Evropské fondy, jejich fungování a kontrolní mechanismy v České Republice Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie davidpoc@email.cz Evropská regionální politika a její historický průmět (1) l Klíčovou koncepcí je „solidarita“ „soudržnost“ l Realizace efektivní regionální politiky v EU je aktuálně podpořena alokací více než třetiny rozpočtu EU l Důležitá historická data: l 1957 Římská smlouva – v její preambuli je formulace, že je třeba „posílit jednotu svých ekonomik a zajistit harmonický rozvoj snižováním rozdílů mezi různými regiony a zmírňováním zaostalosti méně rozvinutých oblastí“ l 1958 Založení prvních dvou sektorových fondů - Evropského sociálního fondu (ESF) a Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu (EZOZF) l 1975 Vytvoření Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) l 1986 Jednotným evropským aktem se vytvářejí podmínky pro skutečnou politiku soudržnosti l 1989–1993 Na vrcholné schůzce v Bruselu v únoru 1988 dochází k celkové přestavbě fungování fondů solidarity, nyní nazývaných „strukturálními fondy“ l 1992 Ve smlouvě o Evropské unii, která vstoupila v platnost v roce 1993, je soudržnost definována jako jeden z hlavních cílů Unie vedle hospodářské a měnové unie a jednotného trhu Evropská regionální politika a její historický průmět (2) 7) 1994–1999 Na vrcholné schůzce v Edinburghu (prosinec 1992) je rozhodnuto, že na politiku soudržnosti bude přiděleno téměř 200 miliard ECU (v cenách roku 1997), tedy třetina rozpočtu Společenství. Strukturální fondy jsou navíc doplněny o Finanční nástroj pro orientaci rybolovu (FNOR). Na podporu hospodářského a sociálního rozvoje a ochranu životního prostředí v kandidátských zemích střední a východní Evropy je určen Nástroj předsvtupních strukturálních politik (ISPA) a Speciální předsvstupní program pro rozvoj zemědělství a venkova (SAPARD); ty doplňují program PHARE, který existuje již od roku 1989 8) 2000–2001 Vrcholná schůzka v Lisabonu (březen 2000) schvaluje strategii zaměřenou na zaměstnanost, která má z Unie udělat „do roku 2010 nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomiku založenou na znalostech.“ Následně je tzv. Lisabonská strategie doplněna o koncepci trvale udržitelného rozvoje na summitu v Göteborgu (červen 2001) 9) 2002 Vrcholná schůzka v Kodani (prosinec 2002) končí vyslovením souhlasu s podmínkami pro přijetí deseti nových členských států Unie. 10) 2004 Dne 18. února předkládá Evropská komise svůj návrh reformy politiky soudržnosti na období 2007–2013, nazvaný „Nové partnerství pro soudržnost, konvergenci, konkurenceschopnost, spolupráci“, a 1. května Česká republika, Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovenská republika a Slovinsko vstupují do Evropské unie. Základní právní nařízení vztahující se k fungování evropských fondů · Nařízení Rady (ES) č. 1260-1999 o obecných ustanoveních o strukturálních fondech · Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1261-1999 o Evropském fondu pro regionální rozvoj · Nařízení Rady (ES) č. 1164-94-(1265-99) kterým se mění příloha II nařízení (ES) č. 1164/94 o zřízení Fondu soudržnosti · Nařízení Komise (ES) č. 1159-2000 o informačních a propagačních opatřeních, která mají být prováděna členskými státy v souvislosti s pomocí ze strukturálních fondů · Nařízení Komise (ES) č. 1681-1994 o nesrovnalostech a navrácení neoprávněně vyplacených částek v souvislosti s financováním strukturálních politik a organizaci informačního systému v této oblasti · Nařízení Komise (ES) č. 2064-1997 kterým se stanoví detailní opatření pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 4253/88 ohledně finanční kontroly prováděné členskými státy u operací spolufinancovaných Strukturálními fondy · Nařízení Komise (ES) č. 438-2001 kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, pokud jde o řídicí a kontrolní systémy pro pomoc poskytovanou ze strukturálních fondů · Nařízení Komise (ES) č. 448-2001 kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, pokud jde o postup při provádění finančních oprav u pomoci poskytované ze strukturálních fondů · Nařízení Komise (ES) č. 1145-2003 kterým se mění nařízení (ES) č. 1685/2000 pokud jde o pravidla způsobilosti pro spolufinancování strukturálními fondy Proč je v EU regionální politika jednou z klíčových priorit? l Rozdíly – značné sociální a ekonomické rozdíly mezi regiony v EU l Solidarita – snaha snížit disproporce mezi regiony a členskými státy Programové cíle pro období 2000 – 2006 l Cíl 1 - Podpora rozvoje zaostávajících regionů l Regiony s HDP pod hranicí 75% průměru EU se mohou těšit podpoře udržitelného rozvoje zejména prostřednictvím investic do výroby l Cíl 2 - Podpora oblastí potýkajících se s restrukturalizací l Všechny oblasti, které nespadají pod Cíl 1, a které dlouhodobě vykazují vysokou míru nezaměstnanosti, kriminality, špatnou úroveň školství nebo životního prostředí l Cíl 3 - Podpora politiky zaměstnanosti a vzdělání l Snížení nezaměstnanosti prostřednictvím rekvalifikace, vzdělávání a školení Strukturální fondy – ERDF, ESF, EAGGF, FIFG Rozpočet strukturálních fondů a iniciativ Společenství Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro EU 15 a nové členské státy (1) Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro EU 15 a nové členské státy (2) Iniciativy Společenství a Inovační akce Jaké jsou cíle regionální politiky EU s použitím nástrojů finanční pomoci? l Zlepšení regionální konkurenceschopnosti l Zvýšení a zlepšení zaměstnanosti l Vyvážený rozvoj městských a venkovských oblastí Strukturální fondy & Iniciativy Společenství l Evropský fond regionálního rozvoje - ERDF l Evropský sociální fond – ESF l Evropský orientační a záruční fond pro zemědělství – EAGGF l Finanční nástroj na podporu rybolovu – FIFG l Iniciativy – INTERREG III., URBAN II, LEADER +, EQUAL Fond solidarity l Cíl – pomáhat regionům v členských i kandidátských státech postižených velkou přírodní, technickou či ekologickou katastrofou l Založen po povodních v srpnu 2002 jako nový finanční nástroj EU l Oblasti využití : 1) obnově provozuschopnosti infrastruktury a závodů v oblasti energetiky, vodohospodářství a zpracování odpadních vod, telekomunikací, dopravy, zdraví a vzdělávání; 2) zajištění ubytování a financování záchranných služeb tak, aby byly uspokojeny potřeby postiženého obyvatelstva; 3) zabezpečení preventivní infrastruktury a opatření k bezprostřední ochraně kulturního dědictví; 4) vyčištění oblastí postižených katastrofou, včetně přírodních zón Fungování strukturálních fondů v České Republice l Základní dokumenty - Národní rozvojový plán na léta 2004-2006, Rámec podpory Společenství , 5 operačních programů pro realizaci pomoci v rámci Cíle 1 evropské regionální politiky l Výjimka v ČR je hlavní město Praha l Alokace finančních prostředků v ČR Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (1) l Úkol Rámce podpory - vymezuje prioritní cíle a oblasti, do kterých směřují prostředky ze strukturálních fondů EU, a to do 13 krajů ČR l Realizace strategie RPS – 5 operačních programů, všechny dokumenty jsou tzv. programovány na období příslušné finanční perspektivy l Dělení a finanční pomoc v RPS (situace v ČR) Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (2) l Fungování dohody mezi EU a ČR – dokument byl schválen "Rozhodnutím Komise kterým se schvaluje Rámec podpory Společenství pro strukturální pomoc Společenství v oblastech Cíle 1 v České republice" - K (2004) 2089 ze dne 17.6. 2004 (podkladem pro jednání o Rámci podpory Společenství je konečná verze Národního rozvojového plánu) l Organizační struktura Iniciativy Společenství v ČR l Fungování Iniciativ Společenství v letech 2000 – 2006 l Program INTERREG l Program EQUAL l Program LEADER+ l Program URBAN Budoucnost evropských fondů? l Dosavadní výsledky l Nové úkoly pro léta 2007 – 2013: l V rozšířené Unii je zapotřebí větší soudržnosti l Posilování priorit Unie l Zvyšování kvality na podporu vyváženějšího a trvale udržitelného rozvoje l Nové partnerství pro soudržnost l Budoucí priority l Konvergence l Konkurenceschopnost l Spolupráce Budoucnost evropských fondů v ČR Nové programovací období 2007 – 2013 l Na základě schváleného rozpočtu Společenství na léta 2007 – 2013 přistoupila i ČR k řešení budoucnosti využívání evropských fondů l Příprava Národního rozvojového plánu l Schvalování Národního rozvojového plánu na léta 2007 – 2013 l Otázka alokace unijních dotací mezi jednotlivé programové tituly l Vznik 24 operačních programů Národní rozvojový plán 2007 - 2013 l Upřesnění konkrétní podoby OP v Národním strategickém referenčním rámci l Rozpory mezi vládou, ministerstvy a kraji l Nutnost schválení Evropskou Komisí l Slabá vyjednávací pozice České republiky l Nutnost propojení evropských dotačních titulů a národních zdrojů Podpora Společenství v ČR a některé důležité legislativní předpisy l Na příjemce se vztahuje kromě specifických pravidel daných operačními programy samozřejmě i legislativa ČR l Příklady relevantních legislativních nařízení: Zákon č. 218/200 Sb., o rozpočtových pravidlech v platném znění Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění l Řídící orgány mohou v případě porušení rozpočtových pravidel vymáhat i již vyplacenou část podpory Princip financování a kontroly finanční podpory l Valná většina finanční podpory je v ČR vyplácena řídícími a platebními jednotkami ve formě zpětného proplácení nákladů l Všechny náklady musí být prokazatelně doloženy příslušnými doklady (více viz. Zákon o účetnictví) a musí spadat do uznatelných nákladů definovaných v konkrétním operačním programu či Iniciativě l Nutnost efektivní kontroly ze strany samotného příjemce a průběžné audity ze strany řídících a platebních orgánů l Význam principu spolufinancování Požadavky na příjemce finanční podpory l Hlavním referenčním materiálem je tzv. Příručka pro příjemce finanční podpory l Definuje rozpočtování a finanční řízení, vedení účetnictví, práci s veřejnou podporou, vztahy s projektovými partnery či konkrétní publicitu l Hlavním prvkem je správné dodržování koncepce hospodaření s veřejnými financemi (např. plné respektování Zákona o veřejných zakázkách) l Prvky kontroly jsou implicitně zařazeny i pro příjemce (nutnost sestavování tzv. Monitorovacích zpráv) i ze strany řídícího orgánu (audity, kontrola finančních dokladů a prokazatelnosti výdajů) Rozpočet a finanční řízení l Hlavní pravidlo – žádná změna nesmí narušit charakter a hlavní záměr projektu l Řídící orgán musí být o změně informován tzv. Změnovým listem l Pro maximalizaci transparentnosti musí mít příjemce zřízen samostatný účet pro potřeby projektu l I přes původně stanovený rozpočet se proplácí náklady skutečné, efektivně vynaložené v rámci projektu l Zákaz příjemce provádět jakékoli transakce s prostředky projektu pokud to přímo nesouvisí s projektem Účetnictví a doklady l Specifické vedení účetních dokladů – nutnost členění podle základních skupin dané účetní jednotky l Nutnost archivace většiny dokladů i 10 let po obdržení závěrečné platby projektu l Přesné specifikace týkající se osobních nákladů, cestovních výdajů, nákupu zařízení a vybavení či nákupu služeb l Problematičnost tzv. neuznatelných výdajů – úroky z půjček, vedení běžného účtu, některé daně (např. daň silniční či daň z nemovitostí), výdaje na práce či školení povinné ze zákona Problematika veřejné podpory l Obecně je samozřejmě tato forma podpory v EU zakázána, ale pro tyto programy je zde výjimka Evropské komise – relevantní rozhodnutí např. pro OP RLZ je Rozhodnutí ÚOHS čj.: VP/S 81/04 ze dne 24.4.2004, relevantní právní předpisy EU jsou to Nařízení č.2204/2002 a Nařízení č.68/2001 reflektované v legislativě ČR v podobě Zákona č.59/2000 Sb., o veřejné podpoře l Míra podpory se konkrétně řídí specifickými pravidla podle jednotlivých typů aktivit (školení, investiční akce atd.) l Jasně dané výjimky z veřejné podpory – např. konzultační a poradenské služby mohou být příjemci maximálně do 50% uznatelných nákladů s tím, že podporovaná služba nemá charakter trvalých či pravidelných činností Příjemce a dodavatelé l Plná aplikace zákona č. 137/2006 Sb. l Maximální míra na dodávky služeb, stavební práce atd. je dána povahou projektu a relevantním programem – např. u OP RLZ mohou být dodávky služeb maximálně 49% uznatelných nákladů l Pro příjemce je dán přesný metodický rámce jak postupovat při veřejných zakázkách l Ze strany řídícího orgánu je rovněž doporučen soubor hodnotících kritérií Problematika auditu l Provedení externího auditu se řídí specifickými podmínkami stanovenými v konkrétním programu – např. v OP RLZ musí tímto auditem projít jakékoli projekty nad 3 mil. Kč l Podle pravidel programu musí příjemce podpory uzavřít smlouvu s auditorem nejpozději půl roku před ukončením projektu a tuto skutečnost musí ohlásit řídícímu orgánu Monitorovací zprávy l Zavedeny pro maximalizaci efektivnosti využívání veřejných finančních prostředků v těchto typech projektů l 2 základní typy zpráv: – Průběžné zprávy – Závěrečná zpráva l Přesný popis uvedení realizovaných aktivit, plnění cílů projektu atd. – často desítky stránek l Oba typy zpráv vyžadují i přesné přílohy (žádosti o platbu, výpisy z účtů atd.) Typy přímé kontroly u projektů realizovaných z evropských fondů l Administrativní kontrola – typ průběžné kontroly vykonávané v souvislosti s předkládanými doklady příjemce l Kontrola na místě – aplikace Zákona č.320/2001 Sb., o finanční kontrole; kontrola přímo u příjemce; porovnání skutečného stavu se stavem deklarovaným l Kontrola vzorku operací – realizována odbory interního auditu a kontroly řídících orgánů l Kontrola cílových skupin – příjemce musí vést jmenný seznam s kontakty Děkuji za pozornost davidpoc@email.cz