PVVSU - Oblasti přípravy na závěrečný test Po prostudování přednášek a studijních podkladů byste měli být schopni pohovořit o následujících okruzích (v některých případech obecněji, jindy konkrétněji) PŘEDNÁŠKA Č. 1 - VYMEZENÍ SPRÁVNÍ VĚDY A VEŘEJNÉ SPRÁVY Vymezení správní vědy a její vztah k vědám právním a jiným Vymezení veřejné správy a její specifika oproti správě soukromé (včetně determinantů řízení v obou těchto oblastech) Rozdíl státní správy a samosprávy a velikost prostoru pro přizpůsobení územním specifikům Vymezení efektivnosti a ekonomické aspekty veřejno-správních činností - prostor pro stanovení cílů a úkolů Podstata přístupů new public managementu a good governance, jejich vztah k veřejné správě a vztah mezi nimi PŘEDNÁŠKA Č. 2 - REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY A JEJICH CÍLE Co je považováno za reformu veřejné správy a co může být jejím předmětem? Determinanty kvalitní reformy veřejné správy Proč existují mezinárodně uznávané seznamy principů veřejné správy a co je jejich cílem? Jaké jsou základní rozdílnosti reforem veřejné správy postkomunistických států a států západních evropských demokracií? Role mezinárodních a nadnárodních organizací v reformě VS. PŘEDNÁŠKA Č. 3 - REFORMA VEŘEJNÉ SPRÁVY V ČR Východiska reformy veřejné správy v ČR Determinanty kvalitní reformy veřejné správy a reforma v ČR Průběh reformy veřejné správy, její dosavadní výsledky a problémy: a) v systému veřejné správy b) v systému územní veřejné správy c) v systému ústřední správy d) v systému kontroly e) v právním postavení úředníků f) v systému financování PŘEDNÁŠKA Č. 4 - ŘÍZENÍ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ Co je to řízení a jaké jsou jeho obecné prvky Předmět řízení v české veřejné správě Příklady úředníků typu vedoucí pracovník v české veřejné správě: a) kde se řídí - 9 úrovní veřejné správy ČR b) co se řídí c) jakým způsobem (jaká volnost řízení a odpovědnost) d) s jakým cílem (v čí prospěch?) e) s jakými zdroji Determinanty řízení na mikroúrovni veřejné správy Prvky řízení ve veřejné správě a jeho nástroje v ČR PŘEDNÁŠKA Č. 5 - VÝZNAM KOMUNIKACE V SYSTÉMU VEŘEJNÉ SPRÁVY Informace a charakteristiky jejich kvality ve veřejné správě Úloha komunikace ve veřejné správě Vztah koordinace a komunikace Determinanty kvality (a více specificky účinnosti) komunikace v systému veřejné správy Koncept omezené racionality Vybrané charakteristiky procesu komunikace mezi obcemi s rozšířenou působností a krajskými úřady v ČR? PŘEDNÁŠKA Č. 6 - MODERNÍ INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ E-Government / e-Governance/ e-Democracy / e-Veřejná-správa: idejeeje zavádění ICT ve veřejné správě Determinanty idejí v praxi Elektronické služby a jejich sofistikovanost Doporučované komponenty informační politiky Příklady přístupů k hodnocení e-governmentu a interpretace dosavadní praxe e-governmentu na základě jejich výsledků Charakteristiky dosavadního hodnocení e-governmentu v ČR PŘEDNÁŠKA Č. 7 - TEORIE BYROKRACIE A POSTAVENÍ ZAMĚSTNANCŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY Rozdíl mezi tzv. formálními a neformálními organizacemi V čem spočívají přednosti byrokracie, tak jak je chápal Max Weber? V čem spočívá nemoc formálních organizací, kterou nazývají byrokratismem Merton nebo Crozier? Co popisuje Niskanenův model byrokratického chování? Charakteristiky modelů úředníckého postavení - kariérního a pozičního systému Rozdíl mezi personální administrativou, personálním řízením a HRM? Jaká je působnost (věcná a časová) dvou základních norem úřednického práva v ČR? 8. PŘEDNÁŠKY EXTERNISTŮ Postavení a problémy obce s rozšířenou působností Systém veřejné správy a role krajského úřadu Reforma ústřední správy, její aktuální stav a její problémy VŽDY Jaký je váš názor na daný okruh na základě vlastních zkušeností a získaných znalostí?