Rovné postavení žen a mužů – gender budgeting Ing. Marek Pavlík ??? l Co se tím vlastně míní? l Proč se tím vlastně zabývat? l A co z toho vlastně plyne? J Práva l Občanská l Politická l Sociální Rovné postavení – základní teze l Teorie - rovné postavení, rovné příležitosti bez ohledu na pohlaví, rasu, náboženské přesvědčení,… l Praxe – ano, ale… K některým pojmům l Gender l Gender mainstreaming – je proces (re)organizování, zlepšování, rozvíjení a vyhodnocování politických procesů tak, aby bylo na všech úrovních a ve všech stádiích zapracováno hledisko rovnosti žen a mužů, a to prostřednictvím všech aktérů, kteří se běžně podílejí na politickém rozhodování. l Formy diskriminace 3 odlišné přístupy l OSN – Afrika….gramotnost, poskytování zdravotní péče, práva žen v muslimských státech, násilí na ženách apod. l EU – rovné příležitosti, spravedlnost v rozdělování l USA – odstranění všech forem diskriminace, sexuální obtěžování Problémové oblasti (Evropa) l Platová nerovnost l Přijímání do zaměstnání l Skleněný strop l Zastoupení žen (přístup k rozhodování) l Mateřství versus kariéra l Veřejné rozpočty Teoretická řešení l Právo l Změna stereotypů l Analýzy, statistiky, studie jako nástroj k rozhodování a osvětě Některé základní dokumenty l 1979 (ČSSR 1982) - Úmluva o odstranění všech forem diskriminace žen (OSN) l 1995 - Světová konference o ženách (Peking) l 1999 – Národní zpráva o plnění Pekingské akční platformy l Akční plán k dosažení rovného postavení žen a mužů (nevládní ženské organizace) l Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti mužů a žen (každoročně) Rovné příležitosti v zaměstnání (zák. 436/2004 Sb.) ČR l Ústava l Vládní priority (každé ministerstvo) l Rada vlády pro rovné příležitosti žen a mužů l Každé ministerstvo – alespoň jeden pracovník zabývající se problematikou rovného postavení mužů a žen l MPSV – koordinace aktivit l Neziskové organizace – Gender Studies, ČSŽ Seznámení s genderovým rozpočtováním Co je to rozpočtování z hlediska rovnosti žen a mužů? l Rozpočtování z hlediska rovnosti žen a mužů (genderové rozpočtování, gender budgeting) je přístup k rozpočtům, ve kterém jde o spravedlivější přerozdělování finančních prostředků z hlediska rovného přístupu žen a mužů k čerpání finančních zdrojů, které společnost vytvořila. l Genderové rozpočtování je uplatněním gender mainstreamingu v rozpočtovacím procesu. Myslí se tím zhodnocení rozpočtů z hlediska genderu, při němž se na všech stupních rozpočtového procesu bere ohled na otázku pohlaví s cílem prosazování rovnosti žen a mužů. Genderové rozpočtování může pokrývat l celý rozpočet l výdaje vybraných resortů nebo programů l výdaje na nové projekty l vybrané formy příjmů (daně, specifické poplatky atd.) l změny v daňovém systému l zavádění nové legislativy nebo místních opatření Proč ano? l Pokud muži i ženy přispívají do veřejných rozpočtů, pak rovněž prostředky z nich odcházející by měly respektovat určitou rovnost mezi muži a ženami l Rozhodování o alokaci veřejných prostředků je zpravidla činěno dobře situovanými muži – kteří vědomě nebo nevědomě mou upřednostňovat své vlastní zájmy Proč ne? l Zdroje by měly být alokovány v souladů s cílem dané veřejné politiky bez ohledu na „gender“ l Další přerozdělování je druhém plýtvání s veřejnými zdroji (alokační neefektivnost) Genderové rozpočtování ve světě – přístupy se liší: l v účastnících l v rozsahu analýz l ve fázích rozpočtového procesu l ve zviditelnění nebo integraci genderových analýz Příklady ze zahraničí l Francie – žlutá kniha l Švýcarsko (kanton Basel) – sledují se výdaje v oblasti vzdělávání, soc.zabezpečení a bezpečnosti) l Švédsko – projekty v oblasti soc. ochrany a regionálního rozvoje Jak udělat genderovou analýzu? „Jestliže chceme provádět genderové rozpočtování, pak musíme nejprve poznat jaká situace je…“ Než začneme… l Ačkoliv jsou diskuze o gender budgetingu vedeny poměrně dlouho, tak jejich praktická aplikace je dosud spíše vzácností. l Důvodem jsou otázky – Ideové – Aplikační Při snaze o provedení genderové analýzy můžeme narazit na tyto problémy: • Jak určit genderovou příslušnost výdaje? • Jak zacházet s výdaji, kde není možné genderovou příslušnost identifikovat? • Jak interpretovat výsledek analýzy? • Jak analyzovat příjmovou stranu rozpočtu a jak interpretovat výsledek této analýzy? Jak genderovou příslušnost výdaje? l Genderová analýza zahrnuje více než pouhé rozdělení výdajů na mužskou a ženskou část – Nicméně toto dělení je nejvíce diskutovanou a nejvíce problematickou záležitostí l Proč je to problém? Metody l Využití statistických dat l Subjektivní ohodnocení l Analýza podle cílových skupin l Metoda 3Z (zastoupení, zdroje, závěry) l Sociologická studie l Metoda Gender Reflex l SWOT analýza na rovné příležitosti žen a mužů l CBA Využití statistických dat l Jednotlivé výdaje jsou rozděleny podle struktury beneficientů. Každý výdaj může být buď rozdělen podle přesného podílu nebo mohou být vytvořeny „intervaly“ pro jednotlivé kategorie – Problémy – Výsledek aplikace – Výhody – Nevýhody Subjektivní ohodnocení l Tato metoda rovněž využívá statistická data (pokud jsou dostupná), nicméně pouze jako jeden z indikátorů. Hodnotitel pak bere v úvahu další faktory. – Výsledek aplikace – Problémy – Výhody – Nevýhody Analýza podle cílových skupin l Tato metoda je vhodná pro analýzu dílčích specifických oblastí (např. dotace). Využívá informací obsažených v žádosti o dotaci, k tomu aby byly identifikovány: l Cílové skupiny (na které je daný projekt zaměřen) l Nebo přímo žadatel specifikuje genderovou skupinu na kterou se projekt zaměřuje – Výsledek aplikace – Problémy Shrnutí l Problém s „genderovou identifikací“ l Vysoké náklady na analýzu (což může být neakceptovatelné pro obecní rozpočty). l Existence „neutrálních“ a „nezařaditelných“ výdajů 2 Jak zacházet s výdaji, kde není možné genderovou příslušnost identifikovat Aplikace jakékoliv z metod nevyhnutelně identifikuje výdaje, které: l Nemohou být genderově zatříděny z důvodu nedostatku informací a tudíž mohou být považovány za „neutrální“ l Budou neutrální protože jsou rovnoměrně rozděleny mezi muže a ženy l Mají takový charakter, že jejích genderová klasifikace je zcela zbytečná. 3 Jak interpretovat výsledek genderové analýzy Při snaze interpretovat výsledek analýzy je vhodné zodpovědět přinejmenším tyto otázky: l Byl hodnocen celý rozpočet nebo pouze jeho část? l Jakou metodou byla určena genderová příslušnost výdaje? l Byly „nezařaditelné“ výdaje počítány jako neutrální, nebo byla vytvořena kategorie „nehodnoceno“? l Jaké další aspekty mohly ovlivnit výsledek? (Např. cíle programu, neočekávané události,…) l Jaká je reálná možnost tvůrce rozpočtu ovlivnit genderovou strukturu u jednotlivých výdajů? l Jaký je cíl aplikace gender budgetingu na rozpočet, rozpočtový proces? 4 Jak analyzovat příjmovou stranu rozpočtu a jak interpretovat výsledek této analýzy Očekávaným zjištění je skutečnost, že muži přispívají více do veřejných rozpočtů než ženy – což je způsobeno obecně vyšším platem a tedy i zdaněním l Výhoda: známe plátce daně l Nevýhoda: vysoké náklady na analýzu l Zásadní problém: Nepřímé daně Shrnutí l Analýza příjmové strany rozpočtu čelí stejným obtížím jako analýza výdajů. Pokud by se očekávané výsledky potvrdily, pak jsou zde dvě možná řešení: – Vyšší příjmy „od mužů“ by měly být vyváženy vyššími výdaji na muže…(Kdo víc platí, ať víc má) – Vyšší příjmy „od mužů“ jsou důsledkem diskriminace a při rozdělování by se na to tudíž neměl brát ohled. Závěr l Genderové hledisko je pouze jedním z kritérií při rozhodování o využití prostředků z veřejných rozpočtů l Neuvážená implementace genderových kritérií do rozhodovacích procesů může mít kontraproduktivní efekt A co z toho plyne? … na to musíte přijít sami … Dotace do sportu z rozpočtu MmB neziskovým organizacím v roce 2003 Analýza z hlediska genderového určení Graf: Rozdělní dotací v procentech Dotace na podporu tělovýchovných a sportovních aktivit Dotace na podporu vrcholového sportu Dotace do sportu celkem Počty podaných a zamítnutých žádostí podle kategorií Procento zamítnutých žádostí Průměrné částky připadající na žádost podle kategorií