Sociální služby 1.Standardizace sociálních služeb 2. Akreditace s.s. 3. Inspekce s.s. 30.11.2007 Katedra veřejné ekonomie MU BRNO Standardy sociálních služeb - Soubor kritérií, která definují nezbytnou úroveň kvality poskytovaných služeb v oblasti procedurální, personální a provozní Procedurální standardy • Stanovují, jak má poskytování služeb vypadat, jak službu přizpůsobit individuálním potřebám každého člověka • Cíle a způsoby poskytování služeb • Ochrana práv uživatelů soc.služeb • Jednání se zájemcem o sociální službu • Dohoda o poskytování služby • Plánování a průběh poskytování služeb • Osobní údaje • Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování služeb • Návaznost na další zdroje Personální standardy • Personální zajištění služeb – kvalita služby je přímo závislá na pracovnících • Personální zajištění služeb • Pracovní podmínky a řízení poskytování služeb • Profesní rozvoj pracovníků a pracovních týmů Provozní standardy • Definují podmínky pro poskytování s.s. Soustřeďují se na prostory, kde jsou služby poskytovány , na dostupnost, ekonomické zajištění a rozvoj jejich kvality • Místní a časová dostupnost • Informovanost o službě • Prostředí a podmínky pro poskytání služeb • Nouzové a havarijní situace • Zajištění kvality služeb • ekonomika Standardy jsou doplněny kritérii Kriteria jsou zaměřena • Na výsledek (naplnění cílů služeb, potřeb spotřebitelů) • Na proces (plánování průběhu služeb, jednání se zájemcem o službu) Význam standardů • Představují základní úroveň fungování a výkonu, který se bude od každé služby očekávat • Definují, jak má vypadat kvalitní s.s. • Komplex měřitelných a ověřitelných kritérií • Posouzení kvality poskytované služby • Porovnání efektivity s.s. na celonárodní úrovni Cíle zavedení systému kvality soc.služeb • Připravit poskytovatele s.s. na nově formulované požadavky • Vyvolat pozitivní změny v jednotlivých zařízeních • Posílit rozvoj kvality na úrovni celého systému s.s. • Zmapovat problémy poskytovatelů v oblasti kvality poskytování s.s. • Zmapovat současný stav kvality s.s. 2. Akreditace sociálních služeb • Navazují na standardy kvality • Návrh věcného záměru: subjekty poskytující s.s. by musely pro provozování získat akreditaci • Po získání oprávnění by subjekt byl zapsán do seznamu oprávněných poskytovatelů s.s. Akreditační proces • Poskytovatel podá žádost o akreditaci • Akreditační orgán zaeviduje a zkontroluje zaplacení poplatku • Akreditační tým posoudí žádost o dokumentaci • Akreditační šetření v místě poskytování služby, zjištění naplňování personálních, provozních a procedurálních standardů • Akreditační tým rozhodne o udělení licence Význam akreditací: • Informuje a chrání klienta • Vytváří tlak na zvyšování kvality služeb • Vytváří podmínky pro zvyšování odbornosti poskytovatelů • Zvyšuje prestiž • Je garancí kvality státem financovaných služeb 3. Inspekce sociálních služeb Inspekce • Mechanismus, který by měl zajistit možnost kontroly a vymáhání kvality poskytovaných služeb • Častý způsob profesního řízení kvality ve veřejných službách v zemích EU • Možnost různých modelů, společný prvek – nezávislost inspektorů na těch, u nichž je inspekce prováděna • Povinnost inspektorů – podávat zprávy z inspekce státu i veřejnosti Důvody inspekcí • Uživatelé s.s. patří k ohroženým skupinám obyvatelstva • Ve většině případů není uživatel kdo za poskytované služby platí, tudíž zařízení není nuceno k tomu, aby dostatečně přizpůsobovalo služby potřebám uživatelů Úkoly inspekce - Ochraňovat lidská práva, zajistit, aby se kvalita života klientů nedostala pod přijatelný standard - Zvýšit kvalitu služeb a zvýšit flexibilitu reakce na potřeby uživatelů - Šířit dobrou praxi - Poskytovat vládě podporu při trvalé aktualizaci její politiky na úseku s.s. Faktory efektivnosti • Vnější faktory • Politické uspořádání – veřejná volba, kontrola • Fungování tržního sektoru • Konkurence v rámci veřejného sektoru • Financování podle výkonu a užitků 2. Vnitřní faktory • Věda a technika • Struktura činností • Dělba práce • Iniciativa pracovníků • Kvalifikace pracovníků • Systém řízení