Poradenství v jednotlivých oblastech Poradenství v obecném řízení Poradenství v obecném řízení n základní cíle n podnikatelská politika a strategie n restrukturalizace podniku n plánování, rozhodování n strukturování (organizační struktura) n řízení organizace n podniková kultura n inovace n generalisté Symptomy n upadající výkonnost n rostoucí nespokojenost zaměstnanců n špatné vyhlídky odvětví Charakter problémů n mnohofunkční n interdisciplinární Co za postupy využít? n 7S (model podniku) n Hodnotový řetězec (model činností v podniku) n BSC (pro implementaci strategie) n SWOT analýza n SLEPT, STEP analýza n koncepce SLO Podniková strategie n reakce organizace na příležitosti, výzvy a hrozby okolí, která je v souladu s jejími schopnostmi a zdroji (provedení strategické analýzy) n racionálnost strategické vize n zjišťování informací o okolí a jejich analýza n poslání-> cíl -> strategie -> strategické cíle ->........ n výběr a formulace strategie (využití modelů) n implementace a realizace strategie q BSC Celková přestavba podniku n celková restrukturalizace a reorganizace n možným řešením je i prodej či likvidace n prioritu mají nouzová opatření n třeba rozhodnutí vedoucích k okamžitým úsporám n inventarizace stávajících zdrojů a finančních a jiných závazků Organizační struktura Rozhodovací systémy n potíže s metodami a organizací rozhodování úkol poradce: n roztřídění rozhodnutí do skupin podle jejich povahy, naléhavosti, finančních důsledků, stupně komplexnosti, atd.; n způsobů, jakými se typická rozhodnutí přijímají n jednotlivých rozhodovacích rolí, které hrají štábní specialisté a linioví manažeři; n rolí kolektivních orgánů při přípravě a přijímání rozhodnutí; n účasti zástupců zaměstnanců na rozhodování; n rozhodovací a poradní role jednotlivců v neformálních postaveních, která jim propůjčují vliv; n odpovědnosti za rozhodnutí, jejich implementaci a kontrolu implementace; n využití rozhodovacích technik, modelů nebo formalizovaných postupů. Podniková kultura Kdy se zaměřovat na kulturu? n Když je podnik v nesnázích. n Když se podnik velmi rychle rozrostl. n Když je naplánována významná technologická a strukturální změna. n Když se zdá, že existuje konflikt mezi kulturou podniku a hodnotami, které převažují v okolí – např. jestliže veřejnost stále důrazněji vyžaduje, aby se podnik choval v rozporu se svou kulturou. n Když jsou operace podniku internacionalizovány a problém tkví v tom, jak se přizpůsobit cizím kulturám. Soulad mezi kulturou a strategií Inovace n bez ohledu na problém, jaký v podniku existuje, zákazník očekává určitou inovaci n analýza inovační schopnosti podniku n provázanost s marketingem, výrobou n kreativita!!!! Poradenství pro řízení marketingu a odbytu Poradenství pro řízení marketingu a odbytu n 3 problémové oblasti q marketingová strategie – tvorba, změna, plán q marketingové činnosti – reklamní kampaň, vývoj nových produktů, obalová technika.... q marketingový průzkum n Využitelné metody: Analýza silných a slabých stránek, analýza příležitostí a hrozeb, analýza marketingového a komunikačního mixu, Porterův model pěti konkurenčních sil Marketingová strategie n strategická rozhodnutí v marketingu mají dopad na další funkce jako výroba, vývoj nových výrobků nebo finanční řízení n klasifikace klientovy orientace k trhu: q orientace na výrobek q orientace na výrobu q orientace na trh Analýza marketingové strategie n analýza výrobního sortimentu n neexistují mezery? n nevyrábí se něco v příliš malé kapacitě? n kvalita zboží a spolehlivost doručení n tvorba ceny n dojem firmy na veřejnost Marketingové operace n volba vhodných komunikačních nástrojů n řízení prodeje n reklama a podpora trhu n distribuční cesty n vývoj nových výrobků n obalová technika n Tržní potenciál (potenciální poptávka TP) je nejvyšší možná poptávka. Udává, kolik jednotek produktu můžeme na trhu maximálně prodat n Objem trhu (tržní kapacita TK) udává realizované odbytové množství produktů všech nabízejících za určitou dobu na určitém trhu. n Odbytový potenciál (OP) udává maximální možný podíl jednoho nabízejícího na tržním potenciálu. n Objem odbytu (OO) představuje sumu uskutečněných obratů nebo prodaného množství jednoho nabízejícího za určité období na určitém trhu. n Tržní podíl (PT) je procentní podíl objemu odbytu jednoho nabízejícího k objemu trhu. PT = (OO/TK)*100 n Stupeň nasycenosti trhu je poměr mezi tržní kapacitou a tržním potenciálem za určitou dobu (TP) NT = (TK/TP)*100 Vztahy mezi veličinami Tržní veličiny ve vztahu trh-podnik Profit Impact of Market strategy (PIMS) n identifikace strategických proměnných mající vliv na zisk (např. tržní podíl, kvalita produktu, intenzita investic, a kvalita služeb) n Zjištění: q ziskovost firmy (měřeno ROI) vzrůstá s relativním podílem na trhu (obecně lze říci, že zvýšení podílu na trhu o 10% odpovídá průměrnému zvýšení ROI o 5% před zdaněním) n PIMS a kritiky: Existují úspěšné firmy i s malým tržním podílem Poradenství ve finanční oblasti Poradenství ve finanční oblasti n potřeba na počátku vzdělat klienta n analýza ukazatelů – likvidita, zadluženost, ukazatele obratu, rentability Likvidita n Běžná likvidita = oběžná aktiva / krátkodobé závazky 1,5-2,5 n Rychlá likvidita = (oběžná aktiva – zásoby) / krátkodobé závazky 1-1,5 n Hotovostní poměr (Cash likvidita) = (peněžní prostředky + ekvivalenty) / okamžitě splatné závazky 0,5 Ukazatelé aktivity n vychází se z nich při stanovování kapitálové potřeby na oběžný majetek např. n obrat zásob = tržby/průměrná zásoba nebo průměrná zásoba/tržby/360 (doba obratu zásob ve dn n průměrná doba inkasa n obrat stálých aktiv = tržby/stálá aktiva v zůstatkových cenách n obrat celkových aktiv = tržby/celková aktiva Zadluženost n zadluženost = celkové dluhy/celková aktiva n překapitalizování podniku x podkapitalizování podniku n úrokové krytí = EBIT/placené úroky Rentabilita n Rentabilita úhrnných vložených prostředků (efekt na jednotku majetku) q ROA (čistý zisk ???/ aktiva) n Rentabilita vlastního jmění (zisk na 1 Kč vlastního jmění) q ROE (čistý zisk / vlastní kapitál) n Rentabilita dlouhodobých zdrojů (výnosnost dlouhodobého investovanéhokapitálu) q ROCE ((čistý zisk + úroky) / (dlouhodobé závazky + vlastní kapitál)) n Rentabilita tržeb q ROS (čistý zisk / tržby) n Důležitá pravidla n krátkodobý kapitál je levnější než dlouhodobý n cizí kapitál je většinou levnější než kapitál vlastní n cizí kapitál snižuje daňové zatížení (daňový efekt) n optimální kapitálová struktura n dluh je účelné zvýšit, když vyšší zadluženost zvyšuje majetek vlastníků kapitálu n Zlaté bilanční pravidlo financování q je nezbytné slaďovat časový horizont trvání majetkových částí s časovým horizontem zdrojů. Stálá aktiva financujeme z dlouhodobých vlastních a cizích zdrojů. n Zlaté pravidlo vyrovnání rizika q Vlastní zdroje by měly převyšovat cizí zdroje, nebo se mohou rovnat n Zlaté pari pravidlo q Vztah stálých aktiv a vlastních zdrojů. Podnik ve svém financování využívá i cizí zdroje, v krajním případě se mohou rovnat. n Zlaté poměrové pravidlo q tempo růstu investic by v zájmu udržení dlouhodobé finanční rovnováhy nemělo předstihovat tempo růstu tržeb Oblasti finančního poradenství n zkracování obratového cyklu peněz n řízení hotovosti n stanovení efektivní kapitálové struktury (dluhové financování nebo VK?) n oblast fúzí a akvizic n zjištění hodnoty podniku n analýza kapitálových investic n analýza či návrh rozpočtových a účetních systémů Komparace s ostatními zeměmi Poradenství v oblasti personálního řízení POSLÁNÍ PERSONÁLNÍHO PORADENSTVÍ (PP): – přispívat k optimalizaci všech stránek personálního řízení v podniku PERSONÁLNÍ AUDIT: – prověření personálních činností a metod a z toho vyplývající návrh na úpravu či změnu SPECIFICKÉ OBLASTI PORADENSTVÍ V PERS. ŘÍZENÍ: n vyhledávání, výběr a adaptace pracovníků, n řízení personálního a sociálního rozvoje a kariérového postupu, n motivace a stimulace pracovního výkonu, n vytváření systémů odměňování pracovníků, n organizační rozvoj, n změnách stylu a přístupů k vedení lidí, n teambuilding - sestavení kompletního týmu, diagnostika týmu n uvolňování pracovníků...