MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 1 Marketingový průzkum návštěvníků PROPET 2007 pro ZOO Brno závěrečná zpráva Ivana Krajčovičová Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Jaroslav Nekuda Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Brno 2007 MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 2 Obsah 1. ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY PROJEKTU ............................................................................ 3 1.1. CÍL VÝZKUMU.............................................................................................................................................................. 3 1.2. METODY A TECHNIKY SBĚRU DAT, REPREZENTATIVNOST................................................................................................ 3 2. HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ ­ POPISNÁ ČÁST ......................................................................................... 4 2.1. SOCIODEMOGRAFICKÝ PROFIL RESPONDENTŮ............................................................................................................... 4 2.2. NÁVŠTĚVY V MINULOSTI............................................................................................................................................... 4 2.3. INFORMAČNÍ ZDROJE ................................................................................................................................................... 6 2.4. ATRAKTIVITA ZVÍŘAT.................................................................................................................................................... 7 2.5. ZAMÝŠLENÉ NÁVŠTĚVY ZOO V BUDOUCNOSTI .............................................................................................................. 9 2.6. HODNOTÍCÍ VÝROKY O ZOO BRNO ............................................................................................................................. 10 2.7. GEOGRAFICKÁ, DEMOGRAFICKÁ A SOCIOGRAFICKÁ DATA ............................................................................................. 14 3. ANALYTICKÁ ČÁST.................................................................................................................. 18 3.1. ÚVOD....................................................................................................................................................................... 18 3.2. KORELAČNÍ ANALÝZA I............................................................................................................................................... 20 3.3. KLASIFIKAČNÍ ANALÝZA ­ ,,ANSWER TREE".................................................................................................................. 23 3.4. KORELAČNÍ ANALÝZA II.............................................................................................................................................. 28 3.5. ,,OTEVŘENÉ" OTÁZKY................................................................................................................................................. 29 4. ZÁVĚR........................................................................................................................................ 30 5. PŘÍLOHA ­ VZOR UŽITÉHO DOTAZNÍKU ............................................................................... 31 6. SOUHRNNÝ PŘEPIS TZV. ,,OTEVŘENÝCH OTÁZEK"............................................................ 35 6.1. DŮVODY SPOKOJENOSTI S NÁVŠTĚVOU ZOO.............................................................................................................. 35 6.2. DŮVODY NESPOKOJENOSTI S NÁVŠTĚVOU ZOO.......................................................................................................... 35 6.3. CO BY MĚLO VEDENÍ ZOO ,,DĚLAT"............................................................................................................................. 35 6.4. ATRAKTIVITA ZVÍŘAT.................................................................................................................................................. 36 MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 3 1. Základní charakteristiky projektu 1.1. Cíl výzkumu Na základě požadavků vedení brněnské ZOO byl na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity připraven koncept marketingového výzkumu. Ze strany zadavatele byl jako klíčový formulován problém zvýšení návštěvnosti brněnské ZOO a hledání parciálních kvalit / aktivit ZOO Brno, které by mohly tomuto strategickému cíli dobře posloužit. Hlavní problémové okruhy, na které se výzkum orientoval, byly zejména: minulé a budoucí (,,zamýšlené") návštěvy ZOO Brno; motivace návštěv ZOO; celková spokojenost a nespokojenost s poslední návštěvou ZOO; dílčí spokojenosti s parciálními kvalitami provozu ZOO a sociodemografický profil respondentů. Původní idea realizace výzkumu jako výzkumu reprezentativního ve vztahu k populaci města Brna a okolí nebyla ­ zejména z ekonomických důvodů ­ realizována. Jako zajímavou, alternativní možností se jevilo provedení výzkumu mezi návštěvníky mezinárodní výstavy PROPET1, která byla organizována na brněnském výstavišti koncem měsíce června t. r. Výhodou tohoto řešení byla ­ kromě menší ekonomické náročnosti ­ zejména koncentrace osob jak z Brna, jeho okolí i celé ČR na jednom místě s tím, že se ve velké míře jednalo o osoby, které se živě zajímají o přírodu a zvířata. V tomto ohledu se tedy jedná o ,,kompetentnější" skupinu ve vztahu ke zkoumané problematice ZOO Brno, než je obecná populace. Určitou nevýhodou tohoto sběru dat pak je, samozřejmě, fakt, že výzkum není možné chápat jako plně ,,reprezentativní". Tato nevýhoda je však spíše ,,psychologickou nevýhodou" než nevýhodou faktickou. 1.2. Metody a techniky sběru dat, reprezentativnost Jako nástroj sběru dat byl použit dotazník o rozsahu 27 otázek; jeho obsah byl ve spolupráci s vedením ZOO Brno postupně optimalizován. Konečné ,,doladění" struktury a formulace otázek v dotazníku bylo opřeno o malý pilotní výzkum realizovaný s deseti respondenty. Vlastní rozhovory byly realizovány v průběhu všech tří dnů konání výstavy PROPET (22. ­ 24. června 2007) zkušenými a proškolenými tazateli (sběr dat byl proveden posluchači oboru ekonomie a sociologie Masarykovy univerzity) metodou ,,face to face". Respondenti byli k rozhovorům vybíráni náhodně a k poskytnutí interview byli motivováni malým dárkem: volnými vstupenkami na libovolný veletrh pořádaný společností Veletrhy Brno a volnou vstupenkou k návštěvě ZOO Brno. Celkem bylo uskutečněno 574 interview a soubor shromážděných dat je možné chápat jako reprezentativní pro okruh návštěvníků PROPET starších 15 let. 1 Mezinárodní výstava chovatelských a jezdeckých potřeb PROPET je největší specializovanou kontraktační a prodejní výstavou v České republice. Tradiční součástí akce je Mezinárodní výstava psů všech plemen INTERCANIS, Mezinárodní soutěž psů INTERCANIS AGILITY a Mezinárodní výstava koček INTERFELIS. Součástí je i přehlídka drobných hlodavců (zakrslých králíků, křečků, morčat, potkanů, atd.). Souběžně s výstavou PROPET proběhly v areálu brněnského výstaviště Mezinárodní voltižní závody CVI. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 4 2. Hlavní zjištění ­ popisná část 2.1. Sociodemografický profil respondentů Profil respondenta je podrobněji popsán v části 2.6 [Geografická ...], zde jen ve zkratce to nejpodstatnější. Celkem bylo získáno 574 odpovědí. Respondenti měli trvalé bydliště nejčastěji přímo v Brně (39 %) v Jihomoravském kraji (20 %) a zbývajících částech Moravy (20 %). Zbývající pětinu tvořili návštěvníci z Čech a Slovenska. Respondenti měli výrazně vyšší vzdělanostní úroveň než má celková populace v ČR; jednalo se zhruba o dvojnásobný podíl vysokoškoláků i středoškoláků a dotazovaní pocházeli zejména ze středních nebo vyšších středních společenských vrstev. Průměrný věk respondenta představoval 43 let (nejčastěji byly zastoupeny věkové skupiny 21-30 let a 61-70 let) a mezi respondenty převažovaly ženy (66 %). 2.2. Návštěvy v minulosti ZOO Brno v minulosti navštívilo 345 návštěvníků z celkového počtu 574 dotazovaných, tj. 60 %. Návštěvy v minulosti n % ano 345 60,1 ne 227 39,6 neví, nevzpomíná si 2 0,3 Celkem 574 100 Většina respondentů navštívila ZOO Brno opakovaně, jak ukazuje následující graf. Údaje je třeba brát jako orientační, ne všichni z dotazovaných byli schopni přesně určit počet minulých návštěv a proto se zvýšená četnost objevuje i v ,,zaokrouhlených číslech" jako je 5,10,20 apod. Průměrný počet návštěv představoval zhruba devět návštěv (z výpočty byly vyloučeny extrémní hodnoty 50 + návštěv). Graf.č.1 Kolikrát v životě jste asi ZOO Brno navštívil(a)? (n=329) 11,6 37,1 22,8 16,1 12,5 0 5 10 15 20 25 30 35 40 1x 2 až 5 6 až 10 11 až 20 21 a více % MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 5 Další z otázek jsme zjišťovali, kdy se uskutečnila poslední návštěva ZOO. Z následujícího grafu vidíme, že více než polovina ,,posledních návštěv" se uskutečnila buď letos nebo v loňském roce. Graf.č.2 Kdy jste navštívil(a) ZOO Brno naposledy? (n=326) 3,7 8,9 25,5 33,1 28,8 0 5 10 15 20 25 30 35 40 do r. 1990 (vč.) do r. 2000 (vč.) do r. 2005 (vč.) r. 2006 r. 2007(do konce června) % 2.2.1. Hlavní popud pro návštěvu ZOO Jako nejčastější popud k návštěvě ZOO uváděli dotazovaní vlastní zájem (více než 40 %) a do této kategorie lze přiřadit i několik odpovědí z kategorie jiný popud ­ kde dotazovaní uvádí jako důvod návštěvy zájem o konkrétní zvíře / zvířata. Užší rodina2 je důvodem návštěvy ve více než jedné třetině případů, nejčastěji vychází popud od dětí, viz dále. Jiné popudy představují zejména školní návštěvy, studium, zájmové kroužky, spolupráce se ZOO nebo brigáda atd. Přátelé a známí dali popud k návštěvě u necelých 10 % respondentů. Graf.č.3 Jaký byl hlavní popud pro vaši návštěvu? (n=341) 43,4 36,4 10,3 9,4 0,3 0,3 0 10 20 30 40 50 vlastní zájem užší rodina jiný popud přátelé a známí širší rodina neví % 2 Užší rodinu v tomto průzkumu představují děti, rodiče a partner / partnerka. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 6 Užší rodina byla popudem k návštěvě ve 36 % případů. Více než polovina z nich připadá na zájem dětí. Pokud bychom hodnoty přepočítali, dospějeme k poznatku, že popud ke zhruba jedné pětině všech návštěv ZOO vzejde od dětí. Popud k návštěvě (užší rodina) n % děti 76 60,8 rodiče 27 21,6 partner/partnerka 22 17,6 Celkem 125 100 2.3. Informační zdroje Jen zhruba jedna třetina respondentů (32 %) zaznamenala v posledním půlroce nějaké informace o ZOO nebo reklamu ZOO. To je poměrně malá část vzhledem k tomu, že v Brně a Jihomoravského kraji bydlí téměř 60 % dotazovaných a navíc devět z deseti respondentů se zajímá o zvířata a přírodu. Nejvyšší informovanost je mezi respondenty, kteří jsou přímo z Brna, zde činí analogický podíl 44 % respondentů. Graf.č.4 Zaznamenal(a) jste v posledním půlroce informace / reklamu o ZOO Brno? (n=574) 32,2 62,5 5,2 0 10 20 30 40 50 60 70 ano ne neví % MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 7 Také návštěvnost webových stránek ZOO je poměrně nízká, stránky navštívila jen zhruba čtvrtina respondentů. Graf.č.5 Navštívil(a) jste někdy internetové stránky ZOO Brno? (n=572) 27,6 71,2 1,2 0 10 20 30 40 50 60 70 ano ne neví % 2.4. Atraktivita zvířat V další otázce šetření měli dotazovaní možnost jmenovat tři nejatraktivnější zvířata v ZOO Brno, výsledkem bylo celkem 689 preferencí. Podle nich jsou nejatraktivnějšími zvířaty vystavovanými v ZOO zejména: tygři; opice; žirafy a medvědi atd. podle následujících přehledů. Graf.č.6 Atraktivita zvířat I. - širší skupiny n=687 0,1 1,6 7,7 8,0 39,2 43,4 0 10 20 30 40 50 Hmyz Ryby Ptáci Plazi Savci (mimo šelmy) Šelmy % MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 8 Graf.č.7 Atraktivita zvířat II. (n=689) 10 10 10 14 15 16 18 22 23 24 26 28 40 61 68 96 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Bobři Klokani Sloni Koně Přewalského Ptáci Lachtani Papoušci Lvi Vlci Krokodýli Lední medvědi Surikaty Medvědi Žirafy Opice Tygři Počet odpovědí Výsledky je pak také možno považovat za doporučení k rozšíření nebo větší propagaci chovů nejoblíbenějších zvířat. Pozn. Někteří respondenti uváděli i zvířata, která v současné době v ZOO Brno nejsou chována. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 9 2.5. Zamýšlené návštěvy ZOO v budoucnosti Zhruba dvě třetiny respondentů zamýšlejí navštívit v horizontu jednoho roku ZOO Brno. Z této skupiny by ZOO navštívilo ,,tak jak tak" (bez ohledu na prováděný výzkum) celkem 92 % respondentů. Graf.č.8 Zamýšlíte navštívit ZOO Brno v horizontu jednoho roku? (n = 570) 42,1 24,2 15,1 8,6 10,0 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 45,0 určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne neví, jiná odpověď % MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 10 2.6. Hodnotící výroky o ZOO Brno V následujících části si přiblížíme hodnotící soudy respondentů vztahující se k vytipovaným okruhům aktivit ZOO Brno. 2.6.1. Personál Na tuto otázku odpovídali jen ti dotazovaní, kteří uvedli, že se setkali s personálem ZOO, když potřebovali pomoc, informace apod., jednalo se celkem o 15 % respondentů. Chování personálu ZOO bylo hodnoceno výrazně jako vstřícné, jen zhruba 10 % z respondentů se setkalo s nevstřícným chováním. Graf.č.9 Jak byste hodnotil(a) chování personálu ZOO k Vám? (n=85) 60,0 20,0 7,1 3,5 9,4 0 10 20 30 40 50 60 70 určitě vstřícné spíše vstřícné spíše nevstřícné určitě nevstřícné neví % 2.6.2. Hodnocení ,,jména" ZOO Brno Respondenti také hodnotili, jaké ,,jméno" má ZOO Brno mezi ostatními českými ZOO. Většina je hodnotí jako lepší než průměrné nebo průměrné. Téměř čtvrtina dotazovaných nebyla schopná srovnání provést. Graf.č.10 Jaké "jméno" má ZOO Brno mezi ostatními českými ZOO? (n=573) 2,1 39,6 30,2 4,2 0,5 23,4 0 10 20 30 40 50 nejlepší patří k lepším patří k průměru patří k horším nejhorší neví % MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 11 Je zajímavé, že obyvatelé města Brna hodnotili jméno brněnské ZOO relativně hůře než ostatní respondenti ­ viz následující přehled (zejména pole označená +++ a ++ nebo --- a --). Jméno ZOO Brno ... Brno mimobrněnští Celkem patří k nejlepším 2,7 1,7 2,1 patří k lepším 42,1 38,1 39,6 patří k průměru 38,9 24,7 30,2 patří k horším 7,2 2,3 4,2 je nejhorší 0,0 0,9 0,5 neví, nedovede posoudit 9,0 32,4 23,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 nejlepší o o patří k lepším o o patří k průměru +++ --- patří k horším ++ -- nejhorší o o neví, nedovede posoudit --- +++ 2.6.3. Hodnotící výroky Dotazovaným byl předložen soubor výroků o ZOO Brno, u každého z nich uváděli dotazovaní, do jaké míry s nimi souhlasí. Všechny výroky byly koncipovány pozitivně a kladné hodnocení by pak vyznívalo pro ZOO Brno příznivě. Například ­ ,,ZOO Brno je moderní" apod. V grafu na další straně jsou výroky řazeny podle míry souhlasu (tedy součtu odpovědí ,,určitě ano" a ,,spíše ano"). Z důvodu lepší srovnatelnosti byly z výpočtů vyřazeny varianty odpovědí ,,nevím, nedovedu posoudit". I když je míra souhlasu se všemi výroky relativně vysoká, je patrný odstup od nejlepších hodnocení k hodnocením relativně horším. Nejlépe tedy byl hodnocen výrok: ,,ZOO Brno poskytuje dostatečné informace o chovaných zvířatech" (podíl kladných odpovědí = 90,3 %) a relativně nejhůře pak výrok ,,ZOO Brno je moderní" (podíl kladných odpovědí = 76,1 %). MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 12 Graf.č.11 Hodnotící výroky (n=344) 54,5% 49,5% 47,2% 40,0% 52,4% 41,7% 47,1% 46,8% 43,1% 27,6% 35,9% 36,9% 39,0% 45,6% 33,0% 42,7% 36,6% 36,5% 33,3% 48,5% 7,6% 10,2% 10,2% 10,5% 10,2% 13,2% 12,2% 13,6% 14,5% 16,6% 9,1% 2,3% 4,1% 3,0% 7,3% 4,4% 3,9% 3,6% 3,4% 2,1% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% ZOO Brno poskytuje dostatečné informace o chovaných zvířatech (n=290) ZOO Brno pořádá zajímavé doprovodné aktivity (n=206) Orientace po areálu ZOO Brno je snadná (n=305) ZOO Brno je dobře udržovaná (n=305) Zvířata v brněnské ZOO jsou v dobrém stavu (n=294) ZOO Brno je orientovaná na uspokojení potřeb návštěvníků (n=302) ZOO Brno vystavuje atraktivní druhy zvířat (n=295) V ZOO Brno jsou zvířata v expozicích dobře vidět (n=301) V brněnské ZOO je vystavován dostatek zvířat (n=297) ZOO Brno je moderní (n=301) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne Můžeme si povšimnout, že nejlépe jsou hodnoceny výroky, které se nevztahují přímo ke zvířatům, ty vidíme ve spodní části schématu. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 13 2.6.4. Celková spokojenost s poslední návštěvou ZOO Brno Většina návštěvníků byla spokojená, jak je patrné z následujícího grafu. Na základě analýzy tzv. otevřených otázek jsme zjistili, že k celkové spokojenosti přispělo zejména hezké prostředí ZOO, ,,spokojená" zvířata a poměrně často bylo také uváděno hezké počasí. K nespokojenosti přispívaly zejména nedostatky v ubikacích zvířat a jejich velikost a celkově nemoderní dojem ze ZOO. Přepisy všech důvodů, které vedly ke spokojenosti, či naopak nespokojenosti, jsou uvedeny v příloze v části 3.5. Graf.č.12 Jak jste byl(a) celkově spokojen(a) s Vaší poslední návštěvou v ZOO Brno? (n=344)46,5 39,2 7,6 2,3 0,3 4,1 0 10 20 30 40 50 velmi spokojen spíše spokojen spokojen napůl spíše nespokojen velmi nespokojen neví, jiná odpověď % Za pozitivní je možné chápat fakt, že stoupá podíl skupiny velmi spokojených návštěvníků směrem od minulosti k přítomnosti. Z návštěvníků, kteří navštívili ZOO v r. 2004 bylo velmi spokojených 40 %, analogická hodnota pro letošní rok představuje 53,2 %. rok posl. návštěvy r. 2004 r. 2005 r. 2006 r. 2007 velmi spokojen v % 40,0 44,8 45,8 53,2 MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 14 2.7. Geografická, demografická a sociografická data Průzkumu se celkem účastnilo 574 respondentů. 2.7.1. Pohlaví Průzkumu se zúčastnilo výrazně více žen ­ 66,0 %. Oproti populaci ČR je zde jejich podíl o 14,7% vyšší3. 2.7.2. Věk Platných odpovědí na tuto otázku bylo celkem 572. Nejčastěji byly zastoupeny kategorie 21-30 let a 61 až 70 let (obě cca 18 %). Třetí nejčastěji zastoupenou skupinou je věková kategorie 31-40 let a to 15 %. Průměrný věk návštěvníka byl 43 roků. Věková skupina n % do 20 roků 77 13,5 21-30 roků 105 18,4 31-40 roků 86 15,0 41-50 roků 65 11,4 51-60 roků 65 11,4 61-70 roků 104 18,2 71 a více roků 52 9,0 neuvedeno 18 3,1 Celkem 572 100 Graf.č.13 Věková skupina (n=572) 18,4 18,2 15,0 13,5 11,4 11,4 9,1 3,1 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 21-30 roků 61-70 roků 31-40 roků do 20 roků 41-50 roků 51-60 roků 71 a více roků neuvedl % 3 Obyvatelstvo podle pohlaví a rodinného stavu, zdroj Český statistický úřad, http://www.czso.cz/sldb/sldb2001.nsf/tabx/CZ0000 MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 15 2.7.3. Děti a vnoučata Do dotazování byli zařazeni pouze respondenti starší 15 let, ZOO však bývá často navštěvovaná dětmi a děti jsou také jeden z nejčastějších ,,iniciátorů" návštěv ZOO. Proto byla do dotazníku také zahrnuta otázka týkající se dětí, resp. vnoučat respondenta. Děti nebo vnoučata do 18 let má 38 % respondentů. Graf.č.14 Máte děti nebo vnoučata? (n=561) 30,5 7,5 62,0 0 10 20 30 40 50 60 70 ano, děti do 18 let ano, vnoučata do 18 let nemá ani děti ani vnoučata % 2.7.4. Společenská třída Většina dotazovaných se zařadila do kategorie vyšší střední a střední třídy, všechny zbývající kategorie nezískaly dohromady více než 20 %. Graf.č.15 Společenská třída (n=568) 1,6 14,3 68,8 10,5 4,6 0 10 20 30 40 50 60 70 80 vyšší třída vyšší střední třída střední třída nižší střední třída+ nižší třída neví % MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 16 2.7.5. Pracující a nepracující Podíl ekonomicky aktivních a nepracujících mezi respondenty zhruba odpovídal celorepublikovým údajům. Pracující a nepracující n % Údaj za ČR4 pracuje, podniká, obchoduje (ekonomicky aktivní) 399 70,0 65,4 nepracující (žáci, učni, studenti, důchodci, ženy na mateřské) 171 30,0 34,6 Celkem 570 100 100 2.7.6. Nejvyšší dosažené vzdělání Šetření se s velkou převahou zúčastnili lidé s ukončeným středoškolským vzděláním zakončeným maturitou (více než ) a dále pak lidé s ukončeným vysokoškolským vzděláním (téměř ). Zbývající kategorie se podělily o zhruba 25 % dotázaných. Respondenti měli výrazně vyšší vzdělanostní úroveň než má celková populace v ČR; jedná se zhruba o dvojnásobný podíl vysokoškoláků i středoškoláků. Graf.č.16 Nejvyšší dosažené vzdělání (n=574) 11,3 8,9 54,7 2,6 22,5 0 10 20 30 40 50 60 ZŠ vyučen, SŠ bez maturity SŠ s maturitou vyšší odborné vzdělání VŠ % 4 Míra zaměstnanosti v ČR v 3, čtvrtletí 2006, zdroj Český statistický úřad, http://www.czso.cz/csu/2007edicniplan.nsf/t/ED00264F1B/$File/310107q1-3.pdf MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 17 2.7.7. Typ bydlení Převažujícím typem bydlení je městské bydlení. Tento podíl je do značné míry vytvářen vyšším zastoupením městské populace z města Brna. Typ bydlení n % městské bydlení 376 65,8 venkovské bydlení 190 33,3 neví, nedovede posoudit 5 0,8 Celkem 571 100 2.7.8. Bydliště Většina respondentů byla z Moravy, a to zejména z Brna a jeho blízkého okolí. Z moravských krajů (mimo Brno a Jihomoravský kraj) byl výrazněji zastoupen kraj Olomoucký, ostatní (Moravskoslezský, Vysočina a Zlínský) byly zastoupeny přibližně stejně. Z Čech pocházelo nejvíce návštěvníků z Prahy, následoval Středočeský, Pardubický a Ústecký kraj. Všichni zahraniční návštěvníci byli ze Slovenska. Graf.č.17 Odkud přijeli? (n=572)38,8 19,6 20,1 17,0 4,5 0 5 10 15 20 25 30 35 40 Brno Jihomoravský kraj Morava (mimo Brno a JM kraj) Čechy Slovensko % 2.7.9. Doprava k ZOO Zhruba polovina respondentů by k dopravě využila MHD a čtyři z deseti respondentů pak osobní automobil. Typ dopravy k ZOO n % MHD 202 53,0 osobní automobil 169 44,4 jiný způsob dopravy 10 2,6 Celkem 381 100 MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 18 3. Analytická část 3.1. Úvod Pro potřeby analytické části jsme provedli agregací dat podle následujícího přehledu. Bydliště pro účely analýzy byla data sloučena do dvou skupin: obyvatelé Brna a mimobrněnští n % obyvatele Brna 222 38,8 mimobrněnští 350 61,2 Celkem 572 100 Typ bydlení městské a venkovské n % městské bydlení 376 66,4 venkovské bydlení 190 33,6 Celkem 566 100 Nejvyšší dokončené vzdělání data byla sloučena do dvou skupin: nižší vzdělání (základní + střední bez maturity) a vyšší vzdělání (SŠ s maturitou a vyšší) n % nižší vzdělání 116 20,2 vyšší vzdělání 458 79,8 Celkem 574 100 Společenské postavení data byla sloučena do tří skupin: nižší třídy (nižší + nižší střední), střední třídy a vyšší třídy (vyšší střední + vyšší). n % nižší třída 60 11,1 střední třída 391 72,1 vyšší třída 91 16,8 Celkem 542 100 Věk data byla sloučena do dvou skupin: mladí (do 40 let) a starší (41 a více let). n % mladí 268 48,4 starší 286 51,6 Celkem 554 100 Zájem o přírodu sloučen do dvou skupin: ,,vážní zájemci" (určitě a spíše ano) a ,,vlažní zájemci" (spíše a určitě ne). n % vážní zájemci 540 95,7 vlažní zájemci 24 4,3 Celkem 564 100 MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 19 Takto sloučené sociodemografické proměnné pak byly zařazeny do korelační analýzy s následujícími údaji: 1. Všechny nabízené výroky o ZOO (vždy sloučené hodnoty určitě ano + spíše ano = ano; spíše ne + určitě ne = ne) 2. Ochota přijít na návštěvu příště (sloučené hodnoty určitě ano + spíše ano = ano; spíše ne +,,určitě ne = ne) 3. Celková spokojenost s návštěvou ZOO (hodnoty byly ­ vzhledem k jejich primárnímu rozložení ­ sloučeny poněkud netradičně: velmi spokojen = spokojen, spíše spokojen, napůl, spíše nespokojen a velmi nespokojen sloučeny do nižší stupně spokojenosti). 4. Jméno ZOO Brno (výroky sloučeny do tří skupin: lepší, průměrné a horší jméno) Tuto analýzu najde čtenář v části 3. 2. ­ Korelační analýza I. Kromě toho byla provedena klasifikační analýza vztahu proměnných pod poř. č. 2 ­ 4 s demografickými proměnnými a výroky o ZOO. Tuto analýzu najde čtenář v části 3. 3. ­ Klasifikační analýza ,,Answer Tree" Nakonec jsme provedli korelační analýzu vztahu všech výroků o ZOO a celkové spokojenosti s návštěvou a záměrem přijít příště na návštěvu ZOO. Tuto analýzu najde čtenář v části 3.4. ­ Korelační analýza II. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 20 3.2. Korelační analýza I. 3.2.1. Korelační analýza ,,Hodnotících výroků" s demografickými daty Nejsilněji se korelace projevila u výroku ,,ZOO Brno vystavuje atraktivní druhy zvířat". U tohoto výroku se objevil rozdíl v odpovědích u mužů a žen, ženy výrazně častěji s výrokem souhlasily. Dalším z naměřených rozdílů v hodnocení bylo rozložení souhlasu u výroku ,,ZOO Brno je dobře udržovaná"; tentokrát podle věku. S tímto výrokem častěji souhlasili starší 40 respondenti. Věk Celkem hlad. význ. ZOO Brno je dobře udržovaná mladší starší Celkem * ano 83,0 93,4 85,6 ne 17,0 6,6 14,4 Celkem 100 100 100 ano - + ne + Ve stejné demografické kategorií, tedy věku se objevil i další rozdíl a to v míře souhlasu s tvrzením ,,ZOO Brno je orientovaná na uspokojení potřeb zákazníků". Mezi oběma věkovými skupinami existuje zhruba 10 % rozdíl v hodnoceních. Orientace na zákazníka se zdá být markantnější pro starší ­ a možná i méně náročné ­ klienty. Věk Celkem hlad. význ. ZOO Brno je orient. na uspokojení potřeb návštěvníků mladší starší Celkem * ano 82,2 92,1 84,7 ne 17,8 7,9 15,3 Celkem 100,0 100,0 100,0 ano - + ne + V dalších kategoriích se rozdíl podle žádné z demografických kategorií neobjevil. Souhlas i nesouhlas byly rozloženy napříč skupinami bez významnějších statistických odchylek. 5 Čím více hvězdiček, tím je menší pravděpodobnost, že se zjištěné hodnoty mezi jednotlivými segmenty liší jen díky náhodě: *= 5% hladina významnosti, **= 1% hladina významnosti a ***= 0,1% hladina významnosti. Pohlaví Celkem hlad. význ5. ZOO Brno vystavuje atraktivní druhy zvířat muž žena Celkem ** ano 74,7 87,2 83,7 ne 25,3 12,8 16,3 Celkem 100 100 100 ano -- ++ ne ++ -- MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 21 3.2.2. Korelační analýza ,,Ochoty k návštěvě" s demografickými daty Rozdíly se objevily v odpovědích na otázku ,,Zamýšlíte navštívit ZOO Brno zhruba v horizontu jednoho roku?". Celkem logicky je vyšší ochota k návštěvě u těch respondentů, kteří bydlí v Brně. Bydliště Celkem stat. význam Navštívíte ZOO Brno do 1 roku? Brno mimobrněnští Celkem *** ano 87,9 64,2 73,7 ne 12,1 35,8 26,3 Celkem 100 100 100 ano +++ --- ne --- +++ Další rozdíl v odpovědích se také dal očekávat: větší ochotu k návštěvě projevují ti, kdo zvířata a přírodu považují za svůj koníček a zajímají se o ně. Tato skupina uvažuje o možné návštěvě výrazně častěji (cca případů) než druhá skupina (cca ). Je koníčkem zájem o přírodu a zvířata? Celkem stat. význam Navštívíte ZOO Brno do 1 roku? ano ne Celkem ** ano 75,8 52,2 74,8 ne 24,2 47,8 25,2 Celkem 100 100 100 ano + ne - + Posledním faktorem bylo pohlaví respondenta. Ochotu navštívit ZOO častěji projevovaly ženy než muži. Pohlaví Celkem stat. význam Navštívíte ZOO Brno do 1 roku? muž žena Celkem * ano 68,6 76,3 73,7 ne 31,4 23,7 26,3 Celkem 100 100 100 ano - + ne + Další proměnné výraznější odchylky neukázaly. Ochota k návštěvě se projevovala bez ohledu na věk, vzdělání, typ bydlení a společenské postavení. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 22 3.2.3. Korelační analýza spokojenosti s návštěvou brněnské ZOO s demografickými daty V této oblasti se jako jediná výraznější tendence spojená s některým z demografickým údajem projevilo spojení vyšší spokojenosti s návštěvou se zájmem o zvířata. Ti, co v dotazu uváděli, že zvířata a příroda jsou jejich koníčky, byli podstatně častěji spokojení. Nutno však poznamenat, že jen jeden z deseti návštěvníku uvedl, že příroda a zvířata nepatří k jeho koníčkům. Je koníčkem zájem o přírodu a zvířata? Celkem Celková spokojenost s poslední návštěvou ZOO Brno ano ne Celkem velmi spokojený 49,5 12,5 48,6 ost. nižší spokojenosti 50,5 87,5 51,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 velmi spokojený + ost. nižší spokojenosti - + 3.2.4. Korelační analýza ,,Jméno ZOO" a demografická data V této části se neukázala jakákoliv vázanost odpovědí na některou z kategorií. Pokud bychom nepracovali s agregovanými daty, mohli bychom však zaznamenat tendenci obyvatel Brna hodnotit jméno ZOO Brno relativně hůře než mimobrněnští respondenti (viz str. 10). MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 23 3.3. Klasifikační analýza ­ ,,Answer Tree" 3.3.1. Celková spokojenost s návštěvou a ,,všechny výroky" Klasifikační analýza identifikuje nejvýznamnější, statisticky odlišné segmenty ve vztahu k posuzované proměnné. V našem prvním případě to je celková spokojenost s poslední návštěvou ZOO. Ve schématu vidíme, že celková spokojenost s návštěvou ZOO je statisticky významně rozložena mezi skupinu osob, které se domnívají, že ZOO vystavuje atraktivní druhy zvířat (první buňka vlevo v druhé řadě shora, podíl velmi spokojených = 56,1 %) a naopak, pokud zastávali respondenti opačný názor, pak podíl spokojených byl jen 20 %. Node 0 Category % n 48.6 151velmi spokojený 51.4 160ost. nižší spokojenosti Total 100.0 311 ZOO Brno vystavuje atraktivní druhy zvířat Adj. P-value=0.000, Chi-square=28.465, df=1 Spokojenost s návštěvou v ZOO Brno Node 1 Category % n 56.1 138velmi spokojený 43.9 108ost. nižší spokojenosti Total 79.1 246 ZOO Brno je moderní Adj. P-value=0.000, Chi-square=14.695, df=1 <= ano Node 2 Category % n 20.0 13velmi spokojený 80.0 52ost. nižší spokojenosti Total 20.9 65 Zvířata v brněnské ZOO jsou v dobrém stavu Adj. P-value=0.023, Chi-square=7.138, df=1 > ano; Node 3 Category % n 62.4 121velmi spokojený 37.6 73ost. nižší spokojenosti Total 62.4 194 <= ano Node 4 Category % n 32.7 17velmi spokojený 67.3 35ost. nižší spokojenosti Total 16.7 52 ZOO Brno je dobře udržovaná Adj. P-value=0.016, Chi-square=7.765, df=1 > ano; Node 5 Category % n 25.5 13velmi spokojený 74.5 38ost. nižší spokojenosti Total 16.4 51 <= ano; Node 6 Category % n 0.0 0velmi spokojený 100.0 14ost. nižší spokojenosti Total 4.5 14 > ano Node 7 Category % n 43.2 16velmi spokojený 56.8 21ost. nižší spokojenosti Total 11.9 37 <= ano Node 8 Category % n 6.7 1velmi spokojený 93.3 14ost. nižší spokojenosti Total 4.8 15 > ano; velmi spokojený ost. nižší spokojenosti Analogicky pak čteme i hodnoty v ostatních buňkách. Celkově lze konstatovat, že nejvyšší spokojenost je možné identifikovat u skupiny respondentů, kteří se domnívají, že ZOO vystavuje atraktivní druhy zvířat a současně pak, že ZOO je moderní. V této skupině bylo velmi spokojených 62,4 %. Naopak nejvíce nespokojení byli návštěvníci, kteří se domnívají, že ZOO nevystavuje atraktivní a současně se domnívají, že zvířata nejsou v dobrém stavu (podíl velmi spokojených = 0 %). Výrazně méně spokojeni byli také návštěvníci, kteří zastávali názor, že ZOO není moderní a není ani dobře udržovaná (podíl velmi spokojených = 6,7 %). MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 24 3.3.2. Celková spokojenost s návštěvou a ,,všechna demografická data" Tato varianta zkoumání nepřinesla žádné zajímavé informace a odpovědi byly rozloženy mezi jednotlivé kategorie bez výraznějších odchylek. 3.3.3. Záměr přijít do ZOO na návštěvu a ,,všechny výroky" Pokud respondent zamýšlí v horizontu jednoho roku navštívit ZOO, pak je to výrazně častěji osoba, která se domnívá, že ZOO pořádá zajímavé doprovodné aktivity. Celkem 95,2 % z nich hodlá ZOO navštívit, zatímco ve druhé skupině představuje tento podíl jen 73,8 %. Lze se tedy domnívat, že zajímavé doprovodné aktivity mohou výrazně ovlivnit budoucí (příp. opakovanou) návštěvu ZOO. Node 0 Category % n 85.8 254ano 14.2 42ne Total 100.0 296 ZOO Brno pořádá zajímavé doprovodné aktivity Adj. P-value=0.000, Chi-square=28. 222, df=1 Zamýšlíte navštívit ZOO Brno v horizontu jednoho roku? Node 1 Category % n 95.2 158ano 4.8 8ne Total 56.1 166 <= ano Node 2 Category % n 73.8 96ano 26.2 34ne Total 43.9 130 > ano; ano ne MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 25 3.3.4. Záměr přijít do ZOO na návštěvu a ,,všechna demografická data" Záměr navštívit ZOO z demografických dat výrazně ovlivňuje bydliště respondenta. Z obyvatel města Brna takovou návštěvu plánuje 87,9 % podíl, zatímco u mimobrněnských je analogický podíl jen 64,2 %. U této skupiny pak má ještě vliv i to, zda příroda a zvířata patří k jejich koníčkům. Pokud ano, pak ZOO navštívit hodlá 66,7 % z nich. Mimobrněnští zájemci o zvířata se pak k návštěvě rozhodnou také častěji, pokud jejich bydlení má blíže k venkovskému typu (76,1 % podíl). Node 0 Category % n 73.7 378ano 26.3 135ne Total 100 .0 513 Bydliště Adj. P-value=0.000, Chi-square=38. 437, df=1 Zamýšlíte navštívit ZOO Brno v horizontu jednoho roku? Node 1 Category % n 87.9 181ano 12.1 25ne Total 40.2 206 <= Brno Node 2 Category % n 64.2 197ano 35.8 110ne Total 59.8 307 Dalo by se říci, že k Vašim koníčkům patří zájem o přírodu a zvířata? Adj. P-value=0.004, Chi-square=10. 261, df=1 > Brno Node 3 Category % n 66.7 190ano 33.3 95ne Total 55.6 285 Místo, kde trvale bydlíte má blíže k ... Adj. P-value=0.004, Chi-square=10. 321, df=1 <= ano Node 4 Category % n 31.8 7ano 68.2 15ne Total 4.3 22 > ano; Node 5 Category % n 58.3 88ano 41.7 63ne Total 29.4 151 <= městské bydlení; Node 6 Category % n 76.1 102ano 23.9 32ne Total 26.1 134 > městské bydlení ano ne MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 26 3.3.5. ,,Jméno" ZOO a ,,hodnotící výroky" Lepší než průměrné jméno získala ZOO u respondentů, kterým se ZOO zdá moderní a chovaná zvířata jsou ­ podle jejich názoru ­ v dobrém stavu. Zde dosahuje podíl nadprůměrného hodnocení jména ZOO 67,8 %. A naopak ­ nejhůře hodnotí jméno ZOO Brno respondenti, kteří ji nepovažují za moderní a současně se domnívají, že zvířata nejsou v dobrém stavu; u nich dosahuje podíl osob, které vidí jméno ZOO jako lepší jen 4,8 %. Node 0 Category % n 54.8 159lepší 38.6 112průměrné 6.6 19horší Total 100 .0 290 ZOO Brno je moderní Adj. P-value=0.000, Chi-square=56. 683, df=1 Jméno ZOO Brno Node 1 Category % n 65.3 145lepší 32.9 73průměrné 1.8 4horší Total 76.6 222 Zvířata v brněnské ZOO jsou v dobrém stavu Adj. P-value=0.013, Chi-square=8. 204, df=1 <= ano; Node 2 Category % n 20.6 14lepší 57.4 39průměrné 22.1 15horší Total 23.4 68 Zvířata v brněnské ZOO jsou v dobrém stavu Adj. P-value=0.004, Chi-square=10. 228, df=1 > ano Node 3 Category % n 67.8 137lepší 31.2 63průměrné 1.0 2horší Total 69.7 202 <= ano; Node 4 Category % n 40.0 8lepší 50.0 10průměrné 10.0 2horší Total 6.9 20 > ano Node 5 Category % n 27.7 13lepší 59.6 28průměrné 12.8 6horší Total 16.2 47 <= ano; Node 6 Category % n 4.8 1lepší 52.4 11průměrné 42.9 9horší Total 7.2 21 > ano lepší průměrné horší MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 2007 27 3.3.6. ,,Jméno" ZOO a ,,všechna demografická data" Nejlepší jméno má ZOO mezi mimobrněnskými respondenty s nižším vzděláním. Node 0 Category % n 54.4 239lepší 39.4 173průměrné 6.2 27horší Total 100.0 439 Bydliště Adj. P-value=0.027, Chi-square=4. 873, df=1 Jméno ZOO Brno Node 1 Category % n 49.3 99lepší 42.8 86průměrné 8.0 16horší Total 45.8 201 <= Brno Node 2 Category % n 58.8 140lepší 36.6 87průměrné 4.6 11horší Total 54.2 238 Nejvyšší vzdělání Adj. P-value=0.025, Chi-square=4. 995, df=1 > Brno Node 3 Category % n 72.0 36lepší 26.0 13průměrné 2.0 1horší Total 11.4 50 <= nižší vzdělání Node 4 Category % n 55.3 104lepší 39.4 74průměrné 5.3 10horší Total 42.8 188 > nižší vzdělání lepší průměrné horší MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 3.4. Korelační analýza II. V následující tabulce je uvedený stupeň korelace6 mezi jednotlivými ,,hodnotícími" výroky o ZOO, celkovou spokojenosti s návštěvou a úmyslem navštívit ZOO v horizontu jednoho roku. Tučně jsou zvýrazněny koeficienty, o kterých má smysl uvažovat. Nejvýznamnější je korelace (Spearman = 0,49) mezi výroky v ZOO je vystavován dostatek zvířat a ZOO vystavuje atraktivní druhy zvířat. Podobné výše pak ještě dosahuje kombinace výroků ZOO pořádá zajímavé doprovodní aktivity a ZOO poskytuje dost informací o zvířatech (Spearman = 0,45). Ochota přijít na návštěvu ZOO silněji koreluje jen s názorem, že ZOO pořádá zajímavé doprovodné programy. Ty jsou pak také spojovány s poskytováním dostatku informací o zvířatech. Dobré jméno ZOO koreluje zejména s údržbou ZOO, orientací zahrady na potřeby návštěvníků, dostatkem zvířat a jejich dobrým stavem a celková spokojenost s poslední návštěvou pak koreluje s údržbou ZOO, orientací zahrady na potřeby návštěvníků a vystavováním atraktivních druhů zvířat. Spearman's rho ZOOjedobřeudržovaná ZOOjeorient.nauspok.potřeb návštěv. OrientacepoareáluZOOje snadná VZOOjevystavovándostatek zvířat ZvířatavZOOjsouvdobrém stavu VZOOjsouzvířatadobřevidět ZOOvystavujeatraktivnídruhy zvířat ZOOpořádázajímavédoprov. aktivity ZOOposkytujedostatečnéinfo ozvířatech NavštívíteZOOdo1roku? JménoZOO Jekoníčkemzájemopřír.a zvířata? ZOO je orient. na uspok. potřeb návštěv. 0,31 Orientace po areálu ZOO je snadná 0,16 0,13 V ZOO je vystavován dostatek zvířat 0,33 0,20 0,08 Zvířata v ZOO jsou v dobrém stavu 0,34 0,16 -0,02 0,22 V ZOO jsou zvířata dobře vidět 0,22 0,19 0,22 0,29 0,25 ZOO vystavuje atraktivní druhy zvířat 0,35 0,31 0,11 0,49 0,18 0,23 ZOO pořádá zajímavé doprovodné aktivity 0,21 0,24 0,22 0,24 0,18 0,12 0,24 ZOO poskytuje dost. info o zvířatech 0,11 0,22 0,13 0,22 0,10 0,31 0,22 0,45 Navštívíte ZOO Brno do 1 roku? 0,17 0,07 0,04 0,09 0,10 0,11 0,12 0,27 0,05 Jméno ZOO Brno 0,33 0,26 0,03 0,26 0,34 0,16 0,24 0,15 0,11 0,12 Je koníčkem zájem o přír. a zvířata? -0,06 -0,07 0,00 -0,02 0,11 -0,02 0,07 0,10 -0,05 0,11 0,08 Spokojenost s návštěvou v ZOO Brno 0,27 0,25 0,07 0,22 0,21 0,15 0,28 0,21 0,14 0,11 0,28 0,11 6 Korelační koeficienty (korelace) - v číselné podobě ukazují intenzitu závislosti dvou posuzovaných vlastností či jevů. Podle druhu se jejich hodnoty pohybují od 0 do 1 nebo od -1 do 1. Čím je hodnota koeficientu vyšší (blíží se hodnotě 1 nebo -1), tím je koincidence jevů silnější. Korelační koeficienty mají obvykle význam od hodnoty 0,20 až 0,30 a výše (resp. v případě vzájemného záporného ovlivňování jevů od hodnoty -0,20 až -0,30 a níže). V případě korelace jednotlivých výroků nám korelační koeficienty ukazují, které z výroků mají návštěvníci tendenci hodnotit častěji podobně než výroky ostatní. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 29 Pokud bychom vycházeli jen z výsledků korelační analýzy, jeví se jako klíčové faktory pro zvýšení návštěvnosti, zlepšení dobrého jména a spokojenost návštěvníků zejména: konání doprovodných akcí spojených s poskytováním ,,dodatečných" (zajímavých) informací o zvířatech; orientace zahrady na potřeby návštěvníků (vč. např. jejich permanentního sledování a vyhodnocování); dostatek, atraktivita a dobrý stav zvířat a údržba ZOO. 3.5. ,,Otevřené" otázky Kromě formalizovaných otázek s předepsanými variantami odpovědí jsme respondentům také kladli celkem čtyři tzv. ,,otevřené otázky", na které návštěvníci spontánně odpovídali. Jejich úplný přepis je v příloze této zprávy, zde se soustředíme jen na to nejdůležitější. 3.5.1. Důvody spokojenosti s návštěvou ZOO Důvodem ke spokojenosti návštěvníků byla zejména zvířata a jejich spokojenost a dobré životní podmínky. Kladně byly oceněny i nové pavilony, zejména tygří skály a nově přebudovaný dětský koutek. Opakovaně se v odpovědích objevuje motiv ZOO jako klidného prostředí pro relaxaci, které není zahlceno lidmi. Ke spokojenosti přispívá také atmosféra ZOO, její celkové pojetí, areál a prostředí. Oceněna byla také možnost vstupu se psy. 3.5.2. Důvody nespokojenosti Důvody k nespokojenosti se také vztahují především ke zvířatům. Zejména je to špatný stav a rozloha jejich ubikací a péče o ně. Jmenovitě se objevují podmínky opic a zvlášť pak šimpanzů a ledních medvědů. Další výhrady se týkají málo využitého areálu ZOO, kde je na velké rozloze málo zvířat, jsou tu nevyužívané ubikace a také jsou naznačeny problémy s údržbou. Problémem je také terénní uspořádání a k nespokojenosti přispěly také stánky s pitím. Důvod k nespokojenosti je vnímán také nedostatek propagace ZOO. 3.5.3. Doporučení pro vedení ZOO Nejčastější doporučení směřují ke zlepšení propagace a reklamy v ZOO: počet odpovědí tohoto druhu dosahuje téměř stovky a tvoří tak největší skupinu. Další tři nejčastěji doporučovaná opatření směřují k vylepšení ZOO ­ modernizaci již existujících pavilonů a tím zlepšení životního prostředí zvířat, včetně zvětšení výběhů (zmiňovány jsou ­ pavilon opic a ubikace ledních medvědů), pořízení nových zvířat (jmenovitě ­ lvi, medvěd hnědý kodiak) a celková modernizace ZOO. K této poslední části lze pak přiřadit i návrhy ke zrušení nefunkčních a neobsazených chovných prostor a taktéž rozšíření zázemí pro návštěvníky ­ zejména občerstvení a nové atrakce. Část doporučení se týká finanční náročnosti návštěvy ­ tedy výše vstupného, okružní jízdy apod., tuto kategorii však nelze označit za kritickou příp. limitující návštěvu ZOO, při srovnání ceny vstupného do ZOO obdobné velikosti (ZOO Lešná, Jihlava atd.) patří ZOO Brno spíše k levnějším. I v tomto výzkumu se ukazuje jako jeden z problémů ZOO nízká kapacita parkování, toto je však vyváženo relativně dobrou dostupností prostřednictvím městské dopravy, takže se zdá, že si lidé již na tuto skutečnost zvykli. Rozhodně je míra zastoupení tohoto doporučení (resp. výhrady v 3.5.2. Důvody nespokojenosti) poměrně nízká, nicméně patrná. Další doporučení pak směřují k zlepšení komunikace s návštěvníky, zlepšení údržby a vylepšení orientace v areálu příp. vytvoření uceleného okruhu pro snadnější a přehlednější návštěvu. 3.5.4. Co by návštěvníky motivovalo k návštěvě ZOO Opakují se odpovědi typu nic, dovolená, děti apod. ­ tedy faktory ZOO stěží ovlivnitelné. Množství odpovědí celkem v obou kategoriích (ZOO spíše nenavštívím, ZOO určitě nenavštívím) je ale velmi nízké zhruba 60 respondentů, po vyřazení zhruba třiceti nic neříkajících odpovědí se opakují věci uvedené již výše. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 30 4. Závěr Předložená analýza zřejmě nepřinesla všechny prezentované informace jako informace zásadně nové a překvapující, o kterých by vedení brněnské ZOO ­ byť v méně upořádané, nekvantifikované nebo jen intuitivní podobě ­ pravděpodobně nevědělo. Z pohledu analýzy vidíme jako důležité se orientovat na propagaci ZOO (PR, reklama, web), pořádání zajímavých doprovodných akcí a poskytování dodatečných (třeba i netradičních) informací o zvířatech. To, že z analýzy dále vyplývá potřeba koncentrovat síly na údržbu ZOO, udržování zvířat v dobrém stavu a jejich rozhojňování a získávání atraktivních exemplářů se také dalo očekávat. V oblasti propagace nelze dát jednoznačné doporučení. Zřejmě by zvýšení návštěvnosti přinesla orientace zejména na ženy, rodiny s dětmi a samotné děti, potenciální návštěvníky bydlící v Brně a také návštěvníky z okolí Brna bydlící spíše ve venkovském typu bydlení a fanoušky zvířat a přírody. Na druhou stranu by se podcenění ,,zbývajících skupin" mohlo vymstít v delším časovém horizontu. V obsahu marketingové komunikace7 by také mohl být položen důraz na nejoblíbenější a atraktivní zvířata jako jsou tygři, opice, žirafy, medvědi, krokodýli a další. Obsahem apelu pak může být také zdůraznění návštěvy jako hodnotného trávení volného času v krásném, klidném přírodním prostředí, relaxace, pospolitosti rodiny, rozšíření poznání přírody a zvířat. Věříme, že vedení brněnské ZOO bude schopno si z předchozích informací a jejich analýzy vybrat ty nejdůležitější. Spojit je s množinou informací, které má samo k dispozici (zejména pak tzv. ,,tvrdými daty" ­ daty o návštěvnosti, ekonomickými ukazateli apod.) a učinit kroky, které z nich logicky plynou a přetavit je do aktivit, které povedou ke zvýšení počtu návštěvníků brněnské ZOO, jejich vyšší spokojenosti a ochotě přijít na návštěvu i příště. Předložený výzkum může také posloužit jako základ pro další možné empirické, opakované a dlouhodobé sledování vývoje hlavních proměnných užitých ve výzkumu, například realizací podobných šetření přímo mezi návštěvníky ZOO Brno nebo opakováním tohoto výzkumu. 7 Po dohodě s ESF MU by bylo možné, že by studenti předmětu Marketing II. zpracovali pro ZOO Brno na základě zadání vedení ZOO za nějakou symbolickou částku (cca 2000 ­ 3000.- Kč, případně i nějakou ,,drobnost" typu volných vstupenek do ZOO) plán propagace. MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 31 5. Příloha ­ vzor užitého dotazníku Dobrý den, jmenuji se _______, jsem z Masarykovy univerzity a pro Veletrhy Brno a Zoologickou zahradu Brno provádíme průzkum mezi návštěvníky této výstavy. Měl(a) byste, prosím, chviličku času, rádi bychom Vám anonymně ­ položili několik otázek. Celý rozhovor nebude trvat déle než 6 ­ 8 minut a máme pro Vás zajímavý dárek. 01. Která z akcí byla hlavním cílem Vaší návštěvy? 1. PROPET ­ výstava chovatelských a jezdeckých potřeb 2. INTERCANIS ­ výstava psů 3. INTERCANIS AGILITY ­ soutěž psů 4. INTERFELIS ­ výstava koček 5. VOLTIŽ ­ Mezinárodní voltižní závody koní 02. Odkud jste se dozvěděli o výstavě PROPET? 1. Letáky 2. Rozhlas 3. Internet 4. Pozvánky od vystavovatelů 5. Lidé z podniku 6. Příbuzní, přátelé 7. Jiné 03. Jak jste byl(a) celkově spokojen(a) s Vaší návštěvou výstavy PROPET? Máte k dispozici 100 procentních bodů, 100% = naprostá spokojenost, 75% by znamenalo spíše spokojen(a), 50% ,,tak napůl, 0% = naprostá nespokojenost. Kolika procenty byste svoji spokojenost ohodnotil(a)?: ____________ % 1. Zajímalo by nás, zda jste někdy v minulosti navštívil(a) Zoologickou zahradu v Brně? 1. ano 2. ne ( přejít k otázce č. 12) 3. neví, nevzpomíná si ( přejít k otázce č. 12) 2. Kolikrát v životě jste asi Zoologickou zahradu v Brně navštívil(a)? 1. ví Doplňte číslicí přibližný počet návštěv: ............... 2. neví, nevzpomíná si 3. Kdy naposledy jste ZOO Brno navštívil(a). 1. ví Doplňte letopočet (i odhad): ............... 2. neví, nevzpomíná si 4. Kdo nebo co představoval hlavní popud pro Vaši poslední návštěvu ZOO? Byl to ... 1. vlastní, osobní zájem ZOO navštívit 2. zájem některého ze členů mé užší rodiny kroužkujte 1. děti 2. rodiče 3. prarodiče 4. partner ­ partnerka 3. zájem některého ze členů mé širší rodiny (členové širší rodiny než sub 2) 4. zájem nepříbuzných přátel a známých 5. jiný popud ­ jaký? ................................................................................................................. 6. neví, nevzpomíná si 5. Přišel(-šla) jste při Vaší poslední návštěvě do kontaktu s personálem ZOO ­ kdy jste se potřeboval(a) něco zeptat, s něčím poradit nebo pomoci apod.? 1. ano 2. ne (vynechat následující otázku) 3. neví, nevzpomíná si 6. Jak byste hodnotil(a) chování personálu ZOO k Vám? Bylo ... 1. určitě vstřícné 2. spíše vstřícné 3. spíše nevstřícné 4. určitě nevstřícné 5. neví, nedovede posoudit MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 32 7. Do jaké míry byste souhlasil(a) s následujícími výroky? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne neví 1. ZOO Brno je moderní 1 2 3 4 5 2. ZOO Brno je dobře udržovaná 1 2 3 4 5 3. ZOO Brno je orientovaná na uspokojení potřeb návštěvníků 1 2 3 4 5 4. Orientace po areálu ZOO Brno je snadná 1 2 3 4 5 5. V brněnské ZOO je vystavován dostatek zvířat a ptáků 1 2 3 4 5 6. Zvířata a ptáci v brněnské ZOO jsou v dobrém stavu 1 2 3 4 5 7. V ZOO Brno jsou zvířata a ptáci v expozicích dobře vidět 1 2 3 4 5 8. ZOO Brno vystavuje atraktivní druhy zvířat a ptáků 1 2 3 4 5 9. ZOO Brno pořádá zajímavé doprovodné aktivity 1 2 3 4 5 10. ZOO Brno poskytuje dostatečné informace o chovaných zvířatech a ptácích 1 2 3 4 5 8. Které vystavené zvíře / zvířata bylo pro Vás nejatraktivnější? Možnost volit až 3 zvířata / druhy, nejatraktivnější na pozici 1. atd. 1. .......................................... 2. .......................................... 3. .......................................... 9. Jak jste byl(a) celkově spokojen(a) s Vaší poslední návštěvou v ZOO Brno? 1. velmi spokojen ( neklást otázku č. 11) 2. spíše spokojen ( neklást otázku č. 11) 3. spokojen napůl ( klást ot. č. 10 i č. 11 ­ s čím byli spokojeni a čím nespokojeni) 4. spíše nespokojen ( vynechat otázku č. 10) 5. velmi nespokojen ( vynechat otázku č. 10) 6. neví, nedovede posoudit ( otázky č. 10 a 11 klást nebo vynechat podle situace) 10. Otázka pro ty, co byli spokojení: Co nejvíce přispělo k Vaší spokojenosti? ............................................................................................................................................................. 11. Otázka pro ty, co byli nespokojení: Co nejvíce přispělo k Vaší nespokojenosti?? .............................................................................................................................................................. OTÁZKY PRO VŠECHNY NÁVŠTĚVNÍKY 12. Víme že návštěva ZOO nemusí přitahovat všechny lidi, někdo třeba nemá dostatek času, jiného to nezajímá. A co Vy, zamýšlíte navštívit ZOO Brno v horizontu zhruba jednoho roku? 1. určitě ano 2. spíše ano 3. spíše ne ( vynechat následující 2 otázky s šedým podkladem) ­ co by Vás mohlo motivovat k návštěvě? ................................................................................................................................................................. 4. určitě ne ( vynechat následující 2 otázky s šedým podkladem) ­ co by Vás mohlo motivovat k návštěvě? .................................................................................................................................................................. 5. neví, nedovede posoudit ( vynechat následující 2 otázky s šedým podkladem) 13. Domníváte se, že byste ZOO Brno navštívil(a) bez ohledu na tento výzkum, kterého se účastníte? 1. určitě ano 2. spíše ano 3. spíše ne 4. určitě ne 5. neví, nedovede posoudit 14. Jaký způsob dopravy byste Vy osobně ve městě Brně nejpravděpodobněji využil(a) k cestě do ZOO? 1. městskou hromadnou dopravu 2. osobní automobil 3. jiný způsob dopravy (pěšky, na kole apod.) MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 33 15. Dalo by se říci, že k Vašim koníčkům patří zájem o přírodu a zvířata? 1. určitě ano 2. spíše ano 3. spíše ne 4. určitě ne 5. neví, nedovede posoudit 16. Zaznamenal(a) jste v posledním půl roce v médiích nějaké informace či reklamu o ZOO Brno? 1. ano 2. ne 3. neví 17. Navštívil(a) jste někdy internetové stránky ZOO Brno? 1. ano 2. ne 3. neví 18. Pokud byste měl(a) posoudit, jaké ,,jméno" má Zoologická zahrada v Brně mezi ostatními českými zoologickými zahradami, řekl(a) byste, že ... 1. má mezi nimi nejlepší jméno 2. patří do skupiny lepších ZOO 3. její jméno patří k průměru 4. patří do skupiny horších ZOO 5. má nejhorší jméno 6. neví, nedovede posoudit 19. Co si myslíte, že by vedení ZOO Brno mělo nebo mohlo udělat pro to, aby se zvýšila přitažlivost brněnské ZOO pro návštěvníky? ............................................................................................................................................................... Nyní už jen několik posledních otázek o Vás samotných ... [Sociodemografický blok] 20. Jste z Brna nebo jste k nám odněkud přicestoval(a)? 1. Brno 7. Zlínský 13. Liberecký 2. Praha 8. Středočeský (nikoli Praha!) 14. Královéhradecký 3. Jihomoravský (nikoli Brno!) 9. Jihočeský 15. Pardubický 4. Olomoucký 10. Plzeňský 5. Moravskoslezský 11. Karlovarský 6. Vysočina 12. Ústecký 16. Zahraničí 21. Obec, kde trvale bydlíte má blíže k ... 1. městskému bydlení 2. venkovskému bydlení 3. neví, nedovede posoudit 22. Jaké je Vaše nejvyšší dokončené školní vzdělání? 1. základní vzdělání 2. vyučen nebo středoškolské vzdělání bez maturity 3. středoškolské s maturitou 4. vyšší odborné vzdělání 5. vysokoškolské vzdělání 6. neví, nezjištěno 23. Jste někde zaměstnán(a), podnikáte, obchodujete? 1. pracuje, podniká, obchoduje (ekonomicky aktivní) 2. nepracující (žáci, učni, studenti, důchodci, ženy na mateřské dovolené, nezaměstnaní, invalidé apod.) MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 34 24. Kdybyste měl(a) sám/sama sebe zařadit do určité společenské třídy (vrstvy), která by to byla? 1. vyšší třída 2. vyšší střední třída 3. střední třída 4. nižší střední třída 5. nižší třída 6. nevím, nedovedu posoudit apod. 25. Do které věkové skupiny patříte? 1. do 20 roků 6. 41­50 roků 2. 21­25 roků 7. 51­60 roků 3. 26­30 roků 8. 61­70 roků 4. 31­35 roků 9. 71 a více 5. 36­40 roků 26. Máte děti nebo vnoučata? 1. má dítě/děti do 18 let 2. má vnouče/vnoučata do 18 let 3. nemá ani děti ani vnoučata do 18 let 27. Respondent je ... 1. muž 2. žena Děkujeme! MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 35 6. Souhrnný přepis tzv. ,,otevřených otázek" 6.1. Důvody spokojenosti s návštěvou ZOO Zvířata 52 Celkově 35 Počasí 29 Klid 28 Prostředí 20 Nové pavilony 17 Atmosféra 10 Jednotlivá zvířata 9 Radost dětí 8 Areál 8 Občerstvení 6 Přístup psů 5 Dětský koutek 4 Orientace 3 Úprava 3 Dostupnost 2 Krmení zvířat 1 Dovolená 1 Info o zvířatech 1 Vláček 1 Terária 1 Personál 1 Safari 1 6.2. Důvody nespokojenosti s návštěvou ZOO Péče o zvířata 3 Terén (převýšení) 2 Nepoměr rozlohy k množství vystavených zvířat 2 Lední medvědi 2 Malé prostory pro zvířata 2 Málo zvířat 2 Údržba, vzhled zoo 2 Zastaralé pavilony 2 Fronta 1 Malá propagace 1 Nic se tam neděje 1 Opice 1 Stánky s pitím 1 Stav zoo 1 Šimpanzi v klecích 1 Vidět zavřený zvířata 1 6.3. Co by mělo vedení ZOO ,,dělat" Propagace 92 Atraktivnější zázemí pro zvířata 55 Nová zvířata 52 Modernizace 42 Akce pro návštěvníky 8 Atrakce 8 Vstupné (i pro rodiny)+ finance 8 Parkování 7 Lepší údržba 6 Orientace 5 Lepší využití areálu 5 Vše 4 Občerstvení-zvětšit kapacitu 4 Vyřešení problémů s terénem 4 Komunikace s návštěvníky 4 Dny otevřených dveří, možnost krmení 2 Více pokladen 2 Suvenýry 2 Akvária, terária 1 Dostupnost 1 Hady nekrmit králíky a morčaty 1 Křížit zvířata 1 Likvidace stánků 1 Menší rozloha 1 Obnovit útulky pro psy 1 Obsluha 1 Více napajedel pro psy 1 MARKETINGOVÝ VÝZKUM PRO ZOO BRNO 36 6.4. Atraktivita zvířat Počet odpovědí procenta z počtu odpovědí Tygři 96 13,9 Opice 68 9,9 Žirafy 61 8,9 Medvědi 40 5,8 Šelmy 37 5,4 Surikaty 28 4,1 Lední medvědi 26 3,8 Krokodýli 24 3,5 Vlci 23 3,3 Lvi 22 3,2 Papoušci 18 2,6 Plazi 17 2,5 Lachtani 16 2,3 Ptáci 15 2,2 Koně Přewalského 14 2,0 Kočkovité šelmy 13 1,9 Bobři 10 1,5 Klokani 10 1,5 Sloni 10 1,5 Tuleni 9 1,3 Zebry 9 1,3 Hroši 7 1,0 Hadi 6 0,9 Kapybary 5 0,7 Velbloudi 5 0,7 Akvarijní rybky 4 0,6 Hlodavci 4 0,6 Kozy 4 0,6 Lamy 4 0,6 Leopardi 3 0,4 Orli 3 0,4 Papoušci Ara 3 0,4 Piraně 3 0,4 Poníci 3 0,4 Psi 3 0,4 Psouni 3 0,4 Pumy 3 0,4 Antilopy 2 0,3 Gepardi 2 0,3 Jaguáři 2 0,3 Jelení zvěř 2 0,3 Morčata 2 0,3 Pavilon tropů 2 0,3 Pštrosi 2 0,3 Ryby 2 0,3 Savci 2 0,3 Sovy 2 0,3 Terárium 2 0,3 Tučňáci 2 0,3 Vše 2 0,3 Anakondy 1 0,1 Aqua 1 0,1 Bažanti 1 0,1 Bizoni 1 0,1 Buvoli 1 0,1 Dravci 1 0,1 Gorily 1 0,1 Hrdličky 1 0,1 Hyeny 1 0,1 Kozy bezoárové 1 0,1 Králíci 1 0,1 Leguáni 1 0,1 Lemuři 1 0,1 Lemuři kata 1 0,1 Losi 1 0,1 Nestor kea 1 0,1 Nosáli 1 0,1 Obojživelníci 1 0,1 Opičky 1 0,1 Papoušci velcí 1 0,1 Pávi 1 0,1 Pavouci 1 0,1 Plameňák 1 0,1 Potkani 1 0,1 Psi dingo 1 0,1 Safari 1 0,1 Supi 1 0,1 Sysli 1 0,1 Takini 1 0,1 Tapíři 1 0,1 Vačnatci 1 0,1 Vydry 1 0,1 Želvy 1 0,1 Žraloci 1 0,1 Celkem 689 100