Výzkumný projekt Výzkumný projekt (angl. research proposal) představuje ideový a technický plán výzkumu. Může být více či méně strukturovaný a detailní podle toho, pro jaké účely je vytvářen. Slouží-li jako vnitroorganizační materiál ( např. projekt výzkumu marketingového oddělení firmy), obsahuje obvykle jen ty nejzákladnější náležitosti důležité pro realizaci výzkumu. Jedná-li se o výzkumný projekt, kterým se organizace uchází o dotaci na řešení nějakého výzkumného, vývojového, výrobního či jiného problému, pak jde o velmi detailní materiál opatřený obvykle i rozsáhlým přehledem relevantní odborné literatury . Základními náležitostmi struktury výzkumného projektu jsou: 1. Vymezení výzkumného problému a cíle (cílů) výzkumu (rozbor problémové oblasti, shrnutí současného stavu poznání problémové oblasti, definice teoretických východisek, specifikace výzkumného problému a formulace výzkumných otázek) 2. Metodologie výzkumu 2.1 Výzkumná procedura (typ výzkumu, postup řešení problému a jeho odůvodnění, výzkumné hypotézy) 2.2 Metody výzkumu, způsob sběru a zpracování dat (popis a zdůvodnění použitých technik, zkoumaný soubor, způsob statistického zpracování získaných dat) 3. Očekávané výsledky (očekávaná zjištění, plánované oblasti doporučení, forma zpracování výsledků – závěrečná výzkumná zpráva, příp. dílčí výzkumné zprávy, způsob publikace či prezentace výzkumných výsledků) 4. Časový plán výzkumu 5. Náklady na výzkum 6. Přínos výzkumu (přínos pro teorii a metodologii výzkumu, pro praxi obecně či pro konkrétní organizaci a jiné zainteresované subjekty - dle účelu výzkumu). Vypracování výzkumného projektu má pro řešitele výzkumu nepopiratelný význam: jeho vytvoření vyžaduje od řešitele kritické myšlení, projekt je východiskem jasného a promyšleného postupu řešitele a poskytuje řešiteli plán. Schválení projektu spolupracovníky či managementem organizace navíc napomůže tomu, aby se předešlo nedorozuměním ve vztahu k řešenému problému, nákladům, přínosu apod. Z pohledu manažera, který je zadavatelem výzkumu, má ovšem výzkumný projekt také jasný užitek: manažer si může ověřit, zda plánovaný výzkum skutečně přispěje k řešení manažerského problému (zda řešitel jasně chápe manažerský problém), zda má projekt přiměřenou kvalitu a očekávané výsledky budou mít pro organizaci žádanou hodnotu, zda náklady jsou adekvátní a z hlediska firmy budou efektivně vynaložené. Navíc, má-li více návrhů od více potencionálních řešitelů, může projekty ze všech uvedených hledisek porovnat. Výzkumný projekt lze chápat jako formální nástroj komunikace mezi zadavatelem a poskytovatelem výzkumu či mezi žadatelem o finanční podporu projektu a poskytovatelem finančních prostředků a je-li zadavatelem/poskytovatelem schválen, slouží jako smluvní závazek.