Christallerova teorie centrálních míst – centralita Vymezení středisek na základě přebytku významnosti Z[Z] = stupeň centrality T[z] = maloobchodní obrat v centrálním místě E[z] = počet obyvatel centrálního místa T[g] = maloobchodní obrat zkoumané oblasti E[g] = počet obyvatel zkoumané oblasti Příklad Jaký bude přebytek významnosti města XY, které má 25 tis. Obyvatel a 500 mil. Kč maloobchodní obrat při průměrném maloobchodním obratu na 1 obyvatele okresu 5 tis. Kč? Přebytek významnosti vyjádřete jak v Kč, tak v počtu obyvatel. Gravitační modely Vymezení zázemí středisek – Huffův model W[j] = nahrazená proměnné atraktivity, tj. úrovně nabídky v cílovém sídle (např. počet obyvatel, centralita střediska apod.) O[i] = produkční proměnná, tj. úroveň poptávky v sídle (O[i] = 1) T[ij] = generalizovaná dopravní funkce, tj. čtverec vzdáleností mezi sídly (T[ij] = d^2) Příklad Kterému středisku bude obec A tvořit zázemí na základě spádovosti za nákupy, jestliže je obec A vzdálena 8 km od střediska B a 5 km od střediska C za předpokladu, že středisko B má 250 tis. obyvatel a středisko C 75 tis. obyvatel? Výsledek uveďte v procentech.