Metody hodnocení veřejných projektů Jana Soukopová soukopova@econ.muni.cz Struktura přednášek • Vymezení pojmového aparátu, • Metodika hodnocení VP. • Obecné finanční metody hodnocení VP. • Nákladově výstupové metody - CMA, CEA, CUA • Nákladově výstupové metody - CBA • Mimotržní metody oceňování založené na preferenčním přístupu • Mimotržní metody oceňování založené na nepreferenčním přístupu • Vícekriteriální metody hodnocení VP • Bodovací metoda, metoda funkce užitku • Metoda váženého součtu, metoda TOPSIS • Lexikografická metoda, metoda AHP, metody třídy ELECTRE • Způsoby výběru „nejlepšího“ VP z množiny projektů • Současný stav hodnocení VP v ČR a EU Vymezení pojmového aparátu o Veřejný projekt a veřejná zakázka o Veřejný sektor a veřejné finance o Veřejné výdaje a veřejné výdajové programy o Analýza veřejných projektů o Vstupy, výstupy, výsledky a účinky o Metoda a metodika o Historie analýzy veřejných výdajů Veřejný projekt a veřejná zakázka Veřejné projekty Jakékoliv aktivity, činnosti či úkoly probíhající, resp. plněné v rámci veřejného sektoru, při kterých jsou použity veřejné výdaje Veřejné zakázky Každá zakázka, která je hrazena z veřejných zdrojů n Obecně = realizace veřejných projektů n Legislativa = „zakázka na dodávky, služby nebo stavební práce, jejímž zadavatelem je veřejný zadavatel definovaný zákonem“ Druhy veřejných projektů o podle časového hlediska n dlouhodobé n střednědobé n krátkodobé o podle charakteru projektů n projekty spotřebního charakteru, n projekty investičního charakteru, n projekty nedistribučního charakteru, apod., o podle odvětví nebo oblasti n projekty z oblasti zdravotnictví, kultury, životního prostředí, apod.. o podle dělitelnosti n dělitelné n nedělitelné o podle druhu rozpočtu n s fixním rozpočtem n s proměnlivým rozpočtem o podle jejich vzájemného vztahu n nezávislé a vzájemně se vylučující projekty n nezávislé, ale vzájemně se nevylučující projekty n vzájemně závislé projekty Veřejné finance, veřejný sektor a veřejné projekty o Veřejné projekty jako součást veřejných financí n Obsah veřejných financí n Principy veřejných financí n Funkce veřejných financí o Veřejné výdaje, veřejné výdajové programy, veřejné projekty n Veřejné výdaje jsou alokovány na realizaci fiskálních funkcí státu na principu nedobrovolnosti a neekvivalence n VVP a VP jsou alokovány na realizaci určitých konkrétních cílů v jejichž důsledku vznikají specifické produkce statků a služeb, investiční celky, dochází ke korekci nespravedlnosti podle předem stanovených kritérií Analýza veřejných projektů o Ekonomická a finanční analýza o Vstupy, výstupy, výsledky a účinky o Metody analýzy VP a metodika analýzy VP Ekonomická a finanční analýza Ekonomická analýza n objasňuje společensky poměřované e. náklady a přínosy soupeřících projektů při zohlednění kritérií efektivnosti a spravedlnosti Finanční analýza n vychází z běžných účetních výsledků ze kterých vypočítává ukazatele dávající obraz o stavu investice Ex-ante a ex-post analýza o Ex-ante analýza o Ex-post analýza Vstupy, výstupy, výsledky a účinky Vstupy n všechny zdroje použité na produkci plánovaných výstupů, výsledků a účinků Výstupy n zboží nebo služby vytvořené prostřednictvím vstupů Výsledky n hodnotí čeho se prostřednictvím vstupů dosáhlo Účinky n hodnotí výsledky z dlouhodobého pohledu Metody a metodika o Metoda a metodika o Druhy metod n Metody na zjišťování faktů a jejich vlastností n Metody na zpracování získaných údajů o Metody kvalitativního hodnocení o Metody kvantitativního hodnocení o Druhy metod analýzy VP n Kvalitativní metody n Vícekriteriální metody Druhy metod analýzy VP o Empirické metody n Manažerské metody hodnocení VP (benchmarking) o Kvalitativní metody n Manažerské metody hodnocení VP o Kvantitativní metody n Jednokriteriální metody n Vícekriteriální metody Historie analýzy VP USA, n 1902 - zákon „River and Harbor Act“ (zákon o řekách a přístavech) n Metody analýzy veřejných projektů byly zobecněny v období „New Deal“ n 1950 byly stanoveny zásady a pravidla spojené s hodnocením projektů různých vodních nádrží n Většího rozsah po druhé světové válce, kdy byly obecné zásady spojené s hodnocením projektů vodních nádrží zakotveny v „Zelené knize“ vydané v roce 1950. n V průběhu 50. až 80. let 20. století se v této oblasti začaly objevovat četné práce, jejichž nejvýznamnějšími autory byli zejména R. Dorfman, O. Eckstein, J. Margolis, J. Krutilla a B. Weisbrod. n 1961 vytvořen systém plánování-programování-rozpočtování (PPBS) jako postup hodnocení nákladů a výnosů. Na PPBS pak navazovala metoda Zero-Based Budeting v 70. letech 20. století Historie analýzy VP Evropa - po druhé světové válce. o Velká Británie n zaměření především na dopravu, urbanistiku a elektroenergetiku (práce Fostera a Baileyho, Mishana a Turveyho). o Francie n zaměření na velké energetické podniky a doprava. n V 70. letech 20. století pak problematika externalit v důsledku narůstajících problémů z životním prostředím a jeho znečištěním. Práce francouzských autorů (Maurice Allais, F. Bessiere, M.Boiteux, H. Lévy-Lambert, S.C. Kolm, J. Lesourne, E. Malinvaud, J. C. Milleron, P. Masné) Aplikace analýzy VP o velké veřejné investice n do infrastruktury dopravy (mosty, kanály, přístavy, silnice, železnice, letiště), n do vodohospodářských zařízení sloužících současně pro energetiku, regulaci záplav a zavlažování. o oblast výroby energie, o projekty s výrazným charakterem externalit, n životní prostředí, n urbanismus a n projekty výrobního rázu v rozvojových zemích o veřejné netržní sektory n národní obrana, n vzdělávání n zdravotnictví o alternativní metody zabezpečování veřejných služeb Jde o metody využívající výhody soukromých forem managementu v oblasti veřejného sektoru (např. Brainstorming, Benchmarking, SWOT analýza, apod.).