Ovlivňování lidí v organizaci (vztahy, jednání a vyjednávání) Přednáška PHMANA 15-11-2007 Ing. Petr Smutný, PhD. psmutny@econ.muni.cz Základní osnova přednášky n PROČ je toto téma důležitou součástí nauky o managementu? n CO jsou základní pojmy potřebné pro jeho zvládnutí? n JAK stimulovat žádoucí vztahy? n Jednání a vyjednávání Proč je toto téma důležité? n management je proces, ve kterém „jeden nebo více lidí koordinuje činnosti jiných jedinců za účelem dosažení výsledků, které jsou pro tyto jedince samostatně nedosažitelné.“(Ivancecich, 1989, str. 5) n „[m]anagement je proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů.“Werich a Koonz (1993, str. 16) TH Proč je toto téma důležité? n management je procesem, ve kterém se snažíme SPOLEČNĚ DOSAHOVAT CÍLŮ; n tzn. cíle dosahujeme VE VZTAZÍCH s jinými lidmi (organizacemi); TH n úkolem manažera je ovlivňovat chování druhých lidí a vytvářet takovou kvalitu vztahů mezi lidmi, aby dosahování cílů bylo n účinné (effective) n efektivní (efficient) Základní typy věcných vztahů n cíle partnerů jsou totožné, resp. komplementární. Naplňování cíle jednoho partnera umožňuje (podporuje) naplňování cíle druhého partnera (ostatních partnerů). n cíle partnerů jsou vzájemně v konkurenčním vztahu. Naplňování cíle jednoho z partnerů vede ke snižování naplnění cíle ostatních n cíle partnerů jsou vzájemně neslučitelné. Naplnění cíle jednoho z partnerů vylučuje naplnění cílů ostatních. n cíle partnerů jsou vzájemně indiferentní. Naplnění jednoho cíle neovlivňuje naplnění cílů ostatních. Základní model vztahového chování (Plamínek, 2000) Základní model vztahového chování (Plamínek, 2000) Taktiky vztahového chování (1) (Plamínek, 2000) Taktiky vztahového chování (2) (Plamínek, 2000) Taktiky vztahového chování (3) (Plamínek, 2000) Taktiky vztahového chování (4) (Plamínek, 2000) Taktiky vztahového chování (5) (Plamínek, 2000) Příčiny volby jednotlivých taktik n pochopení příčin umožní OVLIVŇOVAT taktické volby Strategie vztahového chování n vznikají kombinací jednotlivých výše uvedených taktik n žádoucí vztahy jsou takové, které podporují redistribuce stejně velkých, nebo tvorbu vyšších hodnot – kvadranty soutěžení a spolupráce n strategická pravidla n VSTŘÍCNOST = buďte vstřícní, nabízejte spolupráci n ODPLATA = v případě, že druhý soutěží, braňte se n ODPUŠTĚNÍ = umožňujte návrat ke spolupráci n SROZUMITELNOST = usnadňujte pochopení n OVLIVNĚNÍ = učte okolí (=ovlivňujte okolí, nikoliv naopak) JAK stimulovat žádoucí vztahové chování? n vliv zkušeností jednotlivců n učení z pozitivní zkušenosti, snaha vyhnout se negativní zkušenosti n nelze změnit minulou zkušenost, n úkolem manažera je cíleně ovlivňovat kvalitu budoucí zkušenosti n využívání soutěžení n rozdělení definitivně vytvořených hodnot (neměnný objem či kvalita) – pocit nedostatku n stimulace vnější soutěže (směrem ke konkurenci) n relativně pojatá výkonnostní kritéria stimulují soutěž n stimulace spolupráce n v prostředí, které dovoluje měnit kvalitu a objem rozdělovaných hodnot – pocit hojnosti n stimulace (vnitřní) spolupráce prostřednictvím společných zájmů a cílů n absolutně pojatá výkonová kritéria nezabraňují spolupráci n stimulace obětavého chování n vzniká v podmínkách pocitu nedostatku n je dobrovolné - je třeba jej odlišit od ústupků slabší strany při konfliktu n je třeba vytvářet podmínky, aby obětavost byla vyhrazena pro výjimečné situace. n odvracení destruktivního chování n vzniká v důsledku pocitu nespravedlnosti – manažer mu musí zabránit n druhým častým důvodem je nedostatek zájmu a potřeba na sebe upozornit n odvracení pasivního chování n vzniká v důsledku neexistence přesvědčení o ceně vytvářených hodnot n manažer musí motivovat a stimulovat lidi n krajním řešením je aktivizace pocitem ohrožení Základní koncepty jednání a vyjednávání n vyjednávání = proces, ve kterém se lidé, kteří mají některé zájmy společné a jiné konfliktní, snaží dosáhnout vzájemné dohody n vyjednávání je proces, ve kterém partneři formulují své postoje ve snaze prosadit svůj zájem (=dosáhnout cíle). n v procesu vyjednávání je třeba rozlišit n zájmy = skutečný motiv, snaha o dosažení cíle n postoje = projev, kterým se v procesu vyjednávání snažíme (ne) sdělit motiv partnerovi n jde o proces, ve kterém strany využívají informací a moci za účelem ovlivnění chování partnerů n informace – odpovídající kvality (viz Vágner) n čas = nikoliv okamžitou potřebu dosáhnout cíle n moc = způsobilost nebo schopnost, která je žádoucí, tj. pomáhá k dosažení cílů. Její využití ve vyjednávání je založeno na skutečnosti, že je vědomá (tzn. uvědomujeme si ji). Vyjednávací styly n jejich využití závisí na n zvoleném kritériu úspěchu n osobnostních rysech a tzv. motivačním založení n vlivech prostředí n vlivech konkrétní situace Vyjednávací styly n vliv zvoleného kritéria úspěchu n kompetitivní vyjednávání – cílem je vítězství nad protistranou n kooperativní vyjednávání – cílem je všestranná spokojenost a z ní plynoucí dobré vztahy n principiální vyjednávání – cílem je objektivní spravedlnost n virtuální vyjednávání – cílem je nedohoda Vyjednávací styly n vliv osobnosti n Plamínek definuje 4 motivační typy lidí n objevovatelé n usměrňovatelé n slaďovatelé n zpřesňovatelé n příslušnost k těmto typům lze poznat vhodnými testy n příslušnost k těmto typům ovlivňuje volbu stylu „nejlepšího“ vyjednávání n další informace viz soubor ‚vyjednávání a motivační typy.doc‘ Literatura ke studiu n PLAMÍNEK, J. Synergický management. Argo, 2000. (ORG 296) – zejm. kap. 5.1 – 5.3 n BLAŽEK, L. Materiály k přednáškám, syllaby kurzu. www.is.muni.cz n PLAMÍNEK, J. Tajemství motivace. Grada, 2007. (ORG 616) – zejména kap. 2.5 Děkuji za pozornost.