Kontrola ve VS Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. Obsah přednášky n Úvod n Základní pojmy, legislativa a systémy kontroly n Finanční kontrola ve veřejné správě Pojetí výuky - požadavky n Získat informace použitelné v praxi veřejného sektoru a veřejné správě n Seznámit se s teoretickými vstupy do problematiky kontroly včetně auditu n Chápat kontrolu jako nástroj řízení n Umět se vyjadřovat písemnou i ústní formou (proto seminární práce a její obhajoba), diskutovat Požadavky na studium n Výuka probíhá 1x za čtrnáct dnů v rozsahu 4 vyučovací hodiny. Důvod: účast externích odborníků, exkurze, prezentace prací n Podmínkou klasifikovaného zápočtu je: - zpracování a prezentace seminární práce - absolvování závěrečného testu Literatura n Povinná: Rektořík, J., Šelešovský, J. a kol. Kontrolní systémy ve veřejné správě a veřejném sektoru. Ekopress: Praha 2003, ISBN 80-86119-72-6 n Legislativa n www stránky a další informace o organizacích uvedených v textu publikace a zařazených do souboru seminárních prací n Další literatura s problematikou kontroly a řízení podle vlastního výběru n Opakování problematiky ekonomiky veřejného sektoru a veřejných financí Osnova seminární práce n Úvodní strana n Obsah n Úvod (nemusí být součástí práce) n Identifikace organizace – název, zřizovatel, typ, legislativa n Poslání organizace n Organizační schéma, statut – uvést do přílohy n Činnosti organizace - zdůraznění těch činností, které mají kontrolní, inspekční či dozorový charakter n Zdroje financování n Vnitřní kontrolní systém – identifikace, popis s využitím výsledků studia n Vnější kontrolní systémy, kterým organizace podléhá, popis s využitím výsledků studia n Používané druhy auditu uvnitř organizace n Vlastní názor na činnost organizace Osnova - pokračování n Závěr (nemusí být součástí práce) n Použitá literatura citovaná podle platných norem n Přílohy n Rozsah: 15 stran n Formát: A 4 n Jako vodítko pro formální úpravu práce a způsob citace poslouží příloha Studijního katalogu ESF MU s informacemi pro zpracování diplomových a bakalářských prací. Přední strana seminární práce Masarykova univerzita v Brně Ekonomicko-správní fakulta Studijní obor: NÁZEV PRÁCE Seminární práce do předmětu Kontrola ve veřejném sektoru Autor: Brno 2007 Soubor organizací pro seminární práci bude zveřejněno pro studenty v balíku n 1 Obec II. n 2-3 Obec III. n 4 Magistrátní město nebo městská část n 5 Parlament ČR n 6 NKÚ n 7 Veřejný ochránce práv n 8 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže n 9 Státní úřad pro jadernou bezpečnost n 10 Energetický regulační úřad Soubor organizací pro seminární práci - 2 n 11 Český telekomunikační úřad n 12 Kraj n 13 Kulturní příspěvková organizace zřízená státem (muzeum, galerie) n 14 Kulturní příspěvková organizace zřízená ÚSC (divadlo, muzeum …) n 15 Organizace vědeckého typu zřízená státem (AV ČR, GA ČR…) n 17 Organizace z odvětví technické infrastruktury s majetkovou účastí státu nebo ÚSC n 18 Církevní nebo náboženská společnost n 19 Veřejná vysoká škola humanitního zaměření n 20 Veřejná vysoká škola technického zaměření Soubor organizací pro seminární práci - 3 n 21 Univerzita obrany n 22 Nemocnice n 23 Zařízení sociálního charakteru n 24 Finanční úřad n 25 Finanční ředitelství n 26 Státní zemědělská a potravinářská inspekce n 27 Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský n 28 Česká obchodní inspekce n 29 Státní energetická inspekce n 30 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Soubor organizací pro seminární práci - 4 n 31 Hasičský záchranný sbor n 32 Drážní úřad n 33 Česká správa sociálního zabezpečení n 34 Vybraná nestátní nezisková organizace s celostátní působností n 35 Vězeňská služba ČR n 36 Ministerstvo financí n 37 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy n 38 Ministerstvo pro místní rozvoj n 39 Ministerstvo informatiky n 40 Ministerstvo životního prostředí Definice veřejného sektoru n „Veřejný sektor je ta část národního hospodářství, ve které jsou ve veřejném zájmu uspokojovány potřeby společnosti a občanů formou statků prostřednictvím veřejných služeb, je financována převážně z veřejných rozpočtů, je řízena a spravována veřejnou správou, rozhoduje se v ní převážně s využitím veřejné volby a podléhá veřejné kontrole. A ještě dodatek: tenduje k neefektivnosti.“ Definice řízení Cyklus manažerské práce Účel a funkce komunikace v řízení Základní kontrolní systém České republiky Kontrolní systém ČR n Parlament n NKÚ n Soudy (ÚS, NSS) n SZ n Veřejný ochránce práv n Exekutiva a ČNB n Instituce EU n ÚOHS, ERÚ, SÚJB n Finanční a celní orgány n ČSSZ, Zdrav.poj. n Státní inspekce, dozor, zkušeb. n Kraje, obce n NNO Vybrané kontrolní instituce n ČŠI n ČIŽP n Český telek.úřad n Čs.úřad BP n ČOI n Státní energ.insp. n Státní zem. a potr.insp. n Ústřední kontrolní a zkuš. ústav zem. n Drážní úřad n Drážní inspekce n Dopravní úřady v silniční dopravě n Úřad pro civilní letectví n Ústav pro odb. tech. Zjišťování let. nehod n Státní plavební správa n HZS – krizové situace a stavy Pojetí a druhy kontrol I. Pojetí a druhy kontrol II. Pojetí a druhy kontrol III. Pojetí a druhy kontrol IV. Pojetí a druhy kontrol V. Druhy kontrol I. Druhy kontrol II. Druhy kontrol III. Vymezení kontroly ve veřejném sektoru a veřejné správě n Kontrola je nedílnou součástí každého řízení a proto je také součástí procesů realizovaných ve veřejném sektoru a veřejné správě. n Kontrola zjišťuje a eliminuje odchylky. n Kontrola má různé funkce (poznávací, zjišťovací, porovnávací, hodnotící, nápravnou apod.) n Na kontrolu lze pohlížet z různých aspektů (např. dle předmětu kontroly nebo dle institucí). Vymezení kontroly n Rozeznáváme také tzv. dozor, tj. administrativní dozor jako specifickou formu kontroly realizovanými správními orgány (např. vodohospodářský dozor, hygienický dozor, požární dozor apod.) vůči subjektům, které nejsou hierarchicky podřízeny daným kontrolním správním orgánům. n A kontrolu v užším smyslu realizovanou ve vztahu podřízenosti a nadřízenosti. Vymezení kontroly n Vnitřní a vnější kontrola n Předběžná, průběžná, následná kontrola n Laická a profesionální n Kontrola zákonnosti a kontrola účelnosti, efektivnosti, hospodárnosti. n Kontrola vykonávaná zákonodárnými sbory (zastupitelstvy), soudní, NKÚ, exekutivou a správními orgány, na základě stížnosti a peticí občanů Akcent naší přednášky n Institucionální aspekt (instituce a orgány) n Předmět (oblast) kontroly (ekonomické resp. finanční vztahy a souvislosti) n Na kontrolu lze pohlížet z hlediska teoretického a praktického (vymezeného zákony). V přednášce je upřednostněn aspekt legislativní. POZOR: Základní odlišení a protiklady n Kontrola v celém systému VS - vychází z množství zákonů, které jsou někdy nekompatibilní (širší pojem a pohled) n Finanční kontrola ve veřejné správě (užší pojem) dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě), prováděcí vyhlášky a metodik MF ČR – významný zákon z hlediska čerpání prostředků EU, ovšem i tento zákon se v procesu (technologii) kontroly odvolává na jiné kontrolní zákony Nezbytnost kontroly n Fáze rozpočtového procesu jako procesu řídícího či manažerského (sestavování, schvalování, realizace, kontrola) n Veřejné prostředky (prostředky daňových poplatníků) n Tendence VSI k neefektivnosti n Členství v EU (viz problémy ČR s čerpáním zdrojů a negativním výrokem pro některé programy) Aktuální trendy kontroly n Porušení rozpočtové kázně (první fáze každé kontroly, relativně snadná) – původní pojetí n Sledování efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti (sofistikované a obtížné, neboť je nutné definovat kritéria) – nové pojetí n Přechod od kontroly ex post ke kontrole ex ante – nové pojetí Systém kontroly VEFI – různé pohledy (třídění) n Kontrola VEFI jako autonomní okruh a nástroje (samostatná legislativa – např. rozpočtová pravidla, zákon o finanční kontrole ve veřejné správě, zákon o přezkoumání hospodaření úsc apod.) n Kontrola VEFI jako součást jiných kontrolních okruhů a nástrojů MEZINÁRODNÍ RÁMEC (mezinárodní standardy) n Od roku 1953 nejvyšší kontrolní instituce členských zemí OSN se sdružují v INTOSAI (přes 200 kontrolních institucí) n Na IX. kongresu INTOSAI v Limě 1977 přijata tzv. Limská deklarace o základních směrech finanční kontroly (z toho vychází EU) n INTOSAI generuje různé standardy a metodiky n Od roku 1990 sdružení kontrolních institucí evropských zemí EUROSAI n Nově vydané nařízení Komise č. 438/2001 k zavedení řídících a kontrolních systémů ve státech EU pro čerpání z fondů EU 1. VYBRANÁ LEGISLATIVA (určitá nekompatibilita) n Ústava n Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR n Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole n Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech n Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů n Zákon č. 166/1993 Sb., o NKÚ n Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád 2. VYBRANÁ LEGISLATIVA (určitá nekompatibilita) n Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích n Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích n Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze n Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách n Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a k. řízení n Zákon č. 531/1990 Sb., o ÚFO n Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků n Zákon č. 420/2004 o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ZÁKON Č. 552/1991 Sb., O STÁTNÍ KONTROLE n Základní zákon pro kontrolu, ale netýká se kontroly v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti n Kontrolní činnost je zaměřena na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky ČR a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných předpisů n Vztahuje se na ministerstva a ústřední správní úřady, místní orgány státní správy a orgány územní samosprávy, ostatní orgány st. správy (specializovaná kontrola, odborný dozor nebo inspekce), nikoliv soudy (s výjimkou jejich hospodaření) Kontrolní struktury (okruhy) veřejných financí n Finanční kontrola ve veřejné správě (MF ČR, územně finanční orgány, správci kapitol, úsc) n Vnější kontrolní systémy VEFI (např. NKÚ, zákon o přezkoumávání hospodaření obcí) n Jiné samostatné instituce VEFI (celní orgány, ČSSZ, zdravotní pojišťovny atd.) n Kontrola parlamentem (a zastupitelstvy úsc), exekutivou (vláda), soudní atd. n Ostatní PARLAMENTNÍ KONTROLA PS n Schvalování zákonů n Kontrola exekutivy n Schvalování rozpočtu a st. záv. účtu n Interpelace ústní a písemné n Výbory a komise PS n Vyšetřovací komise n Volba poslanců do dozorčích rad a kontrolních orgánů některých veřejných institucí (SF, GAČR, Všeobecná ZP apod.) n Petice, jiná podání občanů n Návrh na vyslovení nedůvěry vlády SENÁT n Schvalování zákonů (ne SR!) n Požadovat informace od členů vlády, vedoucích správních úřadů a orgánů ÚSC n Petice, jiná podání občanů n Veřejná slyšení Senátu n Veřejné slyšení výboru VLÁDA (Exekutiva) n Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR n Řídí, kontroluje a sjednocuje činnost ministerstev n MINISTERSTVA – kontrolují dle svých kompetencí Právní (soudní) kontrola n Ústavní soud (interpretace zákonů včetně legislativy týkající se nebo související s VEFI, přezkoumává některé zásahy VS, rozhodnutí a právní předpisy, případně je zrušuje nebo vyvozuje důsledky z jejich nezákonnosti) Právní kontrola n Nejvyšší správní soud a správní soudnictví: - o žalobách proti rozhodnutí správních orgánů - o ochraně proti nečinnosti s.o. - o ochraně před nezákonným zásahem s.o. - kompetenční žaloby - věci volební a místní referendum - věci politických stran n (v oblasti VEFI např. daňové spory, spory mezi obcí a státní institucí apod.) Právní kontrola n Nejvyšší soud a soudy n Nejvyšší státní zastupitelství n Veřejný ochránce práv (např. návrhy ústavnímu soudu) NKÚ VYKONÁVÁ KONTROLU (Ústava a zákon č. 166/1993 Sb., o NKÚ) n hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky (výjimka ÚSC v samostatné působnosti) n státního závěrečného účtu n plnění státního rozpočtu n prostředky poskytnutými ČR se zahraničí a za záruky státu n vydávání a umořování státních CP n zadávání státních zakázek SUBJEKTY KONTROLY NKÚ n organizační složky státu n právnické a fyzické osoby n ČNB (jen provozní rozpočet) n ČKA, EGAP, ČEB ČNB (zák. č. 335/2002 Sb., o ČNB) n postavení veřejnoprávního subjektu n kompetence správního úřadu n hlavní cíl: péče o cenovou stabilitu n určuje měnovou politiku n řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank a zajištění bezpečnosti platebních systémů n vykonává integrovaný dohled nad finančním trhem n poradní funkce vůči vládě n vede účty státu n dává do prodeje státní dluhopisy n eviduje CP vydávané ČR se splatností do 1 roku n stanoví režim kurzu české měny n atd. Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech n Vykonávají správu daní n Vykonávají finanční kontrolu n Vykonávají kontrolu dodržování povinností stanovených zákonem o účetnictví n Vykonávají cenovou kontrolu n Vykonávají dozor nad loteriemi n Vykonávají kontrolu výkonů správy poplatků, které jsou příjmem státního rozpočtu Kontrola a dozor úsc n Kontrola n Předběžně, průběžně, následně n Předmětem kontroly plnění jiných povinností uložených úsc zákonem n Kontrolní orgán uvede porušení v protokolu a odstraňuje sám úsc n Dozor n Výhradně následně n Zákonnost aktů úsc n Dozorový orgán pozastavuje účinnost aktu a podává návrh na zrušení k soudu Dozor úsc n Dozoru podléhají n Právní předpisy úsc (obecně závazné vyhlášky a nařízení) n Usnesení n Rozhodnutí n Jiná opatření úsc n Dozoru nepodléhají n Porušení občanského, obchodního a pracovního práva (rozhodují soudy) n Rozhodnutí ve správním řízení n Hospodaření úsc (dle z. o fin. kontrole a z. o přezkoumávání a dle z. o obcích a krajích) Dozor – samostatná působnost n Dozor nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Dozor nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Kontrola – samostatná působnost n Kontrola nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Kontrola nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Dozor a kontrola – přenesená působnost n Dozor nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Kontrola nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Věcně příslušné správní úřady vykonávají dozor i kontrolu nad přenesenou působností krajů a hl. města Prahy Finanční kontrola - obce n Zastupitelstvo (rozpočet, závěrečný účet, hospodaření atd.) n Finanční výbor a Kontrolní výbor zastupitelstva n Dále rada, starosta, tajemník OÚ n Vnitřní kontrolní systém (u obcí nad 15 tisíc – povinný útvar interního auditu) Finanční kontrola - kraje n Zastupitelstvo (rozpočet, závěrečný účet, hospodaření atd.) n Výbory zastupitelstva: Finanční výbor, Kontrolní výbor a Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost (např. dotace do školství) n Dále rada, hejtman, ředitel KÚ n Vnitřní kontrolní systém včetně interního auditu n V přenesené působnosti kontrola obcí, zejména přezkoumávání jejich hospodaření Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc Předmětem přezkoumání jsou následující údaje: n plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků n finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, n náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku n peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky,anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami n finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví n hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc n vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám n nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku n nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek n zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu n stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi n ručení za závazky fyzických a právnických osob n zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob n zřizování věcných břemen k majetku územního celku n účetnictví vedené územním celkem Z. č. 420/2004 Sb. – Závěr zprávy Závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření musí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání: a) nebyly zjištěny chyby a nedostatky, nebo b) byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem c), anebo c) byly zjištěny nedostatky, spočívající 1. v porušení rozpočtové kázně, 2. v neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví, 3. v pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy, 4. v porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy, 5. v neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky, nebo 6. v nevytvoření podmínek pro přezkoumání Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc n Přezkoumávání hospodaření obcí a DSO – Krajský úřad nebo auditor (dle volby obce) n V případě obcí do 800 obyvatel, které nevykonávají hospodářskou činnost realizuje se jen jednorázové přezkoumání n U ostatních obcí dílčí přezkoumání v průběhu roku a za celý rok jednorázové n Přezkoumávání hospodaření krajů – MF ČR n Dozor nad přezkoumáním MF ČR, které je metodicky řídí a koordinuje s finanční kontrolou Finanční kontrola (dle rozpočtových pravidel) n SK je odpovědný za hospodaření své kapitoly n MF, ÚFO, SK a krajské úřady zajišťují kontrolu hospodaření s prostředky SR, NF dle legislativy (dle z. č. 320/2001) n SK vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost a účelnost n Výsledky kontroly v roční zprávě SK (OSS), OSS, PO a SF n Kontrola zahraničních zdrojů (z. č. 320/2001) Porušení rozpočtové kázně dle rozpočtových pravidel n Neoprávněné použití prostředků SR n Neoprávněné použití nebo zadržení prostředků poskytnutých ze SR, SF, NF nebo ze SFA příjemcem n Neprovedení odvodu PO n Neuložení odvodu zřizovatelem n Neprovedení stanoveného odvodu zřizovatelem PO n Porušení povinností OSS (např. překročení závazného ukazatele, nehospodárnost atd.) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Zákon definuje systém finančních kontrol, které jsou správci kapitol a územně samosprávné celky povinny zajišťovat. Tento systém se týká nejen jejich hospodaření, ale i hospodaření organizačních složek a příspěvkových organizací ve své působnosti. Současně zajistí prověřování přiměřenosti a účinnosti tohoto systému a pravidelné, alespoň roční hodnocení jeho účinnosti a přijímat opatření k jeho zkvalitňování. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Vymezuje uspořádání a rozsah f.kontroly vykonávané mezi orgány VS, mezi orgány VS a žadateli nebo příjemci veřejné f. podpory a uvnitř orgánů veřejné správy n Dále vymezuje předmět, cíle, zásady, postupy a metody finanční kontroly. n Vztahuje se i na st. podniky, PF n Netýká se kontroly vykonávané NKÚ a netýká se přezkoumávání hospodaření úsc Třístupňová organizační struktura systému finanční kontroly 1. MF ČR, jako ústřední správní úřad a gestor pro fin. kontrolu. Zabezpečuje funkci centra metodického řízení, koordinaci a výstupy zpravodajské systému o fungování kontrolních mechanismů (viz dále odbor 17) 2. Správci kapitol státního rozpočtu a orgány úsc jako správci veřejných rozpočtů. 3. Ostatní organizační složky státu a úsc a právnické osoby hospodařící s veřejnými prostředky. Systém finančních kontrol tvoří n Veřejnosprávní kontrola (pozn. „vnější“ k.) n Finanční kontrola podle mezinárodních smluv (tj. mezinárodních zdrojů) n Vnitřní kontrolní systém n řídící kontrola (pozn. „manažerská“ k.) n interní audit Systémy finanční kontroly ve veřejné správě Veřejnosprávní kontrola (realizovaná kontrolními orgány) n zahrnuje finanční kontrolu skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob n před jejím poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití n MF ČR kontroluje OSS, SF, ostatní státní organizace, poskytovatele veřejné finanční podpory (ne úsc), žadatele Veřejnosprávní kontrola (realizovaná kontrolními orgány) n Správce kapitoly kontroluje podřízené OSS a PO, žadatele a příjemce n Kraje kontrolují OSS, PO a žadatele, v rámci přenesené působnosti obce n Obce kontroluji OSS, PO a žadatele Veřejnosprávní kontrola Fáze veřejnosprávní kontroly Finanční kontrola podle mezinárodních smluv n mohou ji vykonávat mezinárodní organizace (EU, NATO) svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci n jsou oprávněny vyžadovat si u orgánů veřejné správy ČR spolupráci nebo přímo zajištění jejího výkonu Vnitřní kontrolní systém a) Řídící kontrola n Součást vnitřního řízení orgánů veřejné správy n Zajišťovaná odpovědnými vedoucími zaměstnanci n Při přípravě operací, před jejich schválením, v průběhu až do jejich vypořádání a následně (tj. předběžná, průběžná a následná kontrola) n Vedoucí organizace určí příkazce, správce rozpočtu a hlavní účetní (všichni musí např. verifikovat fakturu). Jen v malých organizacích a obcích se mohou poslední dvě funkce spojit. Účast subjektů v předběžné řídící kontrole Řídící kontrola Řídící kontrola Vzorový doklad cestovní příkaz vyslání na služební cestu Vzorový doklad cestovní příkaz uskutečnění služební cesty Vzorový doklad přijatá faktura předběžná kontrola Vnitřní kontrolní systém b) Interní audit n Organizačně oddělený a funkčně nezávislý útvar podřízený přímo vedoucímu organizace (ministrovi, řediteli, starostovi apod.) n Přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací n Povinnost zřídit ve všech obcích nad 15 tisíc obyvatel a ve všech organizacích veřejného sektoru (vč. VŠ) s výjimkou malých organizací Interní audit zahrnuje zejména n finanční audity, které ověřují, zda údaje vykázané ve finančních, účetních a jiných výkazech věrně zobrazují majetek, zdroje jeho financování a hospodaření s ním. Např. zda jsou včas a ve správné výši zaúčtovány a uhrazeny všechny výdaje, zda z provedených inventarizací vyplývá, že skutečné stavy majetku odpovídají údajům v účetnictví a v účetních výkazech apod. n audity systémů, které prověřují a hodnotí systémy zajištění příjmů orgánu veřejné správy, včetně vymáhání pohledávek, financování jeho činnosti a zajištění správy veřejných prostředků. Dále zkoumají zda jsou doklady k zaúčtování podepisovány příslušnými zaměstnanci uvedených úřadů podle stanoveného oběhu účetních dokladů, dodržování třídění výdajů podle rozpočtové skladby, dodržování účtového rozvrhu apod. n audity výkonu, které zkoumají výběrovým způsobem hospodárnost, efektivnost a účelnost operací i přiměřenost a účinnost vnitřního kontrolního systému. Kontrolní metody a kontrolní postupy n Kontrolní metody slouží k zajištění objektivnosti a úplnosti informací o skutečnostech tvořících předmět finanční kontroly n Na základě zvolených metod jsou uplatňovány kontrolní postupy = systematicky uspořádané úkony, prostřednictvím, kterých se shromažďují, třídí, vyhodnocují a dokumentují informace z oblasti fin. kontroly Kontrolní metody Kontrolní postupy Kontrolní postupy n Při veřejnosprávní kontrole: schvalovací, operační, hodnotící a revizní postupy n Při řídící kontrole: schvalovací, operační, hodnotící a revizní postupy n Při IA: kombinace revizních a hodnotících postupů s důrazem na využití kontrolních metod analýzy k objektivnímu přezkoumávání a vyhodnocování účinnosti vnitřního kontrolního systému a správnosti operací (auditní postupy) Vyhláška č. 416/2004 Sb. n Individuální příslib n Limitovaný příslib = je-li to účelné z hlediska operativnosti, může příkazce operace předložit správci rozpočtu návrh na kontrolní zajištění finančního krytí předpokládaných operací a tím souvisejících závazků, jejichž věřitel a výše není předem známa (správce rozpočtu předá limitovaný příslib příkazci operace a jeho kopii hlavnímu účetnímu) Příklad vnitřního kontrolního systému obce/města s uplatněním požadavků zákona o finanční kontrole ve veřejné správě Předkládání ročních zpráv Přehled o skutečném stavu interních auditorů a počtu vykonaných auditů n Počet auditorů n Počet auditů Přehled o zjištěních vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, na jejichž základě tento orgán oznámil státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly, na jejichž základě tento orgán oznámil státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že u kontrolované osoby byl spáchán trestný čin Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly o porušení rozpočtové kázně kontrolovanou osobou ve smyslu zákona č. 218/2000 Sb., na jejichž základě tento orgán předal věc místně příslušnému správci daně jako podnět k zahájení řízení ve věci odvodu podle zákona č. 337/1992 Sb. Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly o porušení jiných právních předpisů kontrolovanou osobou, na jejichž základě tento orgán předal věc k dalšímu řízení podle zvláštních právních předpisů k tomu příslušným orgánům Celkový objem veřejných příjmů a výdajů prověřený veřejnosprávními kontrolami na místě NOVÉ ORGANIZAČNÍ STRUKTURY na Ministerstvu financí ve vztahu ke kontrolní činnosti Útvary řízené přímo ministrem financí Odbor MF 17 CENTRÁLNÍ HARMONOZAČNÍ JEDNOTKA PRO FINANČNÍ KONTROLU Oddělení odboru 17 Oddělení odboru 17 Oddělení odboru 17 Oddělení odboru 17 ZÁVĚR VŠECHNO BUDE JINAK! ZÁVĚR n Usnesení vlády ČR č. 1570 ze 7.12.2005 n KONCEPCE KONTROLNÍHO SYSTÉMU V ČR SE ZAMĚŘENÍM NA FINANČNÍ KONTROLU 2006 - 2013 n (SYSTÉMY FINANČNÍHO ŘÍZENÍ A KONTROLY, SYSTÉMY INTERNÍHO AUDITU A CENTRÁLNÍ HARMONIZACE VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ) ZÁVĚR n Na základě nové koncepce byla navržena rozsáhlá novelizace zák. 320/2001 (v legislativním procesu). n Příklady - změna definice systému finanční kontroly: - vypuštěna kontrola podle mezinárodních smluv - zavedení nové kategorie auditu ve veřejné správě - místo pojmu „veřejnosprávní kontrola“ se bude používat „kontrola ve veřejné správě“ Děkuji za pozornost.