Traditional View on Quality Costs Contemporary View on Quality Costs Basic Economic Quality Level Model Juran, J.M., “Planning for Quality” Možné struktury nákladů v modelu PAF Trendy v modelu PAF Náklady na jakost u spotřebitele (Life Cycle Costs) · náklady na vybudování prvotního systému – (tj. jednorázová investice na nákup, náklady na instalaci, uvedení do provozu a zácvik pracovní síly,….) · náklady na udržování systému v provozu – (náklady na energii, na údržbu, na pojištění provozu…) · náklady z nedisponibilty systému · náklady spojené s likvidací systému – ( náklady na rozebrání, odvoz, recyklaci, ekologické poplatky). History (Cont..) • 1950’s: Deming and Juran’s introduction to Japan of Statistical Quality Control Techniques Benchmarking Comparing an organization’s performance to performance of other organizations. Purposes for Benchmarking • Comparing an organization’s performance to the best organization’s performance • Comparing an organization’s business processes with similar processes • Comparing products and services • Identifying best practices to implement • Projecting trends Steps in Benchmarking • Preparing for the study – obtaining top management support • Collecting data – published data – original research • Using what was learned to improve organizational performance Benchmarking Goals • Learning from experiences of others • Determining how organization is performing relative to the best • Helping to prioritize improvement efforts – developing stretch goals – overcoming complacency within organization Přístupy k managementu jakosti- automobilový průmysl Globální přístup k zabezpečování kvality • Regulovaná sféra (výrobky mohou potenciálně ohrozit lidské zdraví - lékařská technika, hračky, elektrické spotřebiče, výrobky pro rekreaci, …) • Neregulovaná Politika kvality V EU • Evropská ceny za kvalitu (podpora TQM) • Evropský týden kvality – kampaň uvědomování veřejnosti vždy 2. týden v listopadu • Podpora jednotného evropského systému vzdělávaní v oblasti kvality • Podpora systému ověřování kvality produktů a jejich labeling • Monitor jakosti – síť sběru informací o kvalitě pro podnikatelskou sféru • Výzkumné programy • Podpora managementu malých a středních podniků, zvýšení jejich konkurenceschopnosti (Evropská cena za jakost pro malé a střední podniky…) • Evropský index spokojenosti zákazníků Národní politika jakosti a ČR Role státu v oblasti kvality • normalizace • státní metrologické služby • ochrana duševního vlastnictví • ochrana patentů • ochrana spotřebitelů • podpora dobrovolného systému ochrany spotřebitelů (spotřebitelských svazů a sdružení) • inspekční orgány kvality • podpora výzkumu a vývoje • podpora vzdělávání a další oblasti Program Česká kvalita • Zavést jednotný systém důvěryhodných značek kvality, které jsou v České republice udělovány/propůjčovány výrobkům nebo službám, a to různými organizacemi (sdruženími, certifikačními orgány, společenstvy, cechy apod.) –správci značek. • Zviditelnit důvěryhodné a nezávislé značky kvality založené na objektivním ověření kvality výrobků a služeb třetí stranou, nepodporovat značky bez vypovídací schopnosti. • Zlepšit informovanost spotřebitelů o nabídce kvalitních výrobků nebo služeb na domácím trhu. • Vytvořit nástroj umožňující podporu tuzemských malých a středních podniků z veřejných zdrojů za podmínky, že tyto podniky věnují mimořádnou pozornost kvalitě svých výrobků (služeb) a tyto opatřují značkami kvality. • Pomoci zlepšit image českých firem v zahraničí, kde je získání značky dokladující ověřenou kvalitu převážně vysoce hodnoceno. Program česká kvalita Czech Made: přínosy? • Růst image společnosti (65% respondentů) • Pozitivní vliv na motivaci a hrdost zaměstnanců, tedy směrem dovnitř firmy (62%). • Firmy také po udělení značky věnují větší pozornost kvalitě svých výrobků (35%). • Nejednoznačné je působení značky na růst odbytu (38% respondentů jej vnímá jako pozitivní). Jasnou zásluhu na zvýšení odbytu přisuzovaly značce Czech Made především firmy, které ji získaly jako první ve svém oboru mezi konkurenty. • 23% účastníků ankety je zklamáno nedostatečnou podporou prestiže značky, ze strany státu i samotné Společnosti pro cenu za jakost ČR • 19% firem uvedlo, že značka Czech Made jim otevřela dveře na zahraniční trhy Výsledky z roku 2000. • KlasA • Značky shody Značky - zahraničí