prognoza 1 1 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Hospodaření obcí Ing. Jan Binek 2 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Osnova Finanční systém ÚSC Finanční hospodaření Rozpočet Informační zdroje Příjmy obcí Výdaje obcí Ukazatele finančního hospodaření Způsoby analýzy hospodaření Majetkové hospodaření obcí Klasifikace majetku Ukazatele finančního hospodaření Ekonomické vazby 3 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Finanční systémy ÚSC Územně samosprávné celky ­ obce a kraje Hospodaření podle rozpočtu Vlastnictví majetku Rozvoj svého území Jádrem finančního systému je rozpočet Omezenost příjmů Výdajová nerovnoměrnost Vysoká dotační závislost 4 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Legislativa v oblasti financí ÚSC Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zákon č. 243/2000, o rozpočtovém výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) Vyhláška MF ČR č. 323/2002 Sb. o rozpočtové skladbě Příloha č. 1 vyhlášky Ministerstva financí ČR č. 505/2002 Sb. (rozvaha) Aktuální legislativa dostupná na:portal.gov.cz 5 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Finanční hospodaření obcí Informační zdroje Rozpočet obce Rozpočtový výhled Finanční plány ARIS Rozpočty obcí - Druhové třídění (Třída ­ Seskupení ­ Podseskupení ­ Položka) - Odvětvové třídění (Skupina ­ Oddíl ­ Pododdíl ­ Paragraf) - (Odpovědnostní třídění) - (Konsolidační třídění) 6 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Rozpočet Rozpočet je krátkodobým nástrojem finančního řízení obce ­ většina procesů má dlouhodobé dopady Pojetí rozpočtu: Decentralizovaný peněžní fond Bilance příjmů a výdajů Finanční plán Právní dokument Nástroj prosazování cílů politik Nástroj kontroly Ekonomický vztah prognoza 2 7 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Rozpočtová soustava ČR Dotace Příjmy Dotace Výdaje Fondové financování Výdaje Státní rozpočet Příjmy Dotace Výdaje Výdaje Rozpočty obcí Rozpočty krajů Příjmy Příjmy Dotace Fondové financování může být také na krajské úrovni a obecní úrovni 8 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Tvorba rozpočtu Tradiční způsoby Přírůstkový Fixně stanovený limitovaný rozpočet Alternativní způsoby Přesun pozornosti v procesu rozpočtování od analýzy vstupů, k aktivitám, výstupům a výsledkům, na jejichž dosažení byly veřejné prostředky přiděleny (tzv. výkonnostní rozpočtování) Přístup nulové základny (Zero-based budgeting) Rozpočtování dle výsledku (Performance budgeting) Programové rozpočtování Jiný pohled Nabídkový rozpočet Poptávkový rozpočet 9 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Rozpočtový výhled Pomocný nástroj střednědobého finančního plánování (na 2-5 let) Povinnost sestavování dána zákonem, ale podrobnost ani struktura není upravena Obsahuje základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobějších závazcích a pohledávkách Často jen formální sestavování Možné variantní sestavování Vhodné odlišení běžné a kapitálové části rozpočtu Poznámka: Krátkodobé plánování ­ Plán pokladního plnění rozpočtu 10 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Programové financování Zavedeno zákonem č. 218/2000 Sb. Program = soubor věcných, časových a finančních podmínek pro rozvoj majetku a pro realizaci činností k dosažení stanovených cílů V případě rozpočtu: Rozpočet sestaven ve struktuře, která uspořádá navrhované výdaje podle jejich výsledků, anebo podle míry v jaké přispívají k dosažení celkových záměrů Pozn. Od 1.1.2006 zavedeno na Slovensku na všech úrovních samosprávy 11 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Rozpočtová skladba Příloha vyhlášky MF ČR č. 323/2002 Sb. Časté změny ­ nutno k tomu přihlížet při zkoumání minulého vývoje Literatura ­ Kinšt, J.: Rozpočtová skladba po novele v roce 2004, Strukturální politika EU a praktické příklady: publikace pro pracovníky orgánů státní správy, obcí, krajů a jejich organizačních složek. Pragoeduca, Praha, 2004. 12 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí ARIS ­ Automatizovaný rozpočtový informační systém http://wwwinfo.mfcr.cz/aris prognoza 3 13 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Dostupné údaje z ARIS za obce I x 14 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Dostupné údaje z ARIS za obce II Pozn. Brno má celkem 236 příspěvkových organizací 15 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Příjmy rozpočtu a jejich členění Daňové příjmy ­ možnost ovlivnění je malá Nedaňové příjmy ­ spojeny s majetkem obce (příjmy z pronájmu) a s nadstandardní činností obce (podnikání, investice apod.) Kapitálové příjmy ­ obvykle nepravidelně se vyskytující, z prodeje majetku Dotace ­ nenávratně poskytnuté peněžní prostředky za něž neexistuje protiplnění, Nárokové a nenárokové 16 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Velikostní kategorie obcí a JMK k 31.12.2005 Jihomoravský kraj Kraj Vysočina Velikostní kategorie Počet obcí Podíl obcí (v %) Počet obcí Podíl obcí (v %) 0 - 199 123 18,3 336 47,7 200 - 499 195 29,1 212 30,1 500 - 999 181 27,0 90 12,8 1 000 - 1 999 93 13,9 35 5,0 2 000 - 2 999 33 4,9 6 0,9 3 000 - 4 999 24 3,6 7 1,0 5 000 - 9 999 13 1,9 10 1,4 10 000 - 19 999 3 0,4 4 0,6 20 000 - 49 000 5 0,7 3 0,4 50 000+ 1 0,1 1 0,1 Celkem 671 100 704 100 17 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Struktura osídlení v Jihomoravském kraji a v kraji Vysočina 18 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Koeficienty RUD podle velikostních kategorií obcí Poznámka: *) Počet obyvatel je dán bilancí počtu obyvatel České republiky zpracovanou Českým statistickým úřadem k 1. lednu běžného roku. Pramen: Příloha k zákonu č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní). 2,7611Hlavní město Praha 1,6715150 001 a výše obyvatel 1,0393100 001 - 150 000 obyvatel 0,848750 001 - 100 000 obyvatel 0,814240 001 - 50 000 obyvatel 0,744930 001 - 40 000 obyvatel 0,710220 001 - 30 000 obyvatel 0,701610 001 - 20 000 obyvatel 0,61505 001 - 10 000 obyvatel 0,59771 501 - 5 000 obyvatel 0,5881301 - 1 500 obyvatel 0,5630201 - 300 obyvatel 0,5370101 - 200 obyvatel 0,4213do 100 obyvatel Koeficienty velikostní kategorie obcí Obce s počtem obyvatel*) od - do prognoza 4 19 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Rozpočtové určení daní I Daň z podnikání fyzických osob 30% Obce dle bydliště podnikatele 60% Celostátní výnos 10% Celostátní výnos SR 8,92% Kraje každý kraj stanoveným % 20,59% Obce dle přepočteného počtu obyvatel 70,49% Státní rozpočet Daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti celostátní výnos 8,92% Kraje každý kraj stanoveným % 20,59% Obce dle přepočteného počtu obyvatel 1,5% Obce dle přep. počtu zaměstnanců 68,99% Státní rozpočet Daň z příjmu fyzických osob vybíraná srážkou celostátní výnos 8,92% Kraje každý kraj stanoveným % 20,59% Obce dle přepočteného počtu obyvatel 70,49% Státní rozpočet 20 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Rozpočtové určení daní II Daň z příjmu právnických osob bez daně placené obcemi,kraji celostátní výnos 8,92% Kraje každý kraj stanoveným % 20,59% Obce dle přepočteného počtu obyvatel 70,49% Státní rozpočet Daň z příjmu právnických osob placená obcemi nebo kraji 100% Kraje daně placené kraji 100% Obce daně placené obcí DPH celostátní výnos 8,92% Kraje každý kraj stanoveným % 20,59% Obce dle přepočteného počtu obyvatel 70,49% Státní rozpočet Daň z nemovitosti 100% Obce z nemovitostí na území obce 21 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Místní poplatky Poplatek ze psů Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt Poplatek za užívání veřejného prostranství Poplatek ze vstupného Poplatek z ubytovací kapacity Poplatek za povolení k vjezdu do vybraných míst Poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku 22 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Daňové příjmy obcí JMK Mapa 23 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Nedaňové příjmy Příjmy z vlastní činnosti Odvody přebytků organizací s přímým vztahem Příjmy z pronájmu majetku Příjmy z úroků a realizace finančního majetku Přijaté sankční platby a vratky transferů Příjmy z prodeje nekapitálového majetku Příjmy z využívání výhradních práv k přírodním zdrojům Přijaté splátky půjčených prostředků 24 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Nedaňové příjmy obcí JMK Mapa prognoza 5 25 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Kapitálové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku Příjmy z prodeje akcií a majetkových podílů 26 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Kapitálové příjmy obcí JMK Mapa 27 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Dotace Neinvestiční dotace Investiční dotace Nárokové dotace Nenárokové dotace Od jiných obcí Od kraje Od státu (zejména státní fondy) Z Evropské unie 28 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Nárokové dotace v roce 2005 příspěvek k částečné úhradě výdajů spojených s výkonem státní správy v přenesené působnosti (Jihomoravský kraj v roce 2005: každá obec 13,7 Kč na obyvatele, obec s matričním úřadem 34,6 Kč na obyvatele správního obvodu, obec se stavebním úřadem 80 Kč na obyvatele správního obvodu) účelové dotace na sociální dávky účelová dotace pro sbory požární ochrany odvětvové vyrovnávací dotace na školství ­ výše této dotace je stanovena finančním ukazatelem v přepočtu na jednoho žáka základní a mateřské školy (1221 Kč na 1 žáka v roce 2005) na lůžko v zařízení sociální péče na vybraná zdravotnická zařízení (81356 Kč na 1 místo) na dopravní obslužnost - v přepočtu na jeden ztrátový kilometr územní vyrovnávací dotace ­ odstranění rozdílů mezi okresy, s ohledem rozdílný daňový výnos účelová kapitálová dotace na domy s pečovatelskou službou 29 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Dotační příjmy obcí JMK Mapa 30 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Vliv obce na rozpočtové příjmy Přímé nástroje Omezená daňová pravomoc ­ např. stanovení koeficientu u daně z nemovitostí (malý přínos). Schválení vybírání nového místního poplatku (v rámci zákonem stanovených poplatků) Nedaňové příjmy ­ stanovení výše uživatelských poplatků za poskytování veřejných statků a služeb na území města, výhodný pronájem majetku, finanční investice Rozhodnutí o využití návratného způsobu financování ­ emise obligací, úvěr, finanční leasing. Nepřímé nástroje Podporou podnikání a investiční aktivity dosáhnout zlepšení situace v oblasti zaměstnanosti na své území a zvýšit tak především příjem daně z příjmů Optimalizace nakládání s majetkem města Aktivní snaha o získání dotací prognoza 6 31 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Výdaje rozpočtu a jejich členění Výdajová stránka rozpočtu poskytuje obci větší možnost volby. Úkoly obce v samostatné působnosti jsou v zákoně (§35, 128/2000 Sb.) stanoveny poměrně volně a obec vydává finanční prostředky na základě priorit stanovených v rozvojových dokumentech. Běžné výdaje Kapitálové výdaje (,,investiční výdaje") Odvětvového třídění rozpočtové skladby: skupina 1 - Zemědělství a lesní hospodářství skupina 2 - Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství skupina 3 - Služby pro obyvatelstvo (největší objem) skupina 4 - Sociální věci a politika zaměstnanosti skupina 5 - Obrana , bezpečnost a právní ochrana skupina 6 - Všeobecná veřejná správa a služby 32 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Ukazatele hospodaření Hospodaření = nakládání se souborem věcí řízení s cílem dosahovat, co nejefektivnější situace Lze vytvořit libovolné množství ukazatelů, závisí na účelu a hloubce hodnocení a velikosti hodnoceného souboru Absolutní ukazatele Relativní ukazatele ­ umožňují srovnatelnost a lepší hodnocení kvality, podklad pro zvyšování efektivnosti ­ ve vztahu ke srovnávací bázi ­ jako podíl z celku 33 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Finanční ukazatele Nejčastěji užívané ukazatele: Celkové příjmy na obyvatele Podíly jednotlivých příjmových tříd na celkových příjmech Podíly jednotlivých příjmových tříd na obyvatele Příjmy z pronájmu majetku na obyvatele Nenárokové dotace na obyvatele Poměr opakujících se příjmů a běžných výdajů Podíl kapitálových příjmů Kapitálové výdaje na obyvatele Dluhová služba Podíly výdajů do jednotlivých odvětví 34 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Ukazatel dluhové služby Pozn. Výpočet dle metodiky MF ČR * prostředky finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí a k rozpočtům krajů podle přílohy zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok. ř. 8 děleno ř. 4UKAZATEL DLUHOVÉ SLUŽBY9 ř. 5 + ř. 6 + ř. 7dluhová služba8 položka 5178splátky leasingu7 položky 8xx2 a 8xx4splátky jistin a vydaných dluhopisů6 položka 5141Zaplacené úroky5 ř. 1 + ř. 2 + ř. 3dluhová základna4 položka 4112 + 4212 přijaté dotace souhrnného finančního vztahu* 3 třída 2nedaňové příjmy (po konsolidaci)2 třída 1daňové příjmy (po konsolidaci)1 Odkaz na rozpočtovou skladbu Název položky Číslo řádku 35 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Srovnání rozpočtového hospodaření obcí Podíly dílčích příjmů a výdajů obcí Jihomoravského kraje na celkových příjmech a výdajích (v %) Pramen: ARIS, vlastní výpočty 2001 2002 2003 2004 2005 I. Daňové příjmy 19,1 21,0 20,4 21,3 25,7 II. Nedaňové příjmy 4,9 4,5 3,9 4,6 4,8 III.Kapitálové příjmy 2,6 2,6 4,8 3,0 4,6 IV.Přijaté dotace 74,0 72,6 72,3 71,9 66,5 Příjmy celkem 100 100 100 100 100 I. Běžné výdaje 85,6 83,7 82,5 82,7 83,7 II. Kapitálové výdaje 14,4 16,3 17,5 17,3 16,3 Výdaje celkem 100 100 100 100 100 36 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Přístup komparační analýzy Klíčová otázka komparační analýzy finančních ukazatelů obcí spočívá ve vysvětlení odlišných hodnot finančních ukazatelů zkoumaných subjektů Očištění hodnot od objektivních vlivů Hledání vazeb a souvislostí Nezbytná existence srovnávací báze prognoza 7 37 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Finanční ukazatele a jejich interpretace Využití metody benchmarkingu Výběr z ukazatelů a jejich hodnocení - poměr běžných příjmů a běžných výdajů - podíl kapitálových příjmů - dluhová služba Využití relativních ukazatelů Obtížnost a omezenost objektivní interpretace 38 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Finanční ukazatele obcí v roce 2005 - souhrn za kraje a ČR Xx Kraj Celkovépříjmyna obyvatele(vtis.Kč) Daňovépříjmyna obyvatele(vtis.Kč) Příjmyzpronájmu majetkunaobyvatele (vtis.Kč) Nenárokovédotacena obyvatele(vtis.Kč) Poměrběžnýchpříjmůk běžnýmvýdajům(v%) Podílkapitálovýchvýdajů (v%) Kapitálovévýdajena obyvatele(vtis.Kč) Dluhováslužba(v%) Deficit/přebytekrozpočtu (v%) Česká republika 43,06 12,57 0,83 24,60 48,25 16,03 6,80 6,43 1,57 Hlavní město Praha 68,91 32,13 0,00 33,49 67,56 21,94 14,73 4,60 2,59 Středočeský kraj 34,99 9,11 0,86 20,07 45,35 17,69 6,12 6,91 1,13 Jihočeský kraj 36,34 9,35 1,53 20,57 47,76 16,97 6,15 8,15 0,27 Plzeňský kraj 49,48 11,52 1,74 31,19 38,96 13,40 6,50 7,44 2,05 Karlovarský kraj 44,96 9,94 1,15 28,41 38,34 11,21 4,97 3,70 1,44 Ústecký kraj 45,06 9,63 0,70 27,63 39,00 9,67 4,21 3,38 3,45 Liberecký kraj 41,37 9,52 0,85 26,15 38,36 12,47 5,15 5,69 0,14 Královéhradecký kraj 31,85 8,99 1,11 17,16 50,27 14,53 4,55 6,56 1,54 Pardubický kraj 34,05 8,95 0,65 19,78 45,84 15,42 5,16 6,81 1,80 Vysočina 33,40 8,69 0,84 18,88 48,06 16,60 5,44 5,85 1,99 Jihomoravský kraj 47,23 12,12 0,61 28,88 43,41 16,31 7,59 11,05 1,40 Olomoucký kraj 36,55 9,53 0,62 22,09 44,75 14,67 5,29 6,98 1,34 Zlínský kraj 32,13 8,88 0,76 17,02 51,69 17,29 5,48 13,17 1,44 Moravskoslezský kraj 42,67 11,35 1,09 24,56 46,78 13,99 5,97 4,92 0,01 39 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Finanční ukazatele ve velikostních kategoriích obcí JMK v roce 2005 xx Velikostní kategorie Celkovépříjmyna obyvatele(vtis.Kč) Daňovépříjmyna obyvatele(vtis.Kč) Příjmyzpronájmumajetku naobyvatele(vtis.Kč) Nenárokovédotacena obyvatele(vtis.Kč) Poměrběžnýchpříjmůk běžnýmvýdajům(v%) Podílkapitálovýchvýdajů (v%) Kapitálovévýdajena obyvatele(vtis.Kč) Dluhováslužba(v%) Deficit/přebytekrozpočtu (v%) 0 -199 13,3 7,1 0,43 3,6 109,8 38,0 4,8 3,2 4,8 200 - 499 15,9 7,8 0,50 3,8 118,2 43,6 5,9 5,3 14,7 500 - 999 15,3 7,7 0,43 4,2 122,7 45,1 6,4 8,5 7,5 1000 - 1999 15,3 7,9 0,51 4,3 127,4 48,2 7,2 7,4 2,0 2000 - 2999 27,9 7,7 0,60 4,4 100,0 29,4 4,4 9,9 46,0 3000 - 4999 21,9 8,2 0,82 9,3 73,1 19,4 4,0 10,8 5,2 5000 - 9999 40,0 8,8 0,80 23,2 45,8 8,7 3,5 6,0 -0,3 10 000 ­ 19 999 64,2 10,6 0,83 42,6 37,2 13,6 9,1 6,4 -4,5 20 000 ­ 49 999 49,5 10,1 0,72 31,6 39,7 10,4 5,2 4,6 -1,3 50000+ 86,6 19,7 0,58 61,0 33,6 13,5 11,9 15,3 -1,6 CELKEM 47,3 12,1 0,61 28,9 43,4 16,3 7,6 11,0 1,5 40 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Kartografické vyjádření I 41 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Kartografické vyjádření II 42 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Kartografické vyjádření III prognoza 8 43 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Prostorové vazby a interpretace souvislostí Promítnutí ukazatelů do prostoru jako nástroj identifikace závislostí ­ položení klíčových otázek Doplněk statistických nástrojů Podklad pro formulaci hypotéz 44 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Majetek obcí Majetek jako základní podmínka samosprávy Majetek jako významný rozvojový nástroj V nejobecnější podobě se majetkem rozumí ,,soubor věcí, práv a závazků náležející určitému subjektu" Základní právní úpravu týkající se majetku obcí tvoří § 38, 39, 40 a 42 zákona č. 128/2000 Sb.,o obcích (obecním zřízení). 45 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Majetkové hospodaření obcí Základem hodnocení je účelová klasifikace Členění majetku: - Účetní členění (rozvaha) - Členění podle původů (historické) - Členění podle způsobu využívání - Členění podle důležitosti - Členění majetku podle právního režimu ­ uplatňuje se zahraničí: veřejnoprávní majetek, soukromoprávní majetek 46 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Ukazatele majetkového hospodaření Možné ukazatele: Celkový majetek na obyvatele Dlouhodobý majetek na obyvatele (resp. jiné složky majetku) Struktura majetku (účetní členění) Výnosnost majetku z podnikání a ze ziskové činnosti Výnosnost dlouhodobého finančního majetku Podíl cizích pasiv Zadluženost na obyvatele Existuje řada metodických problémů při stanovování a interpretaci ukazatelů 47 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Majetkové ukazatele obcí v roce 2005 ­ souhrn za kraje a ČR xx Kraj Celkový majetek na obyvatele (v tis. Kč) Dlouhodobý hmotný majetek na obyvatele (v tis. Kč) Výnosnost majetku (v %) Podíl cizích zdrojů (v %) Dluh na obyvatele (v tis. Kč) Česká republika 124,44 100,59 0,90 8,40 4,26 Hlavní město Praha 271,20 204,34 0,51 14,95 14,67 Středočeský kraj 102,33 89,32 0,92 5,33 2,99 Jihočeský kraj 116,14 101,79 1,47 5,75 3,75 Plzeňský kraj 140,32 124,51 1,33 4,48 3,93 Karlovarský kraj 119,20 94,33 1,08 3,48 1,17 Ústecký kraj 98,14 73,88 1,00 3,51 1,58 Liberecký kraj 105,83 88,12 0,89 7,94 3,64 Královéhradecký kraj 101,18 84,44 1,27 4,28 2,88 Pardubický kraj 103,05 85,62 0,71 6,17 3,11 Vysočina 96,76 85,19 1,00 3,87 2,07 Jihomoravský kraj 118,14 89,00 0,66 11,75 4,31 Olomoucký kraj 91,03 76,70 0,76 5,73 2,95 Zlínský kraj 94,75 81,70 0,98 4,06 2,17 Moravskoslezský kraj 95,32 76,27 1,34 7,33 2,32 48 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Majetkové ukazatele ve velikostních kategoriích obcí JMK v roce 2005 xx Velikostní kategorie Celkovýmajetek naobyvatele (vtis.Kč) Dlouhodobý hmotnýmajetek naobyvatele (vtis.Kč) Výnosnost majetku (v%) Podíl cizíchzdrojů (v%) Dluhna obyvatele (vtis.Kč) 0-199 87,7 78,6 0,57 1,4 67,9 200-499 80,0 71,8 0,70 3,4 164,7 500-999 76,9 69,3 0,64 4,4 213,8 1000-1999 80,9 71,9 0,77 5,3 211,2 2000-2999 95,1 87,9 0,70 5,6 276,4 3000-4999 91,5 82,4 0,95 5,9 282,3 5000-9999 88,2 78,1 0,98 6,9 370,2 10000­19999 99,2 87,7 0,90 13,6 618,8 20000­49999 96,5 81,1 0,86 8,3 412,7 50000+ 182,2 112,9 0,52 17,3 721,2 CELKEM 118,1 89,0 0,66 11,7 431,0 prognoza 9 49 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Kartografické vyjádření IV 50 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Vazby mezi finančním, majetkovým hospodařením a řízením obce Nízká zadluženost možnost financování pořízení majetku Investiční výdaje zvětšení majetku Pořízení majetku zvýšení běžných výdajů na provoz a údržbu Dobré hospodaření s majetkem výdajové úspory, příjmy z vlastní činnosti Počet obyvatel daňové příjmy Kvalita managementu obce úspěšnost získávání dotací Plán hospodaření s majetkem, přehled o majetku obce efektivní využívání majetku 51 Veřejné finance I ­ Hospodaření obcí Děkuji za pozornost Hezký den a dobrou chuť Případné dotazy: janbinek@seznam.cz