Veřejná správa ve školství, reforma školství Hlavní princip reformy VS ve školství- demokratizace- zabezpečována hlavně: Fáze reformy • Přechod „státních“ škol a školských zřízení do krajské působnosti • Zánik školských úřadů • Nový model financování regionálního školství (finanční zabezpečení škol a školských zařízení přešlo do kompetence krajských a okresních úřadů – dříve školské úřady) Změna výkonu státní správy a samosprávy Reforma veřejné správy se přímo nedotýká obsahu vzdělání a výchovy, ale zásadním způsobem mění výkon státní správy a samosprávy ve školství, majetkoprávní vztahy a způsob financování. Státní správu v školství zabezpečuje: l ředitel školy (předškolního nebo školního zařízení) l obce s rozšířenou působností l krajské úřady l Česká školní inspekce l MŠMT l jiné ústřední orgány státní správy Ředitel • zabezpečuje přímé řízení školy • jmenuje a odvolává svého zástupce Zodpovídá za: • plnění učebních plánů a osnov • odbornou a pedagogickou úroveň výchovně-vzdělávací práce školy • efektivní využívání svěřených hospodářských prostředků • vytváření podmínek pro činnost rady školy, pro výkon školské inspekce • kontroluje práci pedagogických a ostatních pracovníků školy a studijní výsledky žáků Obce s rozšířenou působností • zpracovávají návrh rozpočtu • zpracovávají a předkládají rozbor hospodaření pro zúčtování prostředků SR poskytovaných KÚ • zabezpečuje podklady pro sumarizaci účetní závěrky a účetních a finančních výkazů • shromažďují a zpracovávají data z dokumentací a evidencí Vedoucí útvaru OÚ, který je odpovědný za výkon státní správy v oblasti školství, mládeže a tělovýchovy je jmenován a odvoláván obcí se souhlasem KÚ Krajský úřad v přenesené působnosti • zpracovává a každé 2 roky upřesňuje a zveřejňuje dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy v kraji • zpracovává a každoročně zveřejňuje výroční zprávu o stavu koncepce a rozvoje sítě škol a o stavu a rozvoji výchovně-vzdělávací soustavy v kraji • přijímá opatření na základě výsledků školní inspekce • rozhoduje o osvobození žáka od povinné školní docházky • rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí ředitele školy • povoluje udělení výjimky při přijímání žáků ke studiu na SŠ • uděluje souhlas s jmenováním a odvoláním ředitele obecné školy MŠMT ČR • řídí výkon státní správy ve školství • vytváří podmínky pro realizaci cílů výchovy a vzdělávání • řídí školy ve věcech výchovy a vzdělávání • zřizuje školy pro výkon ústavní a ochranné výchovy, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků • v celém rozsahu přiděluje z finančních prostředků ze SR školám, které zřizuje • nad stanovený rozsah přiděluje finanční prostředky školám, ve kterých probíhá pokusné ověřování nových forem, metod anebo řízení vzdělávání Česká školní inspekce • kontrolní činnost • organizační složka státu přímo řízená MŠMT ČR • vydává výroční zprávy o výsledcích kontrol, v závěru jsou doporučení, která mají usnadnit činnost škol a pomáhat lépe naplňovat jejich poslání. • V čele ČŠI je ústřední školní inspektor, který navrhuje ministerstvu jmenování a odvolávání školních inspektorů. Výkon samosprávy ve školství • Obec • Kraj • Rada školy Školská samospráva- obec • zřizuje školy jako příspěvkové organizace s právní subjektivitou • rozhoduje o: l přijetí dětí do školy, pokud je jich více než počet, který je možné přijmout l odvolání proti rozhodnutí ředitele ve správních věcech l přijetí opatření na základe výsledků ČŠI • školám zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem (na tyto položky jim může přispívat) Obec dále • ze SR obdrží příspěvek na úhradu neinvest. výdajů na žáka • se souhlasem kraje na základě výsledků výběrového řízení jmenuje a odvolává ředitele školy • s ředitelem školy, kterou zřídila projednává: l koncepci rozvoje l rozpočet l personální a sociální podmínky pracovníků l požadavky obce na zkvalitnění péče poskytované školou l zprávy o výsledcích vzdělávací činnosti l zpravidla zřizuje komisi pro výchovu a vzdělávání Kraj v samostatné působnosti • zřizuje: l SŠ, SOU, VOŠ, konzervatoře l speciální ZŠ, SŠ a předškolní zařízení l jazykové školy, ZUŠ l předškolní zařízení a školy s jiným vyučovacím jazykem než českým l pomocné školy, dětské domovy, střediska služeb školám atd. Krajský úřad dále • zabezpečuje školám investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem (na tyto položky jim může přispívat) • se souhlasem ministra na základě výběrového řízení jmenuje a odvolává ředitele škol, které zřizuje • přijímá opatření na základě výsledků školní inspekce Rada školy • orgán školy, má 6 – 15 členů, kteří jsou volení na dva roky Náplň činnosti: • schvaluje výroční zprávu školy, návrh rozpočtu , zprávu o hospodaření • vyjadřuje se k studijním a učebním odborům, ke koncepčním záměrům rozvoje školy, ke jmenovaní a odvolání ředitele • může požádat ČŠI o inspekci a školský odbor KÚ o kontrolu hospodaření školy Školský zákon • 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) • Účinnost od 1. Ledna 2005 • Upravuje předškolní, základní, střední a vyšší odborné a některé jiné vzdělávání ve školách a školských zařízeních • Stanoví podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova uskutečňuje, vymezuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání • Stanovuje působnost orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství. Školský zákon - kritika • Ředitelé často nevědí, jak se mají dle tohoto zákona chovat a řídit • Žádná školská reforma nebude, nezmění-li se přístup státu k financování vzdělání. • Žádná reforma nebude, nezmění-li se někteří učitelé • Slučování a rušení malých vesnických škol Reforma ve školství v ČR • 1999 – tzv. zelená kniha (analýza „České vzdělání a Evropa“) • 2001 – tzv. bílá kniha (Národní program rozvoje vzdělávání v České republice) – definice 6 základních cílů vzdělávání – podklad k realizaci školské reformy • 2004 – školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb.) Reforma školství v ČR • Klíčové kompetence – schopnosti a dovednosti uplatnitelné v praktickém životě • Integrace předmětů – propojování obsahu předmětu • Školní vzdělávací programy – „uvolňování rukou“ školám při plánování toho, co a jakým způsobem budou učit - RVP Reforma školství v EU Zásady rozvoje školství - zásada rovného přístupu ke vzdělání - Zvyšování průchodnosti systému a odstraňování slepých uliček - Snaha o zvyšování kvality vzdělávání - Podpora účasti stále širších vrstev populace na vyšších úrovních vzdělávání - Budování možnosti celoživotního učení - Sepětí s potřebami společnosti a trhu práce Vzdělávací oblasti - EU • Komunikace v mateřském jazyce • Komunikace v cizím jazyce • Informační a komunikační technologie • Matematické, přírodovědné a technické obory • Podnikatelství • Mezilidské a občanské kompetence • Umění učit se • Obecný kulturní přehled