1 Modely chování vlády, ekonomická analýza byrokracie Modely vlády ˇ Model despotické benevolentní vlády ˇ Model fiskální směny ˇ Model fiskálního transferu ˇ Model Leviathana Bailey, S.J. Public Sector Economics. Palgrave, 2002. 7 kap. S.112-119 Despotická benevolentní vláda Klasický přístup veřejné ekonomie: ˇ Vláda koná ve veřejném zájmu ˇ Hledá ,,first best" alokaci zdrojů tím, že řeší selhání trhů ˇ Předpokladem je všemohoucnost a benevolence vlády ­ činí rozhodnutí v zájmu občana. ˇ Vláda ,,ví lépe..." 2 Model fiskální směny ˇ Vláda koná v soukromém zájmu ­ poskytuje specifické služby za občany ,,dobrovolně" placené daňové platby ˇ Vláda je nástroj poskytování služeb ­ reaguje na poptávku po kolektivně (veřejně) poskytovaných statcích a službách ze strany občanů ˇ Role středního voliče, rovnost MPt=MB Model fiskálního transferu ˇ Daně zde nejsou výrazem více méně dobrovolného akceptování ,,ceny", ale jsou vnímány jako vynucený transfer; ˇ Většinové hlasování umožňuje většině, aby od menšiny vymohla přes daně ,,transfer"... ˇ Nejde o ,,benevolentní vládu". Ostatně ,,vláda" vlastně neexistuje ­ jde o pasivní reakci na přání voličů.. Leviatan ˇ Vláda roste jako příšera ­ Leviatan, neboť je tvořena užitek maximalizujícími, sami sobě sloužícími politiky, byrokraty, profesními skupinami a ostatními zájmovými skupinami. Slouží sama sobě více než ,,veřejnosti" a neexistují žádné účinné nástroje k omezení jejího růstu. 3 Tradiční model předpokládá, ˇ že dochází k rovnováze mezi touhou vlády utrácet a omezením daným neochotou občanů platit daně. ˇ Leviathanův model vychází z toho, že toto omezení nefunguje: ­ Mezi těmi, kdo hlasují pro výdaje a těmi, kdo platí daně, a mezi těmi, kdo využívají veřejné služby, je rozdíl; ­ Navíc převládá fiskální iluze, že za veřejně poskytované statky ,,zaplatí někdo jiný..." Ekonomická analýza byrokracie BROWN, C.V., JACKSON, P.M.: Public Sector Economics. Basil Blackwell, Oxford, 4th ed., 1991. kap. 7, s.193-203 ˇ Úřad ­ nezisková organizace financovaná převážně paušální částkou (nikoliv prodejem své produkce). ˇ Weber a jeho pojetí byrokracie jako spolehlivého a výkonného vykonavatele ˇ Niskanen, W.A. ­ maximalizace velikosti rozpočtu, in Bureaucracy and Representative Government, Aldinge, Chicago, 1971. Niskanen 1 ˇ Byrokrat ekonomickým subjektem jako každý jiný ­ maximalizuje (si) užitek ˇ U = f (plat, požitky, počet podřízených a jejich platy, reputace, status, velikost rozpočtu) ˇ Pozor ­ Jacksonova námitka platná pro UK, ale nejenom zde... ˇ Weigel: vysoký stupeň informační asymetrie je nepravděpodobný 4 Niskanen 2 ­ srovnání monopolu, NGO a byrokracie ˇ Předpoklady: ­ Byrokracie není závislá svými příjmy na objemu produkce ­ pevný rozpočet poskytnutý ,,vyšší autoritou" ­ Všechny tři formy jsou konfrontovány se stejnou poptávkovou funkcí, stejnými cenami faktorů a tudíž i stejným dlouhodobým průměrným nákladům (LRAC), D reprezentuje tržní poptávku a také poptávku voliče mediána... ­ Existují konstantní výnosy z rozsahu, a proto LRAC=LRMC Produkce monopolu, NGO, byrokracie Základní vztahy v Niskanenově modelu ˇ MV ­ křivka mezního hodnocení voličem mediánem TB = aQ ­ bQ2 a>0, b>0; MV = d TB/ d Q = a ­ 2bQ TC = cQ+dQ2 c>0, d>0 MC = d TC/ d Q = c + 2dQ ˇ Jde o případ bilaterálního monopolu ,1 výrobce, 1 kupující ˇ Byrok. max TC, ,,volič" TB ˇ TC (rozpočet) nemůže překročit TB ˇ cQ + dQ2 = aQ ­ bQ2 ˇ Q2 = (a-c)/(b+d) (když TC=TB) ˇ Q3 = a/2b (max.celk.užitek) ˇ Q1 = (a-c) / 2(b+d) (společensky optimální úroveň, MV=MC, polovina Q2 !) ˇ Q4 (privátní monopol) 5 Další teorie selhání vlády (byrokracie) ˇ Baumolova teorie ,,cost disease" (patří mezi makroekonomické modely) ˇ Williamsonův model (užitek maximalizující model, podobně jako Niskanen) ­ analogie jeho modelu pro firmu in Soukup, Mikroekonomická analýza, kap.7.2 (s.102-106) ˇ Organizační modely (Atkinson-Stiglitz) ˇ Neortodoxní modely a modely omezené racionality (Leibenstein, Simon ­ ten rovněž v Soukup, s.106-108) 6 X-inefficiency (Leibenstein) ˇ Neefektivnost monopolních korporací způsobena v praxi: ­ Nespecifikovanou náplní práce ­ Vysokým cenami vstupů, dokonce vnitřní stínové ceny jsou silně nadsazené ­ Manažeři neznají produkční funkci ˇ Faktor ,,X" zabraňuje max.Q ­ nízká produktivita, plýtvání, přezaměstnanost ­ Jde do facto o technickou neefektivnost... Baumolův model Brown-Jackson, s.140-143 ˇ Progresivní a neprogresivní sektory NH podle tempa růstu produktivity práce. ˇ Odvětví služeb mají omezenou možnost substituovat práci za kapitál ˇ Růst produktivity v privátu je následován růstem mezd, jednotkové náklady produkce zůstávají konstantní ˇ Aby se pracovní síla neodlévala do privátu, zvyšuje mzdy i veřejný sektor. Ale zde je růst produktivity nižší, tedy dochází zde k růstu jednotkových nákladů ˇ V dalším období se tedy náklady ušlé příležitosti produktu ve VS zvyšují Formalizovaně: ˇ X1 produkt ,,ne-progresívního" VS ... je produkován pouze vstupem práce ..L1, která má konstantní úroveň produktivity X1t = a1L1t ˇ V progresívním privátním sektoru produktivita práce roste exponenciálním poměrem r; exponenciálně tedy roste output X2 X2t = (a2ert)L2t 7 ˇ Z předchozích rovnic dosadíme na X1t / (X1t + X2t)=a1L1t/(a1L1t+(a2ert)L2t) ˇ Podíl veřejné produkce na celkové. ˇ Předpokládejme, že hodinová mzda je stejná v obou sektorech a že roste s růstem produktivity v soukromém sektoru. Pak: wt=woert ˇ Odvodíme jednotkové náklady C1t i C2t: C1t = [(woert)L1t]/a1L1t = woert/a1 C2t = [(woert)L2t]/(a2ert)L2t = wo/a2 Jednotkové náklady ve VS rostou rychleji...