Inovace v podniku Eva Kubátová Co je to inovace? n existuje mnoho vymezení a definic n Inovace dle Schumpetera: q Zavedení výroby nového druhu výrobku, nebo existujícího výrobku s novými vlastnostmi. q Zavedení nového výrobního procesu (postupu) do výroby nebo nového druhu prodeje či koupě. q Otevření nového trhu. q Použití nových zdrojů surovin nebo nových polotovarů. q Vytvoření nové organizace výroby (nová forma organizace práce), nebo nového výrobního či obchodního seskupení n Inovace dle Oslo manuálu: q inovace produktové (popř. materiálu) a procesní q inovace organizační q inovace marketingové n třídění inovací dle novosti n “nové kombinace existujících VF“? (Schumpeter) Řády inovací Význam inovací n Inovace a EU n Inovace na podnikové úrovni q velmi málo výzkumů prokazující vztah mezi inovacemi a jinou výkonnostní veličinou (Problém s měřením inovací) q Hage (1999) dlouhodobě přežívaly podniky s velkým množstvím odborného personálu, investicemi do flexibilní výroby n inovace X vědecký vynález, inovace X imitace Vývoj počtu inovací Inovační proces obecně Výzkum a vývoj n proces rozvoje vědy a techniky – na počátku výzkum a vývoj n základní výzkum – „věda“ n aplikovaný výzkum n instituce vytvořené na pomoc rozvoji vědy a techniky Systém práce na inovacích n systematická inovace → inovační management podniková strategie → shromažďování podnětů →stanovení priorit jednotlivých témat → hledání inovačních zadání (nápadů) → diskuse nad inovačními nápady → feasibility study → rozhodnutí o zpracování projektu → zpracování projektu → realizace projektu → monitoring inovační výkonnosti Evidence inovačního podnětu Příležitosti inovací n výsledkem cíleného řízení změn (inovací) jsou tzv. systematické inovace n Zdroje příležitostí k inovacím (kde je prostor pro inovace?: q inovace vycházející z potřeby určitého procesu q rozpornost mezi předpokládanou a skutečnou realitou q nečekané události: úspěch, neúspěch q změny struktury oboru nebo tržní struktury q nové znalosti q změny v náladách a významech q demografické změny Výsledky výzkumů – inovace jako závisle proměnná n Russel (1990) – vliv organizační struktury na inovace n Ebadi, Utterback (1984) – vliv komunikace na inovace n Damanpour (1991) ! – vliv specialiazce, funkční diferenciace, manažerských postojů, …… n Baker, Sinkula (1999) – vliv orientace (na trh či na učení?) n Peters a Waterman (1982) n …….. Inovační podněty a bariéry inovací Inovace ve vztahu k životnímu cyklu produktu n tradičně orientovaná inovace X environmentálně orientované inovace n co je účelem zlepšování environmentálních parametrů? n inovace v jednotlivých fázích životního cyklu produktu – rozhodnutí, v jaké fázi inovovat Životní cyklus inovace Nástup a šíření inovací Ochrana duševního vlastnictví n UTAJENÍ - právo na ochranu obchodního tajemství – zákon č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, § 17 q jaké skutečnosti mohou být předmětem utajení: q obchodní, výrobní či technické povahy související s podnikem q mají minimálně potenciální hodnotu q nejsou běžně dostupné q u nichž projevil podnikatel vůli po jejich utajení q je zajištěno jejich utajení Ochrana duševního vlastnictví n ZPŘÍSTUPNĚNÍ - zveřejnění poznatku na základě průmyslového a autorského práva Ochrana duševního vlastnictví n Průmyslové právo: q Patenty: č. 3/2001 Sb. q Užitný vzor zákon: č. 4/2001Sb. q Biotechnologický vynález: č. 206/2000 Sb. q Dodatkového ochranného osvědčení: č. 527/1990 Sb. q Topografie polovodičových výrobků: č. 529/1991 Sb. q Průmyslové vzory: č. 207/2000 Sb. q Ochranné známky: č. 441/2003 Sb. q Označení původu: č. 452/2001 Sb. n Autorské právo q užití díla kopírováním pro vlastní potřebu q citace (forma bezúplatné licence) Ochrana duševního vlastnictví Měření inovační schopnosti podniku n Jak měřit inovace? q Patenty? q Náklady na výzkum a vývoj? Měření inovační schopnosti podniku n ex post z výkazu ZaZ – velmi hrubá představa q rozdělení inovačních aktivit do 3 nákladových položek q operační marže? q výrobní marže? n intuice, komplexní přístup získaný zkušenostmi n nefinanční ukazatele jako součást vyšší analýzy!!! (jsou splněny 3 předpoklady úspěšnosti inovací?) Jak společnosti měří úspěch z inovací? Výzkum inovativnosti podniků BW - BCG Zdroje: n JÁČ, RYDVALOVÁ, ŽÍŽKA (2005). Inovace v malém a středním podnikání. n HEŘMAN, HEZINA, ZEMAN (2002). Průmyslové inovace. n VALENTA (2002). Od Schumpetera k nové ekonomice. n BARTES (2005). Inovace v podniku. n SKALICKÝ, ŠLECHTOVÁ, VACÍK, VACEK, JIŘINCOVÁ, DOLEŽAL (2001). Hledání inovačních příležitostí a práce s inovacemi. n KUBÁTOVÁ (2005). Analýza dodavatelských vztahů v kontextu inovací. n ………. n ……… n www.czechinvest.cz n www.aipcr.cz n www.businessinfo.cz n www.upv.cz n www.jic.cz Kreativita n http://creatingminds.org/tools/tools_ideation.htm n brainstorming – volné asociace n synektika – analogie n laterální myšlení – mapování problému (De Bono) n morfologická analýza Děkuji za pozornost