromé vysoké školy Systém financování VVŠ Rozpočet veřejné vysoké školy Příjmy rozpočtu: • dotace ze státního rozpočtu • poplatky spojené se studiem • výnosy z majetku • jiné příjmy ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtů obcí • výnosy z doplňkové činnosti • příjmy z darů a dědictví Poplatky spojené se studiem • Za úkony spojené s přijímacím řízením • Za prodlužování studia nad stanovenou dobu • Za studium dalšího programu Soukromé vysoké školy si stanoví poplatky svým vnitřním předpisem. Školné není zákonem limitováno Výška normativu v roku 2004 Průměrný měsíční plat v 2004 • profesor 42 699 Kč, • docent 33 036 Kč, • odborný asistent 23 188 Kč, • asistent 17 901 Kč, • lektor 14 298 Kč, • Vědecký pracovník 26 282 Kč, • technicko-hospodářský pracovník 19 035 Kč, • dělník 10 887 Kč, • obchodně provozní pracovník 11 562 Kč, • zdravotničtí pracovníci 13 577 Kč, • ostatní pracovníci 14 120 Kč