MASARYKOVA UNIVERZITA
Ekonomicko - správní fakulta
Krizový management elektronického bankovnictví
Legislativa pro elektronický obchod
seminární práce
Seminární skupina: PFKMEB/4
Vypracovaly: Lenka Nahodilová 137558
Elisavet Charalambidu 160565
Datum: 30.10.2007
1.Obsah
1.Obsah....................................................................................................................................
2
2.Úvod.......................................................................................................................................
3
3. Pár základních
charakteristik.........................................................................................
4
3.1 Elektronický
obchod..................................................................................................
4
3.2 Plnohodnotný elektronický obchod na
internetu............................................... 4
3.3 Charakteristika účastníků
obchodu....................................................................... 5
3.4 Fáze e-obchodu a jeho
realizace............................................................................ 6
4.
Legislativa...........................................................................................................................
7
4.1 Česká
republika...........................................................................................................
7
4.1.1 Úprava elektronických
smluv........................................................................... 7
4.1.2 Click-through
smluvy..........................................................................................
9
4.1.3 Ochrana osobních
údajů................................................................................. 10
4.2 Jak je tomu
v EU?.....................................................................................................
14
5. Špinavé triky internetových
obchodníků.............................................................. 15
7.
Závěr...................................................................................................................................
18
8. Použité
zdroje..................................................................................................................
19
2.Úvod
Problematika elektronického obchodování je v dnešní „moderní“ době stále více diskutovaným
tématem a jako taková si zasluhuje i jistou právní úpravu.
V naší seminární práci jsme se nejprve snažily nastínit charakteristiku
jednotlivých pojmů, co si vlastně člověk může pod názvem elektronické obchodování představit.
Poté jsme, jak sám název práce napovídá, zaměřily svou pozornost na zákony, ať už na Občanský
nebo na Obchodní zákoník.
Jak jsme zjistily, z některých statistik vyplývá, že v internetových obchodech není
zákazníkovi zdaleka poskytováno tolik informací o jeho právech a povinnostech v souvislosti s
nákupem, jako informací o nabízených produktech. K tomu, jak získat informace o bezpečných
místech pro nákup na internetu může, jak jsme zjistily, zákazník posloužit např. server
www.bezpecnynakup.cz, který mu poskytne cenné právní rady, poradí při výběru e-shopu a
upozorní, na co si dát v případě internetových obchodů pozor.
3. Pár základních charakteristik
3.1 Elektronický obchod
Elektronický obchod, jinými slovy e-obchod, lze obecně definovat jako jakýkoliv obchod
uskutečněný s využitím elektronických nástrojů. Jedná se tedy o obchod, při kterém komunikace
mezi jeho účastníky probíhá zčásti nebo zcela po standardních počítačových sítích,
prostřednictvím počítačů, jejich příslušenstvím a telekomunikací. V rámci e-obchodu lze
obchodovat se zbožím hmotným, nehmotným i službami.
Tab. 1: Výhody versus nevýhody elektronického obchodu
+-------------------------------------------------------------------------------+
|Výhody |Nevýhody |
|-------------------------------------------+-----------------------------------|
|Nový distribuční kanál |Nebezpečí „pirátů“ zlodějů myšlenek|
|-------------------------------------------+-----------------------------------|
|Minimální náklady na zahájení podnikání |Nezralost trhu pro nabízenou službu|
|-------------------------------------------+-----------------------------------|
|Automatizace procesů, odstranění chybovosti|Někdy slabá právní ochrana |
|-------------------------------------------+-----------------------------------|
|Vysoký počet potencionálních zákazníků | |
+-------------------------------------------------------------------------------+
Zdroj : http://www.businessinfo.cz
3.2 Plnohodnotný elektronický obchod na internetu
Charakteristika plnohodnotného elektronického obchodu je založena na interaktivní webové
prezentaci, která stimuluje reálnou prodejnu nebo specializované prodejní oddělení obchodního
domu. Výběr položek se realizuje prostřednictvím formuláře smlouvy, který je ofertou
prodávajícího. Pod pojmem oferta chápeme návrh smlouvy ze strany prodávajícího. Po určení
předmětu smlouvy, subjektu, platebních podmínek, lhůt a prostředků pro plnění ze smlouvy je
elektronická nabídka odeslána druhé straně, která ji akceptuje nebo odmítne.
Okamžik akceptace je okamžikem uzavření smlouvy. Jako platební prostředek je nejčastěji
požadována platba prostřednictvím platebních karet, internetovým bankovnictvím.
K provozování bezpečného elektronického obchodování je tedy potřeba právně a věcně ošetřit
tato slabá místa kontraktu:
1. ověření totožnosti smluvních stran
2. zajištění bezpečnosti při provádění úhrady a při přenosu osobních dat
3. zajištění provedení platby
4. zajištění bezpečnosti přenosu poskytnutého plnění, je-li poskytováno na dálku (
elektronicky)
3.3 Charakteristika účastníků obchodu
Z hlediska obchodního lze pojem e-obchod chápat jako poskytování zboží a služeb elektronickou
formou mezi různými typy účastníků. Pro rozlišení základních typů obchodů na internetu se
vžilo anglické písmenné označení podle obchodujících stran.
Obchod mezi společnostmi se označuje zkratkou B2B ( Business ti Business),
obchod mezi společností a konečným spotřebitelem – B2C ( Business to Consumer) a v neposlední
řadě obchod mezi konečnými spotřebiteli navzájem – C2C (Consumer to Consumer).
Business to Business B2B
Obchody typu B2B označují komerční a marketingové aktivity či transakce mezi firmou a firmou
či podnikatelem, kteří zboží nebo služby kupují převážně za účelem jejich dalšího prodeje či
zpracování. B2B jsou nejstarší a z finančního hlediska nejvýznamnější formou e-obchodu. Tyto
vztahy se řídí Občanským zákoníkem.
Business to Consumer B2C
Komerční a marketingové aktivity či transakce mezi firmou a konečným spotřebitelem zboží anebo
služeb jsou definovány jako obchody B2C, někdy jsou také označovány jako spotřebitelské
s koncovými zákazníky. Za spotřebitelé přitom nemusí být považována jen fyzická osoba, ale
také firma nebo podnikatel, pokud zboží či služby nakupují za účelem konečné spotřeby.
Z pohledu obyčejného uživatele internetu se B2C jeví jako nejčastější forma obchodu na
internetu, což by mohly dokládat rozsáhlé virtuální obchodní domy a katalogové nabídky všeho
druhu zboží. Přesto tohle není pravda, protože z celkového obratu e-obchodu představuje B2C
pouze 20%. Klíčovým faktorem je dostupnost obchodu kdekoli na světě 24 hodin denně, 7 dní
v týdnu a 365 dní v roce. Na tyto vztahy dopadá nejen Občanský zákoník, ale i Zákon na ochranu
spotřebitele a Zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
Consumer to Consumer C2C
Vzájemné obchody na úrovni konečných spotřebitelů realizované nejčastěji na tzv.
elektronických aukcích. Prodávající na e-tržišti nabídne svůj produkt a hledá kupujícího, ať
už konečného spotřebitele nebo i obchodníka. Nejznámějším spotřebitelským tržištěm na
internetu je americká společnost e-Bay.com, u nás v České republice známé aukro.cz, bazar.cz a
v podstatě všechny systémy založené na podávání inzerátů. Tuto oblast upravuje Obchodní
zákoník.
Podle způsobu plnění lze obchody na internetu rozdělit na :
1. přímé e-obchody : transakce se uskutečňují plně on-line – objednávka, placení a zároveň
dodávka nehmotných statků se uskutečňuje výhradně prostřednictvím elektronických
prostředků v reálném čase ( stažením)
2. nepřímé obchody : on-line probíhá pouze objednávka či uzavření smlouvy, většinou také
platba, ale plnění smlouvy ze strany prodávajícího, tj. dodávka zboží se děje tradičními
prostředky off-line.
3.4 Fáze e-obchodu a jeho realizace
Mezi základní kameny každého internetového obchodu patří :
1. katalog produktů a služeb
2. průvodce objednávkou, nákupní řád
3. nákupní košík
4. platební a dodací podmínky
5. zákaznické konto s přehledem objednávek a dodaného zboží)
6. zákaznická podpora, reakce spotřebitelů
4. Legislativa
Dá se říci, že je oblast elektronického obchodu velmi mladou a dynamicky se rozvíjející
oblastí práva.
4.1 Česká republika
Úvodem je jistě dobré zmínit, že v České republice neexistuje žádný zákon o elektronickém
obchodu a proto se tedy smluvní vztahy řídí stejnou právní úpravou jako obchody jiné. Je totiž
pravdou, že v mnoha ohledech se tento obchod vůbec neliší od jiných, pro většinu z nás
frekventovanějších, způsobů obchodu.
Elektronický obchod, stejně jako klasický obchod, podléhá úpravě zákona 40/1964 Sb.
občanského zákoníku, zákona 513/1991 Sb. obchodního zákoníku a zákona 63/1991 Sb. o ochraně
hospodářské soutěže. U spotřebitelských smluv se uplatní úprava zákona 634/1992 Sb. o ochraně
spotřebitele.
Na základě podnětu Vlády ČR byly vytvořeny také určité analytické a programové dokumenty, mezi
které se řadí Zelená a Bílá kniha o elektronickém obchodu. Zelená kniha byla schválena v roce
2001 a má za cíl analyzovat situaci v oblasti elektronického obchodu a také navrhnout základní
opatření, která vedou k rozvoji a odstranění překážek. Bílá kniha na Zelenou navazuje a i ona
se zabývá legislativními bariérami, které v České republice v elektronickém obchodě existují.
Jsou v ní obsaženy i konkrétní kroky a nutné legislativní úpravy, například v oblasti
uzavírání obchodních smluv přes internet.
4.1.1 Úprava elektronických smluv
Co si pod pojmem elektronická smlouva můžeme vůbec představit?
Jde o veškeré smlouvy, jejichž sjednání, uzavírání či popřípadě i plnění se realizuje formou
dálkového přístupu, kterým může být například internet. Většina vztahů mezi zákazníkem,
jakožto fyzickou osobou, a obchodníkem, kterým může být jak fyzická tak právnická osoba, se
řídí občanským zákoníkem a právě v něm, v zákoně č. 40/1964 Sb. § 53 se potom pro tento druh
smluv používá jiný pojem, a to distanční smlouvy.
Na druhou stranu je ale možné, pokud se tak obě smluvní strany dohodnou, řídit vztahy mezi
nimi obchodním zákoníkem, konkrétně potom § 262. Je nutno ovšem zmínit, že obchodní zákoník je
koncipován méně ochranářsky, vzhledem k tomu, jakým subjektům je určen. Např. podle obchodního
zákoníku se na vztahy, které tento zákon upravuje nepoužije ustanovení § 49 obč. zák. o
možnosti odstoupení od smlouvy, pokud byla uzavřena v tísni za nápadně nevýhodných podmínek.
Dále zde existuje ale jisté omezení. Právní úprava podle obchodního zákoníku lze provádět
pouze u obchodů typu B2B, což je označení pro obchodní vztahy, které neobsluhují konečné
spotřebitele v masovém měřítku. U elektronického obchodu to konkrétně znamená, že dodavatel
prodává svým obchodním partnerům (dealerům) za speciálních podmínek. Těmito podmínkami mohou
být například dodací lhůty, splatnosti, kredity, ceny... Teprve obchodní partneři potom
zajišťují prodej koncovým spotřebitelům, ale samozřejmě i s určitým vlastním ziskem.
Obě ze smluvních stran mohou podat návrh smlouvy, čímž se rozumí projev vůle, který směřuje
k uzavření smlouvy. Tento projev musí být dostatečně konkrétní, aby z něj byla patrná vůle
navrhovatele a aby jím byl navrhovatel v případě přijetí vázán. Návrhu se říká oferta. U
elektronického obchodování nemůže být za ofertu považován například nabídkový katalog nebo
prezentace zboží, ale až určitá nabídka, která je určena jedné nebo více určitým osobám(§43
občanského zákoníku-tato ustanovení upravují jak předsmluvní jednání v podobě návrhu smlouvy,
tak i její přijetí, stanoví případy, za kterých smlouva vzniká a nebo naopak vzniknout
nemůže). Nabídka v elektronickém smyslu není tedy podle zákona ofertou, ale pouze výzvou
k započetí jednání o smlouvě. Toto „opatření“ je hlavně kvůli obchodníkovi, který by byl ve
velmi nevýhodné situaci. Pokud by již nabídka na internetu byla považována za ofertu, měl by
totiž obchodník odpovědnost za škody způsobené neplněním smlouvy poté, co by mu zákazníci
potvrdili akceptaci jeho návrhu a on by nebyl schopen jejich požadavky plnit.
U zboží distribuovaného off-line oferta vzniká až vyplněním objednávkového formuláře kupujícím
a jeho následným odesláním obchodníkovi. K uzavření smlouvy je potom nezbytné doručit
akceptaci oferty obchodníkem.
Tento problém se nevyskytuje u zboží, které lze dodat přímo on-line (stahování softwaru,
dokumentů...), proto zde lze již samotnou nabídku považovat za ofertu.
Pokud dojde k zaslání nabídky e-mailem, můžeme také hovořit o ofertě. Uzavření smlouvy se
v tomto případě realizuje okamžikem, kdy byla doručena akceptace odesílateli nabídky.
V problematice oferty hraje důležitou roli lhůta pro přijetí oferty. Návrh zaniká uplynutím
lhůty určené pro akceptaci, uplynutím přiměřené doby s přihlédnutím k povaze navrhované
smlouvy a k rychlosti prostředků, které navrhovatel použil pro zaslání návrhu.
Pokud je nabídka zaslána e-mailem, začíná výše zmíněná lhůta běžet okamžikem doručení návrhu.
Za uskutečněný příjem zprávy vzorový zákon UNCITRAL o elektronickém obchodu považuje tehdy,
jestliže adresát datovou zprávu vyhledal, tedy že si ji stáhl na svůj počítač, aniž by ji však
musel přečíst. Tento okamžik lze pojistit tak, že se do odesílané zprávy vloží nastavení o
automatickém potvrzení příjmu zprávy. V případě, že se jedná o smlouvy, které ze zákona
vyžadují existenci písemné formy, bude nutné dokument podepsat elektronickým podpisem podle
zákona o elektronickém podpisu.
4.1.2 Click-through smluvy
Smlouvy, které jsou uzavírány v internetovém obchodě jsou označovány jako click-through
smlouvy. Zákazník si vyznačí požadované zboží a vyplní objednávku. K odeslání oferty potom
postačí pouhé kliknutí na tlačítko, které označuje souhlas se zněním smlouvy. Následným
potvrzením objednávky(akceptace smlouvy) obchodníkem zpravidla prostřednictvím e-mailu se
smlouva uzavírá.
Click-through představuje dnes nejčastější způsob uzavírání elektronických smluv, jelikož díky
interaktivnosti služby World Wide Web se jedná o logické a přirozené řešení, jak uzavírat
smlouvy v elektronickém prostředí. Tyto smlouvy se vyvinuly jako reakce on-line distributorů
softwaru na právní nedokonalost tzv. shrink-wrap smluv. Po několika soudních sporech na území
Spojených států amerických, v nichž soudy neuznaly vymahatelnost závazků ze shrink-wrap smluv,
se začali on-line distributoři shareware softwaru více spoléhat na uzavření smlouvy kliknutím
na tlačítko, které se spolu se smluvními podmínkami zobrazí před samotným stažením programu.
Na to, aby uzavření smlouvy kliknutím na ikonu označenou jako „Souhlasím“ nebo „Ano“ mělo
zamýšlené právní důsledky, musí samozřejmě splňovat obecné požadavky na právní úkon. To
znamená, že se musí jednat o projev vůle směřující ke vzniku, změně nebo zániku práv a
povinností, které právní předpisy s takovými projevy vůle spojují. Dále musí právní úkon
„kliknutí“ splňovat podmínky, jež zákon klade na platné učinění návrhu na uzavření smlouvy
nebo přímo na uzavření smlouvy
Legislativní úprava elektronických smluv se v každém státě řídí někdy i výrazně odlišnými
ustanoveními. Proto je pro posouzení té které konkrétní smlouvy nejprve zjistit, jakým právem
se smluvní vztah reguluje. Uvnitř Evropské unie byly například tyto smluvní vztahy natolik
rozdílné, že si vyžádaly přijetí harmonizované směrnice č. 31/2000 o elektronickém obchodě.
V USA se uzavírání smluv řídí hlavně článkem 2B Uniform Commercial Code. Z mezinárodního práva
za zmínku jistě stojí vzorový zákon UNCITRAL(United Nations Commission on International Trade
Law- Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo) o elektronickém obchodě.
4.1.3 Ochrana osobních údajů
Moderní informační a komunikační technologie umožňují v dnešní době různým
subjektům získávat, uchovávat, zpracovávat a využívat údaje o svých zákaznících. Jedná-li se o
osobní údaje, pak zde vyvstává nutnost stanovit taková opatření, aby nedošlo jejich použitím
k diskriminaci člověka. Tyto informace o občanech jsou totiž neoddělitelným a nezcizitelným
vlastnictvím každého člověka, a to bez ohledu na jeho ekonomickou situaci nebo společenské
postaveni.
Na základně negativních zkušeností v minulosti spojených se zneužíváním osobních údajů bylo
nutné vytvořit zákon, který by upravoval podmínky zpracování a používání těchto dat. Proto byl
v roce 2000 Parlamentem ČR přijat zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.
Tento zákon upravuje ochranu osobních údajů fyzických osob, práva a povinnosti při zpracování
těchto údajů a stanovuje podmínky, za nichž se uskutečňuje předávání těchto informací do
jiných států.
Zákon definuje pojem osobní údaj jako jakýkoliv údaj týkající se určeného nebo
určitelného subjektu údajů. Takovým subjektem je jedinec, jehož identitu lze na základě
jednoho či více osobních údajů přímo či nepřímo zjistit. Jde tedy o fyzickou osobu, k níž se
osobní údaje vztahují (pokud ale ke zjištění identity subjektu údajů potřebujeme nepřiměřené
množství času, úsilí nebo materiálních prostředků, nejedná se o osobní údaje).
Pod pojmem zpracování osobních údajů se pak rozumí jakákoliv operace nebo soustava
operací, které správce nebo zpracovatel systematicky provádí s osobními údaji, a to
automatizovaně nebo jinými prostředky. V procesu zpracování je zahrnuto shromažďování,
ukládání, zpřístupňování, úprava, ale i pozměňování, vyhledávání, používání, předávání,
uchovávání, výměna, kombinování, blokování a likvidace údajů.
Správcem je každý subjekt, který určuje účel a prostředky zpracování osobních údajů, provádí
zpracování a odpovídá za něj.Správce může pověřit zpracováním dat subjekt, který je podle
zákona nazýván pojmem zpracovatel, dále je povinen stanovit účel, k němuž mají být údaje
zpracovány a stanovit prostředky a způsob zpracování osobních údajů. Důležitou povinností je
zpracovávat pouze pravdivé a přesné údaje a tuto skutečnost také ověřovat. Obecně platí, že
správce může zpracovávat osobní údaje pouze se souhlasem subjektu údajů s výjimkou údajů,
které dále vyjmenovává zákon. Ze souhlasu musí být patrné, v jakém rozsahu je poskytován, komu
a k jakému účelu, na jaké období, a kdo jej poskytuje.
Zákon definuje údaje, které lze zpracovat za účelem nabízení obchodu nebo služeb subjektu
údajů. Mezi tyto povolené údaje patří jméno, příjmení a adresa subjektu. Pokud tento subjekt
vysloví se zpracováním nesouhlas, nesmí správce jeho údaje zpracovávat. Správce může předat
údaje o subjektech, pokud budou dále využívány za účelem nabízení obchodu a služeb, při čemž
subjekt údajů byl o tomto postupu správce předem informován a nevyslovil svůj nesouhlas, který
musí být vyjádřen písemně. Zákonem byl zřízen Úřad pro ochranu osobních údajů, který provádí
dozor nad dodržováním povinností stanovených tímto zákonem při zpracování osobních údajů,
přijímá podněty a stížnosti občanů na porušení zákona a projednává přestupky a jiné správní
delikty a uděluje pokuty za porušení práv a povinností stanovených tímto zákonem.
V praxi se s účinností tohoto zákona setkáváme v elektronickém obchodě v případě, kdy zákazník
svým podpisem stvrzuje, že souhlasí se zpracováním svých osobních údajů, např. k obchodním
nebo marketingovým účelům nebo i k poskytnutí těchto údajů třetím subjektům. Nelze zde však
nezmínit hlasy nespokojených občanů, kteří se i nadále stávají oběťmi nelegálního obchodu
s osobními údaji bez jejich souhlasu. Obavy lze vyjádřit i z ustanovení zákona, podle něhož
musí správce o nesouhlasu subjektu se zpracováním údajů informovat i správce, jimž tyto údaje
předal. V praxi se nám zdá celkem nemožné, že by při způsobu dodržován legislativy, jaký v ČR
panuje, někdo toto ustanovení do puntíku dodržoval.
Ochrana spotřebitele při uzavírání smluv na dálku
V dnešní době, kdy neustále narůstá vliv a význam nadnárodních obchodních řetězců
a internetových obchodů typu B2C, roste i potřeba chránit spotřebitele. Napříč celým světem
fungují různá spotřebitelská sdružení, která se zabývají ochranou spotřebitele a informováním
o jeho právech. Vlivem toho dochází ke sbližování předpisů o ochraně spotřebitele na úrovni
mezinárodního práva s ohledem na možnosti působení elektronického obchodu kdekoliv na světě.
Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele definuje spotřebitele jako fyzickou
nebo právnickou osobu, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro
podnikání s těmito výrobky nebo službami. Důležitým aspektem je to, že se jedná o spotřebitele
konečného.
Na druhé straně evropská úprava v článku 153 SES definuje spotřebitele jako
fyzickou osobu (ne právnickou), která jedná za účelem, který je mimo oblast její činnosti,
podnikání nebo profese.
Druhou smluvní stranou spotřebitelské smlouvy je dodavatel. Rozumí se jím osoba, která při
uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti.
Úprava uzavírání spotřebitelských elektronických smluv se řídí § 53-54 Občanského zákoníku.
Přináší zejména zpřísněné podmínky pro obchodníka a výhodnější možnosti odstoupení od smlouvy
pro spotřebitele. Zákon říká, že prostředky komunikace na dálku, které umožňují individuální
jednání, mohou být použity jen tehdy, jestliže spotřebitel jejich použití neodmítl.
Obchodník má ze zákona povinnost s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy poskytnout
spotřebiteli zejména tyto informace:
- Obchodní jméno a IČO dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické
osoby
- Název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb
- Cena zboží nebo služeb včetně všech poplatků
- Náklady na dodání
- Způsob platby, dodání nebo plnění
- Poučení o právu na odstoupení od smlouvy
- Náklady na použití komunikačních prostředků na dálku
- Doba, po kterou zůstává cena nebo nabídka v platnosti
Po uzavření smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku, nejpozději však před plněním,
musí být spotřebiteli písemně poskytnuty tyto informace:
- Obchodní jméno a IČO dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě
právnické osoby
- Informace o podmínkách a postupech pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy
- Informace o službách po prodeji a o zárukách
- Podmínky pro zrušení smlouvy, pokud není určena doba platnosti nebo platnost je
delší než jeden rok
Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od
smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nesplnil zákonem
uloženou informační povinnost a nepředal spotřebiteli tyto informace, činí tato lhůta pro
odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Hlavní výhodou, kterou tedy získávají zákazníci
v těchto případech je jakási lhůta na rozmyšlenou, v jejímž rámci se mohou do zákonem
stanovené doby rozhodnout, jestli zboží vrátí zpět, a to bez udání důvodu.
Spotřebitel ale nemůže ze zákona odstoupit od smluv:
- Na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před
uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění
- Na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu
nezávisle na vůli dodavatele
- Na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i
zboží, které podléhá rychlé zkáze, zastarání nebo opotřebení
- Na dodávky audio a video nahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel
jejich originální obal
- Na dodávku periodik, novin a časopisů
- Od smluv spočívajících ve hře nebo loterii
Budoucnost e-obchodu a elektronických plateb je úzce spojena s bezpečností informačních
systémů, které zpracovávají úlohy zajišťující chod a obsluhu e-obchodu. Logický způsob ochrany
zahrnuje soubor softwarových a hardwarových opatření a interní bezpečnostní politiku každého
e-obchodu. Jedná se především o uchování dat na zabezpečených systémech, které jsou
certifikovány do uznávaných bezpečnostních tříd (například podle pravidel vydaných
ministerstvem obrany USA) a využití kryptografických metod, které umožňují zašifrovat určená
data tak, aby byla srozumitelná pouze určené osobě. V ČR se zabezpečením informačních systémů
zabývá vyhláška Národního bezpečnostního úřadu č.56/1999 Sb. o zajištění bezpečnosti
informačních systémů nakládajících s utajovanými skutečnostmi.
4.2 Jak je tomu v EU?
Jen pro dokreslení situace v rámci Evropské unie uvádíme stručný přehled právních předpisů EU,
které se vztahující k oblasti elektronického obchodu. Mezi zá¨kladní dokumenty patří:
o Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých
právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na
vnitřním trhu ("směrnice o elektronickém obchodu"), Úř. věst. L 178, 17/07/2000, str. 1-16
o Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 1999/93/ES ze dne 13. prosince 1999 o zásadách
Společenství pro elektronické podpisy, Úř. věst. L013, 19/01/2000, str. 12-20
o Směrnice Rady ze 14. května 1991 o právní ochraně počítačových programů (91/250/EHS), Úř.
věst. L122, 05/17/91, str. 42-46
o Směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/9/ES ze dne 11. března 1996 o právní ochraně
databází, Úř. věst. L 77, 03/27/96, str. 20-28
Předpisy EU týkající se informační povinnosti a ochrany spotřebitele:
o Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES ze dne 20. května 1997 o ochraně
spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku, Úř. věst. L 144, 04/06/1997, str. 19-27
o Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES ze dne 16. února 1998 o ochraně spotřebitele
při označování cen výrobků jemu nabízených, Úř. věst. L 080, 18/03/1998, str. 27-31
o Směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o nepřiměřených podmínkách ve
spotřebitelských smlouvách, Úř. věst. L 095, 21/04/1993, str. 29-34
5. Špinavé triky internetových obchodníků
1. Kontaktní informace
Jedním ze špinavých triků jsou často zmiňované kontaktní informace. E-mail nebo mobilní
telefon jsou nedostatečnými kontakty. Obě služby lze zřídit anonymně a nenesou vyšší
informační hodnotu. Daleko důležitější informací je jméno nebo název provozovatele, jeho
sídlo, identifikační číslo ( IČ) a daňové identifikační číslo ( DIČ), včetně odkazu do veřejně
přístupné databáze, tím se myslí živnostenský nebo obchodní rejstřík.
2. Falešné reference
Ve většině internetových obchodů bývají reference spokojených klientů. V případě, že se
nejedná o firemní zákazníky, kde se dá očekávat korektnost u referencí, je privátní klientela
nejlépe zneužitelnou. Napsat několik řádků kladných referencí , k ním připsat jméno a příjmení
člověka včetně města, ze kterého pochází, není pro většinu nekalých obchodníků žádným větším
problémem. Propracovanější metoda falešných referencí je ukryta ve vytvoření příslušných
e-mailových adres „ spokojených zákazníků“, takže obchodník může jejich jménem reagovat na
dotazy nedůvěřivého návštěvníka.
3. Velikost obchodu
Jedním ze způsobů, kterak se může měřit úspěšnost internetových obchodů z pohledu návštěvníka,
je počet zaměstnanců. Klamnou informací v tomto případě je, že si je obchodník vymyslí. Aby
dodal punc kvality a bezpečnosti zřídí každému svému „zaměstnanci“ e-mailovou adresu ve
firemním tvaru. Odpovídání na případné dotazy je pak opět velmi jednoduché. Stačí příchozí
e-maily z adres falešných zaměstnanců přesměrovat na e-mailovou adresu, která je běžně
používána. Obchodník tak, pokud je komunikačně schopný, může na tomto principu vystavět celý
tým.
4. Použití ikonky APEK
Méně častou, ale poměrně účinnou metodou, jak oklamat zákazníky a probudit v nich bezpečí , je
umístění ikonek nejrůznějších organizací na ochranu spotřebitele. Mezi nejznámější patří
Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která pro certifikované obchody nabízí podporu
pomocí různých ikonek „Bezpečný nákup“ nebo „ Certifikovaný obchod“, které potencionálnímu
zákazníkovi sdělují, že v tomto případě mohou bezpečně nakoupit. Problémem je, že jen část
ikonek je proklikávacích s odkazem na konkrétní stránku obchodu u APEKu. Pokud odkaz není
přítomen, málokterý uživatel bude ověřovat registrované členství a spolehne se právě na tuto
ikonu, kterou si může každý stáhnout a poměrně beztrestně umístit na stránky svého obchodu.
5. Zaslání jiného nebo žádného zboží
Se změnami zásilek vůči objednávkám souvisí i další trik. Je jím zaslání jiného zboží, které
zákazník buďto nečeká nebo ho vůbec nechce. Tento trik je nejvíce rozšířený v oboru
internetového podnikání, ale na druhou stranu se proti němu těžko bojuje. Poškozen zákazník
musí dokázat, že v zásilce místo mobilního telefonu byla např. cihla J
6. Reklamační řád
Mezi netradiční špinavé triky lze zařadit i časté úpravy reklamačních řádů a jiných dokumentů,
které upravují vztah mezi obchodníkem a zákazníkem. Následně je už snadné „nachytat“ zákazníka
na nějaké nepřesnosti nebo špatně sdělené informaci.
Graf č.1: Co nejvíce ohrožuje rozvoj e-obchodu?
Zdroj: http://interval.cz/
7. Závěr
V jednotlivých zemích, ale i v rámci jednotlivých ekonomických subjektů může být pojem
elektronického obchodování chápán velmi odlišně. Koncept elektronického obchodování je totiž
velmi složitý, zahrnující širokou škálu obchodních aktivit, které zahrnují v širším smyslu jak
provozní, tak i technicko-logistické aktivity (e-business), nebo v užším smyslu směnu zboží a
služeb za ekvivalentní hodnotu mezi jednotlivými prodávajícími a kupujícími ,popř.
zprostředkovateli (e-commerce).
I takto obsahově vymezené elektronické obchodování v sobě zahrnuje velké
množství činností, od inzerce a speciální nabídky zboží a služeb na webových stránkach –
elektronické katalogy, přes podání a příjem objednávek klasickou elektronickou poštou nebo
prostřednictvím www rozhraní prodávajícího, elektronickou platbu a digitální dodání
objednaného zboží a služeb přes datové sítě až po výměnu strukturovaných dat ( např.
objednávek, faktur, dobropisů apod.) na základě dohodnutých standardů zpráv mezi informačními
systémy jednotlivých obchodních partnerů pomocí elektronických prostředků.
Elektronický obchod je oblastí novou a jeho další rozvoj bude záviset především na růstu
důvěryhodnosti, dalším rozvoji informačních technologií a v neposlední řadě na dokonalosti
jeho právní úpravy..
8. Použité zdroje
Elektronický obchod [online]. [cit. 2007-10-30]. Dostupné z WWW:
Počítače a internet v České republice [online]. [cit. 2007-10-30]. Dostupné z WWW:
Veřejná správa [online]. [cit. 2007-10-30]. Dostupné z WWW:
Právní aspekty elektronické komerce v ČR [online]. [cit. 2007-10-30]. Dostupné z WWW:
Bílá kniha [online]. [cit. 2007-10-30]. Dostupné z WWW:
TABULKA: Elektronický obchod [online]. [cit. 2007-10-30]. Dostupné z WWW:
GRAF: Jak si vedou české elektronické obchody? [online]. [cit. 2007-10-30]. Dostupné z WWW: