Vybrané organizace veřejnoprávního charakteru v ČR Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. KVE Obsah přednášky n Organizace zřizované (zakládané) státem n Organizace zřizované (zakládané) úsc n Ostatní ÚVOD Soustava veřejných rozpočtů ČR STRUKTURA A PORTFOLIO ORGANIZACÍ n správci kapitol (OSS) n mimorozpočtové fondy n kraj n RRRS - regionální rady regionu soudržnosti (nová práv. osoba a nový rozpočet od 1.7.06) n DSO n Obce n organizace veřejného sektoru (PO, OS, VVI, ŠPO, veřejné neziskové organizace - zdravotnické zařízení od listopadu 2006 a další veřejnoprávní subjekty, např. veřejné VŠ) n ostatní 1. Organizace zřizované (zakládané) státem Organizace zřizované a zakládané státem (ministerstvy) § příspěvkové organizace § organizační složky státu (SK = OSS) § veřejné výzkumné instituce § školská právnická osoba § veřejná nezisková organizace § státní podnik § a.s. nebo se zúčastnit na založení a.s. (nikoliv s.r.o.) § obecně prospěšné společnosti § nadace a nadační fondy § stát se může zúčastnit se založení zájmového sdružení právnických osob (v mez. oblasti) § (stát nemůže být členem družstva nebo občanského sdružení) Organizační složky státu n nejsou právnickou osobou (ministerstva, úřady) – stát jednou právnickou osobou n hospodaří s prostředky SR, které ji stanoví SK v rámci rozpočtu kapitoly, dále s prostředky svých fondů, prostředky získanými hospodářskou činností, peněžité dary a prostředky poskytnutými se zahraničí n mohou být účetní jednotkou (SK vždy) n vznik a zánik v Ústředním věstníku (výjimka obrana a bezpečnost) n hospodaří s majetkem státu (k plnění funkcí státu, k zajišťování veřejně prospěšné činnosti a k podnikání) Hospodaření organizačních složek státu n sestavují rozpočet příjmů a výdajů dle rozpočtové skladby, P a V jsou příjmy a výdaji státního rozpočtu n soustřeďují příjmy na příslušném příjmovém rozpočtovém účtu a uhrazují výdaje z příslušných výdajových rozpočtových účtů n zůstatky účtů na konci roku převede ČNB do SFA (tj. „propadají“ kromě jejich peněž. fondů!) n zřizují účty fondů, účet cizích prostředků, účet sdružených prostředků, účty pro vnitřní organizační jednotky (hospodaří se zálohou) Hospodaření organizačních složek státu n nejsou oprávněny přijímat ani poskytovat úvěry, přijímat půjčky, vystavovat a přijímat směnky n zálohy dodavatelům jen na jedno čtvrtletí n odvod za porušení rozp. kázně a penále hradí z rozpočtu n financují reprodukci majetku ze svého rozpočtu v rámci závazných ukazatelů financování programů (mohou použít prostředky svých fondů) n vedoucí org. sl. určí vnitřní organizační jednotky (záloha na financování jednou měsíčně v hotovosti nebo na b.ú.) Peněžní fondy organizační složky státu n rezervní fond n FKSP (zákl. příděl z rozpočtu x na kulturní, soc. a jiné potřeby zaměstnanců) Rozdíly mezi OSS státu a úsc Hospodaření příspěvkových organizací n hospodaří s prostředky získanými hlavní činností a prostředky od zřizovatele n dále hospodaří s prostředky svých fondů, s prostředky získanými jinou činností, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, s peněžními prostředky poskytnutými se zahraničí, z rozpočtu úsc, státních fondů, rozpočtu EU (Národní fond) n řídí se rozpočtem, který (po zahrnutí příspěvku zřizovatele nebo stanovení odvodu) musí být sestaven jako vyrovnaný (zahrnuje pouze náklady a výnosy z hlavní činnosti) Hospodaření příspěvkových organizací n do SR musí odvést příjmy z prodeje nemovitého majetku státu (výjimka dary a dědění) do 10 dnů n finanční vztahy ke zřizovateli: n příspěvek na provoz ze SR nebo odvod z provozu n individuální a systémová dotace na financování programů a akcí n návratná finanční výpomoc n odvod z odpisů Hospodaření příspěvkových organizací n hospodářský výsledek je tvořen výsledkem z hlavní činnosti a ziskem vytvořeným v jiné činnosti po zdanění n ztráta se hradí z rezervního fondu, z kapitoly zřizovatele, ze zlepšeného hosp. výsledku následujícího roku (není-li uhrazeno v dalším roce, PO se zruší nebo transformuje v org. složku státu) – výjimka PO financované zdr. poj. Hospodaření příspěvkových organizací n PO nesmí přijímat půjčky a úvěry, vystavovat směnky (výjimka PO zdravotnická zařízení) n dary pouze z FKSP n jiná činnost sledována odděleně (v případě ztrátovosti ukončit) Peněžní fondy příspěvkové organizace n rezervní n reprodukce majetku (odpisy) n odměn n FKSP Zůstatky fondů se převádějí do následujícího roku. Veřejná výzkumná instituce n Je právnickou osobou, jejímž hlavním předmětem činnosti je výzkum, včetně zajišťování infrastruktury výzkumu n Zřizovatel jménem ČR: ministerstvo, jiný ústřední orgán státní správy nebo AV ČR v postavení OSS n Zapisuje se do rejstříku VVI, který vede MŠMT ČR n Zákonem č. 341/2005 byly výčtem stanoveny státní PO (výzkumné ústavy) ministerstev, dalších ústředních správních úřadů a AV ČR, které se k 1.1.2007 mění na VVI (u krajů ponecháno na rozhodnutí zastupitelstev) Orgány VVI n Orgány: ředitel (statutární orgán), rada instituce, dozorčí rada n Rada instituce: O/ Je volena všemi výzkumnými pracovníky instituce O/ Navrhuje zřizovateli ředitele na základě výběrového řízení O/ Schvaluje směry činnosti IVS, koncepci IVS, rozpočet, výroční zprávu, projednává návrhy výzkumných záměrů a projektů Hospodaření VVI n Realizuje hlavní, další a jinou činnost n Majetek vložený zřizovatelem náleží VVI (vložený majetek nesmí vkládat do jiných společností) n Sestavuje vyrovnaný rozpočet na hospodářský rok n Výnosy z: podpory záměrů a projektů z veřejných zdrojů, z jiných zdrojů, z majetku, z přijatých darů a dědictví, z dotací na další činnost z veřejných prostředků, z jiné činnosti n Náklady: na hlavní činnost, na další činnost a na jinou činnost Hospodaření VVI n Účetní závěrka musí být ověřena auditorem n Zpracovává a zveřejňuje roční výroční zprávu n Může založit jinou práv. osobu, nabýt účast v jiné práv. osobě (k využívání výsledků své výzkumné činnosti) x nikoliv v.o.s. a k.s. Fondy VVI n Rezervní fond (nejméně 5 % ze zisku, peněžní dary účelově neurčené) n Fond reprodukce majetku (odpisy, výnosy z prodeje majetku, příděl ze zisku apod.) n Fond účelově určených prostředků (veřejné prostředky a peněžní dary účelově určené n Fond sociální Školská právnická osoba n Je právnickou osobou, jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání (její h. č. není podnikání) n Zřizovatel: ministerstvo (kraj, obec, DSO, jiná právnická nebo fyzická osoba) n Ve zřizovací listině předmětu činnosti, doplňkových činností, majetkového zajištění apod. n Registrace v rejstříku školských právnických osob (MŠMT ČR) Hospodaření ŠPO n Fin. prostředky ze SR (z rozpočtu úsc) n Příjmy z hlavní a doplňkové činnosti n Od zřizovatele n Úplata za vzdělávání a školské služby n Příjmy z majetku ve vlastnictví ŠPO n Hospodaření v hlavní činnosti se řídí rozpočtem (zahrnuje pouze P a V související z h.č. n Zlepšený výsledek hosp. činnosti k úhradě ztráty z h.č. z minulých let a ke zkvalitnění h.č. n Doplňková č. nesmí být na úkor h.č. a nesmí se na ni používat prostředky ze SR Hospodaření ŠPO n ŠPO zřízena ministerstvem nesmí (úsc, DSO) nesmí přijímat a poskytovat půjčky bez souhlasu zřizovatele, sjednávat úvěry a směnečně se zavazovat n Nesmí uzavírat smlouvy o koupi najaté věci bez souhlasu zřizovatele n Nakupovat akcie nebo je přijímat jako protihodnotu za své pohledávky bez souhlasu zřizovatele Peněžní fondy n Rezervní n Investiční (odpisy) n FKSP (zřízena státem nebo úsc, DSO) Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení n Právnická osoba zřízena dle z.245/2006 Sb. n Zřizuje stát a úsc, ale také jiná právnická a fyzická osoba (zřizovací listinou), ale též více zřizovatelů (zřizovací smlouvou) n Zapsána v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení (vede MZd ČR) n Může vykonávat hlavní a doplňkovou činnost Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení Orgány: n ředitel – statutární orgán, jmenuje ho zřizovatel n zástupce ředitele n dozorčí rada schvaluje na návrh ředitele koncepci rozvoje, rozpočet, střednědobý výhled, roční účetní závěrku, výroční zprávu, zprávu o kvalitě zdravotní péče organizace atd.), členy jmenuje zřizovatel Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení Hospodaří: n s vloženým majetkem zřizovatele, který zůstává ve vl. zřizovatele nebo vlastnické právo přechází na organizaci n s majetkem získaným vlastní činností n s majetkem dle smlouvy k užívání n všechny příjmy musí být použity na provoz, obnovu a rozvoj n nesmí poskytovat úvěry, ručit a vystavovat směnky Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení n může přijímat dotace ze SR, rozpočtu úsc a fondů EU n rozpočet musí být zpravidla vyrovnaný n rozpočet schvaluje zřizovatel (může být v režimu rozpočtového provizoria) n účetní závěrka ověřená auditorem n výroční zpráva Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení Fondy: n rezervní n fond reprodukce (odpisy) n fond účelově určených prostředků (jen k účelu, na které byly poskytnuty – např. zahraniční dary) n sociální Zůstatky fondů se převádějí do následujícího roku. Státní podnik n Zák. č. 77/1997 Sb., o státním podniku n Právnická osoba provozující podnikatelskou činnost s majetkem státu vlastním jménem a na vlastní odpovědnost n Podnik hospodaří s majetkem státu a nemá vlastní majetek! n Zakladatelem s.p. je stát (jeho jménem vykonává funkci zakladatele příslušné min.) n S.p. jsou zakládány k uspokojení významných celospolečenských, strategických nebo veřejně prospěšných zájmů Státní podnik n S.p. může být založen jen se souhlasem vlády n Zakladatelská listina dle obchodního zákoníku, s.p. je zapsán v obchodním rejstříku n Orgány: ředitel a dozorčí rada n Účetní závěrka ověřena auditorem n Fondy podniku: rezervní a FKSP (může vytvářet i další fondy) 2. Organizace zřizované (zakládané) úsc Organizace zřizované a zakládané úsc n organizační složky bez právní subjektivity n příspěvkové organizace – PO obcí = 8818, PO krajů = 2746 n dobrovolné svazky obcí (jen obce) = 784 n školské právnické osoby n veřejné výzkumné instituce n veřejné neziskové organizace n obecně prospěšná společnost n obchodní společnosti (a.s., s.r.o.) n nadace, NF a družstva? Organizační složky úsc n vznik (rozhodnutím zastupitelstva) n hospodaření (hospodaří jménem zřizovatele a není účetní jednotkou) n zřizovací listina n pracovníci jsou zaměstnanci zřizovatele n zřizovatel jmenuje vedoucího org. sl. n rozpočet org. sl. je součástí rozpočtu zřizovatele n peněžní průběh hospodaření v peněžním deníku dle rozpočtové skladby (údaje se nejméně jednou měsíčně převádějí do rozpočtu příjmu a výdajů zřizovatele) n provozní zálohy v hotovosti nebo zřízení běžného účtu u banky (nevyčerpané zálohy vrátit nejpozději před koncem roku) n zřizovatel kontroluje hospodaření se svěřeným majetkem a s pen. prostředky Organizační složky úsc Zřizovací listina obsahuje: n název zřizovatele n název a sídlo OS n účel a předmět činnosti n vymezení majetku, pokud se předává do správy a majetkových práv n okruh příjmů a výdajů, způsob vedení odděleného účetnictví, případně samostatný účet n vymezení doby, na kterou byla zřízena Příspěvkové organizace úsc n Úsc zřizuje PO pro takové činnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah vyžaduje právní subjektivitu n Zřizovací listina n Zveřejnění v Ústředním věstníku do 15 dnů a zapisuje do Obchodního rejstříku n Zřizovatel provádí kontrolu PO Příspěvkové organizace úsc Zřizovací listina: n název zřizovatele) n název a sídlo PO n účel a předmět činnosti n statutární orgány n vymezení majetku předaného do správy a majetkových práv vč. majetku získaného její vlastní činností n okruhy doplňkové činnosti (nesmí narušovat hlavní činnost) n vymezení doby trvání PO Příspěvkové organizace úsc n hospodaří s prostředky získanými vlastní činností a s prostředky od zřizovatele (příspěvek na provoz se váže na výkon nebo jiná kritéria) n dále hospodaří s prostředky svých fondů, peněžními dary od fyzických a právnických osob, vč. prostředků z NF a ze zahraničí n zisk z doplňkové činnosti jen na hlavní činnost n zřizovatel může uložit odvod (např. za porušení rozpočtové kázně, plánované výnosy překračují plánované náklady, investiční zdroje jsou vyšší než potřeba) Příspěvkové organizace úsc Fondy PO: n rezervní n investiční (odpisy) n fond odměn n fond kulturních a sociálních potřeb Zůstatky fondů se převádějí do následujícího roku. Příspěvkové organizace úsc n úvěry, půjčky, ručení, nákup na splátky, smlouva o nájmu jen se souhlasem zřizovatele n není oprávněna nakupovat CP a poskytovat dary 3. Ostatní VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY n vznik ze zák. č. 111/1998 n samosprávné akademické orgány: akademický senát, rektor, vědecká rada, disciplinární komise n rektor jmenován prezidentem na návrh senátu n další orgány: správní rada, kvestor n VŠ sestavuje rozpočet na kalendářní rok, nesmí být sestavován jako deficitní, rozpočet předložený rektorem schvaluje senát n prostředky rozpočtu se používají na činnost, pro kterou byla zřízena a na doplňkovou činnost VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY n VVŠ vlastní majetek potřebný k činnostem, pro které byla zřízena n o nakládaní s majetkem rozhoduje rektor (orgány a osoby ve statutu) n VVŠ může nabývat CP vydané nebo ručené státem nebo CP obchodní společnosti, do které vložila majetek (ne vos a ks!) n nemůže vkládat majetek vložený státem n není oprávněna ručit n audit není povinný VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY n do samosprávné působnosti patří zejména: vnitřní organizace, podmínky pro přijetí ke studiu, počet přijímaných uchazečů, organizace studia, tvorba a uskutečňování studijních programů, zaměření vědecké činnosti, určování počtu akademických pracovníků a ostatních zaměstnanců, habilitační a profesorské řízení, hospodaření a nakládání s majetkem atd. n státní orgány mohou zasahovat do VŠ jen na základě a v mezích zákona VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY Příjmy rozpočtu: n příspěvek ze SR na vzdělávací, vědeckou, výzkumnou činnost n dotace ze SR n poplatky spojené ze studiem n výnosy z majetku n jiné příjmy ze SR, SF, NF, krajů a obcí n výnosy z doplňkové činnosti n dary a dědictví VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY Fondy: n rezervní n stipendijní n odměn n účelově určených prostředků n sociální n provozních prostředků Dobrovolné svazky obcí n Mohou založit jen obce (pokud je tam jiná právnická osoba = sdružení) n Činnost DSO vymezena zákonem o obcích (samostatná působnost) n DSO hospodaří v režimu jako úsc dle svého rozpočtu n Majetek vložený obcemi zůstává majetkem obcí n DSO může získat vlastní majetek n DSO může zřizovat ŠPO a PO (školy) n Zákon nedefinuje zakládání jiných právnických osob prostřednictvím DSO, ale je to možné (týká se obchodních společností a NNO) Zákon č. 137/2006, kterým se mění některé zákony (zák. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje) n Regionální rada regionu soudržnosti = NOVÁ PRÁVNICKÁ OSOBA (od 1.1.2006) VZNIKAJÍCÍ SE ZÁKONA n Nový subjekt veřejných rozpočtů Pro potřeby spojené s koordinací a realizací hospodářské a sociální soudržnosti se zřizují regiony, jejichž územní vymezení je totožné s územními statistickými jednotkami NUTS. Jedná se o tyto regiony soudržnosti: n a) Praha, vymezený územím hlavního města Prahy, n b) Střední Čechy, vymezený územím Středočeského kraje, n c) Jihozápad, vymezený územím Jihočeského a Plzeňského kraje, n d) Severozápad, vymezený územím Karlovarského a Ústeckého kraje, n e) Severovýchod, vymezený územím Libereckého, Královéhradeckého a Pardubického kraje, n f) Jihovýchod, vymezený územím Jihomoravského kraje a kraje Vysočina, n g) Střední Morava, vymezený územím Olomouckého a Zlínského kraje, n h) Moravskoslezsko, vymezený územím Moravskoslezského kraje. Regionální rada regionu soudržnosti n Regionální rada je řídícím orgánem Regionálního operačního programu pro příslušný region soudržnosti. n Orgány Regionální rady jsou výbor Regionální rady, předseda Regionální rady a úřad Regionální rady . n Na vztah státu a Regionální rady se při činnostech upravených zákonem vztahují ustanovení o přenesené působnosti krajů obdobně. n Regionální rada hospodaří podle vlastního rozpočtu a zajišťuje výkon finanční kontroly. Hospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok přezkoumává Ministerstvo financí. Příjmy rozpočtu Regionální rady n a) dotace ze státního rozpočtu na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie, n b) dotace z rozpočtů krajů na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie, n c) dotace z rozpočtů krajů na činnost Regionálních rad, n d) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv, n e) přijaté peněžité dary a příspěvky, n f) přijaté půjčky, úvěry a návratné finanční výpomoci, n g) úroky z vkladů, penále a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Regionální rady. Výdaje rozpočtu Regionální rady n a) výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a závazky vyplývající pro Regionální radu z plnění povinností uložených jí zákony, n b) výdaje na vlastní činnost Regionální rady, n c) splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných finančních výpomocí, n d) sankce za porušení rozpočtové kázně. VÝBOR n Členy výboru volí ze svých členů zastupitelstva krajů, které tvoří region soudržnosti. Je-li region soudržnosti tvořen jedním krajem, má výbor 15 členů. Je-li region soudržnosti tvořen více kraji, je každý kraj ve výboru zastoupen 8 členy. n Výboru je vyhrazeno schvalování rozpočtu Regionální rady a závěrečného účtu Regionální rady. n Výbor volí a odvolává z řad svých členů předsedu a místopředsedy. Počet místopředsedů se stanoví tak, aby každý kraj byl ve výboru zastoupen buď předsedou výboru nebo místopředsedou. VÝBOR n Výbor jedná a rozhoduje o věcech spojených s realizací Regionálního operačního programu, zejména pak schvaluje: n a) realizační a řídící dokumentaci Regionálního operačního programu, n b) opatření, týkající se publicity a informovanosti o Regionálním operačním programu, n c) výběr projektů, kterým Regionální rada poskytne dotaci či návratnou finanční výpomoc, n d) výroční a závěrečnou zprávu o realizaci, případně i další zprávy a podklady spojené s realizací Regionálního operačního programu, n e) další záležitosti, pokud tak stanoví jednací řád výboru. ÚŘAD n Úřad je výkonným orgánem Regionální rady, který zabezpečuje veškeré úkoly spojené s funkcí řídícího orgánu Regionálního operačního programu s výjimkou těch záležitostí, které jsou svěřeny výboru. n Úřad dále plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Regionální rady. n V čele úřadu stojí ředitel úřadu. Ředitele jmenuje a odvolává výbor na návrh předsedy; jmenování zakládá pracovní poměr k Regionální radě. Ředitel je podřízen předsedovi. Klasifikace fondů v ČR n Svěřenecké (pojistné nekomerční) n Státní (účelové) n Privatizační (majetkové) n Pro podporu podnikání (tzv. vládní agentury) Svěřenecké fondy v ČR n zatím pouze zdravotní pojišťovny n mohou to být různé důchodové, nemocenské, sociální, úrazové fondy apod. n v současnosti je sociální pojištění příjmem státního rozpočtu v kapitole MPSV – ČSSZ, očekává se perspektivně vytvoření Sociální pojišťovny Státní fondy n Státní fond pro zúrodnění půdy (2005) n Státní fond životního prostředí n Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie n Státní fond kultury ČR n Státní fond dopravní infrastruktury n Státní fond rozvoje bydlení n Státní zemědělský intervenční fond Státní fondy (pozor: tzv. „účelové“ SF!) § Pro finanční zabezpečení zvlášť stanovených úkolů a hospodaření s prostředky pro ně určenými se zřizují SF jako právnické osoby § Každý SF se zřizuje zákonem § V zákoně musí být stanoven orgán, do jehož působnosti SF patří § Musí být stanoveny finanční zdroje SF a způsoby jejich použití § Zůstatky SF se převádějí do následujícího rozpočtového roku Privatizační (majetkové) fondy n FNM (2005) n Pozemkový fond n (Fond dětí a mládeže - zrušen) Fondy podpory podnikání (tzv.vládní agentury - disponující peněžními fondy) n PGRLF, a.s. n ČMZRB, a.s. n EGAP, a.s. n ČEB, a.s. n Česká konsolidační agentura (dříve Konsolidační banka, s.p.ú.) (2006) Pozor: Existují také vládní agentury konzultační, poradenské, informační apod. ROČNÍ ZPRÁVA n Roční zprávu vypracovává OSS, státní PO a státní fondy poprvé za rok 2005. n Obsahuje název, adresu, IČ, zřizovatele, organizační strukturu, personální údaje, údaje o majetku, údaje o rozpočtu příjmů a výdajů, hodnocení a analýzy údajů (např. rozpočtových opatření, čerpání mezd, dotace a návratné výpomoci, programy spolufinancované EU, mez. spolupráce, převody do rezervního fondu, hospodářská činnost). n Přehled zřízených OSS a PO, je-li SK. Děkuji za pozornost!