Terciární vzdělávání Rysy vysokého školství před rokem 1989 - Centrálně byrokratické řízení celého systému - Studijní plány i výzkum pod dohledem komunistické strany - Unitární systém studijních programů - Vysoké školy a výzkum institucionálně odděleny - Financování VŠ zcela závislé na státu – „přírůstkové rozpočtování“ Změny po roce 89 l 1990 Zákon o vysokých školách l Zachování „unitárního charakteru“ l Nevytvořil legislativní rámec pro soukromé školy a vysoké školy neuniverzitního typu. l Většina státem financovaného výzkumu zůstávala koncentrována na Akademii věd l Nedostatek financí Příprava reformy financování vysokých škol l 1993 – pracovní skupina pověřena přípravou reformy financování vysokých škol l Australský systém l Model 1 – o vybrané školné se snižují veřejné výdaje na vysoké školství l Model 2 – vybrané školné je dodatečným zdrojem růstu celkového rozpočtu škol Základem pro výpočet školného byly průměrné normativní studijní náklady Dva režimy poskytování dávek sociální podpory (nevratný, vratný) Posílení autonomie l Zákon o vysokých školách č.111/1998 Sb. l Posilování autonomie vysokých škol (formální) l Veřejnoprávní instituce s rozsáhlými majetkovými právy (omezené), omezení v podnikání l Finanční závislost na státu zůstala beze změny l Uznání tzv. „neuniverzitních škol – otevření prostoru pro neuniverzitní segment terciálního školství – soukromé školy, 200/01 – 14 soukromých VŠ. Přetrvávání fiskální závislosti l Finanční krize – brání zvyšování podílu osob s dosaženým terciárním vzděláním. l 1994 – počet studentů začíná růst (nové mechanismy financování VŠ) Členění vysokých škol l Veřejné l Soukromé l Státní Podle typu studia: l Univerzitní l Neuniverzitní Typy studijních programů: l Bakalářský, l Magisterský, l doktorský Veřejná vysoká škola l Zřízení a zrušení zákonem o vysokých školách. l Samosprávná působnost: l Vnitřní organizace l Tvorba a uskutečňování studijních programů l Organizace studia l Organizace vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další činnosti l Ustavování samosprávných akademických orgánů VŠ l Hospodaření vysoké školy a nakládání s majetkem v souladu se zvláštními předpisy l Určuje počet přijímaných uchazečů o studium, podmínky pro přijetí a stanovuje výši poplatků l Může spolupracovat s jinými vysokými školami a právnickými osobami. Organizaci a činnost upravují vnitřní předpisy. Povinnosti VVS a působnost ministerstva l Výroční zpráva (předložit MŠMT) l Zveřejnit výroční zprávu a výroční zprávu o hospodaření vysoké školy. l Vypracovat projednat s MŠMT a zveřejnit dlouhodobý záměr l Pravidelně provádět hodnocení činnosti VŠ l Vnitřní předpisy podléhají registraci ministerstva (žádost podává rektor) MŠMT l MŠMT zveřejňuje výroční zprávu o stavu vysokého školství a dlouhodobý záměr ministerstva l Rozděluje finanční prostředky (z kapitoly školství) l Kontroluje využití finančních prostředků, hospodaření VVŠ, rozhoduje o udělení akreditace studijních programů a o udělení akreditace habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Orgány VVŠ l Akademický senát – samosprávný zastupitelský akademický orgán. Rozhoduje nebo se vyjadřuje k nejdůležitějším úkolům a činnostem (schvaluje rozpočet a výroční zprávy, kontroluje využívání finančních prostředků). l Rektor l Vědecká rada nebo umělecká rada (akademická rada – na neuniverzitní VŠ) – projednává zejména dlouhodobý záměr VVŠ, schvaluje studijní programy, předsedou rady je rektor a členové jsou významní představitelé oborů. l Disciplinární komise – disciplinární přestupky. Členy komise a jejího předsedu jmenuje rektor z řad členů akademické obce. Polovinu členů tvoří studenti. Orgány VVŠ l Správní rada veřejné vysoké školy – dává souhlas zejména k právním úkonům, vyjadřuje se k dlouhodobému záměru a rozpočtu VVŠ, k výroční zprávě o činnosti a výroční zprávě o hospodaření VŠ, apod. l Kvestor – řídí hospodaření a vnitřní správu VVŠ a vystupuje jejím jménem v rozsahu stanoveném opatřením rektora. Jmenuje ho a odvolává rektor. Financování VVŠ l Sestavuje rozpočet l Příjmy: l Dotace ze státního rozpočtu l Poplatky spojené se studiem l Výnosy z majetku l Jiné příjmy ze SR, ze SF a z rozpočtu obcí l Výnosy z doplňkové činnosti l Příjmy z darů a dědictví l Prostředky ze SR pouze na financování činností, pro které byla VVŠ zřízena. Dotace ze SR l Nejvýznamnější část příjmů l Nárok na dotaci na uskutečňování akreditovaných studijních programů a programů a programů celoživotního vzdělávání, vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost. l Pro výše dotace je rozhodný: l dlouhodobý záměr VVŠ, l Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast VŠ (vypracovaný ministerstvem) l Typ a finanční náročnost akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání, počet studentů a dosažené výsledky ve vzdělávací a vědecké nebo výzkumné, vývojové, atd. činnosti a její náročnost Dotace ze SR l Podmínky použití dotací a jejich finanční vypořádání určují rozpočtová pravidla, Rozhodnutí o poskytnutí dotace. l Dotace z rozpočtové kapitoly MŠMT jsou: l Dotace na uskutečňování akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání, tvůrčí činnost, na rozvoj VŠ(základní dotace) a na ubytování a stravování studentů Dotace na výzkum a vývoj Základní dotace l Účelové l Podmínky použití dotací l Je determinována ukazateli: l A) ukazatelé A a B (studijní programy a s nimi spojená tvůrčí činnost) – odvozuje se od rozsahu a obsahu vzdělávací činnosti VVŠ, měřené počtem financovaných studentů a absolventů l B) Ukazatel C (stipendia pro studenty doktorských studijních programů) l C) Ukazatel D (studující, kteří nejsou státními občany ČR a mezinárodní spolupráce) – specifická dotace (Sokrates, aktion, ceepus) l D) Ukazatel F (vzdělávací projekty, programy a záměry) l E) Ukazatel G (projekty dotované z Fondu rozvoje vysokých škol) l F) Ukazatel I (rozvojové programy) l G) ukazatel M (mimořádné události) Dotace na výzkum a vývoj l zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 215/2004 Sb. l 1) Institucionální podpora – podmíněno předchozí úspěšnou činností ve výzkumu a vývoji. l A) Výzkumné záměry l B) Specifický výzkum l 2) Účelová podpora l A) Programy l B) grantové projekty l C) veřejná zakázka Poplatky spojené se studiem l Výši, formu placení a splatnost určuje statut veřejné vysoké školy. Zákon o vysokých školách ale určuje horní a dolní limity výše poplatků. l A) poplatky za přijímací řízení l B) poplatky za prodlouženou dobu studia l C) poplatky za další studium l D) poplatek za studium v cizím jazyce. Výnosy z majetku l Právo nakládání s majetkem VVŠ je svěřeno rektorovi (nebo jiným – dle statutu VVŠ) l Nemůže nabývat CP (kromě vydaných státem) l Nemůže být ručitelem l Nemůže být společníkem o.s. nebo družstva Jiné příjmy ze SR, SF a z rozpočtů obcí l Specifická nenároková složka finančních vstupů VVŠ l Na úhradu konkrétních nákladů l Zpravidla přísně účelové dotační tituly Výnosy z doplňkové činnosti l Činnost, kterou VVŠ vykonává za úplatu a která navazuje na její vzdělávací, vědeckou, výzkumnou…činnost l Celoživotní vzdělávání (vnitřní předpis) Příjmy z darů a dědictví Fondy VVŠ l VVŠ zřizuje podle zákona tyto fondy: l Rezervní fond na krytí ztrát v následujících účetních obdobích l Fond reprodukce investičního majetku l Stipendijní fond l Fond odměn. VVŠ (výroční zpráva 2005) Počet a struktura fakult Na veřejných a soukromých VŠ Soukromá vysoká škola l Státní souhlas l Žádost o udělení státního souhlasu l Soukromé VŠ jsou školami neuniverzitního typu – nečlení se na fakulty Povinnosti SVŠ l Povinnost vypracovat, předložit ministerstvu a zveřejnit výroční zprávu o činnosti a v případě, že obdržela dotaci, i výroční zprávu o hospodaření. l Dlouhodobý záměr l Poskytovat informace Akreditační komisi l Pravidelně hodnotit činnost VŠ a zveřejňovat výsledky l Oznamovací povinnost o vyhlášení konkurzu, popř. zánik Působnost ministerstva l může vyzvat SVŠ, aby zjednala nápravu, jestliže je některé opatření SVŠ v rozporu se zákonem l Může odejmout udělení státní souhlas v případě: l - škola nemá akreditovaný žádný studijní program l - v průběhu roku ji byla odňata akreditace více než dvou studijních programů l Byla ji pozastavena akreditace všech studijních programů l Projevují-li se v její činnosti závažné nedostatky, které znemožňují plnění jejich úkolů l Závažným způsobem porušuje povinnosti stanovené zákonem l V žádosti o státní souhlas byly uvedeny nesprávné údaje Financování l SVŠ mohou být organizovány jako o.p.s., s.r.o., nebo a.s. a jsou povinny zajistit finanční prostředky pro vzdělávací a vědeckou nebo výzkumnou, vývojovou, uměleckou a další tvůrčí činnost. Příjmy SVŠ l Poplatky spojené se studiem (vnitřní předpis) – často i jediný zdroj příjmu (25 – 120 tisíc Kč/rok) l Dotace od MŠMT l - poskytuje SVŠ, která působí jako o.p.s. l Příjmy plynoucí z vlastních aktivit l Sponzorské dary Státní vysoká škola l Vojenská nebo policejní Působnost ministerstva l MO a MV l Registrují vnitřní předpisy školy l Rozdělují finanční prostředky ze SR l Kontrolují zákonnost a hospodárnost l Určují výši poplatků spojených se studiem Ministři l Předkládají prezidentu republiky návrh na jmenování, popř. odvolání rektora l Rozhodují o zřízení, sloučení, splynutí…fakulty na návrh rektora a po stanovisku AK l Stanovují plat rektorovi a vykonávají další činnosti uvedené v zákoně o vysokých školách. Financování l Součástí rozpočtové organizace financované z kapitoly Ministerstva