Ústavní soud umožnil vyhlášení referenda o územním plánuHana Konečná
V následujícím
textu se budu zabývat závěry vyplývajícími z nálezu Ústavního soudu sp.
zn. I. ÚS 101/05 ze dne 13. března 2007. Ústavní soud v tomto
případě řešil otázku možnosti vyhlášení místního referenda o otázkách
týkajících se návrhu územního plánu.
Návrh na vyhlášení místního
referenda u Krajského soudu v Praze byl podán v návaznosti na
odmítnutí vyhlášení referenda o otázkách týkajících se návrhu územního
plánu zastupitelstvem obce. Dne 15. prosince 2004 Krajský soud
v Praze usnesením návrh zamítl s odkazem na § 7 písm. d) a e)
zák. č. 22/2004 Sb., o místním referendu a změně některých zákonů (dále
jen „zákon o místním referendu“).
Proti usnesení Krajského
soudu byla podána ústavní stížnost, s ohledem na to, že bylo porušeno
základní právo podílet se přímo na správě věcí veřejných náležících do
samostatné působnosti obce podle čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod.
Aktivní legitimace
Ústavní
soud se nejprve zabýval otázkou, zda stěžovatelé jsou oprávněni podat
ústavní stížnost. Tato stížnost byla podána Přípravným výborem pro
konání místního referenda a třemi subjekty, kteří se označili jako
oprávnění občané obce.
Označení „oprávnění občané obce dle § 3 odst. 1 zákona č. 298/1992 Sb.“ 1)
shledal soud jako příliš obecné a potvrdil konstatování Krajského
soudu, že subjekty tímto označené nelze považovat za účastníky řízení
ani za osoby zúčastněné na řízení. Osobami zúčastněnými na řízení by
mohly být osoby, které byly na svých právech přímo dotčeny vydáním
napadeného rozhodnutí, pouze v případě nejsou-li účastníky řízení před
soudem, ale výslovně by oznámily, že budou v řízení práva osob
zúčastněných uplatňovat.
Přípravný výbor pro konání místního
referenda je ze zákona oprávněn ke všem procesním úkonům spojených
s místním referendem. Pokud v průběhu soudního přezkumu
rozhodnutí nevyhlášení referenda zastupitelstvem obce byly porušeny
ústavou zaručené práva a svobody, je Přípravný výbor oprávněn
k podání ústavní stížnosti.
Předmět referenda
Místní
referendum lze uspořádat o věcech patřících do samostatné působnosti
obce. Referendum však nelze konat o otázkách vymezených v § 7 zákona o
místním referendu, ačkoliv se jedná o otázky spadající do samostatné
působnosti obce. Zmiňovaný § 7 písm. e) neumožňuje uspořádat referendum
o otázce rozhodované ve zvláštním řízení. Napadené rozhodnutí Krajského
soudu zahrnulo schvalování územně plánovací dokumentace pod pojem
„zvláštní řízení“ ve smyslu § 7 písm. e) zák. o místním referendu.
Ústavní
soud ovšem zdůraznil, že žádná z oblastí, o nichž zastupitelstvo
obce rozhoduje není zvláštním řízením podle § 84 odst. 1 zákona o
obcích. Zvláštním řízením není ani schvalování územního plánu obce.
Schvalování územního plánu obce probíhá v samostatné působnosti a
je výsledkem procesu probíhajícího v přenesené působnosti obce.
Konání referenda tedy nemůže bránit skutečnost, že určitá věc je či
bude předmětem správního řízení konaného v přenesené působnosti. Konání
referenda tedy nebrání ani to, že položená otázka se vztahuje k
územnímu plánu ve stadiu návrhu, jak tomu bylo v tomto konkrétním
případě, což je poslední stadium pořizování územně plánovací
dokumentace následující po zadání a konceptu.
Ústavní soud
v nálezu hovoří konkrétně o územním plánu ve stádiu návrhu. Dle
mého názoru nelze z nálezu vyvozovat, že by o otázkách spadajících
do jiných fází územního plánu nešlo vyhlásit místní referendum. Ústavní
soud jasně řekl, že schvalování územního plánu nelze podřadit pod pojem
„zvláštního řízení“, čímž formuloval obecné pravidlo o možnosti konání
místního referenda v otázkách územního plánování. S ohledem na
skutečnost, že návrh je až poslední fází územního plánu, musíme dojít
k závěru, že místní referendum lze konat i v jakékoliv jiné
fázi územního plánu.
Ústavní soud se však vyhnul posouzení konkrétních formulací otázek připravených pro místní referendum. 2)
Krajský soud stanovil, že druhá otázka, která měla být v referendu
položena, je chybně položená a v rozporu s právním předpisem
ve smyslu § 7 písm. d) zák. o místním referendu. Tento rozpor
s právním předpisem odůvodnil tím, že závazná část územního plánu
podle stavebního zákona neřeší problematiku, kdo bude investorem
zamýšlených staveb uvedených v územním plánu. Tento názor Ústavní
soud ani nepotvrdil, ani nevyvrátil. Ústavní soud pouze zkoumal
samostatnou přípustnost či nepřípustnost místního referenda ve věci
územního plánu a samotné formulaci položených otázek se zcela vyhnul a
odkázal pouze na nové rozhodnutí Krajského soudu.
Nález
Ústavního soudu tedy potvrdil možnost konat místní referendum
zavazující zastupitelstvo obce o otázkách týkajících se územního plánu.
Autorka je dobrovolnicí sdružení právníků EPS a studentkou PrF MU.
Poznámky:
1)
S pojmem „oprávněný občan“ pracoval zákon č. 298/1992 Sb., o místním
referendu a změně některých zákonů, který byl zrušen 1. 2. 2004.
Jelikož zastupitelstvo obce rozhodlo dne 2. 11. 2004 referendum
nevyhlásit, je z výše uvedeného patrné, že subjekt již od počátku
zvolil označení podle neplatné právní úpravy. Platný zákon o místním
referendum pracuje pouze s pojmem „oprávněná osoba“.
2) Konkrétní znění jednotlivých otázek uvedených v návrhu na vyhlášení referenda: Souhlasíte
s tím, aby zastupitelstvo obce neschválilo nový návrh územního
plánu, podle kterého by se zvýšil počet stávajících rodinných domů
v obci o dalších cca 800 a z vesnice by se tak stalo
maloměsto se všemi z toho plynoucími důsledky? Souhlasíte
s tím, aby zastupitelstvo obce schválilo nový návrh územního plánu
obce, kde v závazné části bude stanoveno, že budoucí investor
výstavby (domy, golfový areál) uhradí náklady spojené se stavbou
vodovodu a kanalizace (včetně čističky) pro stávající obec a tyto sítě
budou vybudovány v 1. etapě – před zahájením stavby rodinných domů
a golfového areálu?
Autor/zdroj:Hana Konečná Poslední aktualizace: 18. 4. 2007
|