1 Role morální filozofie a etiky i kdybychom nechtěli, stejně se v souvislosti s reálnými ekonomickými a společenskými jevy budeme setkávat s normativními soudy; co by mělo být? pro schopnost analýzy a predikce je potřebné znát východiska těchto soudů; efektivnost, ekvita, individuální práva? Moderní atomizovaná společnost... ztrácí smysl pro komunity a sociální solidaritu. Sociální život realizovaný mezi státem a jedincem - vše od dobrovolných asociací a geografických komunit až po školy, rodiny, církve a odbory - může omezit vliv přebujelého tržního individualismu. Tento vliv musí být podporován nebo znovu ustaven. Tři hlavní přístupy hodnotit podle výsledků? podle dodržování individuálních práv a svobod? podle souladu se společenskými normami chování? utilitarismus, liberalismus, komunitarismus Jak hodnotit důsledky politiky? Jeremy Bentham - subjektivní utilitarismus užitek individua v chápání klasické ekonomické teorie dejte lidem to, co chtějí na trhu se projeví ochotou platit, ve VS analogicky v procesu veřejné volby otázka suverénnosti spotřebitele 2 Objektivní utilitarismus expertní názor na to, co je užitečné nedokonale informovaný jednotlivec foolish, ignorant, impulsive, shortsighted centralizované rozhodování lidský potenciál Základní myšlenky osvícenství I. Je možné ucelené a rozšiřující se poznání přírody a společnosti. Síla rozumu je tak veliká, že vědecké poznání může vysvětlit celý svět. Rozvoj vědy, rozumu, racionálního vzdělání zabezpečí společenský pokrok. Bezpráví, sociální problémy a chaos mezi lidmi jsou důsledkem nevědomosti a tmářství nekritické víry a slepé důvěry. Racionální poznání přírody a společnosti mají univerzální charakter. Je objektivní. Základní myšlenky osvícenství II. Vědecké poznání je odlišné a nadřazené jiným formám poznání jako jsou náboženství, zdravý rozum, ideologie a mýty. Hodnotné a ověřené vědecké poznatky, které jsou využité v praxi, mohou vést k pokroku člověka i celé společnosti. Liberalismus respektování autonomie jednotlivce navazuje na I.Kanta (kategorický imperativ) pozitivní a negativní práva libertariáni vs egalitářští liberálové 3 Komunitarismus (kolektivismus) jedinec především součástí společnosti univerzální relativní komunitarismus věří, že na jedince orientovaný liberalismus vytváří ,,odcizenou sociální pustinu" porušující rovnováhu mezi právy a povinnostmi ve směru práv. => Je potřeba tlaku na jedince a jeho odpovědnost, aby došlo k novému nastavení této rovnováhy - ustavení silnějšího smyslu pro morálnost a odstranění nejasností o tom, co je správné a špatné. Institucionálním výsledkem: různá pojetí ekonomické a sociální funkce státu (veřejné správy) Strecková TVS s.81 an liberální typ korporativistický typ sociálně demokratický typ reálný socialismus typ rovnosti šancí