Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v oS o u t ě ž n í p r á v o III. Aplikace v oblasti antitrustuIII. Aplikace v oblasti antitrustu 19. 11. 2007, ESF MU Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Struktura prezentace I. Orgány aplikující soutěžní právo II. Modernizace aplikace soutěžního práva III.Řízení před ÚOHS ­ přehled IV.Řízení před Komisí ­ přehled V. Vybrané instituty 1. Vyšetřovací oprávnění 2. Sankční oprávnění 3. Závazky (commitments) 4. Program leniency Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Orgány aplikující soutěžní právo s ,,komunitárním prvkem"s ,,komunitárním prvkem" KomiseKomise CFI, ECJCFI, ECJ ÚOHSÚOHS KS Brno, NSS BrnoKS Brno, NSS Brno krajské soudy, vrchní soudy, Nejvyšší soudkrajské soudy, vrchní soudy, Nejvyšší soud bez ,,komunitárního prvku"bez ,,komunitárního prvku" ÚOHSÚOHS KS Brno, NSS BrnoKS Brno, NSS Brno krajské soudy, vrchní soudy, Nejvyšší soudkrajské soudy, vrchní soudy, Nejvyšší soud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Komise exekutivní orgán Společenství, prosazuje ustanovení Smlouvy generální ředitelství pro hospodářskou soutěž (DG Competition): pověřeno prosazováním pravidel hospodářské soutěže EU pod vedením člena Komise odpovědného za soutěžní otázky (nyní holanďanka Neelie Kroes [Krús]) aplikuje výlučně komunitární právo (čl. 81, 82 SES), dle pravidel obsažených v komunitárním právu (Nařízení 1/2003) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže CFI, ECJ CFICFI výhradní jurisdikce pro přezkum rozhodnutí Komisevýhradní jurisdikce pro přezkum rozhodnutí Komise vv soutěžních věcechsoutěžních věcech ECJECJ přezkum rozhodnutí CFI předběžné otázky národních soudů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Národní soutěžní úřady (NCA) aplikují národní soutěžní právo na jednání bez komunitárního prvku aplikují komunitární soutěžní právo, pokud materiální spojení jurisdikce NCA s případem: dopady na soutěž, místo realizace, původ dohody nebo jednání schopnost NCA efektivně ukončit zakázané jednání a uložit pokutu zahrnující celý rozsah jednání schopnost NCA shromáždit požadované důkazy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Národní soudy přezkum rozhodnutí NCA podle národního i komunitárního práva (KS Brno, NSS, ÚS) soukromoprávní nároky vyplývajících z porušení národního i komunitárního SP ­ private enforcement (KS, VS, NS) oprávněnost a přiměřenost opatření Komise (NCA) v rámci šetření v obchodních i neobchodních prostorách (KS Brno) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Modernizace aplikace SP NovéNové procedurálníprocedurální předpisy v oblasti zakázanýchpředpisy v oblasti zakázaných dohod a zneužití dominance (Nařízení 1/2003)dohod a zneužití dominance (Nařízení 1/2003) Souvislost s rozšířením EUSouvislost s rozšířením EU, účinnost k 1. 5. 2004, účinnost k 1. 5. 2004 Pokračující procesPokračující proces (soukromoprávní prosazování(soukromoprávní prosazování soutěžního práva, revize pravidel pro čl. 82 SES,soutěžního práva, revize pravidel pro čl. 82 SES, veřejná podpora,..)veřejná podpora,..) Hlavní prvkyHlavní prvky zrušení notifikacezrušení notifikace ­­ přímá aplikace výjimekpřímá aplikace výjimek decentralizace aplikacedecentralizace aplikace vytvoření ,,sítě" soutěžních úřadů: ECN (viz)vytvoření ,,sítě" soutěžních úřadů: ECN (viz) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Paralelní aplikace SP EUEU ­­ ,,třetí stát":,,třetí stát": nic nebrání paralelnímu postihunic nebrání paralelnímu postihu netřeba přihlížet k uloženým sankcímnetřeba přihlížet k uloženým sankcím Uvnitř EUUvnitř EU NCA trestají dopady na své územíNCA trestají dopady na své území Patrně i více NCA paralelněPatrně i více NCA paralelně Komise patrně kdykolivKomise patrně kdykoliv Uvnitř jednoho státuUvnitř jednoho státu Paralelní aplikace národní / komunitární (kromě ČR)Paralelní aplikace národní / komunitární (kromě ČR) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ECN NCA a Komise tvoří síť orgánů prosazujících soutěžníNCA a Komise tvoří síť orgánů prosazujících soutěžní právo EUprávo EU -- European CompetitionEuropean Competition Network (ECN)Network (ECN) Všichni členové ECN mají pravomoc aplikovat čl. 81 aVšichni členové ECN mají pravomoc aplikovat čl. 81 a 82 SES82 SES možnost realokace případůmožnost realokace případů právo vyměňovat a používat jako důkaz důvěrné informaceprávo vyměňovat a používat jako důkaz důvěrné informace vzájemná asistence při shromažďování důkazůvzájemná asistence při shromažďování důkazů Spuštění mechanismů Sítě ECN Nařízení 1/2003 (informace o nových případech, konzultaceNařízení 1/2003 (informace o nových případech, konzultace o návrzích rozhodnutí,možnost Komise odejmout případo návrzích rozhodnutí,možnost Komise odejmout případ NCA)NCA) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řízení před ÚOHS dle ZOHS, SŘ pro aplikaci českého i komunitárního práva, pro vyšetřovací úkony na základě dožádání ECN průběh řízení předběžné šetření (včetně vyšetřovacích úkonů) zahájení formálního řízení neohlášené místní šetření ,,sdělení výhrad" seznámení s podklady rozhodnutí v prvním stupni opravné prostředky (rozklad, správní žaloba, kasace) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řízení před Komisí dle komunitárního práva (Nařízení 1/2003/2003) průběh řízení předběžné šetření zahájení formálního řízení rozhodnutí opravné prostředky (CFI, ECJ) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Formy rozhodnutí ÚOHS delikt nebyl prokázán závazky (commitments) byl spáchán delikt pokuta opatření k nápravě Komise obdobné navíc, ve veřejném zájmu ,,zjištění nepoužitelnosti" Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Vyšetřovací oprávnění Komise, ÚOHS obdobně Vstupovat do všech prostorů, na pozemky a do dopravních prostředků podniků a sdružení podniků Kontrolovat účetní knihy a ostatní obchodní záznamy bez ohledu na to, v jaké formě jsou uloženy Kopírovat nebo získávat v jakékoli formě kopie nebo výpisy z těchto knih nebo záznamů Pečetit kterékoli podnikatelské prostory a účetní knihy nebo záznamy v rozsahu nezbytném pro kontrolu Klást otázky týkající se předmětu a účelu kontroly Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Vyšetřovací oprávnění Komise provádí šetření sama (za asistence NCA), nebo pověří NCA provedením šetření NCA provádí vlastní šetření asistuje při šetření Komise (včetně eg. policie) musí provést šetření na dožádání Komise může provést šetření na dožádání jiného NCA Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Vyšetřování v obchodních prostorách Komise Závazné rozhodnutí (přezkum SPS ex post) V případě odporu pověří zajištěním NCA NCA Soudní přezkum ex ante dle národního práva Rozsudek ESLP Colas ­ nezbytnost ex ante přezkumu? ... nikoliv v ČR Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Vyšetřování v neobchodních prostorách Komise i ÚOHS pokud podezření, že se důkazy nacházejí v jiných jež obchodních prostorách s předchozím souhlasem soudu (KS Brno, bez jednání) Přezkumná činnost soudu národní soudce může ověřit, zda: rozhodnutí Komise je autentické donucovací opatření nejsou ani svévolná ani nepřiměřená a týkají se předmětu vyšetřování národní soudce nemůže: zpochybňovat nutnost šetření - kontrola opodstatněnosti rozhodnutí Komise je výsadou komunitárních soudů požadovat informace ze spisu Komise Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Sankce Pokud rozhoduje ÚOHS: § 22 ZOHSPokud rozhoduje ÚOHS: § 22 ZOHS Pokud rozhoduje Komise: čl. 23 Nařízení 1/2003Pokud rozhoduje Komise: čl. 23 Nařízení 1/2003 Za porušení soutěžního práva je možné uložit pokutu ažZa porušení soutěžního práva je možné uložit pokutu až do výšedo výše 10 % ročního obratu10 % ročního obratu příslušného soutěžitelepříslušného soutěžitele Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Závazky (commitments) ÚOHS i KomiseÚOHS i Komise Prohlášení opatření navržených dotčenými podniky za závazná Pouze v méně závažných případech Časově omezená možnost Rozhodnutí o závazcích nekonstatuje, zda došlo či nedošlo k protiprávnímu jednání Možnost znovuzahájení řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Program leniency Východiska Kartelové dohody mají mimořádně negativní dopad na hospodářskou soutěž Při jejich odhalení hrozí jejich účastníkům značné sankce Dohody jsou maximálně utajovány Program leniency dává účastníkům dohody možnost vyhnout se úplně nebo částečně postihu za účast na ní PramenyPrameny ÚOHS: sdělení předsedy (www.compet.cz) Komise: Oznámení EK ÚV C 298, 8.12.2006, s. 17 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Leniency 2001 Minimální aplikační úspěchy * ,,leniency" během určovacího řízení * ,,leniency" na závěr sankčního řízení * řízení ukončené závazky * Kartel PISU Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Leniency 2001 Základní problémy * Zahrnutí vertikálních dohod * Absence procedurálních pravidel a záruk * Absence právního základu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Leniency 2007 Hlavní charakteristika * Inspirací ECN Modelový program, EC Leniency * Jen utajované horizontální kartely * Procedurální pravidla * Souhrnné žádosti Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Leniency I.A: imunita za ,,dawn raid" Podmínky pro prvního žadatele * Informace potřebné pro šetření na místě ­ fungování kartelu ­ ,,targeted inspection": včetně eg. polohy kanceláří * Úřad tyto informace neměl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Leniency I.B: imunita za ,,prokázání" Podmínky pro prvního žadatele * Informace potřebné pro prokázání dohody * Úřad tyto informace neměl * Neposkytnuta imunita dle I.A Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Leniency II: snížení pokuty Podmínky pro žadatele * Informace představující významnou přidanou hodnotu (significant added value) * V případě žadatele ne-přitěžující Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Leniency II: rozsah * 1. žadatel: 30 ­ 50 % * 2. žadatel: 20 ­ 50 % * další žadatelé: do 20 % Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Podání žádosti ­ specifika Leniency I * Kde všude byla žádost podána * Možnost hypotetické žádosti * Možnost žádosti o Marker ­ identifikace kartelu a jeho členů ­ odůvodnění žádosti o marker ­ ostatní údaje doplnit ve lhůtě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Souhrnné žádosti ­Leniency I.A * Pokud Komise ,,dobře umístěna": dopad 3+ * Žádost ke Komisi * Obsah: ­ základní identifikace kartelu, účastníků a trhu ­ ve kterých státech důkazy, kde podána žádost * Potvrzení o přijetí * Možnost žádat dodatečné informace