1 1 Řízení lidských zdrojů ­ hodnocení výkonu a kvality Konference Olomouc 2.9.2004 Ing. Milan Půček, MBA tajemník Městského úřad Vsetín 2 A co je cílem tohoto příspěvku? Popsat na základě zkušeností týmu pracovníků Městského úřadu Vsetín: -souvislosti vztahující se k uplatňování metod kvality při řízení úřadu ve vztahu k řízení lidských zdrojů - popsat využití metody vyvážených ukazatelů pro hodnocení výkonu a kvality - popsat náměty na hodnocení výkonu a kvality používané na úřadě. 3 Cíl veřejné správy Cíl veřejné správy Zvyšovat kvalitu života při respektování udržitelného rozvoje Zvyšovat kvalitu a výkonnost veřejných služeb Lze ji vyjádřit například jako spokojenost zákazníků nebo pomocí auditu služby nebo porovnáním s nejlepšími. Lze ji vyjádřit například jako spokojenost občanů nebo pomocí indikátorů udržitelného rozvoje. Týká se zákazníků těchto služebTýká se všech občanů Jak to řešíme? -Město zjišťuje potřeby například pomocí Místní agendy 21 -Město řídí svoji strategii například dle Balanced Scorecard (BSC) Jak to řešíme? Úřad uplatňuje systém kvality a výkonnosti dle ISO, CAF, provádí Benchmarking atd. Dělat věci správněDělat správné věci Řízení lidských zdrojů ­ má-li úřadu a našim občanům přinášet užitek ­ musí z cíle veřejné správy vycházet. To není možné bez toho, že cíli porozumím. 4 Dělat správné věci správně tlak řídíme například pomocí CAF Snahou je zvětšovat průnik Dělat správné věci zvyšovat kvalitu života Dělat věci správně kvalitně, efektivně a včas Dělat správné věci správně (Umět řídit strategii) (Umět řídit operativu) tlak řídíme například pomocí BSC Základnu vytváří: Respektovat zásady udržitelné rozvoje Uplatnit systémový přístup k řízení (např. dle ISO) Zapojovat veřejnost do rozhodování (občanská společnost), MA 21 Znát možnosti a podmínky (zdroje, závazky, majetek, vztahy, pozice,...) Respektovat etické principy (poctivost, otevřenost, průhlednost, nekorupčnost, ...) A kde v tomto modelu najdeme pracovníky? Přece všude - bez kvalifikovaných, vzdělaných, motivovaných, ochotných a vstřícných pracovníků je ,,Dělat správné věci správně" obtížně realizovatelné. Obě výše zmíněné metody ­ Balanced Scorecard (BSC) a model CAF ­ kladou na řízení lidských zdrojů vysoké nároky. 2 5 Přístup k trvalému zlepšování TR VALÉ ZLEPŠO VÁN Í + Benchmarking od 2003 + Sebehodnocení dle CAF od 2003 + Indikátory (Evropská sada TUR + místní) od 2003 + Partnerství a projektová řízení od 2002 + Řízení úřadu dle ISO 9001 + 14001 od 2001 + MA 21 dle projektu ,,Zdravé město" (zapojení úřadu) od 2001 + Místní agenda 21 (MA 21), Dětský parlament od 1999 Dělat správně správné věci (,,Dobré vládnutí") ? + Balanced Scorecard od 2004 Klasická řízení úřadu, města ...... Spolupráce s: ČSJ TIMUR Mepco s.r.o. VCVS o.p.s. NSZM, RRA ČSJ NSZM Alcedo 6 Systémové předpoklady úspěchu: v čem jsme se poučili ze sportu Trojúhelník, který podmiňuje výkonnost sportovce: 0 2 4 6 8 Talent Podmínky Píle Příležitosti Rizika Výsledky Silné stránky sportovce 1 sportovce 2 Čím větší plocha ­ tím větší šance na dobrý výsledek Pro úroveň jednotlivce (pracovníka) je trojúhelník pracovníka svojí konstrukcí prakticky totožný s trojúhelníkem sportovce. Tedy píli převedeme jako píli a pracovitost. Talent převedeme jako talent, zkušenosti, kvalifikaci a znalosti. Podmínky převedeme jako podmínky pro práci. Jak tuto zkušenost uplatnit na úřad? ,,Píli" převedeme jako Pracovitost (operativní řízení) ,,Talent" převedeme jako Strategie (strategické řízení) ,,Podmínky" převedeme jako Podmínky (zdroje, partnerství, možnosti,...) 7 Systémové předpoklady úspěchu: převod na úřad (SWOT analýza) 0 2 4 6 8 Příležitosti Rizika Výsledky Pracovitost (operativní řízení) Podmínky (zdroje, partnerství, možnosti,...) Strategie (strategické řízení) SWOT: Příležitosti/ rizika (vnější vlivy) Silné/ slabé stránky (vnitřní vlivy) Kromě silných/ slabých stránek (pracovitost, strategie, podmínky) ovlivňují výsledky také příležitosti a rizika. Příležitosti je třeba systematicky využívat. Rizika je třeba systematicky snižovat. 8 Schéma metody BSC STRATEGIE VIZE Občanská (zákaznická) perspektiva Finanční perspektiva Perspektiva interních procesů Perspektiva učení se a růstu Víme, co chtějí občané? Co musíme udělat, aby byli spokojení? Cyklus zlepšování strategického plánování Co všechno se musíme naučit, abychom to zvládli? Jaké zdroje musíme zajistit, aby byli občané spokojeni? Jakými procesy zajistíme spokojenost občanů a dostatek zdrojů? 3 9 Způsob uplatnění Metoda umožňuje vytvoření přehledné strategické mapy. Strategická mapa obsahuje témata, zapsaná v jednotlivých oválech a zprostředkovává pohled na strategii ze čtyř základních perspektiv ­ občanské, finanční, procesní, učení se a růstu. Šedivý ovál nahoře je vizí města (,,Příjemné město k životu, práci a zábavě, aneb: zvyšovat kvalitu života při respektování trvale udržitelného rozvoje"). Pokud má vedení města představu o vizi a směřování, je třeba také říci, jakým způsobem chce oné vize dosáhnout, tedy jak stanovuje strategická témata. 10 Strategická mapa Občan, klient Hospodárnost a financování aktivit Interní procesy Učení se a růst Vsetín, srdce Valašska - příjemné město k životu, práci a zábavě; město usilující o zvyšování kvality života při respektování udržitelného rozvoje Pracovní příležitosti Dostupné bydlení Příležitosti k využití volného času Zdravé a půvabné město Bezpečné město Motivující pracovní příležitost Dostupné služby, péče, vzdělávání a možnosti spolkového, kulturního a duchovního života Odpovídající bydlení a upravené město Prevence a bezpečnost Zodpovědné financování a financování z různých zdrojů Účelné hospodaření s finančními prostředky a majetkem města Promyšlená příprava a realizace investičních akcí Kvalitní činnost radnice, městské policie, technických služeb, vlastních školských, kulturních,sportovních a ostatních zařízení Partnerství k realizaci záměrů, podnikání a vzdělanosti; podpora spolků a neziskových organizací Posilování prostředí spolupráce, důvěry a zodpovědnosti Zdokonalování procesu komunitního plánování a projektového řízení Rozvíjení dovedností a znalostí, zavádění nových metod a efektivních technologií Možnosti pro zdravý životní styl a sportování 11 Perspektiva učení a růstu - Učení se a růst Posilování prostředí spolupráce, důvěry a zodpovědnosti Zdokonalování procesu komunitního plánování a projektového řízení Rozvíjení dovedností a znalostí, zavádění nových metod a efektivních technologií 12 Měřítka BSC 5.3 Počet úrazů při dopravních nehodách Prevence a bezpečnost 4.2 Počet realizovaných projektů na zkrášlení města Odpovídající bydlení a upravené město 4.1 Index kvality života na sídlišti 4.3 Počet vybudovaných nových bytů a rodinných domků 1.2 Počet projektů ke zvyšování zaměstnanosti a rozvoj lidských zdrojů 5.4 Index stability infrastruktury 5.2 Počet akcí k prevenci - kriminalita - doprava 5.1 Pocit bezpečí (%) 3.2 Možnosti pro zdravý životní styl 3.1 Indikátor zdraví obyvatelstvaMožnosti pro zdravý životní styl a sportování 2.1 Dostupnost vybraných služeb a péčeDostupné služby, péče, vzdělávání a možnosti spolkového, kulturního a duchovního života 1.3 Dopravní dostupnost v souvislosti se zaměstnaností 1.1 Míra nezaměstnanostiMotivující pracovní příležitost Občan, klient 0.3 Počet obyvatel města 0.2 Ekologická stopa 0.1 Index spokojenosti občanůVize MěřítkoTéma/ perspektiva 4 13 Měřítka BSC 12.2 Počet projektů 13.3 Počet přijatých zlepšení 13.2 Index způsobilosti 13.1 Počet nově zavedených metod a technologií Rozvíjení dovedností a znalostí, zavádění nových metod a efektivních technologií 12.3 Naplnění podmínek komunikace s veřejností 12.1 Počet veřejných setkání a účast obyvatelstva Zdokonalování procesu komunitního plánování a projektového řízení 11.1 Index spokojenosti zaměstnanců Posilování prostředí spolupráce, důvěry a zodpovědnosti Učení a růst 14 Další postup - Scorecard města v další fázi projektu ,,rozložíme" na jednotlivé odbory úřadu, městskou policii, příspěvkové organizace, společnosti atd. - Scorecard odboru je vždy odvozen od strategických cílů a měřítek města, podle příspěvku daného odboru. Tím zajistíme měření příspěvku jednotlivých podřízených útvarů ke strategii celého města. - Z takto vytvořených scorecardů potom můžeme odvodit tzv. osobní scorecardy, na nichž uvedeme měřítka pro konkrétního pracovníka. Osobní scorecardy potom můžeme propojit se systémem odměňování. Průběžnou aktualizací strategické mapy, měřítek i osobních cílů podporujeme strategické učení, přivedeme strategii do každodenního života a zajistíme správné směřování našeho úsilí. 15 Využití metody pro odměňování Využitím této metody může být odměňování pracovníků závislé na: 1. plnění úkolů (odvozeno z BSC + řešení operativy) 2. plnění výkonnostních parametrů (odvozeno z BSC) 3. kvality práce (odvozeno z BSC). Pro objektivní nastavení výkonnostních parametrů lze použít porovnávání s ostatními úřady za účelem hledání dobré praxe (Benchmarking). Způsob ,,uchopení" problematiky: 1. hodnocení kvality pomocí vyhodnocování stížností a auditu pracoviště Hodnocení je prováděno měsíčně. 2. iniciace zlepšování pomocí ,,úspěch týdne" 16 Úspěch týdne 5 17 Hodnocení kvalit 18 Závěr Zkušenosti Vsetín: Problematika hodnocení výkonu a kvality práce v samosprávném úřadu je velmi komplikovaná. Využití metody vyvážených ukazatelů (BSC) se jeví jako smysluplná cesta k řešení hodnocení výkonu a kvality práce pracovníků. Hlavními silnými stránkami jsou metody BSC: 1. přehlednost: strategická mapa je na jedné straně formátu A4, 2. vyváženost: neříkáme jen co chceme pro občany realizovat, ale také za jakých finančních podmínek, pomocí jakých procesů a také, co se pro to musíme naučit, 3. měřitelnost: je stanoven relativně malý počet (31 měřítek), z toho 3 jsou vázány přímo k vizi (Index spokojenosti občanů; Míra nezaměstnanosti versus republikový průměr; Počet obyvatel města). 4. vytváří základnu pro měření výkonu a kvality práce pracovníků 19 Děkuji za Váš čas Za tým pracovníků radnice Ing. Milan Půček, MBA tajemník Městského úřadu Vsetín e ­ mail: milan.pucek@mestovsetin.cz www.mestovsetin.cz