Procesní přístup k modelování podniku Co to jsou procesy Proces obecně je posloupnost změn vlastností či atributů systému či objektu. Řepa (2006, str. 13): „Proces je souhrnem činností, transformujících souhrn vstupů do souhrnu výstupů pro jiné lidi nebo procesy, používajíce k tomu lidi a nástroje.“ Podnikový proces Zdroj: podle Process View of Work (2005) Charakteristiky procesu:[1] • funkčnost je závislá na jeho procedurách a zdrojích, • má interní nebo externí vstupy či dodavatele a interní nebo externí zákazníky, • probíhá opakovaně a sekvenčně, • lze jej dále dekomponovat na subprocesy a aktivity, • jeho výstupy jsou definovatelné a předvídatelné, • má lineární a logickou posloupnost. [1] HROMKOVÁ – HOLOČIOVÁ (2005), str. 58.; poslední dvě ZAIRI (1997) Co to jsou procesy Plánování výroby a prodeje Analýza trhu Posouzení skladby a objemu sortimentu Prognóza prodeje Financování Finanční plánování Kapitálové vklady Řízení fondů Plánování sortimentu výrobků Projektování výrobků Cenová tvorba Zajištění technických charakteristik výrobků Zajištění materiálu Specifikace materiálových potřeb Obstarávací činnosti Vnitřní zásobovací činnosti Řízení zásob Kontrola jakosti zásob Vlastnosti procesů, pojmy • Vstup • Výstup • Aktivity – Zahájení – plán, osobní požadavek, stav – Rozhodování – Změny – ukončení • Zdroje • Vykonavatel • Vlastník Funkční (útvarová) struktura Útvarová struktura představuje množinu útvarů daných seskupením funkčních či pracovních míst a mocenských resp. informačních a hmotně-energetických vztahů mezi nimi. Její podoba dána procesy a dalšími vlivy (např. princip jediného odpovědného vedoucího) Od funkční k procesní struktuře Funkční (útvarová struktura) K nevýhodám funkčního přístupu patří:[1] • funkce nejsou odrazem strategických záměrů podniku, • převažuje neúměrná centralizace, nízké delegování pravomocí, • strategické řízení neprobíhá ve vzájemných vazbách (vývoj-výroba-marketing), • nejasné rozdělení kompetencí, • špatná motivace pracovníků, není přímý vztah mezi podílem na výsledku a výší odměn. [1] HROMKOVÁ – HOLOČIOVÁ (2005), str. 10. Procesní struktura Množina činností a sekvenčních, informačních či hmotně-energetických vztahů mezi nimi představuje procesní strukturu organizace. Charakteristiky procesní organizace a procesního řízení mají několik základních rysů - TŮMA (2003) • Jsou identifikovány klíčové hodnototvorné procesy a hlavní podpůrné procesy. • Každý proces má svého vlastníka odpovědného za optimální průběh a výstupy (nová definice odpovědnosti – za výsledek nikoli za vykonávání činností). • Pro všechny procesy jsou stanoveny indikátory žádoucího výkonu (měřitelné cíle, standardy). • Spokojenost zákazníka s dodanou hodnotou (výstupy z procesu) je klíčovým indikátorem. • Procesy, které nevytvářejí žádnou hodnotu, se eliminují. • Procesy procházejí permanentním zdokonalováním – zlepšují se výkonové parametry pro zákazníka. • Funguje systém řízení inovací, který převádí nové potřeby a očekávání zákazníků do nových výrobků a služeb. • Výkonnost procesů se porovnává s vnějšími vztažnými standardy (benchmarking). • Věnuje se pozornost formování způsobilostí, které umožňují dosáhnout excelence ve výkonu procesů Hlavní výhody procesního řízení - KLIMEŠ (2006) • Možnost optimalizace - procesní řízení poskytuje vysokou možnost optimalizace díky množstvím informací, které popisy procesů poskytují. • Definovaná zodpovědnost – narozdíl od funkčního řízení procesní řízení definuje konkrétně zodpovědnost za proces. Procesní mapa definuje hierarchii procesů a z ní vyplývající zodpovědnost jednotlivých účastníku procesu, která tak je zpětně kontrolovatelná. • Uchovávání know-how v dokumentaci procesů a jejich výstupů; je tak jednodušší tyto informace sdílet a dále využívat. • Reakce na změny - procesní řízení umožňuje zdokonalit chování firmy ve vztahu k dynamickým změnám. Jakmile má společnost namodelovány procesy a řídí se jimi, je pro ni jednodušší na změny reagovat implementací upravených procesů do fungování firmy. Firmám to umožňuje reagovat na změny podmínek rychleji než dříve. • Zprůhlednění organizace - procesní řízení umožňuje díky zmapování aktivit zprůhlednit fungování a chování firmy uvnitř i navenek ve vztahu ke svým partnerů – dodavatelům a zákazníkům. • Přesné zdokumentování a dodržování pracovních postupů, se v některých momentech může stát brzdou, která omezuje kreativitu pracovníků a brání tak jejich lepší práci Rozdíly a problémy Členění procesů 1. Řídící procesy 2. Hlavní procesy 3. Vedlejší procesy 4. Podpůrné procesy (sdílené procesy) Porterův model hodnotového řetězce Zdroj: PORTER (1993), str. 59 Klíčové charakteristiky, které umožňují správný průběh procesu:[1] • Návrh (Design) – ucelené vymezení toho, jak má být proces vykonáván. • Vykonávající (Performers) – lidé, kteří vykonávají proces zejména ve vztahu k jejich schopnostem a znalostem. • Vlastník procesu (Owner) – nadřízený, který je odpovědný za proces a jeho výsledky. • Infrastruktura – informační a manažerský systém, který podporuje proces. • Metriky (Metrics) – měřítka, která firma používá pro sledování výkonnosti procesu. [1] HAMMER (2007) 1. Hodnocení procesu na základě grafických charakteristik - NISSEN (1998) 2. Hodnocení pomocí matice procesů a KFÚ (kritické faktory úspěchu) 3. Dimenze hodnocení • Účelnost - míra souladu mezi výstupy a požadavky zákazníků (např. podíl reklamovaných výrobků); • Efektivita - míra využívání zdrojů při tvorbě výstupů (počet pracovních hodin na vyřízení objednávky; • Přizpůsobivost - schopnost procesu reagovat na změny (např. reakční doba na změny v objednávce. Kontrola procesů Vývojové diagramy Měření procesů Různá kritéria u - inovačních procesů - provozních procesů - servisních procesů Zlepšování procesů Business Process Modeling - přístup k řízení podnikových procesů, který má životní cyklus: identifikace, monitorování, měření, analýza a zlepšování podnikových procesů; Business Process Improvement - obecné označení zlepšování podnikových procesů • Business Process Refinement – zlepšení procesů malého rozsahu, • Business Process Redesign – zlepšení procesů ve větším rozsahu, • Business Process Reengineering – radikální změna procesů. Zlepšení vs. Inovace Základní možnosti optimalizace procesu - podle HARRINGTON (1995) a FIALA – MINISTR (2003), • eliminace nadbytečné byrokracie, • eliminace duplicitních činností, • zjednodušení, • upřesnění standardů, • partnerství s dodavateli, • centralizace/decentralizace • provádění procesů současně, • přizpůsobení jazyka používaného v procesu (např. aby mu zákazník lépe rozuměl) • uplatnění principu tahu • předcházení neshodám, • automatizace činností pomocí IS/IT Nejčastější důvody reengineeringu Procesní analýza Procesní analýza je systematické zkoumání všech aspektů procesu za určitým účelem (zrychlení, zefektivnění, zlevnění procesu). Typy procesních analýz – Šmída (2007) Postup modelování 1. Sběr dat 2. Uspořádání procesní mapy 3. Zdokumentování mapy 4. Zpětná interakce Prameny dat 1. Směrnice společnosti 2. Normy 3. Pozorování a měření přímo v podniku 4. Organizační schéma 5. Dřívější existující procesní mapy nebo procesní mapy obdobných organizací (případně informace získané z projektů benchmarkingu nebo z popisů best practices v oboru) 6. Rozhovory se zainteresovanými osobami (vlastníci, uživatelé, přímí účastníci procesů Procesní mapa Strukturovaná procesní analýza Ke zmapování jednoho subjektu se používá několik hierarchicky uspořádaných map. Na nejvyšším stupni je použita velmi nízká rozlišovací úroveň, což znamená, že procesy jsou velmi zjednodušené. Standardy pro modelování procesů ISO normy BPML UML IDEFx Úrovně modelování Business Process Management systémy od výrobců jako např. Microsoft, Oracle, FileNet, IDS Sheer, IBM, Global360 umožňují: 1. Prostý popis – obdoba nakreslení procesní mapy na papír + workflow 2. Model umožňující simulaci procesů. 3. Model umožňující simulaci a optimalizaci procesů. Modelování v programu Visio - http://office.microsoft.com/en-us/help/HA010348321033.aspx