1 1 Hospodaření organizací státu a úsc 10. přednáška z předmětu Veřejné finance I. Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. 2 Obsah přednášky 1. Organizace zřizované (zakládané) státem 2. Organizace zřizované (zakládané) úsc 3. Ostatní 3 ÚVOD 4 Soustava veřejných rozpočtů ČR Dotace Příjmy Dotace Výdaje Fondové financování Výdaje Státní rozpočet Příjmy Dotace Výdaje Výdaje Rozpočty obcí Rozpočty krajů Příjmy Příjmy Dotace Fondové financování může být také na krajské úrovni a obecní úrovni 5 VEŘEJNÉ FINANCE (složky, podsystémy) státu (ČR) průniky nadnárodních VEFI (rozpočet EU) státní finance finance mimorozpočtových fondů municipální (nebo místní) finance, DSO krajské finance finance regionální rady regionu soudržnosti (nová práv. osoba a nový rozpočet od 1.7.06) finance organizací veřejného sektoru (PO, OS,, veřejné VI, ŠPO, veřejné neziskové organizace - zdravotnické zařízení od listopadu 2006 a další veřejnoprávní subjekty jako např. veřejné VŠ) ostatní 6 1. Organizace zřizované (zakládané) státem 2 7 Organizace zřizované a zakládané státem (ministerstvy) příspěvkové organizace organizační složky státu (SK = OSS) veřejné výzkumné instituce školská právnická osoba veřejná nezisková organizace státní podnik a.s. nebo se zúčastnit na založení a.s. (nikoliv s.r.o.) obecně prospěšné společnosti nadace a nadační fondy stát se může zúčastnit se založení zájmového sdružení právnických osob (v mez. oblasti) (stát nemůže být členem družstva nebo občanského sdružení) 8 Organizační složky státu nejsou právnickou osobou (ministerstva, úřady) ­ stát jednou právnickou osobou hospodaří s prostředky SR, které ji stanoví SK v rámci rozpočtu kapitoly, dále s prostředky svých fondů, prostředky získanými hospodářskou činností, peněžité dary a prostředky poskytnutými se zahraničí mohou být účetní jednotkou (SK vždy) vznik a zánik v Ústředním věstníku (výjimka obrana a bezpečnost) hospodaří s majetkem státu (k plnění funkcí státu, k zajišťování veřejně prospěšné činnosti a k podnikání) 9 Hospodaření organizačních složek státu sestavují rozpočet příjmů a výdajů dle rozpočtové skladby, P a V jsou příjmy a výdaji státního rozpočtu soustřeďují příjmy na příslušném příjmovém rozpočtovém účtu a uhrazují výdaje z příslušných výdajových rozpočtových účtů zůstatky účtů na konci roku převede ČNB do SFA (tj. ,,propadají" kromě jejich peněž. fondů!) zřizují účty fondů, účet cizích prostředků, účet sdružených prostředků, účty pro vnitřní organizační jednotky (hospodaří se zálohou) 10 Hospodaření organizačních složek státu nejsou oprávněny přijímat ani poskytovat úvěry, přijímat půjčky, vystavovat a přijímat směnky zálohy dodavatelům jen na jedno čtvrtletí odvod za porušení rozp. kázně a penále hradí z rozpočtu financují reprodukci majetku ze svého rozpočtu v rámci závazných ukazatelů financování programů (mohou použít prostředky svých fondů) vedoucí org. sl. určí vnitřní organizační jednotky (záloha na financování jednou měsíčně v hotovosti nebo na b.ú.) 11 Peněžní fondy organizační složky státu 1. rezervní fond 2. FKSP (zákl. příděl z rozpočtu x na kulturní, soc. a jiné potřeby zaměstnanců) 12 Rozdíly mezi OSS státu a úsc Určuje vnitřní organizační jednotky Zřizuje peněžní fondy (rezervní a FKSP) P a V jsou součástí P a V státního rozpočtu Rozpočet je součástí rozpočtu zřizovatele Může být účetní jednotkou (SK vždy) Není účetní jednotkou Není právnickou osobouNení právnickou osobou Organizační složka státuOrganizační složka obce a kraje 3 13 Hospodaření příspěvkových organizací hospodaří s prostředky získanými hlavní činností a prostředky od zřizovatele dále hospodaří s prostředky svých fondů, s prostředky získanými jinou činností, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, s peněžními prostředky poskytnutými se zahraničí, z rozpočtu úsc, státních fondů, rozpočtu EU (Národní fond) řídí se rozpočtem, který (po zahrnutí příspěvku zřizovatele nebo stanovení odvodu) musí být sestaven jako vyrovnaný (zahrnuje pouze náklady a výnosy z hlavní činnosti) 14 Hospodaření příspěvkových organizací do SR musí odvést příjmy z prodeje nemovitého majetku státu (výjimka dary a dědění) do 10 dnů finanční vztahy ke zřizovateli: a) příspěvek na provoz ze SR nebo odvod z provozu b) individuální a systémová dotace na financování programů a akcí c) návratná finanční výpomoc d) odvod z odpisů 15 Hospodaření příspěvkových organizací hospodářský výsledek je tvořen výsledkem z hlavní činnosti a ziskem vytvořeným v jiné činnosti po zdanění ztráta se hradí z rezervního fondu, z kapitoly zřizovatele, ze zlepšeného hosp. výsledku následujícího roku (není-li uhrazeno v dalším roce, PO se zruší nebo transformuje v org. složku státu) ­ výjimka PO financované zdr. poj. 16 Hospodaření příspěvkových organizací PO nesmí přijímat půjčky a úvěry, vystavovat směnky (výjimka PO zdravotnická zařízení) dary pouze z FKSP jiná činnost sledována odděleně (v případě ztrátovosti ukončit) 17 Peněžní fondy příspěvkové organizace a) rezervní b) reprodukce majetku (odpisy) c) odměn d) FKSP Zůstatky fondů se převádějí do následujícího roku. 18 Veřejná výzkumná instituce Je právnickou osobou, jejímž hlavním předmětem činnosti je výzkum, včetně zajišťování infrastruktury výzkumu Zřizovatel jménem ČR: ministerstvo, jiný ústřední orgán státní správy nebo AV ČR v postavení OSS Zapisuje se do rejstříku VVI, který vede MŠMT ČR Zákonem č. 341/2005 byly výčtem stanoveny státní PO (výzkumné ústavy) ministerstev, dalších ústředních správních úřadů a AV ČR, které se k 1.7.2007 mění na VVI (u krajů ponecháno na rozhodnutí zastupitelstev) 4 19 Orgány VVI Orgány: ředitel (statutární orgán), rada instituce, dozorčí rada Rada instituce: Je volena všemi výzkumnými pracovníky instituce Navrhuje zřizovateli ředitele na základě výběrového řízení Schvaluje směry činnosti IVS, koncepci IVS, rozpočet, výroční zprávu, projednává návrhy výzkumných záměrů a projektů 20 Hospodaření VVI Realizuje hlavní, další a jinou činnost Majetek vložený zřizovatelem náleží VVI (vložený majetek nesmí vkládat do jiných společností) Sestavuje vyrovnaný rozpočet na hospodářský rok Výnosy z: podpory záměrů a projektů z veřejných zdrojů, z jiných zdrojů, z majetku, z přijatých darů a dědictví, z dotací na další činnost z veřejných prostředků, z jiné činnosti Náklady: na hlavní činnost, na další činnost a na jinou činnost 21 Hospodaření VVI Účetní závěrka musí být ověřena auditorem Zpracovává a zveřejňuje roční výroční zprávu Může založit jinou práv. osobu, nabýt účast v jiné práv. osobě (k využívání výsledků své výzkumné činnosti) x nikoliv v.o.s. a k.s. 22 Fondy VVI Rezervní fond (nejméně 5 % ze zisku, peněžní dary účelově neurčené) Fond reprodukce majetku (odpisy, výnosy z prodeje majetku, příděl ze zisku apod.) Fond účelově určených prostředků (veřejné prostředky a peněžní dary účelově určené Fond sociální 23 Školská právnická osoba Je právnickou osobou, jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání (její h. č. není podnikání) Zřizovatel: ministerstvo (kraj, obec, DSO, jiná právnická nebo fyzická osoba) Ve zřizovací listině předmětu činnosti, doplňkových činností, majetkového zajištění apod. Registrace v rejstříku školských právnických osob (MŠMT ČR) 24 Hospodaření ŠPO Fin. prostředky ze SR (z rozpočtu úsc) Příjmy z hlavní a doplňkové činnosti Od zřizovatele Úplata za vzdělávání a školské služby Příjmy z majetku ve vlastnictví ŠPO Hospodaření v hlavní činnosti se řídí rozpočtem (zahrnuje pouze P a V související z h.č. Zlepšený výsledek hosp. činnosti k úhradě ztráty z h.č. z minulých let a ke zkvalitnění h.č. Doplňková č. nesmí být na úkor h.č. a nesmí se na ni používat prostředky ze SR 5 25 Hospodaření ŠPO ŠPO zřízena ministerstvem nesmí (úsc, DSO) nesmí přijímat a poskytovat půjčky bez souhlasu zřizovatele, sjednávat úvěry a směnečně se zavazovat Nesmí uzavírat smlouvy o koupi najaté věci bez souhlasu zřizovatele Nakupovat akcie nebo je přijímat jako protihodnotu za své pohledávky bez souhlasu zřizovatele 26 Peněžní fondy Rezervní Investiční (odpisy) FKSP (zřízena státem nebo úsc, DSO) 27 Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení Právnická osoba zřízena dle z.245/2006 Sb. Zřizuje stát a úsc, ale také jiná právnická a fyzická osoba (zřizovací listinou), ale též více zřizovatelů (zřizovací smlouvou) Zapsána v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení (vede MZd ČR) Může vykonávat hlavní a doplňkovou činnost 28 Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení Orgány: ředitel ­ statutární orgán, jmenuje ho zřizovatel zástupce ředitele dozorčí rada schvaluje na návrh ředitele koncepci rozvoje, rozpočet, střednědobý výhled, roční účetní závěrku, výroční zprávu, zprávu o kvalitě zdravotní péče organizace atd.), členy jmenuje zřizovatel 29 Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení Hospodaří: s vloženým majetkem zřizovatele, který zůstává ve vl. zřizovatele nebo vlastnické právo přechází na organizaci s majetkem získaným vlastní činností s majetkem dle smlouvy k užívání všechny příjmy musí být použity na provoz, obnovu a rozvoj nesmí poskytovat úvěry, ručit a vystavovat směnky 30 Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení může přijímat dotace ze SR, rozpočtu úsc a fondů EU rozpočet musí být zpravidla vyrovnaný rozpočet schvaluje zřizovatel (může být v režimu rozpočtového provizoria) účetní závěrka ověřená auditorem výroční zpráva 6 31 Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení Fondy: rezervní fond reprodukce (odpisy) fond účelově určených prostředků (jen k účelu, na které byly poskytnuty ­ např. zahraniční dary) sociální Zůstatky fondů se převádějí do následujícího roku. 32 Státní podnik Zák. č. 77/1997 Sb., o státním podniku Právnická osoba provozující podnikatelskou činnost s majetkem státu vlastním jménem a na vlastní odpovědnost Podnik hospodaří s majetkem státu a nemá vlastní majetek! Zakladatelem s.p. je stát (jeho jménem vykonává funkci zakladatele příslušné min.) S.p. jsou zakládány k uspokojení významných celospolečenských, strategických nebo veřejně prospěšných zájmů 33 Státní podnik S.p. může být založen jen se souhlasem vlády Zakladatelská listina dle obchodního zákoníku, s.p. je zapsán v obchodním rejstříku Orgány: ředitel a dozorčí rada Účetní závěrka ověřena auditorem Fondy podniku: rezervní a FKSP (může vytvářet i další fondy) 34 2. Organizace zřizované (zakládané) úsc 35 Organizace zřizované a zakládané úsc organizační složky bez právní subjektivity příspěvkové organizace ­ PO obcí = 8818, PO krajů = 2746 dobrovolné svazky obcí (jen obce) = 784 školské právnické osoby veřejné výzkumné instituce veřejné neziskové organizace obecně prospěšná společnost obchodní společnosti (a.s., s.r.o.) nadace, NF a družstva? 36 Organizační složky úsc vznik (rozhodnutím zastupitelstva) hospodaření (hospodaří jménem zřizovatele a není účetní jednotkou) zřizovací listina pracovníci jsou zaměstnanci zřizovatele zřizovatel jmenuje vedoucího org. sl. rozpočet org. sl. je součástí rozpočtu zřizovatele peněžní průběh hospodaření v peněžním deníku dle rozpočtové skladby (údaje se nejméně jednou měsíčně převádějí do rozpočtu příjmu a výdajů zřizovatele) provozní zálohy v hotovosti nebo zřízení běžného účtu u banky (nevyčerpané zálohy vrátit nejpozději před koncem roku) zřizovatel kontroluje hospodaření se svěřeným majetkem a s pen. prostředky 7 37 Organizační složky úsc Zřizovací listina obsahuje: název zřizovatele název a sídlo OS účel a předmět činnosti vymezení majetku, pokud se předává do správy a majetkových práv okruh příjmů a výdajů, způsob vedení odděleného účetnictví, případně samostatný účet vymezení doby, na kterou byla zřízena 38 Příspěvkové organizace úsc Úsc zřizuje PO pro takové činnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah vyžaduje právní subjektivitu Zřizovací listina Zveřejnění v Ústředním věstníku do 15 dnů a zapisuje do Obchodního rejstříku Zřizovatel provádí kontrolu PO 39 Příspěvkové organizace úsc Zřizovací listina: název zřizovatele) název a sídlo PO účel a předmět činnosti statutární orgány vymezení majetku předaného do správy a majetkových práv vč. majetku získaného její vlastní činností okruhy doplňkové činnosti (nesmí narušovat hlavní činnost) vymezení doby trvání PO 40 Příspěvkové organizace úsc hospodaří s prostředky získanými vlastní činností a s prostředky od zřizovatele (příspěvek na provoz se váže na výkon nebo jiná kritéria) dále hospodaří s prostředky svých fondů, peněžními dary od fyzických a právnických osob, vč. prostředků z NF a ze zahraničí zisk z doplňkové činnosti jen na hlavní činnost zřizovatel může uložit odvod (např. za porušení rozpočtové kázně, plánované výnosy překračují plánované náklady, investiční zdroje jsou vyšší než potřeba) 41 Příspěvkové organizace úsc Fondy PO: rezervní investiční (odpisy) fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb Zůstatky fondů se převádějí do následujícího roku. 42 Příspěvkové organizace úsc úvěry, půjčky, ručení, nákup na splátky, smlouva o nájmu jen se souhlasem zřizovatele není oprávněna nakupovat CP a poskytovat dary 8 43 3. Ostatní 44 VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY vznik ze zák. č. 111/1998 samosprávné akademické orgány: akademický senát, rektor, vědecká rada, disciplinární komise rektor jmenován prezidentem na návrh senátu další orgány: správní rada, kvestor VŠ sestavuje rozpočet na kalendářní rok, nesmí být sestavován jako deficitní, rozpočet předložený rektorem schvaluje senát prostředky rozpočtu se používají na činnost, pro kterou byla zřízena a na doplňkovou činnost 45 VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY VVŠ vlastní majetek potřebný k činnostem, pro které byla zřízena o nakládaní s majetkem rozhoduje rektor (orgány a osoby ve statutu) VVŠ může nabývat CP vydané nebo ručené státem nebo CP obchodní společnosti, do které vložila majetek (ne vos a ks!) nemůže vkládat majetek vložený státem není oprávněna ručit audit není povinný 46 VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY do samosprávné působnosti patří zejména: vnitřní organizace, podmínky pro přijetí ke studiu, počet přijímaných uchazečů, organizace studia, tvorba a uskutečňování studijních programů, zaměření vědecké činnosti, určování počtu akademických pracovníků a ostatních zaměstnanců, habilitační a profesorské řízení, hospodaření a nakládání s majetkem atd. státní orgány mohou zasahovat do VŠ jen na základě a v mezích zákona 47 VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY Příjmy rozpočtu: příspěvek ze SR na vzdělávací, vědeckou, výzkumnou činnost dotace ze SR poplatky spojené ze studiem výnosy z majetku jiné příjmy ze SR, SF, NF, krajů a obcí výnosy z doplňkové činnosti dary a dědictví 48 VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY Fondy: rezervní stipendijní odměn účelově určených prostředků sociální provozních prostředků 9 49 Dobrovolné svazky obcí Mohou založit jen obce (pokud je tam jiná právnická osoba = sdružení) Činnost DSO vymezena zákonem o obcích (samostatná působnost) DSO hospodaří v režimu jako úsc dle svého rozpočtu Majetek vložený obcemi zůstává majetkem obcí DSO může získat vlastní majetek DSO může zřizovat ŠPO a PO (školy) Zákon nedefinuje zakládání jiných právnických osob prostřednictvím DSO, ale je to možné (týká se obchodních společností a NNO) 50 Zákon č. 137/2006, kterým se mění některé zákony (zák. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje) Regionální rada regionu soudržnosti = NOVÁ PRÁVNICKÁ OSOBA (od 1.1.2006) VZNIKAJÍCÍ SE ZÁKONA Nový subjekt veřejných rozpočtů 51 Pro potřeby spojené s koordinací a realizací hospodářské a sociální soudržnosti se zřizují regiony, jejichž územní vymezení je totožné s územními statistickými jednotkami NUTS. Jedná se o tyto regiony soudržnosti: a) Praha, vymezený územím hlavního města Prahy, b) Střední Čechy, vymezený územím Středočeského kraje, c) Jihozápad, vymezený územím Jihočeského a Plzeňského kraje, d) Severozápad, vymezený územím Karlovarského a Ústeckého kraje, e) Severovýchod, vymezený územím Libereckého, Královéhradeckého a Pardubického kraje, f) Jihovýchod, vymezený územím Jihomoravského kraje a kraje Vysočina, g) Střední Morava, vymezený územím Olomouckého a Zlínského kraje, h) Moravskoslezsko, vymezený územím Moravskoslezského kraje. 52 Regionální rada regionu soudržnosti Regionální rada je řídícím orgánem Regionálního operačního programu pro příslušný region soudržnosti. Orgány Regionální rady jsou výbor Regionální rady, předseda Regionální rady a úřad Regionální rady . Na vztah státu a Regionální rady se při činnostech upravených zákonem vztahují ustanovení o přenesené působnosti krajů obdobně. Regionální rada hospodaří podle vlastního rozpočtu a zajišťuje výkon finanční kontroly. Hospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok přezkoumává Ministerstvo financí. 53 Příjmy rozpočtu Regionální rady a) dotace ze státního rozpočtu na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie, b) dotace z rozpočtů krajů na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie, c) dotace z rozpočtů krajů na činnost Regionálních rad, d) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv, e) přijaté peněžité dary a příspěvky, f) přijaté půjčky, úvěry a návratné finanční výpomoci, g) úroky z vkladů, penále a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Regionální rady. 54 Výdaje rozpočtu Regionální rady a) výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a závazky vyplývající pro Regionální radu z plnění povinností uložených jí zákony, b) výdaje na vlastní činnost Regionální rady, c) splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných finančních výpomocí, d) sankce za porušení rozpočtové kázně. 10 55 VÝBOR Členy výboru volí ze svých členů zastupitelstva krajů, které tvoří region soudržnosti. Je-li region soudržnosti tvořen jedním krajem, má výbor 15 členů. Je-li region soudržnosti tvořen více kraji, je každý kraj ve výboru zastoupen 8 členy. Výboru je vyhrazeno schvalování rozpočtu Regionální rady a závěrečného účtu Regionální rady. Výbor volí a odvolává z řad svých členů předsedu a místopředsedy. Počet místopředsedů se stanoví tak, aby každý kraj byl ve výboru zastoupen buď předsedou výboru nebo místopředsedou. 56 VÝBOR Výbor jedná a rozhoduje o věcech spojených s realizací Regionálního operačního programu, zejména pak schvaluje: a) realizační a řídící dokumentaci Regionálního operačního programu, b) opatření, týkající se publicity a informovanosti o Regionálním operačním programu, c) výběr projektů, kterým Regionální rada poskytne dotaci či návratnou finanční výpomoc, d) výroční a závěrečnou zprávu o realizaci, případně i další zprávy a podklady spojené s realizací Regionálního operačního programu, e) další záležitosti, pokud tak stanoví jednací řád výboru. 57 ÚŘAD Úřad je výkonným orgánem Regionální rady, který zabezpečuje veškeré úkoly spojené s funkcí řídícího orgánu Regionálního operačního programu s výjimkou těch záležitostí, které jsou svěřeny výboru. Úřad dále plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Regionální rady. V čele úřadu stojí ředitel úřadu. Ředitele jmenuje a odvolává výbor na návrh předsedy; jmenování zakládá pracovní poměr k Regionální radě. Ředitel je podřízen předsedovi. 58 FONDY 59 Klasifikace fondů v ČR 1. Svěřenecké (pojistné nekomerční) 2. Státní (účelové) 3. Privatizační (majetkové) 4. Pro podporu podnikání (tzv. vládní agentury) 60 Svěřenecké fondy v ČR zatím pouze zdravotní pojišťovny mohou to být různé důchodové, nemocenské, sociální, úrazové fondy apod. v současnosti je sociální pojištění příjmem státního rozpočtu v kapitole MPSV ­ ČSSZ, očekává se perspektivně vytvoření Sociální pojišťovny 11 61 Státní fondy 1. Státní fond pro zúrodnění půdy (2005) 2. Státní fond životního prostředí 3. Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie 4. Státní fond kultury ČR 5. Státní fond dopravní infrastruktury 6. Státní fond rozvoje bydlení 7. Státní zemědělský intervenční fond 62 Státní fondy (pozor: tzv. ,,účelové" SF!) Pro finanční zabezpečení zvlášť stanovených úkolů a hospodaření s prostředky pro ně určenými se zřizují SF jako právnické osoby Každý SF se zřizuje zákonem V zákoně musí být stanoven orgán, do jehož působnosti SF patří Musí být stanoveny finanční zdroje SF a způsoby jejich použití Zůstatky SF se převádějí do následujícího rozpočtového roku 63 Privatizační (majetkové) fondy 1. FNM (2005) 2. Pozemkový fond 3. (Fond dětí a mládeže - zrušen) 64 Fondy podpory podnikání (tzv.vládní agentury - disponující peněžními fondy) 1. PGRLF, a.s. 2. ČMZRB, a.s. 3. EGAP, a.s. 4. ČEB, a.s. 5. Česká konsolidační agentura (dříve Konsolidační banka, s.p.ú.) (2006) Pozor: Existují také vládní agentury konzultační, poradenské, informační apod. 65 ROČNÍ ZPRÁVA Roční zprávu vypracovává OSS, státní PO a státní fondy poprvé za rok 2005. Obsahuje název, adresu, IČ, zřizovatele, organizační strukturu, personální údaje, údaje o majetku, údaje o rozpočtu příjmů a výdajů, hodnocení a analýzy údajů (např. rozpočtových opatření, čerpání mezd, dotace a návratné výpomoci, programy spolufinancované EU, mez. spolupráce, převody do rezervního fondu, hospodářská činnost). Přehled zřízených OSS a PO, je-li SK. 66 Děkuji za pozornost!