1 Fiskální nerovnováha Petra Dvořáková KVE ESF MU 2 Obsah přednášky Teorie krátkodobé fiskální nerovnováhy (vznik, členění, financování) Teorie dlouhodobé fiskální nerovnováhy (členění, aspekty) Fiskální kritéria (Maastrichtská kritéria) 3 Definice fiskální nerovnováhy nesoulad mezi veřejnými příjmy a veřejnými výdaji a) krátkodobá fiskální nerovnováha: ­ přebytek, vyrovnaný rozpočet, deficit b) dlouhodobá fiskální nerovnováha: ­ dluh 4 Krátkodobá fiskální nerovnováha Obecně nesoulad mezi rozpočtovými příjmy a rozpočtovými výdaji v rámci jednoho rozpočtového období. Rozpočtový deficit = situace, kdy jsou rozpočtové příjmy nižší než rozpočtové výdaje. Rozpočtový přebytek = situace, kdy jsou rozpočtové výdaje nižší než rozpočtové příjmy, tzv. negativní vládní úspora. 5 Primární x sekundární deficit primární deficit - převis veřejných výdajů nad veřejnými příjmy v daném rozpočtovém roce (bez započtení úroků z veřejného dluhu) sekundární deficit ­ spojený s náklady financování veřejného dluhu celkový deficit = primární deficit + úroky z veřejného dluhu (úroky jsou mandatorním výdajem vlády, v posledních letech rostou nejrychleji ze všech výdajů) 6 Graf: Vývoj mandatorních výdajů v ČR (1995 ­ 2007). Zdroj: MF ČR, Návrh SR na 2007. 0 100000 200000 300000 400000 500000 600000 700000 800000 mil.Kč 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2005 2006 2007 výdaje na dluhovou službu celkové mandatorní výdaje bez dluhové služby quasi mandatorní výdaje 2 7 Složky deficitu Strukturální (aktivní) složka vzniká na základě rozhodnutí vlády je nástrojem fiskální politiky vlády Faktory vzniku expanzivní politika vlády (zvýšení výdajů nebo snížení daní) vládní populismus a s ním související růst vládních výdajů k ovlivnění voličů snaha rozložit důsledky výdajového šoku do více let snaha rozložit daňovou zátěž (např. u nákladných veřejných projektů) 8 Složky deficitu Cyklická (pasivní) složka vzniká vlivem průběhu hospodářského cyklu či vlivem jiných exogenních faktorů (nikoliv rozhodnutím vlády) Faktory vzniku hospodářský pokles (deprese) zvýšení cen základních surovin (např. ropné šoky) mimořádné události (válečný konflikt, přírodní katastrofa apod.) úrok z veřejného dluhu (pokud hrazen z rozpočtových výdajů) 9 Členění deficitů dle hlediska času plánovaná nerovnováha - např. Návrh SR, který jde každoročně do PSP ČR nerovnováha v průběhu rozpočtového období - dynamický pohled (Plnění SR - MF ČR) nerovnováha na konci rozpočtového období - statický (bilanční) pohled 10 Graf: Rozdíl mezi rozpočtovaným a skutečným výsledkem hospodaření SR v letech 1993 ­ 2005 (v mld. Kč). -140,0 -120,0 -100,0 -80,0 -60,0 -40,0 -20,0 0,0 20,0 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Mld.Kč Schválený výsledek hospodaření SR Skutečný výsledek hospodaření SR Zdroj: Autor na základě dat MF ČR. 11 Graf: Vývoj deficitu v ČR v letech 1995 - 2005 (v % HDP). Zdroj: MF ČR, 2006. 12 Konsolidační přístup k deficitu zajímá nás, kde deficit vznikl v případě ČR vzniká největší část deficitu u státního rozpočtu (centrálních rozpočtů) menší část vzniká u místních rozpočtů (v některých státech ze zákona zakázáno) nutno rozlišit deficit státního rozpočtu a konsolidovaný veřejný 3 13 Způsoby krytí deficitu 1. monetární - emise měny inflace 2. rozpočtové - zvýšení daní (jiných veřejných příjmů) - snížení výdajů 3. dluhové - prodej vládních cenných papírů - domácí či zahraniční vládní úvěry - transformace do veřejného dluhu 4. aktivy - např. výtěžkem z prodeje státního majetku či výnosy z privatizace 14 Rozpočtové důsledky deficitu Krátkodobé umožňuje zvětšení vládního rozpočtového omezení nemusí způsobit výrazné rozpočtové komplikace Dlouhodobé může vést k rostoucí úrokové zátěži nebo k inflaci 15 Makroekonomické důsledky deficitu neoklasický přístup - hodnotí deficit negativně odmítá jej keynesiánský přístup - hodnotí aktivní deficit pozitivně v určitých případech ho doporučuje neoricardiánský přístup - popírá makroekonomické důsledky deficitu je vůči němu neutrální 16 Dlouhodobá fiskální nerovnováha Veřejný dluh souhrn pohledávek ostatních ekonomických subjektů vůči státu zjednodušeně kumulace dosavadních rozpočtových deficitů je jednou z variant řešení krátkodobé fiskální nerovnováhy 17 Veřejný dluh hrubý VD čistý VD = hrubý VD státní finanční aktiva SFAK... finanční rezervy a účelové prostředky vlády vedené na zvláštních účtech centrální banky (finanční rezervy na rizika vládních úvěrů, pohledávky vůči zahraničí...) 18 Graf: Vývoj vládního dluhu v ČR v letech 1995 - 2005. Zdroj: MF ČR, 2006. 4 19 Graf: Primární deficit a veřejný dluh Primární deficit (% HDP) -18 -16 -14 -12 -10 -8 -6 -4 -2 0 2 2000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 Dluh (% HDP) Deficit Deficit bez reformy Dluh Dluh bez reformy Zdroj: Konvergenční program ČR, 2004. 20 Forma dluhu podle držitele (stav k 31. 8. 2006): nefinanční podniky (0,70 %) finanční instituce (73,34 %) vládní instituce (1,44 %) domácnosti (0,22 %) neziskové instituce sloužící domácnostem (0,02 %) nerezidenti (23,28 %) podle instrumentu: úvěr ­ hrají menší roli krátkodobé CP: SPP ­ splatnost do 1 roku dlouhodobé CP: SD ­ splatnost až 20 let 21 Vnější x vnitřní dluh vnitřní = domácí dluh vnější = zahraniční dluh ČR dříve financovala výhradně z domácích zdrojů ­ v roce 2004 byly poprvé vydány dluhopisy v 22 Struktura a vývoj státního dluhu 0,80,91,61,61,51,21,11,00,80,70,70,70,7 Směnky pro úhradu účasti u EBRD a IBRD 0,00,00,00,00,18,98,88,88,88,88,88,98,9 Závazky převzaté od ČSOB v nekonvertibilních měnách 0,00,00,00,00,00,10,13,47,811,519,833,038,4 Závazky převzaté od ČSOB v konvertibilních měnách (CDZ) 29,720,711,72,50,00,00,00,00,00,00,00,00,0Půjčky od EIB 0,00,00,05,27,29,611,311,420,923,323,824,524,4 Půjčky na podporu platební bilance 78,948,80,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,0Eurobondy 109,470,313,39,28,819,721,224,638,344,353,167,172,4Zahraniční dluh 0,00,00,00,00,00,00,00,26,04,317,638,149,9Ostatní zdroje 487,5397,0319,3222,6149,6104,377,070,057,943,941,728,319,5 Střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy 94,2125,5160,6164,1186,6165,3130,199,870,962,642,023,817,0 Státní pokladniční poukázky 581,8522,6479,9386,7336,2269,6207,1170,0134,8110,9101,290,286,4Domácí dluh 691,2592,9493,2395,9345,0289,3228,4194,7173,1155,2154,4157,3158,8STÁTNÍ DLUH CELKEM 2005200420032002200120001999199819971996199519941993 Zdroj: MF ČR, 2006. 23 Řízení státního dluhu MF je oprávněno nabývat, zcizovat a právně zatěžovat státní dluhopisy a nabývat a zcizovat dluhopisy ČNB (operace na sekundárním trhu) MF je oprávněno sjednávat obchody s ostatními investičními nástroji vč. derivátů k omezení úrokových, měnových aj. rizik MF vytváří rezervu z výnosů emisí státních dluhopisů pro úroková rizika a rizika z neumístěných primárních emisí 24 Organizační schéma řízení státního dluhu 5 25 Metodiky pro stanovení velikosti deficitu (1) metodika Eurostatumetodika MMF ,,širší" pojetí vlády,,užší" pojetí vlády akruální princip,,cash" princip aplikuje ČSÚaplikuje MF ČR ESA 95GFS (1986) 26 Metodiky pro stanovení velikosti deficitu (2) ESA 95GFS (1986) - vyšší náročnost na datové zdroje, výstupní údaje s časovým zpožděním - nepodává komplexní obraz hospodaření vládního sektoru + poskytuje komplexní pohled na hospodaření vládního sektoru (jednotky) + včasnost, transparentnost, nízké nároky na zdrojová data, vazba na SR 27 Tabulka: Srovnání hodnoty vládního deficitu dle GFS a ESA 95 2004*2003200220012000ESA 95 150,5328,5154,6149,896,7v mld. Kč 5,9 %12,9 %6,4 %6,4 %4,5 %v % HDP 5,2 %4,3 %3,7 %2,6 %3,1 %v % HDP 132,9109,289,359,966,8v mld. Kč 2004*2003200220012000GFS Zdroj: MF ČR, ČSÚ Poznámka: HDP je revidovaný z března 2004, * rok 2004 ­ predikce MF ČR. 28 GFS a ESA 95 Do budoucna předpoklad výrazného snížení rozdílu mezi GFS-deficitem a ESA 95- deficitem ­ důvody: postupné ukončování činnosti TI, neočekávají se další významné imputace státních záruk, MF ČR pracuje na implementaci metodiky GFS 2001 ­ zahrnuje ,,širší" pojetí vlády. 29 Maastrichtská konvergenční kritéria Čtyři kritéria stability: Pevná pozice vládních financí. Jejich výše se měří podle dvou ukazatelů ­ max. 3 % HDP roční rozpočtový schodek a 60 % HDP celkového zadlužení. Vysoká míra cenové stability. Inflace nesmí překročit 1,5 % tří nejlepších členských zemí, měřeno podle cenové stability předchozího roku. Stabilita směnných kurzů. Měna členské země se musí nacházet minimálně dva roky v rámci normálních stanovených hranic fluktuačního pásma Evropského monetárního systému (EMS). Dlouhodobě založené úsilí o konvergenci. Dlouhodobé úvěrové sazby nesmějí překročit průměr tří členských zemí EU, které mají nejnižší sazby, o více než 2 %. 30 Maastrichtská kritéria uvádí Smlouva o EU pro přechod k EMU stanovena tato konvergenční kritéria týkající se fiskální politiky: 1. Kritérium deficitu vládního sektoru - poměr deficitu vládního sektoru k HDP nepřekročí 3 % 2. Kritérium hrubého vládního dluhu - poměr vládního dluhu k HDP nepřekročí 60 % 6 31 Pakt stability a růstu podepsán v r. 1997 objasňuje opatření z Maastrichtské dohody související s postupy při nadměrném rozpočtovém deficitu (nad 3 % HDP) požadavek na členské země EMU, aby ve střednědobém horizontu dosáhly téměř vyrovnaného nebo přebytkového rozpočtu - členské státy EU musí 2x ročně překládat Radě svá rozpočtová data 32 Pakt stability a růstu (2) V krátké historii Paktu limity nedodržely Portugalsko, Německo a Francie, se kterými Evropská komise zahájila řízení. Kritéria podmínkou vstupu do EMU, ale při neplnění kritérií neexistuje hrozba vyloučení z EMU. Placení sankcí se projevuje v dalším nárůstu deficitu a veřejného dluhu. Rada nemá kompetence, aby intervenovala přímo do národních fiskálních politik. 33 Deficit veřejných financí v ČR a Maastrichtské kriterium Vládní deficit podle Maastrichtu -2,4 -4,9 -3,6 -3,6 -5,8 -6,8 -6,6 -2,9 -2,6 -3,6 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 0 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006* %HDP 34 Graf: Srovnání deficitu nových členských zemí EU. 35 Srovnání se zeměmi EU ­ výše deficitu - 2,6 %EU25- 2,8 %Dánsko - 6,1 %Řecko- 2,5 %Nizozemí - 5,2 %Malta- 2,5 %Litva - 4,8 %Polsko- 1,9 %Slovinsko - 4,5 %Maďarsko- 1,3 %Rakousko - 4,2 %Kypr- 1,1 %Lucembursko - 3,7 %Francie- 0,8 %Lotyšsko - 3,7 %Německo- 0,3 %Španělsko - 3,3 %Slovensko0,1 %Belgie - 3,2 %Velká Británie1,3 %Irsko - 3,0 %Itálie1,4 %Švédsko - 3,0 %ČR1,8 %Estonsko - 2,9 %Portugalsko2,1 %Finsko Zdroj: MF ČR, březen 2005. 36 Veřejný dluh ČR a Maastrichtské kritérium Vládní dluh podle Maastrichtu 28,5 30,1 30,7 30,3 30,3 0 10 20 30 40 50 60 70 2002 2003 2004 2005 2006* %HDP 7 37 Srovnání se zeměmi EU ­ výše dluhu 63, 8 %EU2548, 9%Španělsko 110,5 %Řecko45,1 %Finsko 105, 8 %Itálie43,6 %Slovensko 95,6 %Belgie43,6 %Polsko 75,0 %Malta42,7 %Dánsko 71,9 %Kypr41,6 %Velká Británie 66,0 %Německo37,4 %ČR 65,6 %Francie29,9 %Irsko 65,2 %Rakousko29,4 %Slovinsko 61,9 %Portugalsko19,7 %Litva 57,6 %Maďarsko14,4 %Lotyšsko 55,7 %Nizozemí7,5 %Lucembursko 51,2 %Švédsko4,9 %Estonsko Zdroj: MF ČR, březen 2005. 38 KONEC