1 Reforma českého penzijního systému Veřejné finance Robert Jahoda 10.10.2006 2 Obsah trocha teorie důchodový, penzijní členění a charakteristika představení ČDS historie, problémy možná řešení parametrická, systémová, jiná důchodová reforma v ČR 10.10.2006 3 Trocha teorie definice Co to je důchodový systém? rozpor důchodový X penzijní Co je cílem penzijního systému? rozdílný náhled na cíle PS cílem je zabezpečení příjmu postproduktivní populace jak měřit? 10.10.2006 4 Trocha teorie členění existuje celá řada členění, např: osobní rozsah (všichni, výdělečně činní, trvalý pobyt, určité skupiny) účast osob (dobrovolná, povinná) rozsah státní garance podoba a rozsah solidarily (příjmová ­ intragenerační a mezi(inter)generační) daňové zvýhodnění (je/není, zvýhodnění příspěvků nebo dávek ­ jedná se o odložený příjem) správa (státní, veřejná, soukromá) 10.10.2006 5 Trocha teorie členění (2) důležitými aspekty pro členění jsou: vztah mezi příspěvkem a dávkou způsob financování rozdíl - důchodové zabezpečení X pojištění rozdíl ­ fondové X kapitálové financování 10.10.2006 6 Trocha teorie členění (3) matice: vztah mezi příspěvkem a dávkou způsob financování DCDB fondové průběžnézpůsob financování vztah mezi příspěvkem a dávkou 2 10.10.2006 7 DB PAYG VÝHODY příjmová solidarita rizika nese stát nízké administrativní náklady(marketing) indexace automatická (= odolný vůči inflaci) NEVÝHODY citlivost na demografické změny náchylnost k politickým zásahům nízká motivace (slabá vazba příspěvek dávka) obtížnost změny zralého systému důchody + administrativa = počet EA * průměrný vyměřovací základ * příspěvková sazba 10.10.2006 8 DC FONDY VÝHODY vyšší zásluhovost preference jednotlivců průhlednost, transparentnost konkurence = vyšší kvalita služeb vyšší odolnost (?) vůči demografickým rizikům NEVÝHODY rizika nesou účastníci obtížná předvídatelnost dávek solidarita je potlačena vyšší náklady na administrativu finančně náročný přechod rizika inflace rizika politických turbulencí (příspěvky + zhodnocení)/naděje na dožití = důchod + administrativa 10.10.2006 9 NDC VÝHODY vazba příspěvek dávka vhodný v případě málo rozvinutého kapitálového trhu snadný přechod oběma směry trh práce NEVÝHODY není to příliš složité pro občana? odtržení příjmové a výdajové strany - absorpce demografických změn náročné na vstupní data a fungování IS vměšování politiky ("příspěvky + zhodnocení")/naděje na dožití = důchod + administrativa 10.10.2006 10 DB fondový ˇ vyskytuje se zřídka (historie) ˇ zaměstnanecké penzijní plány ˇ viz spor u KPMG 10.10.2006 11 Český důchodový systém charakteristika 10.10.2006 12 První pilíř Výdaje na důchodový systém 3 10.10.2006 13 dávka z DB PAYG (2006) jednotná výměra ­ 1470 Kč procentní výměra, odvozená z dosahovaných výdělků a délky doby pojištění: převyšuje-li částku 9 100 Kč, počítá se plně částka 9 100 Kč, z částky nad 9 100 Kč do 21 800 Kč se počítá 30 % a z částky nad 21 800 Kč se počítá 10 %. 10.10.2006 14 Český důchodový systém historie (1) založen na PAYG a DB 1990: nová správa - ČSSZ 1991: uzákonění indexace (10 % inflace + vliv reálné mzdy) 1993: zavedení pojistného na sociální zabezpečení 1994: zákon o penzijním připojištění se státním příspěvkem 10.10.2006 15 Český důchodový systém historie (2) 1995: prodlužování věku odchodu do důchodu (2/4), ,,zvláštní účet důchodového pojištění" ve SR 96-02: drobné úpravy: změny sazby, zápočet náhradních dob, úpravy předčasných a pozdějších odchodů, úpravy systému připojištění, valorizace 10.10.2006 16 Český důchodový systém historie (3) 2003 - novela ,,zákona" (1) prodlužuje důchodový věk na 63 let, (2) ruší dočasně krácené předčasné důchody, (3) redukuje hodnocení doby studia pro účely důchodového pojištění, (4) umožňuje souběh důchodu a výdělečné činnosti, (5) přesun 2 p.b. pojistného na SPZ (z 3,6 % na 1,6 % v.z.) do důchodového pojištění (z 26 % na 28 % v.z.) a (6) OSVČ se v letech 2004 až 2006 zvedá v.z. z 35 % na 50 % rozdílu mezi příjmy a výdaji 10.10.2006 17 Český důchodový systém problémy míra solidarity stárnutí populace příjmy a výdaje systému zvýhodnění OSVČ oproti zaměstnancům předčasné důchody, rozsah náhradních dob nepodařilo se realizovat třípiliřový systém připravovaný v první polovině 90. let (existují jen dva pilíře) a nepodařilo se vytvořit Sociální pojišťovnu (Špidla) Nevyřešení důchodci z rozdělení federace ,,storodůchodci" a ,,mladodůchodci" 10.10.2006 18 4 10.10.2006 19 Vývoj indexu míry závislosti (65+/20-64) 10.10.2006 20 Příjmy a výdaje pojistného ­ žádná reforma 10.10.2006 21 Reforma českého důchodového systému PARAMETRICKÁ zvýšit příjmy (sazba pojistného, odchod do důchodu, nezaměstnanost) snížit výdaje (snížení důchodů, odchod do důchodu) SYSTÉMOVÁ změna systému příklon k FDC přechod na NDC migrační politika propopulační politika 10.10.2006 22 Vliv změny věku odchodu do penze na výši výdajů (v % HDP) 10.10.2006 23 Příklon k FDC možnost vyvázat část pojistného do nově vzniklých fondů nebo navýšit současné platby otevřené otázky: jaká má být míra státní garance ? jak financovat transformační náklady ? systém citlivý na hodnotu reálného výnosu a naději dožití v době odchodu do penze povinně nebo opt-out (!?) doporučení státu podle věku a příjmu? 10.10.2006 24 Vývoj reálné mzdy a zhodnocení penzijních fondů 5 10.10.2006 25 Transformační náklady - IPD předpoklad: 2004, mladší 40 let, 10 % (28) 10.10.2006 26 Přechod k NDC nulová redistribuce, ale garance minimálního (příjmově testovaného) důchodu 4.920 Kč (1,2 násobek ŽM) v 67 letech stát omezeně platí za nepříspěvkové doby každoroční indexování podle nárůstu objemu zaplaceného pojistného minimální věková hranice 62 let, jinak 67 let (aspoň 40 roků pojištění), jinak 72 let (25 roků) ­ pravidelné úpravy hranic 10.10.2006 27 Srovnání výše dávek současného DB a zvažovaného DC 1.967, 4.917, 3.986 10.10.2006 28 Relace nově přiznávaného důchodu k průměrné mzdě (v %) 10.10.2006 29 Reforma v ČR dnes dlouhodobě neřešený problém ­ již od 1996 se jenom diskutuje 2004-2005: vznik ,,Bezděkovy komise" více na: http://www.reformaduchodu.cz/ v minulém roce ukončili činnost a vydali zprávu 10.10.2006 30 Bezděkova komise 6 10.10.2006 31 Závěry Bezděkovy komise politické strany ­ na cvičení (projít závěrečnou zprávu) shoda KDU-ČSL+US-DEU + přiblížení ODS (neoficiálně) současný systém dlouhodobě neudržitelný (ale do 2030 ano !?) nutnost pokračování v reformách shoda na zvyšování hranice odchodu do důchodu možnost částečného zapojení fondového pilíře závěr1: přiblížení stanovisek závěr2: pokud budou definovány cíle nového penzijního systému, jde očekávat větší přiblížení názorů jednotlivých politických stran 10.10.2006 32 Závěry k politickým stranám určitě další parametrické reformy (úřednická reforma) systémová reforma začne být diskutována po volbách (krátké časové období) Bezděkova komise vytvořila nejrozsáhlejší analytický materiál v CEE NAJDE SE KOMPROMIS? JAK BUDE VYPADAT?