1 1 Mezinárodní veřejné finance Finanční systém EU a strukturální operace 11. a 12. přednáška z předmětu Veřejné finance I. Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. 2 Obsah přednášky 1. Charakteristika mezinárodních veřejných financí 2. Rozpočet EU 3. ČR a EU 4. Strukturální operace 3 Charakteristika mezinárodních veřejných financí Peněžní vztahy vznikající při získávání, rozdělování, přerozdělování a užití peněz mezinárodními organizacemi a mezinárodními (nadnárodními) seskupeními Nositelem jsou rozpočty mezinárodních a nadnárodních organizací Zajišťují statky mezinárodního nebo dokonce globálního charakteru, ale také národní, regionální a místní veřejné statky, které byly ,,uznány" příslušnou organizací 4 Charakteristika mezinárodních veřejných financí Nákup výrobků a služeb od soukromého i veřejného sektoru (např. mírových a policejních sil, justičních a administrativních sil) a transférové platby Role mezinárodních veřejných financí v důsledku globalizace bude narůstat ­ zesiluje potřeba mezinárodní fiskální koordinace (Musgrave, Musgraveová) Specifika principu neekvivalence, nenávratnosti a nedobrovolnosti Jsou odvozeny od národních VEFI, ale získávají svoji autonomnost 5 Struktura mezinárodních VEFI Mezinárodní finanční vztahy Mezinárodní peněžní fondy (rozpočty) Mezinárodní veřejné instituce Mezinárodní finanční nástroje Mezinárodní rozpočtová pravidla Mezinárodní orgány správy a kontroly mezinárodních VEFI 6 Klasifikace typu rozpočtů Mezinárodní x nadnárodní Konsolidované x decentralizované Podle subjektů Rozpočty mezinárodních a nadnárodních organizací (NATO, EU) Mimorozpočtové fondy (např. Evropský rozvojový fond pro přidružené rozvojové země) Mezinárodní ,,vládní agentury" (např. EIB) Podle struktury příjmů a výdajů Podle definice rozpočtového procesu Jiné 2 7 Příjmová stránka mezinárodních rozpočtů Členské příspěvky Vlastní příjmy Jiné (dary, úroky, půjčky apod.) Přímé financování společných aktivit členskými státy (např. některé mírové a policejní operace) Diskuse o zavedení mezinárodních daní (ekologických, z obchodu na mezinárodních kapitálových trzích apod.) 8 Kritéria sdílení nákladů (Musgrave) Zásada užitku Zásada platební kapacity (ekonomické síly, HDP) Zásada historická Kombinované metody 9 Výdajová stránka mezinárodních rozpočtů Administrativní náklady Výdaje na vlastní diverzifikované aktivity a činnosti organizace 10 Specifika funkcí mezinárodních VEFI alokační (re)distribuční stabilizační 11 Příklad: Srovnání rozpočtů NATO a EU Civilní rozpočet Vojenský rozpočet Rozpočet infrastrukturních programů Rozpočet agentur Ministerstva zahraničních věcí Všechny členské státy Ministerstva obrany Podle účasti ve vojenských akcích Ministerstva obrany Podle účasti v programech Ministerstva obrany Podle účasti v jednotlivých agenturách ROZPOČET EU (konsolidovaný) Decentralizované rozpočty: Příspěvky do rozpočtu placeny z kapitoly: 12 NATO 26 členských států Žádný samostatný orgán nevykonává plnou řídící pravomoc nad všemi složkami finanční struktury organizace, každý orgán NATO má svůj roční rozpočet, finanční předpisy a roční rozpočty schválené Severoatlantickou radou (na základě konsenzu), může existovat rozpočtové provizorium Finanční kontrola ­ finanční revizor a Mezinárodní komise auditorů (nezávislý orgán) Převážnou část vojenských výdajů si hradí člen samostatně (např. zbraně), jen některé prvky (systém protivzdušné obrany, velitelské struktury a infrastruktura) je financována z rozpočtu NATO ­ do 0,5 % obranných výdajů členů Struktura společného financování je diverzifikovaná a decentralizovaná (řady aktivit se účastní jen některé státy) 15 tisíc osob v mez. velitelských strukturách si hradí členské země, pouze ústředí je hrazeno z rozpočtu NATO, účast v misích si většinou hradí členské země (např. problém Afghánistánu ­ finanční) Vzorce spolufinancování mají historický charakter a přes aktualizaci jsou nepřesné 3 13 Rozpočet Evropské unie 25 členských států Sofistikovaný (blíží se národním rozpočtům), ale současně komplikovaný (Komise, Rada, Evropský parlament) Diverzifikované příjmy a výdaje Konsolidovaný Vždy vyrovnaný (nepřípustný deficit) Střednědobý finanční rámec (od r. 1988) 14 Rozpočet Evropské unie Do roku 2001 se používal ukazatel HNP, pak Hrubý národní důchod Podíl rozpočtu = 1,24 % HND (rámec), r. 2006 0,98 % HND (současná diskuse ­ Evropská komise x ,,čistí plátci" ­ pod 1 % HNP), rozpočet EU pod 2,5 % veřejných výdajů států Členské státy EU ­ 30 ­ 50 % HDP USA ­ federální vláda ­ 20 % HDP Britská ,,sleva" Vstup nových členských států ­ nový titul = kompenzace Princip subsidiarity a proporcionality 15 Rozpočet Evropské unie Dlouhodobé finanční rámce 2000 ­ 2006 2007 ­ 2013 EK na rok 2007 ­ 116,4 mld. eur (0,99 % HND) Rada snížila a Evropský parlament navýšil na 122 mld. eur 16 Rozpočet EU ­ návrh 2007 (2007-13) 6,96 mld. (49,8)5. Administrativa 7,8 mld. (49,5)4. EU jako globální hráč 11,19 mld. (107,7)3. Občanství, svobody, bezpečnost a právo 56,15 mld. (371)2. Přírodní zdroje (zem., životní prostředí) 49,4 mld. (382)1. Trvale udržitelný rozvoj (strukturální f., věda, vzdělání) 17 Změna rozpočtových kapitol 2007 -2013 Trvale udržitelný rozvoj (39,8 %) Přírodní zdroje (38,6%) Občanství, svoboda, bezpečnost, spravedlnost (11,2 %) EU jako globální partner (5,2 %) Administrativa (5,2 %) 2000 ­ 2006 Zemědělství (47 %) Strukturální operace (33,47%) Vnitřní politiky (8 %) Vnější vztahy (5 %) Administrativa (6 %) 18 Rozpočtové zásady EU Zásada jednoty a věrnosti zachycení Zásada každoročnosti Zásada vyrovnanosti Zásada účetní jednotky Zásada všeobecnosti Zásada nepřiřazenosti Zásada hrubého rozpočtu Zásada přesného stanovení Zásada řádného finančního hospodaření Zásada transparentnosti 4 19 Rozpočtový proces EU Do rozpočtového procesu vstupují 3 rozpočtové struktury (orgány) Dvojí čtení Vychází se z dlouhodobého finančního rámce Sestavování a schvalování (povinné a nepovinné výdaje) Příděly na závazky x příděly na platby Pojetí rozpočtového provizória Pojetí rozpočtových opatření Závěrečný účet Role Účetního dvora (absolutorium, v r. 1996 nebylo uděleno a EK odstoupila v r. 1999) 20 Příjmy rozpočtu EU Cla Vyrovnávací zemědělské dávky Podíl z výnosu na dani z přidané hodnoty (0,50 %) Čtvrtý zdroj ­ dle HDP (dnes opět převažuje) Ostatní Zkreslení (cla ­ optické zvýšení pro některé země) Úvahy o zavedení ,,evropských daní" (např. z energie, DPPO)?!, na rok 2009 se připravuje reforma příjmové stránky rozpočtu EU 21 Odhad vývoje skladby příjmů v % 1007314132006 1004336211999 1001157321988 CelkemHNDDPHCla, z.dávky 22 Výdaje rozpočtu EU do r. 2006 Zemědělství Strukturální operace Vnitřní politiky Vnější vztahy Administrativa Rezervy Předvstupní pomoc 23 Rozpočet EU 2000 - 2006 100,00%642,98Celkem 0,63%4,05Rezervy 3,40%21,84 Pomoc asoc. zemím 4,96%31,90 Zahraniční politika 4,99%32,10Administrativa 6,59%42,35Vnitřní politiky 33,13%213,00 Strukturální politika 46,31%297,74Zemědělství (v miliardách EUR) 24 Struktura rozpočtu EU CELKOVÉ PŘÍJMY A. Úvod financování souhrnného rozpočtu B. Celkový výkaz příjmů podle položek rozpočtu C. Zaměstnanci D. Budovy Evropské unie 5 25 Struktura rozpočtu EU VÝKAZ PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ PODLE SEKCE Oddíl I. Parlament Oddíl II. Rada Oddíl III. Komise Oddíl IV. Soudní dvůr Oddíl V. Účetní dvůr Oddíl VI. Evropský hospodářský a sociální výbor Oddíl VII. Výbor regionů Oddíl VIII. Evropský veřejný ochránce práv a evropský inspektor ochrany údajů 26 Evropská investiční banka Vládní agentura EU (jako např. ČMZRB, ČEB). Byla zřízena v r. 1958 Římskou smlouvou a potvrzena smlouvou o EU, akcionáři členské státy, sídlo v Lucemburku. Pracuje na neziskovém základě. Používá vlastní i cizí zdroje. Jejím cílem je poskytovat převážně dlouhodobé úvěry. Napomáhá evropské integraci a společné politice EU (provázanost ze SF a CF). Kromě toho financuje projekty v kandidátských a přidružených zemích. Podporuje též malé a střední podnikání formou globálních půjček finančním institucím zemí EU. Kritéria hodnocení projektů nejen finanční, technická, ekologická, ale také slučitelnost s cíli EU. 27 ČR a EU předvstupní jednání splnění Kodaňských kritérií implementace legislativy EU (vč. rozpočtových pravidel, finanční kontroly ve veřejné správě atd.) přístupové partnerství vymezení regionů soudržnosti Národní rozvojový plán (Operační programy) předstrukturálních fondy ISPA, SAPARD a Phare Národní fond Kodaňský summit ­ finanční rámec rozšíření a závazky ČR Konvergenční program (IV/2004) ­ přistoupení do eurozóny 28 Odhadovaná čistá pozice ČR po vstupu do EU 24 115778Čistá pozice -79 766-2 573celkové odvody -7 371-238rabat VB -54 246-1 750zdroj HNP -9 579-309zdroj DPH -8 570-276tradiční vlastní zdroje 103 8813 351celkové příjmy 23 136747kompenzace 77125dodatecné výdaje 6 883222vnitřní politiky 29 461950strukturální operace 30 228975zemědělství 13 403432předvstupní pomoc mld Kcmil Kurz 31 Kc/ 2004-2006ceny 1999 29 3866.41561.81312.2992.4 Celkové závazky 37.25.911.819.6 Budování institucí 381.7132.2127.2122.2 Existující politiky 418.9138.1139.0141.8 3. Vnitřní politiky 836.3314.5235.6286.2Kohezní fond 1491.2621.7498.1371.4 Strukturální fondy 2327.5936.2733.7657.6 2. Strukturální opatření 481.5172.0161.6147.9Rozvoj venkova 373.4204.5168.9Přímé platby 265.1111.0109.045.0Tržní opatření 1120.0487.5439.6193.01. Zemědělství 2004-06200620052004 Závazky, mil , ceny 1999 Celkové závazky pro ČR z rozpočtu EU na období 2004-2006 30 Strukturální politika EU 2000-2006 Cíl 1: Podpora nejvíce zaostávajících regionů. Vztahuje se na regiony s hrubým domácím produktem nižším v uplynulých třech letech než 75 % průměru unie. Cíl 2: Podpora všech průmyslových, venkovských a městských oblastí, které čelí mimořádným problémům restrukturalizace. Cíl 3: Opatření na podporu politiky zaměstnanosti, vzdělávání a školství. Účelem cíle je napomáhat v regionech adaptaci a modernizaci politik a systému vzdělávání, rekvalifikačních programů a programů v oblasti zaměstnanosti. 6 31 Principy strukturální politiky Partnerství Programování Monitorování a vyhodnocování Koncentrace Adicionality (doplňkovosti) Subsidiarity Rovnoprávnosti (mezi muži a ženami) 32 Strukturální fondy Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF) byl založen v roce 1975 a jeho cílem je napomoci snížit sociální a ekonomickou nerovnováhu mezi regiony zemí EU. V období 2000 ­ 2006 poskytuje finanční pomoc v rámci prvních dvou cílů strukturálních fondů Evropský sociální fond (ESF) patří mezi nejstarší finanční nástroje - vznikl již v roce 1958 Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond (EAGGF), byl vytvořen v roce 1958 a je finančním nástrojem pro politiku rozvoje venkova, druhého pilíře rozvoje zemědělské politiky. Je rozdělen do dvou sekcí ­ podpůrná (řídící) sekce je zaměřena na cíl 1, zatímco garanční sekce působí v ostatních oblastech. Finanční nástroj pro podporu rybolovu (FIFG) - 1992 33 Kohezní fond a Iniciativy Kohezní fond (Fond soudržnosti) zřízen na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva v roce 1993). Fond poskytuje finanční pomoc v oblasti životního prostředí a dopravní infrastruktury hospodářsky slabším členským státům, jejichž HDP je nižší než 90 % průměr EU Fond solidarity (od r. 2002) Iniciativy Společenství Interreg (rozvoj přeshraniční spolupráce regionů) Leader (venkovské regiony) Urban (městské regiony) Equal (nadnárodní spolupráce proti diskriminaci na trhu práce) 34 Fond solidarity Cíl ­ pomáhat regionům v členských i kandidátských státech postižených velkou přírodní, technickou či ekologickou katastrofou Založen po povodních v srpnu 2002 jako nový finanční nástroj EU Oblasti využití : 1) obnově provozuschopnosti infrastruktury a závodů v oblasti energetiky, vodohospodářství a zpracování odpadních vod, telekomunikací, dopravy, zdraví a vzdělávání; 2) zajištění ubytování a financování záchranných služeb tak, aby byly uspokojeny potřeby postiženého obyvatelstva; 3) zabezpečení preventivní infrastruktury a opatření k bezprostřední ochraně kulturního dědictví; 4) vyčištění oblastí postižených katastrofou, včetně přírodních zón 35 Strukturální fondy & Iniciativy Společenství Evropský fond regionálního rozvoje - ERDF Evropský sociální fond ­ ESF Evropský orientační a záruční fond pro zemědělství ­ EAGGF Finanční nástroj na podporu rybolovu ­ FIFG Iniciativy ­ INTERREG III., URBAN II, LEADER +, EQUAL xxFIFG xxxEAGGF xxxxESF xxxxERDF EqualLeader + Urban II Interreg IIICíl 3Cíl 2Podpora mimo regiony cíle 1 Cíl 1 36 Podíl strukturálních fondů a Kohezního (2000 ­ 2006) 213100Celkem 188,5Kohezní fond 19591,5Strukturální fondy mld. euro% podíl na celkových výdajích Název fondu 7 37 Programové cíle pro období 2000 ­ 2006 Cíl 1 - Podpora rozvoje zaostávajících regionů Cíl 2 - Podpora oblastí potýkajících se s restrukturalizací Cíl 3 - Podpora politiky zaměstnanosti a vzdělání Rozpočet strukturálních fondů ­ ERDF, ESF, EAGGF, FIFG a iniciativ 38 Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro EU 15 39 Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro nové členské státy 40 Iniciativy Společenství a Inovační akce 41 Klasifikace NUTS v ČR (NUTS II = regiony soudržnosti) Moravskoslezský krajMoravskoslezsko Zlínský kraj Olomoucký krajStřední Morava Jihomoravský kraj VysočinaJihovýchod Pardubický Královehradecký Liberecký krajSeverovýchod Jihočeský kraj Plzeňský krajJihozápad Karlovarský kraj Ústecký krajSeverozápad Středočeský krajStřední Čechy PrahaPrahaČeská republika NUTS III. (14)NUTS II. (8)NUTS I. 42 Systém programových dokumentů Národní rozvojový plán Rámec podpory společenství Operační programy Programový dodatek 8 43 Fungování strukturálních fondů v ČR Základní dokumenty - Národní rozvojový plán na léta 2004-2006, Rámec podpory Společenství , 5 operačních programů pro realizaci pomoci v rámci Cíle 1 evropské regionální politiky Výjimka v ČR je hlavní město Praha Alokace finančních prostředků v ČR 1 076,3827,17272 630,5Strukturální operace celkem 13,810,77,632,1Equal 26,321,42168,7Interreg 40,132,128,6100,8Iniciativy Společenství 2019,619,258,8Cíl 3 (Praha) 24,223,823,371,3Cíl 2 (Praha) 629,8485,53391 454,3Cíl 1 (13 krajů) 674528,9381,51 584,4Strukturální fondy (Průměr*) 362,3266,1316,9945,3Fond soudržnosti 2006200520042004-2006 44 Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (1) Úkol Rámce podpory - vymezuje prioritní cíle a oblasti, do kterých směřují prostředky ze strukturálních fondů EU, a to do 13 krajů ČR Realizace strategie RPS ­ 5 operačních programů, všechny dokumenty jsou tzv. programovány na období příslušné finanční perspektivy Dělení a finanční pomoc v RPS (situace v ČR) 629 824 352485 488 619338 952 8071 454 265 778Celkem 196 765 764151 673 302105 893 505454 332 571SROP 75 314 53758 054 83840 532 052173 901 427 Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství 138 076 651106 433 86974 308 763318 819 283Rozvoj lidských zdrojů 106 695 59482 244 35357 420 408246 360 355Infrastruktura 112 971 80687 082 25760 798 079260 852 142Průmysl a podnikání 2006200520042004-2006Operační program 629 824 352485 488 619338 952 8071 454 265 778běžné ceny - EK 2006200520042004-2006 Rámec podpory Společenství (Cíl 1) 45 Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (2) Fungování dohody mezi EU a ČR ­ dokument byl schválen "Rozhodnutím Komise kterým se schvaluje Rámec podpory Společenství pro strukturální pomoc Společenství v oblastech Cíle 1 v České republice" - K (2004) 2089 ze dne 17.6. 2004 (podkladem pro jednání o Rámci podpory Společenství je konečná verze Národního rozvojového plánu) Organizační struktura 46 Iniciativy Společenství v ČR Fungování Iniciativ Společenství v letech 2000 ­ 2006 Program INTERREG Program EQUAL Program LEADER+ Program URBAN 47 Alokace mezi Operačními Programy 1 454100 %Celkem OP 45431 %SROP 17412 % OP Rozvoj venkova a MZ 31922 % OP Rozvoj lidských zdrojů 24617 %OP Infrastruktura 26118 % OP Průmysl a podnikání Celkem mil EURPodíl Název operačního programu 48 Alokace mezi Strukturálními Fondy EU 0,511,525,162,9100Celkem OP 3,127,931SROP 0,511,512OP RVMZ 2222OP RLZ 1717 OP Infrastruktura 1818OP PP FIFGEAGGFESFERDF Podíl na SF Operační program 9 49 OP Průmysl a podnikání Řídící orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu 17,94260.810.834Celkem 0,7210.432.433Technická pomoc 8,25119.972.984 Rozvoj konkurenceschopnosti podniků 8,97130.405.417 Rozvoj podnikatelského prostředí % ze SF Částka EUR ze SF Priority 50 OP Infrastruktura Řídící orgán: Ministerstvo životního prostředí 16,94246.321.341Celkem 0,375.361.078Technická pomoc 9,77142.070.252 Zlepšování environmentální infrastruktury 1,0214.833.106 Snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí 5,7884.056.905 Modernizace a rozvoj dopravní infrastruktury celostátního významu % ze SF Částka EUR ze SF Priority 51 OP Rozvoj lidských zdrojů Řídící orgán: Ministerstvo práce a sociálních věcí 21,92318.768.794Celkem 1,0515.213.966Technická pomoc 0,223.187.688Global Grant 3,4750.510.364Adaptabilita a podnikání 7,41107.714.873Rozvoj celoživotního učení 2,7239.556.310 Sociální integrace a rovnost příležitostí 7,06102.585.593Aktivní politika zaměstnanosti % ze SF Částka EUR ze SF Priority 52 OP Rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství Řídící orgán: Ministerstvo zemědělství 11,96173.873.888Celkem 0,213.025.883Technická pomoc 4,3773.390.659 Rozvoj venkovských oblastí, rybářství a odborné vzdělávání 7,3897.484.885 Rozvoj zemědělství, zpracování zemědělských výrobků a lesního hospodářství % ze SF Částka EUR ze SF Priority 53 OP Společný regionální operační program Řízení programu: Ministerstvo pro místní rozvoj Řízení na regionální úrovni: Regionální rady v jednotlivých NUTS 2 31,22454.333.000Celkem 0,8111.807.000Technická pomoc 7,43108.086.000Rozvoj cestovního ruchu 6,3492.303.000 Rozvoj lidských zdrojů v regionech 13,54196.999.000 Regionální rozvoj infrastruktury 3,145.138.000 Regionální podpora podnikání % ze SF Částka EUR ze SF Priority 54 Finanční toky EU Platební orgán MF Platební jednotky Koneční příjemci podpory 10 55 Funkce platebního orgánu (PA) Platební orgán jmenuje vláda. Jde o technický nástroj pro finanční řízení, tj. pro převod prostředků, jejich kontrolu a vykazování. Vykonává to MF ČR (odbor Národního fondu). Spravuje prostředky poskytnuté ze SF a CF na účtech vedených u ČNB. Vypracovává žádosti o zálohové platby po schválení programů. Vypracovává žádosti o průběžné platby a platby konečných zůstatků EK na základě výkazů předložených Řídícími orgány prostřednictvím platebních jednotek. Přijímá platby z EK. Provádí platby z účtu PA na účty platebních jednotek (jde např. o finanční a ekonomické odbory ministerstev nebo státních fondů). 56 Funkce platebního orgánu (PA) Certifikuje výdaje podle nařízení EK. Vrací neoprávněné výdaje vč. úroků EK. Vrací nevyužité prostředky EK. Postupuje podle pravidel vnitřního kontrolního systému. PA deleguje některé pravomoci na platební jednotky. PA nevykonává žádné rozhodovací funkce o alokaci prostředků, výběr projektů, uzavírání kontraktů apod. (v kompetenci Řídících orgánů). 57 Zdroje financování - adicionalita Dotace ze zdrojů EU Národní zdroje: Veřejné rozpočty Státní rozpočet ČR a státní f. Rozpočty krajů Rozpočty měst a obcí Soukromé zdroje Privátní zdroje žadatelů Bankovní domy 58 Společný regionální operační program - adicionalita Financování projektů - adicionalita (2004-2006) ˇ Evropská unie ­ celkem 454,333 mil. ˇ Česká republika ­ celkem 144,597 mil. z toho: Státní rozpočet - 41,416 mil. Krajské rozpočty - 39,578 mil. Rozpočty obcí - 28,144 mil. SFDI - 35,458 mil. Soukromé zdroje - 31,857 mil. 59 Princip financování a kontroly Valná většina finanční podpory je v ČR vyplácena řídícími a platebními jednotkami ve formě zpětného proplácení nákladů Všechny náklady musí být prokazatelně doloženy příslušnými doklady a musí spadat do uznatelných nákladů definovaných v konkrétním operačním programu či Iniciativě Nutnost efektivní kontroly ze strany samotného příjemce a průběžné audity ze strany řídících a platebních orgánů Význam principu spolufinancování 60 Rozpočet a finanční řízení Hlavní pravidlo ­ žádná změna nesmí narušit charakter a hlavní záměr projektu Řídící orgán musí být o změně informován tzv. Změnovým listem Pro maximalizaci transparentnosti musí mít příjemce zřízen samostatný účet pro potřeby projektu I přes původně stanovený rozpočet se proplácí náklady skutečné, efektivně vynaložené v rámci projektu Zákaz příjemce provádět jakékoli transakce s prostředky projektu pokud to přímo nesouvisí s projektem 11 61 Problematika veřejné podpory Obecně je veřejná podpora v EU omezena, ale pro tyto programy je zde výjimka Evropské komise ­ relevantní rozhodnutí např. pro OP RLZ je Rozhodnutí ÚOHS čj.: VP/S 81/04 ze dne 24.4.2004, relevantní právní předpisy EU jsou to Nařízení č.2204/2002 a Nařízení č.68/2001 reflektované v legislativě ČR v podobě zákona č.215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje Míra podpory se konkrétně řídí specifickými pravidly podle jednotlivých typů aktivit (školení, investiční akce atd.) Jasně dané výjimky z veřejné podpory ­ např. konzultační a poradenské služby mohou být příjemci maximálně do 50% uznatelných nákladů s tím, že podporovaná služba nemá charakter trvalých či pravidelných činností 62 Problematika auditu Provedení externího auditu se řídí specifickými podmínkami stanovenými v konkrétním programu ­ např. v OP RLZ musí tímto auditem projít jakékoli projekty nad 3 mil. Kč Podle pravidel programu musí příjemce podpory uzavřít smlouvu s auditorem nejpozději půl roku před ukončením projektu a tuto skutečnost musí ohlásit řídícímu orgánu 63 Monitorovací zprávy Zavedeny pro maximalizaci efektivnosti využívání veřejných finančních prostředků v těchto typech projektů 2 základní typy zpráv: Průběžné zprávy Závěrečná zpráva Přesný popis uvedení realizovaných aktivit, plnění cílů projektu atd. ­ často desítky stránek Oba typy zpráv vyžadují i přesné přílohy (žádosti o platbu, výpisy z účtů atd.) 64 Typy přímé kontroly u projektů realizovaných z evropských fondů Administrativní kontrola ­ typ průběžné kontroly vykonávané v souvislosti s předkládanými doklady příjemce Kontrola na místě ­ aplikace zákona č.320/2001 Sb., o finanční kontrole; kontrola přímo u příjemce; porovnání skutečného stavu se stavem deklarovaným Kontrola vzorku operací ­ realizována odbory interního auditu a kontroly řídících orgánů Kontrola cílových skupin ­ příjemce musí vést jmenný seznam s kontakty 65 EVALUACE Evaluace je proces, který zkoumá nakládání s finančními prostředky veřejných rozpočtů a napomáhá hospodárnosti při jejich čerpání. Uvedený proces se aplikuje v ČR v souvislosti s čerpáním zdrojů EU (,,staré" členské státy mají s tím již zkušenosti, uvedený nástroj však vznikl a používá se dlouhodobě v USA). Evaluace je zakotvena v nařízení Rady (její fáze a postupy). 66 Principy evaluace Věcnost (relevance) = jaké jsou konkrétní vlivy OP na změny v socio-ekonomickém prostředí?) Účinnost = zda programy dosahují svých nastavených finančních a operačních cílů. Výkonnost = zhodnocení ostatních investičních aktivit a se zjištěními, zda může být dosaženo s investovanými zdroji více jinými způsoby či nikoliv. Dopad = zhodnocení konkrétních změn v socio- ekonomickém prostředí. 12 67 Budoucnost evropských fondů? (Důvod změny: Lisabonská strategie) Nové úkoly pro léta 2007 ­ 2013: 1. V rozšířené Unii je zapotřebí větší soudržnosti 2. Posilování priorit Unie 3. Zvyšování kvality na podporu vyváženějšího a trvale udržitelného rozvoje 4. Nové partnerství pro soudržnost 68 Nové cíle politiky soudržnosti EU (Důvod změny: Lisabonská strategie) 1. Konvergence - Růst a podpora zaměstnanosti (regiony méně než 75 % HDP průměru EU) 2. Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost ­ regionální programy inovace, znalostní ekonomika, životní prostředí (méně než 75 % HDP) 3. Evropská územní spolupráce ­ přeshraniční, mezinárodní a meziregionální spolupráce 69 Rozpočtové kapitoly 2007 ­ 2013 (Důvod změny: Lisabonská strategie) 2007 -2013 Trvale udržitelný rozvoj (39,8 %) Přírodní zdroje (38,6%) Občanství, svoboda, bezpečnost, spravedlnost (11,2 %) EU jako globální partner (5,2 %) Administrativa (5,2 %) 2000 ­ 2006 Zemědělství (47 %) Strukturální operace (33,47%) Vnitřní politiky (8 %) Vnější vztahy (5 %) Administrativa (6 %) 70 ČR - nové programovací období 2007 ­ 2013 Na základě schváleného rozpočtu Společenství na léta 2007 ­ 2013 přistoupila i ČR k řešení využívání evropských fondů Příprava Národního rozvojového plánu Schvalování Národního rozvojového plánu na léta 2007 ­ 2013 Otázka alokace unijních dotací mezi jednotlivé programové tituly Vznik 24 operačních programů 71 Národní rozvojový plán 2007 - 2013 Upřesnění konkrétní podoby OP v Národním strategickém referenčním rámci Rozpory mezi vládou, ministerstvy a kraji Nutnost schválení Evropskou Komisí Slabá vyjednávací pozice České republiky Nutnost propojení evropských dotačních titulů a národních zdrojů 72 Systém programových dokumentů 2007 - 2013 Národní rozvojový plán Národní strategický referenční rámec Operační programy Programový dodatek 13 73 Operační programy ČR 2007 - 2013 OP Životní prostředí (MŽP) OP Podnikání a inovace (MPO) OP Výzkum a vývoj pro inovace (MŠMT) OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost (MŠMT) OP Lidské zdroje a zaměstnanost (MPSV) OP Praha adaptabilita OP Praha konkurenceschopnost OP Doprava (MD) OP Technická pomoc Regionální operační program NUTS II Moravskoslezsko Regionální operační program NUTS II Severovýchod Regionální operační program NUTS II Severozápad Regionální operační program NUTS II Střední Čechy Regionální operační program NUTS II Střední Morava 74 Operační programy ČR 2007 - 2013 Integrovaný operační program (MMR) Regionální operační program NUTS II Jihozápad Regionální operační program NUTS II Jihovýchod OP Česká republika ­ Slovensko OP Česká republika ­ Sasko OP Česká republika ­ Bavorsko OP Česká republika ­ Polsko OP Česká republika ­ Rakousko 75 Finanční zdroje EU 2007-2013 pro ČR Z EU cca 750 mld. Kč, tj. ročně přes 100 mld. Cíl Konvergence = 883 mld. Kč (85 % EU + 25 % ČR) Cíl Konkurenceschopnost = 14,3 mld. Kč (85 % EU + 25 % ČR) Pozitivní změny ve financování (podíl EU se zvýšil na 85 %, nevratná DPH jako způsobilý výdaj u obcí, NNO apod., pravidlo n + 3 atd.) 76 USNESENÍ VLÁDY ČR z 30. 12. 2006 č. 1364 schvaluje aplikaci základních principů financování operačních programů spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie a veřejných rozpočtů v rámci programového období 2007 - 2013 ze strukturálních fondů a veřejných rozpočtů České republiky. 77 1. Princip průběžného financování Prostředky podílu národního financování ze zdrojů SR, jakož i prostředky SR na předfinancování výdajů, které mají být kryty prostředky z rozpočtu EU, jsou příjemcům poskytovány průběžně na základě: ,,Metodiky finančních toků a kontroly programů spolufinancovaných ze strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a Evropského rybářského fondu na programovací období 2007 ­ 2013 s platností od 1. ledna 2007". V případech, kde bude příjemcem dotace obec/kraj, jakož i organizace zřizované či zakládané obcemi/kraji a svazky obcí, budou těmto příjemcům poskytovány metodou předfinancování ze státního rozpočtu (metodou ,,ex ante"). 78 2. Princip účasti státního rozpočtu V rámci snahy o zajištění harmonizace přístupu jednotlivých operačních programů k jednotlivým typům příjemců zpracují ministr financí a ministr pro místní rozvoj Pravidla pro spolufinancování prostředků strukturálních fondů a Fondu soudržnosti z národních veřejných zdrojů, přičemž bude zohledněna schopnost spolufinancovat projekty jednotlivými typy příjemců a pravidla veřejné podpory. 14 79 3. Princip motivační Finanční prostředky podílu národního financování ze zdrojů SR i prostředky SR na předfinancování výdajů, které mají být kryty prostředky z rozpočtu EU budou v případech, kdy je příjemcem obec/kraj, organizace zřizované či zakládané obcemi/krajem poskytovány až po vyčerpání metodikou určených částí vlastního podílu žadatele v rámci jednotlivých etap tak, aby byl v rámci jednotlivých etap zajištěn stejný poměr spolufinancování jako na úrovni celého projektu. 80 4. Princip minimalizace finančních nákladů Příjemce nepotřebuje zajišťovat zdroje (formou např. úvěru či dočasného využití vlastních finančních prostředků) na předfinancování části podílu národního financování hrazeného ze zdrojů SR, ani zajišťovat zdroje na předfinancování výdajů, které mají být kryty prostředky z rozpočtu EU. Způsob předfinancování nesmí příjemce zatěžovat dalšími finančními náklady. 81 5. Princip přehlednosti Rozdíly v pracovních postupech čerpání finančních prostředků v rámci jednotlivých operačních programů financovaných z jednotlivých strukturálních fondů musí být minimální, přičemž pravomoc vydávat závazné metodiky pro jednotné implementační prostředí přísluší Ministerstvu pro místní rozvoj ČR a pro provádění certifikace výdajů SF a FS Ministerstvu financí ČR. 82 6. Princip stability Metodiky pro čerpání finančních prostředků se v průběhu programového období 2007 ­ 2013 mohou měnit pouze ve výjimečných a řádně zdůvodněných případech a to zejména při nízké míře čerpání či objektivních překážkách v implementaci programu. 83 Děkuji za pozornost!