Politika zaměstnanosti Politika zaměstnanosti n „soubor opatření, kterými jsou spoluutvářeny podmínky pro dynamickou rovnováhu na trhu práce a pro efektivní využití pracovních sil“ (Vinkler, Wildmanová) n Snaha o vytvoření rovnováhy mezi pracovní S a D n APZ a PPZ Cíl APZ n Podpořit aktivní přístup osob při hledání zaměstnání n prostřednictvím ÚP a agentur práce zprostředkovávají informace o volných pracovních místech a o uchazečích o zaměstnání n Podporují vznik nových pracovních příležitostí n Podporují adaptabilitu uchazečů o práci prostřednictvím rekvalifikací Cíl PPZ n Zabezpečení nezaměstnaným osobám při ztrátě zaměstnání. n Kompenzace ztráty pracovního období. Právní úprava n Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti n Zákoník práce, zákon č. 262/2006 n Vyhláška MPSV č. 519/2004 Sb., o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců n Nařízení vlády č. 515/2004 Sb., o hmotné podpoře na vytváření pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení zaměstnanců v rámci investičních pobídek, Změna: 578/2004 Sb., 338/2006. n Vyhláška 518/2004 Sb., Změna: 507/2005 Sb., vztahující se k osobám zdravotně postiženým. n Vyhláška 524/2004 Sb., o akreditaci zařízení k provádění rekvalifikace uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. n stanovuje postup k dosažení cílů politiky státu v oblasti zaměstnanosti. Státní politika zaměstnanosti usiluje: n o dosažení rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po pracovních silách, n o produktivní využití zdrojů pracovních sil, n o zabezpečení práva občanů na zaměstnání. Státní správa v oblasti státní politiky zaměstnanosti n Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a úřady práce (ÚP). n ÚP jsou územním orgánem státní správy s právní subjektivitou, jejíž nadřízeným orgánem je MPSV. Postavení vymezeno zřizovací listinou a statutem, nepodléhá zápisu do obchodního rejstříku. Ministerstvo práce a sociálních věcí n Zpracovává celostátní koncepce a programy PZ n Sleduje a vyhodnocuje situaci na trhu práce n Řídí úřady práce n Spravuje a poskytuje prostředky na zabezpečování SPZ n Vede centrální evidenci zájemců o zaměstnání, uchazečů o zaměstnání, atd. n Vede evidenci agentur práce kontroluje jejich činnost n Vykonává kontrolní činnost Funkce ÚP n sledují a hodnotí stav na trhu práce, zpracovávají koncepci vývoje zaměstnanosti ve svém územním obvodu, přijímají opatření k ovlivnění nabídky a poptávky; n informují občany o možnostech získání zaměstnání, odborné přípravy a rekvalifikace, informují zaměstnavatele o volných zdrojích pracovních sil; n zprostředkovávají vhodné zaměstnání uchazečům a zájemcům o zaměstnání; n poskytují občanům poradenské služby spojené s hledáním zaměstnání, volbou povolání, odbornou výchovou a rekvalifikací; n vedou evidenci uchazečů, příp. zájemců o zaměstnání, evidenci volných pracovních míst, evidenci pracovních povolení vydaných cizincům nebo osobám bez státní příslušnosti; n rozhodují o vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, o přiznání, odejmutí, zastavení nebo vrácení hmotného zabezpečení; n organizují, zabezpečují a usměrňují rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání; Funkce ÚP n hmotně podporují vytváření nových pracovních míst,; podporují vytváření a provoz chráněných pracovních míst a chráněných pracovních dílen pro občany se zdravotním postižením; n vydávají a odnímají povolení k zaměstnávání osobám, které nejsou státními občany České republiky a občany Evropské unie ani jeho rodinnými příslušníky; n spolupracují s institucemi ovlivňujícími trh práce se zaměstnavateli při přijetí uchazečů do zaměstnání, při umísťování uvolněných zaměstnanců v důsledku strukturálních změn, organizačních a racionalizačních opatřeních, s orgány sociálního zabezpečení, státní zdravotní správy a ostatními orgány státní správy; n kontrolují dodržování závazných právních předpisů včetně mzdových předpisů, ukládají pokuty při zjištění jejich porušení, n vyřizují stížnosti občanů; n hospodaří s finančními prostředky určenými na zabezpečení státní politiky zaměstnanosti a provoz úřadů práce. Další činitelé zabývající se PZ n Agentury práce – zprostředkovávají zaměstnání (bezplatně, za úhradu, se ziskem) n Odbory – sdružení zaměstnanců založené s cílem prosazovat jejich pracovní, hospodářské, sociální a jiné zájmy. n V ČR zastupuje odbory Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS). Cíle aktivní politiky zaměstnanosti n Prosazování rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na pracovním trhu, zejména snižováním nákladů na hledání zaměstnání n Přerozdělení nezaměstnanosti ve prospěch nejvíce ohrožených skupin n Umožnění prvního kontaktu či udržení kontaktu s pracovním trhem při jeho delším přerušení a ochrana lidského kapitálu a kvalifikace nezaměstnaných n Prevence sociální exkluze a prevence zhoršování celkové kvality života nezaměstnaných Faktory ovlivňující dosažení cílu APZ n Dostatečný rozsah aktivních opatření n Vhodná struktura aktivních opatření n Vhodná cílenost aktivních opatření Typy programů APZ podle jejich cílů n Programy orientované trhem (na stranu poptávky) – přizpůsobování pracovní síly, na nedostatek kvalifikace n Programy orientované klienty (na stranu nabídky) – individuální předpoklady a potřeby nezaměstnaných Aktivní politika zaměstnanosti (zákon o zaměstnanosti) • rekvalifikace • investiční pobídky • veřejně prospěšné práce • společensky účelná pracovní místa • překlenovací příspěvek • příspěvek na dopravu zaměstnanců • příspěvek na zapracování • příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program Součástí opatření APZ n Poradenství n Podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením (část 3) n Cílené programy k řešení nezaměstnanosti § 120 n APZ je financována ze státního rozpočtu a hospodaření se řídí zvláštním právním předpisem (Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ). Veřejně prospěšné práce n c) VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ PRÁCE § 112 ZoZ n jsou časově omezené pracovní příležitosti spočívající zejména v údržbě veřejných prostranství, úklidu a údržbě veřejných budov a komunikací nebo jiných obdobných činnostech ve prospěch obcí nebo ve prospěch státních nebo jiných obecně prospěšných institucí, které vytváří zaměstnavatel nejdéle na 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, a to i opakovaně, k pracovnímu umístění uchazečů o zaměstnání n příspěvek lze poskytnout až do výše skutečně vyplacených mzdových nákladů na zaměstnance umístěného na tyto práce, včetně pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti a pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance. Rekvalifikace n „změna dosavadní kvalifikace uchazeče získáním nových znalostí a dovedností umožňující jeho pracovní uplatnění ve vhodném zaměstnání“ n Dohoda mezi uchazečem a ÚP n Akreditace MŠMT n Specifická rekvalifikace (používány nejčastěji – zaměření na konkrétní výkon pracovního místa n Nespecifická rekvalifikace – obecně napomáhají k vyšší zaměstnatelnosti uchazeče n Doplňkové – rozšiřují znalosti pro výkon určitého místa n Rekvalifikace – stáže – praktické zkušenosti absolventům n Zaměstnanecké rekvalifikace – při zavádění nových postupů, technologií a nové organizace práce Rekvalifikace n a) REKVALIFIKACE § 108 – 110 ZoZ n za účastníka rekvalifikace hradí úřad práce náklady rekvalifikace a může mu poskytnout příspěvek na úhradu prokázaných nutných nákladů spojených s rekvalifikací n rekvalifikaci zajišťuje úřad práce příslušný podle místa bydliště uchazeče o zaměstnání nebo zájemce o zaměstnání n zaměstnavateli, který provádí rekvalifikaci svých zaměstnanců, nebo rekvalifikačnímu zařízení, které pro zaměstnavatele tuto činnost zajišťuje, mohou být plně nebo částečně hrazeny náklady rekvalifikace zaměstnanců a náklady s ní spojené. Absolventská místa n Délka praxe je 6 – 12 měsíců n ÚP poskytuje zaměstnavateli hrazení nákladů souvisejících se zaměstnáním těchto osob. n Průběžná kontrola plnění plánu Společensky účelná pracovní místa n SPOLEČENSKY ÚČELNÁ PRACOVNÍ MÍSTA § 113 ZoZ n jsou pracovní místa, která zaměstnavatel zřizuje nebo vyhrazuje na základě dohody s úřadem práce a obsazuje je uchazeči o zaměstnání, kterým nelze zajistit pracovní uplatnění jiným způsobem; společensky účelným pracovním místem je i pracovní místo, které zřídil po dohodě s úřadem práce uchazeč o zaměstnání za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti n má-li být zřízeno více než 5 pracovních míst, je úřad práce povinen vyžádat si vypracování odborného posudku Společensky účelná pracovní místa Společensky účelná pracovní místa n Příspěvek na vyhrazení jednoho společensky účelného pracovního místa n může být poskytován až do výše vyplacených mzdových nákladů na zaměstnance přijatého na vyhrazené pracovní místo, včetně pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance n příspěvek může být poskytován nejdéle po dobu 6 měsíců Překlenovací příspěvek n PŘEKLENOVACÍ PŘÍSPĚVEK § 114 ZoZ n příspěvek může úřad práce na základě dohody poskytnout osobě samostatně výdělečně činné, která přestala být uchazečem o zaměstnání a které byl poskytnut příspěvek podle § 113 odst. 1 ZoZ n příspěvek se poskytuje nejdéle po dobu 3 měsíců v měsíční výši rovnající se výši 0,12násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku přecházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla uzavřena dohoda Příspěvek na dopravu n PŘÍSPĚVEK NA DOPRAVU ZAMĚSTNANCŮ § 115 ZoZ n příspěvek může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel zabezpečuje každodenní dopravu svých zaměstnanců do zaměstnání a ze zaměstnání v případech, kdy hromadnými dopravními prostředky prokazatelně není provozována doprava vůbec nebo v rozsahu odpovídajícím potřebám zaměstnavatele n příspěvek může být poskytnut i v případě, kdy zaměstnavatel zajišťuje dopravu svých zaměstnanců s těžším zdravotním postižením, kteří vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nemohou využít dopravy hromadnými dopravními prostředky n příspěvek se poskytuje maximálně ve výši 50 % nákladů vynaložených na dopravu zaměstnanců n u zvláštní dopravy zaměstnanců s těžším zdravotním postižením se příspěvek poskytuje ve výši 100 % nákladů. Příspěvek na zapracování n PŘÍSPĚVEK NA ZAPRACOVÁNÍ § 116 ZoZ n příspěvek může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel přijímá do pracovního poměru uchazeče o zaměstnání, kterému úřad práce věnuje zvýšenou péči (§ 33 ZoZ). n příspěvek lze poskytovat maximálně po dobu 3 měsíců n měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu minimální mzdy Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program n PŘÍSPĚVEK PŘI PŘECHODU NA NOVÝ PODNIKATELSKÝ PROGRAM § 117 ZoZ n příspěvek může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel přechází na nový podnikatelský program a z tohoto důvodu nemůže zabezpečit pro své zaměstnance práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby n příspěvek lze poskytovat na částečnou úhradu náhrady mzdy, která zaměstnancům přísluší podle pracovněprávních předpisů n příspěvek lze poskytovat maximálně po dobu 6 měsíců n měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance může činit nejvýše polovinu minimální mzdy Investiční pobídky n INVESTIČNÍ POBÍDKY § 111 ZoZ n u zaměstnavatele, kterému bylo vydáno rozhodnutí o příslibu investiční pobídky podle zvl. právního předpisu, se hmotně podporuje: n vytváření nových pracovních míst , rekvalifikace nebo školení nových zaměstnanců n hmotná podpora na vytváření nových pracovních míst může být poskytnuta zaměstnavateli, který vytvoří nová pracovní místa v územní oblasti, ve které průměrná míra nezaměstnanosti za 2 ukončená pololetí předcházející datu předložení záměru zaměstnavatele získat investiční pobídky dosahuje nejméně průměrné míry nezaměstnanosti v České republice; podmínka minimální míry nezaměstnanosti v územní oblasti platí i pro poskytnutí hmotné podpory na rekvalifikaci nebo školení zaměstnanců n hmotnou podporu poskytuje ministerstvo n výši hmotné podpory a formu poskytnutí hmotné podpory stanoví vláda nařízením. Systém investičních pobídek n Daňové zvýhodnění a finanční podpora při vytváření nových míst a při rekvalifikaci nebo školení nových zaměstnanců. n Dohoda s MPSV n Zákon č. 72/2000 Sb. o investičních pobídkách. Cílené programy n Celostátní cílené programy zaměstnanosti n Program na podporu obnovy nebo technického zhodnocení hmotného investičního majetku Program na podporu obnovy nebo technického zhodnocení hmotného investičního majetku, který slouží k pracovnímu uplatnění osob se zdravotním postižením. n Regionální cílené programy n Rok 2006 MEMENTO II, Program na podporu společenské a pracovní resocializace, Reintegra, Program na podporu vzniku pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením, Připraveni do praxe, Rodina i práce, 50 plus, Obnovená šance, Pomáháme vám začít, Šance pro osoby dlouhodobě nezaměstnané a zdravotně postižené, Pomocná ruka – pracovník asistenční služby, Společně za náchodský okres atraktivnější, Krok z evidence, První nástup po skončení střední školy, Zkrácené pracovní úvazky, Osobní asistenti k integrovaným žákům a studentům ve školách, Perspektiva, Praxe - cesta k zaměstnání, Start, Cesta, Program k řešení zaměstnanosti absolventů škol bez praxe, Šance pro uchazeče o zaměstnání starší 50 let, Program k řešení zaměstnanosti uchazečů o zaměstnání starších 50 let věku a uchazečů o zaměstnání se zdravotním postižením, Program na vytvoření absolventských pracovních míst v organizacích veřejné správy, Program na podporu dlouhodobě nezaměstnaných osob se zdravotním postižením, Účinky APZ n Dopady na nezaměstnanost (přímé a nepřímé) n Účinky snižující efekt programů na zaměstnanost (mrtvá váha, substituce, vytlačení) n Další pozitivní účinky (příjem nezaměstnaných, struktura času nezaměstnaných, vliv na lidský kapitál Negativní účinky: efekt uzavření, „creaming efekt“. Efekt APZ n Po rekvalifikaci se vrací 45 % n Po VPP 51 % n SÚPM a chráněných dílen je 20 % Národní akční plán zaměstnanosti n Priority politiky EU a směrnice Evropské strategie zaměstnanosti. n Na ÚP vypracovávány Programy realizace APZ na jednotlivé roky (na základě analýzy pracovního trhu). n 2004 - 2006 n První příležitost a nový start n Šance a most NÁRODNÍ LISABONSKÝ PROGRAM 2005 – 2008 (Národní program reforem Ceské republiky) n Flexibilita trhu práce – prioritní opatření n Rozšířit smluvní volnost v pracovně právních vztazích n Snížit zákonné nemzdové náklady práce n Zlepšit stimulační účinek přímých daní a dávek s cílem omezit nezaměstnanost a zvýšit pracovní motivaci nízkopříjmových skupin n Zvýšit územní mobilitu n Modernizovat politiku zaměstnanosti NÁRODNÍ LISABONSKÝ PROGRAM 2005 – 2008 (Národní program reforem České republiky) n Začleňování na trhu práce – prioritní opatření n Snížit nezaměstnanost mladých do 25 let n Prosazovat rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce n Zvýšit participaci starších osob na trhu práce n Zvýšit profesní mobilitu efektivním systémem rekvalifikací n Zjednodušit přístup cizinců na trh práce Zpráva o plnění – smluvní volnost v pracovně právních vztazích Zvýšit územní mobilitu Začleňování na trhu práce Snížit nezaměstnanost mladých Prosazování rovných příležitostí Zvýšit participaci starších osob Zvýšit profesní mobilitu – efektivním systémem rekvalifikací Práva a povinnosti nezaměstnaného n Zákon definuje právo na zaměstnání n Může se přihlásit na ÚP se žádostí o zajištění vhodného zaměstnání nebo o zajištění rekvalifikace n Uchazeč = FO, kt.osobně požádá o zprostředkování vhodného zaměstnání ÚP a je zařazena do evidence Pojistné na soc. zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti n Pojistné n Pojistné je příjmem státního rozpočtu a je upraveno zákonem č. 589/1992 Sb., v platném znění. Pojistné zahrnuje: n pojistné na nemocenské pojištění n pojistné na důchodové pojištění n příspěvek na státní politiku zaměstnanosti Poplatníky pojistného jsou: n organizace, (tj. právnické nebo fyzické osoby, které zaměstnávají více než 25 zaměstnanců) n malé organizace (tj. právnické nebo fyzické osoby, které zaměstnávají alespoň 1 zaměstnance a nejsou organizacemi) n zaměstnanci, pokud jsou účastni nemocenského pojištění n osoby samostatně výdělečně činné, které jsou povinny platit pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, pokud jsou účastné důchodového pojištění = pojistné na nemocenské pojištění jsou osoby samostatně výdělečně činné povinny platit, pokud se dobrovolně k tomuto pojištění přihlásí n osoby dobrovolně účastné důchodového pojištění, Sazby pojistného n u organizace a malé organizace 26 %, z toho 3,3 % na nemocenské pojištění = 21,5 % na důchodové pojištění = 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti n u zaměstnanců 8 %, z toho = 1,1 % na nemocenské pojištění = 6,5 % na důchodové pojištění = 0,4 % na státní politiku zaměstnanosti n u osob samostatně výdělečně činných 29,6 %, z toho = 28 % na důchodové pojištění = 1,6 % na státní politiku zaměstnanosti (pokud jsou dobrovolně účastné nemocenského pojištění 4,4 % na nemocenské pojištění) n u osob dobrovolně účastných důchodového pojištění = 28 % na důchodové pojištění Výdaje na PZ 313 MPSV (státní rozpočet na rok 2007 v tis. Kč) Výdaje na APZ