1 Teorie veřejného sektoru 7 Problémy reálného dosahování efektivních stavů aneb ,,už žádné modely!" Osnova úvod - alokační efektivnost v reálném světě?! obtížné oddělení alokační a distribuční funkce Jak dosahovat efektivních stavů? příčiny neefektivnosti VS (+velikost VS) faktory efektivnosti pro připomenutí: problém definování DOBRA (P1) historická podmíněnost našich názorů (P2) subjektivnost kategorie užitku nutné zjednodušování při modelových úvahách (P3-5) v realitě je dokonce obtížné identifikovat, proč vláda konkrétní aktivitu realizuje (zejména se těžko odděluje alokační a distribuční fce) Úvod: efektivita a redistribuce Zatímco produkční a alokační funkce veřejného sektoru se řídí ve větší míře požadavky efektivity, redistributivní funkce odpovídá především na požadavky sociální spravedlnosti. Hledisko sociální spravedlnosti, jež prosazuje, je považováno za konfliktní s požadavkem ekonomické efektivity, neboť redistribuce vyvolává jisté ekonomické ztráty - leaky budget (srovnej Okun, 1975). 2 Důvodů proč dochází při redistribuci ke ztrátě ekonomického efektu je několik: především jde o účinek na chování, jenž spočívá jednak v transakčních nákladech na redistribuci, ale zejména pak v oslabení pobídek k práci a úsporám u chudých, oslabení pobídek k podnikání a aktivitám u bohatých, a jde také obecný sklon k daňovým únikům. Ale také platí: Na druhé straně je pozitivním efektem redistribuce zkvalitnění životní úrovně nižších vrstev populace, jejich lidského kapitálu, a tedy i produktivity. Někteří proto pochybují o oprávněnosti hypotézy, že sociální spravedlnost je v rozporu s ekonomickou efektivitou. Efektivnost jako ??? cíl? uspořádat za všech okolností společenské systémy tak, aby dosahovaly ,,žádoucích" efektů s co nejlepším poměrem C/E? Ale kdo definuje (má definovat) ,,žádoucí"?? nástroj? (nastolíme efektivnost VS, aby...) např. k správnému plnění nějakých ,,funkcí"? kritérium? (přežijí jen ,,efektivní"...) výmluva? Efektivnost znamená produkovat zboží nebo služby s nejmenšími možnými náklady ,,a penny saved is a penny earned" Ben Franklin 3 Herbert Simon The criterion which the administrator applies to the facultual problems is one of efficiency. The resources, the input, at the disposal of the administrator are strictly limited.... It is his function to maximize the attainment of governmental objectives (assuming they have been agreed upon) by the efficient employment of the limited resources that are available to him pro Simona slouží efektivnost jako standard při rozhodování uvnitř organizace a prostředek jejího řízení. Definuje ji jako maximalizaci poměru čistých kladných výsledků k nákladům příležitosti. příklad knihovny která knihovna je efektivní? jaký to má vztah k cílům a zájmům klientů (co když chtějí šetřit především čas? ještě malinko k efektivnosti Správa (včetně veřejné správy) je oblast profesionálního podnikání jejím primárním cílem je efektivnost co může vláda úspěšně dělat a jak to udělá s nejvyšší efektivostí za co nejmenších nákladů, ať již peněz nebo energie W. Wilson, 1887 praktická nauka a ,,čistá" nauka efektivnost na relativně nižší úrovně rozhodování (standard při rozhodování uvnitř organizace a prostředek jejího řízení) maximalizace poměru čistých kladných výsledků k nákladům příležitosti H. Simon, 1947 4 Optimum Optimalizace v alokaci veřejných zdrojů ­ je použití takových procedur, kdy s ohledem na vzácnost (omezenost) disponibilních zdrojů je hledán nejlepší, nejvhodnější, nejlépe vyhovující způsob jejich alokace se zřetelem na jejich předpokládané použití k plnění cílů (Ochrana, F.) optimum - dynamická rovnováha zájmů a subjektivních představ ??? Optimum ve VS? motivace (vlastním prospěchem?) + potenciální přítomnost donucení + neexistence apriorního žebříčku hodnot + objektivní nároky na přežití a rozvoj kladené prostředím a ostatními komunitami => optimem se zdá být dynamická rovnováha zájmů zainteresovaných subjektů, která dlouhodobě osciluje kolem takového uspořádání, které (snad) generuje dostatečné podmínky pro přežití (rozvoj, úspěch) komunity Příčiny neefektivnosti proč je VS neefektivní? viz VE, resp. Strecková (nepřítomnost zisku, obtížnost vyjádření užitků, sklon k byrokratizaci...) jednou z nich špatná struktura, velikost VS Optimální velikost VS "Bod optima velikosti a struktury veřejného sektoru se nachází v prostoru, kdy ztráty, vyplývající z toho, že určité ekonomické aktivity jsou zabezpečovány trhem, jsou větší, než ztráty, které vyplývají z toho, že určité ekonomické aktivity jsou zajišťovány veřejným sektorem." Strecková 5 Faktory ovlivňující reálnou velikost a strukturu veřejného sektoru - ekonomické - geopolitické - historické - kulturně náboženské - politické - závěry Ekonomické faktory fáze ekonomického rozvoje nerozvinuté rozvojové industriální postindustriální bariéra spotřeby bariéra výkonnosti Závěry 1 Nelze vytvořit jeden obecný model velikosti a struktury veřejného sektoru, který by zajišťoval jeho optimální národohospodářskou efektivnost. Mezinárodní komparace a studium zkušeností jiných zemí je sice inspirativní, ale poznatky nelze chápat izolovaně. Musí být vždy posuzovány z hlediska širších souvislostí, z hlediska stavu a vývoje podstatných faktorů. Závěry 2 Ani pro jednu zemi nelze vytvořit jeden ideální model. Faktory, které ovlivňují optimální velikost a strukturu veřejného sektoru se samy o sobě vyvíjí a kladou tedy rozdílné nároky jak na velikost, tak na strukturu veřejného sektoru 6 Faktory efektivnosti Vnější jsou výsledkem celkového uspořádání společnosti a fungování jeho ekonomiky - politické uspořádání společnosti - fungování tržního sektoru. - konkurenční prostředí mezi institucemi veřejného sektoru - financování veřejného sektoru podle jeho výkonů a užitků. pokr. vnitřní - věda a technika. - struktura veškerých činností. - všechny formy dělby práce. - kvalifikace pracovníků. - iniciativa pracovníků - systém řízení. A to je konec, přátelé