Tělesná kultura EVSE Struktura n Základní pojmy n Financování a podíl na HDP n Sazka a sázky n Ekonomické efekty pořádání velkých sportovních akcí n Praha olympijská? Literatura n Rektořík, J. a kol. – Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru – kpt.4.3 n Hobza V., Rektořík J. – Základy ekonomie sportu: ¨ kpt. 7.4 (případová studie s.90-96) ¨ Kpt. 4 Institucionální a organizační zabezpečení sportu v rámci tělesné kultury v ČR a EU (s.33-52) n Doporučená: ¨ Novotný J. – Ekonomika sportu Základní pojmy Základní pojmy n latinského „disportare“ n a starofrancouzského „le désporter“, což znamená bavit se, příjemně trávit volný čas n Historie: ¨ Starověk: nácvik boje, jednoduché hry n Čína, Indiáni, Řecko n Boj → bojové umění → bojový sport ¨ Středověk: rytířské klání, míčové hry n 17st. Komenský, 18st. Strutt, 19st. Ling ¨ U nás: Jahn (19st.), Tyrš (19.st) – (společenský, zdravotní, branný aspekt) ¨ 1862 Sokol, 1902 – Orel, 1948 Sokol, 1952 SVTVS, 1957 ČSTV n Tělesná kultura: tělesná výchova, pohybová rekreace, sport Češi a sport n 3/4 Čechů mají zájem o sport, 2/5 aktivně n Ti, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). n nějaký sport aktivně provozuje 60,8% mužů a 58,5% žen. Pravděpodobnost, že se lidé aktivně věnují nějakému sportu, klesá s rostoucím věkem. n Nejoblíbenější sporty aktivně ¨ muži: fotbal a posilovna ¨ ženy: aerobic Základní pojmy n Tělesná kultura: ¨ sociokulturní systém, který jako výsledek činnosti, tvorby hodnot, vztahů a norem zabezpečuje specifickými tělocvičnými prostředky uspokojování zvláštních biologických a sociálních potřeb člověka v oblasti fyzického, psychického a sociálního rozvoje s cílem jeho socializace a kultivace n Tělesná výchova n Sport n Pohybové aktivity Aplikované disciplíny n sportovní právo – přestupy hráčů, prodeje.. n sportovní management n sportovní marketing – reklama, PR n finance a ekonomika sportu n sociologie sportu (chování fanoušků) n historie a filozofie sportu Produkty v oblasti sportu Specifické vlastnosti sportovních produktů n subjektivní oceňování sportovních produktů n převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů n nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) n malá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) n sport jako veřejné zboží (sport, ale spíše není veřejným statkem) n u části sportovních produktů nelze stanovit tržní cena Důvody státních zásahů n Ekonomické ¨ Externality, nedokonalá konkurence, veřejné statky, asymetrická informace n Mimoekonomické ¨ Kultivace lidského potenciálu, rozvoj rovných příležitostí… Pozitivní a negativní externality + n Podpora zdraví člověka ¨ Ovlivňovaní zdravotního stavu ¨ Biologický základ zdravého životního stylu ¨ Vliv pohybové aktivity na zdraví ¨ Možnosti ovlivnění životního stylu n Formování osobnosti člověka a jeho systému životních hodnot a idejí n Tvorba a kvalita sociálních vztahů n Propagace země či regionu - n Negativní vlivy na zdraví člověka n Negativní vlivy na životní prostředí n Komercionalizace tělesné kultury n Ostatní negativní vlivy Veřejný statek a sport n Veřejné statky ¨ Aktivity ve volné přírodě n Smíšené statky ¨ Veřejné stadiony, koupaliště n Soukromé statky ¨ Dle individuálních potřeb – trh Veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek Klíčové oblasti institucionálního rámce 1/2 n Zahraniční struktury ¨ Rada Evropy, International Olympic Committee (IOC), UNESCO, Evropská unie, ENGSO – European Non-Govermental, Sports Organisation, Council of Europe - Committee for the Development of Sport (CDDS), European Sports Conference (ESC), General Association of International Sports Federations (GAISF), European Sport Health Confederation (CESS), Evropská charta sportu n Státní struktury ¨ Vláda ¨ Kraje n Spolkové struktury ¨ Kluby (40000), Svazy (120), Zastřešující organizace (9), Všesportovní kolegium Klíčové oblasti institucionálního rámce 2/2 Ziskový sektor: n Živnosti: ¨ Volné: Manažerské činnosti, organizování a vzdělávání ¨ Vázané: Poskytování tělovýchovných a sportovních služeb, Provozování tělových. A sportovních zařízení a zařízení sloužících pro rekreaci a rekondici, Průvodcovská činnost, Vodní záchranářská služba, Masérské, rekondiční a regenerační služby, Provozovávání solárií ¨ Koncesované: Střelecký sport a související činnosti Financování TK Podíl TK na výkonu ekonomiky n Podíl sportu a tělovýchovy na HDP 1,5-2% n Podíl TK na konsolidovaných veřejných výdajích 0,4-1,7% n Přínos přímých soukromých vydání (bez sázek) na celkových výdajích 1-2% n Zaměstnanost- ČR odhad 1,5% (SRN 2%, Finsko 0,8%) Odhad přínosu sportu v roce 2006 v ČR n Podpora sport. prostředí ze státního rozpočtu 3 000 mil. Kč, n očekávaný přínos do státního rozpočtu: ¨ odvody DPH za sport. soutěží celkem 4 041mil. Kč ¨ odvody DPH za provoz sport. zařízení 229 mil. Kč ¨ odvody DPH za výstavbu sport. zařízení 393 mil. Kč ¨ odvody daně z příjmu 68 mil. Kč n očekávaný přínos státního rozpočtu 4 731 mil. Kč n pozitivní přínos sport. prostředí 1 731 mil. Kč. n Sport se státem vstupuje do partnerského vztahu. Financování z veřejných rozpočtů n Veřejný sektor je tradičním zdrojem oblasti sportu. n Finanční fond veřejných prostředků na podporu sportu a tělovýchovy v ČR tvoří: ¨ dotace na veřejně prospěšné programy, ¨ dotace na zabezpečení reprezentace, ¨ financování sport. rezortních středisek, ¨ financování sport. soutěží a škol, ¨ financování sport. výzkumu, ¨ dotace z místních rozpočtů, ¨ financování školní tělesné výchovy. Státní rozpočet n Sport je financován prostřednictvím MŠMT (kap. 333), MO (kap. 304), MV (kap. 314) n MŠMT je z kompetenčního zákona resortem pro tělovýchovu, sport a turistiku. n Zmíněná ministerstva vytváří komplexní podmínky pro systém přípravy ke státní a resortní sport. reprezentaci, včetně přípravy sport. talentů, včetně juniorské kategorie ve vybraných sport. odvětvích, zabezpečují materiální, zdravotní, sociální, organizační a personální podmínky, provoz sport. zařízení a účelových ubytovacích a zdravotních zařízení. Vývoj podpory sportu v ČR n V absolutních ukazatelích objemu výdajů na sport, je patrný zlom v r. 2000. Došlo k zvýšení výdajů státního rozpočtu o cca 230 mil. Kč, u ÚSC o téměř 2 miliardu Kč Sazka a sázky Sazka a.s n Zákon 202/1992 Sb. o Loteriích a jiných podobných hrách n Založena 3.8.1956 (a.s. 1993) n Akcionáři: Celkový přehled n Celkové odvody provozovatelů hazardních her a loterií na veřejně prospěšné účely v roce 2003 představovaly 1,9 mld. Kč. To je v průměru 12 % z výtěžku provozovatelů, podle zákona se má tento podíl pohybovat nejméně od 6 do 20 %. n Podíl největší loterijní společnosti v ČR, SAZKA, a. s., na celkových odvodech na veřejně prospěšné účely za rok 2003 představoval 55 % (její podíl na celkovém objemu tržeb z hazardních her je již několik let 10 – 11 %). n Podle údajů MF směřovalo za rok 2003 celkem 61 % odvodů z hazardních her na veřejně prospěšné účely právě do oblasti sportu. Pořadatelství velkých sportovních akcí Přednosti a nedostatky velké sportovní akce Proč? n Stát ¨ Vliv investice na makroekonomické ukazatele, pozitivní externality n Firmy ¨ Zisk n NGO ¨ „dobrá věc“, image --- n Rozdělení zisku Co z toho? n LA $225 million post-games surplus n Calgary Olympics recorded a profit of more than $130 million, n Montreal well over Ca$2 billion in capital and interest costs, without anything like commensurate benefits. n SLC: estimated $13 million lobbying to get the games ¨ An estimated $2.66 billion in public and private money was invested in infrastructure related in some way to the 2002 games Úskalí n Nízkopříjmové skupiny obyvatel mohou být ohroženy (růst cen), přičemž nemají žádné benefity z pořádání her. n Většina studií pro OH mezi lety 1984-2004 byly provedeny před hrami a nebyly založeny na primárních datech. Obvykle byly rovněž zaplaceny zastánci OH. n Zpravidla nebyly brány v úvahu ekonomické efekty jako vytěsňování investic, růst cen a ztráty na turistickém ruchu díky turistům, kteří právě kvůli OH místo nenavštíví. n Ekonomické benefity z her jsou často přeceňovány v publikacích pořadatelského OV. Barcelona- rozpočet olympijského výboru Externí efekty OH 1/2 n Finanční užitky ¨ Útrata návštěvníků (0,5 mld. USD) ¨ Růst místních daní ¨ Profit z růstu příjmu pro obyvatele města (30% z blízkých regionů) n Nefinanční náklady ¨ Zátěž na ŽP (hluk, stavby, terorismus) ¨ Časové ztráty z důvodu stavebních opatření, růstu turistické a dopravní zátěže ¨ Příspěvek státu a veřejných rozpočtu…avšak rozdělení příjmu nerovné ¨ Náklady na dobrovolníky Externí efekty OH 2/2 n Nefinanční užitky ¨ OH můžou zvýšit identifikaci obyvatelstva s městem, regionem (dočasně) ¨ Zvýšení úrovně zážitku, po skončení OH zařízení k dispozici pro obyvatelstvo – zvýšení užitku pro obyvatelsko ¨ Zlepšení infrastruktury ¨ Zlepšení image města a regionu Makroekonomické účinky her n Přímé působení (8,9 mld. USD) n Indukované ekonomické působení (23,3 mld. USD) n Odhad až 50%všech pozitivních efektů bylo zpětně pohlceno negativními efekty n (↑cen a živ nákladů → ↑úrokové míry →↓reálné mzdy → ↓konkurenceschopnosti (vyšší cen.hladina) →↓D po zboží, ↓zaměstnanosti, ↓ celkové produkce Problémy s určení ekonomického efektu OH n Výsledné hodnoty jsou často politicky upravovány n Neexistuje přesný model výpočtu makroekonomického efektu (problém s diskontováním). Na exaktním výpočtu není zájem n Problémy s následným využití sportovních zařízení. Zahrnout či nezahrnout tyto náklady do kalkulace n Posuzovaní nemonetárních efektů. Hodnocení je pak spíše subjektivní v politické rovině OH v Praze Pro z OH v Praze n zážitek nejvýznamnější sportovní události, rozvoj celého města. n Výstavba olympijské vesnice - rozvoj rezidenčního bydlení, univerzitám.. n Řešení nedostatku sportovišť n rozvoj infrastruktury - urychlení výstavby dálnice D3, další rozšiřování metra, spojení ruzyňského letiště s centrem či rozvoj městské železnice a modernizace železničních koridorů, což by bylo i v souladu se závazkem Evropské unii o rozvoji železnice. n finanční výnosy. I po splacení deficitu her by jejich konání znamenalo cca 1% přírůstek na HDP, asi 25 mld. Kč. n Poměr mezi náklady a výnosy by tvořil podíl 3 : 4, výnosy by tedy byly vyšší. Mezi další makroekonomické přínosy patří také růst počtu pracovních míst, a to až o 44 tisíc, obraty v ekonomice by vzrostly asi o 55 mld. Kč a pro stát by to znamenalo zvýšené daňové příjmy cca o 16 miliard.[1] n Dále by tato událost znamenala příjmy z turistiky ve výši několika miliard korun. Zlepšila by se její pozice mezi městy ve střední Evropě. Proti n Praha, ze všech měst, ve kterých se OH v posledních desetiletích konaly, má v době rozhodnutí o záměru pořádat OH nejmenší počet již existujících sportovišť, které je možné pro OH využít, ergo Praha nemá v současnosti to, co je pro OH podstatné a to jsou sportoviště. n studie rovněž uvádí, že přímé náklady pražského organizačního výboru budou 40,4 mld. Kč což je pro srovnání víc než jeden současný roční rozpočet města Prahy, n z vlastní zkušenosti víme, že Praha není zrovna městem, které by pravidelně pořádalo velké sportovní události na úrovni mistrovství Evropy či světa, nicméně MOV považuje právě takové zkušenosti za jeden ze základních předpokladů pro přidělení pořádání OH, n obecně se ve studii mnohokrát opakuje argument, že OH budou pro Prahu hlavním motivem rozvoje území a infrastruktury a to včetně velkých dopravních staveb-zdravý rozum říká, že by to mělo být právě naopak n Praha jaksi automaticky počítá s tím, že OH se budou konat především mimo Prahu a to takřka na celém území České republiky, obecným souhlasem krajů se však ve studii nikdo nezabývá a dokonce to vypadá, že se jich nikdo ani moc neptal, ostatně ani občanů a občanek se nikdo neptá a nezeptá neboť veškeré návrhy na pořádání referenda k OH byly radnicí odmítnuty.