Vybrané problémy územních samosprávných celků Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. KVE Srovnání obce a kraje Srovnání obce a kraje Srovnání obce a kraje Kontrola a dozor úsc n Kontrola n Předběžně, průběžně, následně n Předmětem kontroly plnění jiných povinností uložených úsc zákonem n Kontrolní orgán uvede porušení v protokolu a odstraňuje sám úsc n Dozor n Výhradně následně n Zákonnost aktů úsc n Dozorový orgán pozastavuje účinnost aktu a podává návrh na zrušení k soudu Dozor úsc n Dozoru podléhají n Právní předpisy úsc (obecně závazné vyhlášky a nařízení) n Usnesení n Rozhodnutí n Jiná opatření úsc n Dozoru nepodléhají n Porušení občanského, obchodního a pracovního práva (rozhodují soudy) n Rozhodnutí ve správním řízení n Hospodaření úsc (dle z. o fin. kontrole a z. o přezkoumávání a dle z. o obcích a krajích) Dozor – samostatná působnost n Dozor nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Dozor nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Kontrola – samostatná působnost n Kontrola nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Kontrola nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Dozor a kontrola – přenesená působnost n Dozor nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Kontrola nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Věcně příslušné správní úřady vykonávají dozor i kontrolu nad přenesenou působností krajů a hl. města Prahy Typy obcí Typy úsc Samostatná a přenesená působnost n Kraje = 2/3 přenesená působnost n Obce III. = 2/3 přenesená působnost n Obce II. = 1/2 přenesená působnost n Obce III. = méně jak 1/2 přenesené působnosti Samostatná působnost obcí ze zákona o obcích zahrnuje následující oblasti: n Hospodaření obcí, rozpočet a závěrečný účet, peněžní fondy obce, právnické osoby a organizační složky obce a účast obce v právnických osobách, osobní a věcné výdaje na činnost obecního úřadu a zvláštních orgánů obce, organizace, řízení, personální a materiální zabezpečení OÚ, vydávání obecně závazných vyhlášek, místní referendum, obecní policie, ukládání pokut za správní delikty, program rozvoje obce, územní plán a regulační plán a vyhlašování jejich závazné částí obecně závaznou vyhláškou, spolupráce s jinými obcemi atd. Ve zvláštních zákonech jsou vymezeny následují oblasti (sam. působnost): n Mstní poplatky, zřizování jednotek dobrovolných hasičů a zabezpečení úkolů požární ochrany v obci, zajišťování připravenosti obce na MÚ a podílení se na provádění záchranných a likvidačních pracích a na ochraně obyvatelstva, zřizování a správa předškolských zařízení, základních škol, základních uměleckých škol a zařízení jim sloužících, zřizování zdravotnických zařízení a ochrana veřejného zdraví, ochrana před alkoholismem a jinými toxikomániemi atd. Přenesená působnost n Orgány všech obcí vykonávají přenesenou působnost ve věcech, které stanoví zvláštní zákony, v základním rozsahu a pro svůj správní obvod. Orgány obce s pověřeným obecním úřadem a obce s rozšířenou působností vykonávají přenesenou působnost v základním rozsahu svěřeném obcím a vedle této přenesené působnosti vykonávají ve stanoveném správním obvodu i přenesenou působnost jim svěřenou zvláštními zákony (pro obyvatelstvo obcí v jejich správním obvodu). Orgány obce v přenesené působnosti vydávají nařízení obce, rozhodují o místních a účelových komunikacích, projednávají přestupky, jsou vodoprávním úřadem a spravují drobné toky, jsou povodňovým orgánem, jsou orgánem ochrany přírody a ochrany ovzduší apod. Orgány obce s pověřeným obecním úřadem n V přenesené působnosti jsou oprávněny rozhodovat v prvním stupni ve správním řízení o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech osob, pokud zvláštní zákon nestanoví jinou příslušnost, rozhodují o poskytování peněžité a věcné dávky nebo půjčky, zajišťují volby do Parlamentu ČR, do zastupitelstev krajů, do zastupitelstev obcí a do Evropského parlamentu. Jsou vodoprávním úřadem a povolují odběr a nakládání s vodami, jsou orgánem ochrany přírody, jsou orgánem ochrany zemědělského půdního fondu apod. Orgány obce s rozšířenou působností n V přenesené působnosti vydávají řidičské průkazy, vedou registry motorových vozidel, jsou silničním správním úřadem pro silnice II. a III. třídy, zajišťují ochranu kulturních památek v územním obvodu, zajišťují sociálně-právní ochranu dětí a rozhodují o poskytování věcných a peněžitých dávek a služeb, vydávají občanské průkazy a cestovní doklady, vedou registry obyvatel. Dále vykonávají správu lesů, rozhodují na úseku rybářství a myslivosti, jsou vodoprávním úřadem a vydávají souhlas k vodním stavbám, jsou povodňovým orgánem a řídí ochranu před povodněmi, podílejí se na hospodaření s odpady, zpracovávají evidenci odpadů, udělují souhlas k nakládání s odpady, jsou orgánem ochrany přírody a ochrany ovzduší, jsou orgánem ochrany zemědělského půdního fondu, jsou živnostenským úřadem apod. Kraje NUTS (jednotky dle Eurostatu) NUTS (schválené rozpětí EP v r. 2003 – NUTS 1 až 3 = legislativní základ) Zákon č.248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje n Oblasti podpory regionálního rozvoje n Podpora státu (MMR a další ministerstva), kraje, obce III. a II. n Vymezení státem podporovaných regionů n Nástroje podpory (programy, finanční zdroje, metodika) n Koordinace hospodářské a sociální soudržnosti (předvstupní a strukturální fondy EU, vymezení regionů soudržnosti NUTS 2) Přehled počtu ÚSC a jimi zřizovaných PO v členění podle krajů Přehled počtu ÚSC a jimi zřizovaných PO v členění podle krajů Zastupitelstvu obce je vyhrazeno n a) schvalovat program rozvoje obce, n b) schvalovat územní plán obce a regulační plán a vyhlašovat jejich závazné části obecně závaznou vyhláškou, n c) schvalovat rozpočet obce a závěrečný účet obce, n d) zřizovat trvalé a dočasné peněžní fondy obce, n e) zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvalovat jejich zřizovací listiny, n f) rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách, Zastupitelstvu obce je vyhrazeno n g) delegovat zástupce obce, s výjimkou § 102 odst. 2 písm. c), na valnou hromadu obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast, n h) navrhovat zástupce obce do ostatních orgánů obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast, a navrhovat jejich odvolání, n i) vydávat obecně závazné vyhlášky obce, n j) rozhodovat o vyhlášení místního referenda, n k) navrhovat změny katastrálních území uvnitř obce, schvalovat dohody o změně hranic obce a o slučování obcí, n l) stanovit počet členů rady obce, Zastupitelstvu obce je vyhrazeno n m) volit z řad členů zastupitelstva obce starostu, místostarosty a další členy rady obce (radní) a odvolávat je z funkce, n n) určovat funkce, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni, n o) zřizovat a rušit výbory, volit jejich předsedy a další členy a odvolávat je z funkce, n p) volit starostu, místostarosty a další členy rady obce (radní) a odvolávat je z funkce, stanovit počet členů rady obce, jakož i počet dlouhodobě uvolněných členů tohoto zastupitelstva, zřizovat a zrušovat výbory, volit jejich předsedy a další členy a odvolávat je z funkce, Zastupitelstvu obce je vyhrazeno n r) stanovit výši odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce, n s) zřizovat a zrušovat obecní policii, n r) rozhodovat o spolupráci obce s jinými obcemi a o formě této spolupráce, n u) rozhodovat o zřízení a názvech částí obce, o názvech ulic a dalších veřejných prostranství, n r) udělovat a odnímat čestné občanství obce a ceny obce, n x) stanovit zásady pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva obce, n y) rozhodovat o peněžitých plnění poskytovaných FO, které nejsou členy zastupitelstva obce, za výkon funkce členů výborů. Radě obce je vyhrazeno n a) zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce, n b) plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce, n c) rozhodovat ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti, n d) vydávat nařízení obce, n e) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva obce nebo komisemi rady obce, n f) stanovit rozdělení pravomocí v obecním úřadu, zřizovat a zrušovat odbory a oddělení obecního úřadu, n g) na návrh tajemníka obecního úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů obecního úřadu v souladu se zvláštním zákonem, Radě obce je vyhrazeno n h) zřizovat a zrušovat podle potřeby, komise rady obce, jmenovat a odvolávat z funkce jejich předsedy a členy, n i) kontrolovat plnění úkolů obecním úřadem a komisemi v oblasti samostatné působnosti obce, n j) stanovit celkový počet zaměstnanců obce v obecním úřadu a v organizačních složkách obce, n k) ukládat pokuty ve věcech samostatné působnosti obce tuto působnost může rada obce svěřit příslušnému odboru obecního úřadu zcela nebo zčásti, n l) přezkoumávat na základě podnětů opatření přijatá obecním úřadem v samostatné působnosti a komisemi, n m) rozhodovat o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce, tuto působnost může rada obce svěřit příslušnému odboru obecního úřadu nebo příspěvkové organizaci obce zcela nebo zčásti, n n) stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností, n o) schvalovat organizační řád obecního úřadu, n p) plnit úkoly stanovené zvláštním zákonem. Starosta n (1) Starosta zastupuje obec navenek. n (2) Starostu a místostarostu (místostarosty) volí do funkcí zastupitelstvo obce z řad svých členů. Starosta a místostarosta musí být občanem České republiky. Za výkon své funkce odpovídají zastupitelstvu obce. n (3) Starosta jmenuje a odvolává se souhlasem ředitele krajského úřadu tajemníka obecního úřadu a stanoví jeho plat podle zvláštních předpisů; bez souhlasu ředitele krajského úřadu je jmenování a odvolání tajemníka obecního úřadu neplatné. n (4) Starosta n a) odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok, n b) plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci obce a stanoví jim plat podle zvláštních předpisů, pokud není v obci tajemník obecního úřadu; vedoucí odboru jmenuje, odvolává a stanoví jim plat, jen není-li zřízena rada obce, Starosta n c) může po projednání s ředitelem krajského úřadu svěřit komisi výkon přenesené působnosti v určitých věcech, n d) může požadovat po Policii České republiky spolupráci při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, n e) odpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce, n f) zabezpečuje výkon přenesené působnosti v obcích, kde není tajemník obecního úřadu, n g) rozhoduje o záležitostech samostatné působnosti obce svěřených mu radou obce, n h) plní další úkoly stanovené tímto zákonem a zvláštními zákony. n i) plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva a tajemníkovi obecního úřadu n (5) Starosta svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva obce a rady obce, podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání zastupitelstva obce a zápis z jednání rady obce. Obecní úřad n (1) Obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu. V čele obecního úřadu je starosta. n (2) Rada obce může zřídit pro jednotlivé úseky činnosti obecního úřadu odbory a oddělení, v nichž jsou začleněni zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu. n (3) Obecní úřad n a) v oblasti samostatné působnosti n 1. plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo obce nebo rada obce, n 2. pomáhá výborům a komisím v jejich činnosti; n b) vykonává přenesenou působnost podle § 61 odst. 1 písm. a) s výjimkou věcí, které patří do působnosti jiného orgánu obce; n c) rozhoduje o poskytování informací žadateli podle zvláštního zákona. n (4) V obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností se zřizuje funkce tajemníka obecního úřadu, který je zaměstnancem obce. Ostatní obce mohou zřídit funkci tajemníka obecního úřadu. n Tajemník obecního úřadu je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi. n Není-li v obci zřízena funkce tajemníka obecního úřadu nebo není-li tajemník obecního úřadu ustanoven, plní jeho úkoly starosta. Tajemník obecního úřadu n a) zajišťuje výkon přenesené působnosti s výjimkou věcí, které jsou zákonem svěřeny radě obce nebo zvláštnímu orgánu obce, n b) plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce, radou obce nebo starostou, n c) stanoví podle zvláštních právních předpisů platy všem zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu, n d) plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu, n e) vydává spisový řád, skartační řád a pracovní řád obecního úřadu a další vnitřní směrnice obecního úřadu, nevydává-li je rada obce. n f) Tajemník obecního úřadu se zúčastňuje zasedání zastupitelstva obce a schůzí rady obce s hlasem poradním. n g) Tajemník obecního úřadu nesmí vykonávat funkce v politických stranách a v politických hnutích. Zastupitelstvu kraje je vyhrazeno n a) předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně, n b) předkládat návrhy Ústavnímu soudu na zrušení právních předpisů, má-li za to, že jsou v rozporu se zákonem, n c) vydávat obecně závazné vyhlášky kraje, n d) koordinovat rozvoj územního obvodu, schvalovat programy rozvoje územního obvodu kraje podle zvláštních zákonů, zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění, n e) schvalovat územně plánovací dokumentaci pro území kraje a vyhlašovat její závazné části obecně závaznou vyhláškou kraje, n f) schvalovat koncepce rozvoje cestovního ruchu na území kraje, zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění, n g) volit zástupce kraje do regionálních rad regionů soudržnosti, n h) stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti pro území kraje, n i) rozhodovat o spolupráci kraje s jinými kraji a o mezinárodní spolupráci, n j) schvalovat rozpočet kraje a schvalovat závěrečný účet kraje, n k) zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky kraje; k tomu schvalovat jejich zřizovací listiny, Zastupitelstvu kraje je vyhrazeno n l) rozhodovat o založení a rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách, n m) delegovat zástupce kraje, na valnou hromadu obchodních společností, v nichž má kraj majetkovou účast, n n) navrhovat zástupce kraje do ostatních orgánů obchodních společností, v nichž má kraj majetkovou účast, a navrhovat jejich odvolání, n o) volit a odvolávat hejtmana, náměstka (náměstky) hejtmana a další členy rady z řad svých členů a odvolávat je z funkce, n p) stanovit počet uvolněných členů rady, jakož i funkce, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni a od kterého dne, n q) zřizovat a zrušovat výbory, volit a odvolávat jejich předsedy a členy, n r) rozhodovat o odměnách neuvolněným členům zastupitelstva a o odměnách, n s) stanovit zásady pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva, n t) rozhodovat o peněžitých plněních spojených s výkonem funkce členů výborů, komisí a zvláštních orgánů fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva, n u) udělovat ceny kraje, n v) plnit další úkoly stanovené zákonem. Radě kraje je vyhrazeno n a) zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření v rozsahu svěřeném zastupitelstvem, n b) stanovit počet zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, do zvláštních orgánů kraje a do organizačních složek a objem prostředků na platy těchto zaměstnanců, n c) na návrh ředitele krajského úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů krajského úřadu v souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání vedoucích odborů bez návrhu ředitele je neplatné, n d) zřizovat a zrušovat podle potřeby komise rady, jmenovat a odvolávat z funkce jejich předsedy a členy, n e) ukládat krajskému úřadu úkoly v oblasti samostatné působnosti a kontrolovat jejich plnění, n f) přezkoumávat opatření přijatá krajským úřadem v samostatné působnosti, n g) vyřizovat návrhy, připomínky a podněty obcí a právnických osob z územního obvodu kraje, Radě kraje je vyhrazeno n h) stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností, n i) vykonávat zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu k právnickým osobám, organizačním složkám, které byly zřízeny nebo založeny krajem nebo které byly na kraj převedeny zvláštním zákonem, včetně jmenování a odvolávání jejich ředitelů a stanovení jejich platu a odměn; k tomu pravidelně jedenkrát ročně projednávat zprávu o jejich činnosti, o plnění jejich úkolů, pro které byly založeny nebo zřízeny, a přijímat příslušná opatření k nápravě, n j) rozhodovat ve věcech kraje jako jediného společníka obchodní společnosti, n k) vydávat nařízení kraje, n l) rozhodovat o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce; tuto působnost může rada svěřit příslušnému odboru krajského úřadu zcela nebo z části, n m) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva nebo komisemi rady. Hejtman n a) spolu s náměstkem hejtmana podepisuje právní předpisy kraje, n b) po předchozím souhlasu ministra vnitra jmenuje a odvolává ředitele v souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání ředitele bez předchozího souhlasu ministra vnitra je neplatné, n c) stanoví podle zvláštního předpisu plat řediteli a ukládá mu úkoly, n d) na základě zmocnění v zákoně zřizuje pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány, n e) odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok, n f) zajišťuje ochranu utajovaných skutečností, n g) odpovídá za informování občanů o činnosti kraje, n h) vykonává další úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti, pokud jsou mu svěřeny zastupitelstvem, radou nebo tak stanoví zákon, n i) plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle zvláštních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva a řediteli Krajský úřad n a) přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obce v řízení podle zvláštních zákonů, pokud není zákonem tato působnost svěřena zvláštnímu orgánu nebo zákon nestanoví jinak, n b) ukládá sankce podle zákona, n c) poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím, n d) zabezpečuje koordinaci výstavby a provozu informačního systému kompatibilního s informačními systémy veřejné správy, n e) organizuje kontroly výkonu přenesené působnosti obcí, vyhodnocuje jejich výsledky a předkládá příslušnému ministerstvu, popřípadě vládě, návrhy na potřebná opatření, n f) zřizuje funkci koordinátora pro romské záležitosti,) n g) vykonává další působnosti svěřené mu zákonem Ředitel KÚ n a) zajišťuje úkoly v přenesené působnosti kraje vyplývající ze zvláštních zákonů, n b) podává ministerstvu návrhy na pozastavení obecně závazných vyhlášek obcí a nařízení obcí nebo jejich jednotlivých ustanovení podle zvláštních zákonů, n c) podle zvláštních předpisů plní vůči zaměstnancům kraje zařazeným do krajského úřadu funkci statutárního orgánu zaměstnavatele, n d) stanoví podle zvláštních předpisů platy zaměstnancům kraje zařazeným do krajského úřadu, n e) je nadřízeným všech zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu a kontroluje jejich činnost, n f) vydává zejména organizační a pracovní řád, spisový řád a skartační řád krajského úřadu, n g) je oprávněn předkládat radě návrhy na vydání nařízení kraje, n h) určuje po projednání s hejtmanem své zástupce, n i) plní úkoly uložené mu zastupitelstvem, radou nebo hejtmanem. n j) plní úkoly stanovené v samostatné působnosti zastupitelstvem a radou a další úkoly stanovené zákonem n KONEC