Zabezpečení ve stáří Důchodové systémy 13.12.2007 Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU Brno E-mail: mirkaw@econ.muni.cz Proč existují veřejné penzijní systémy? – Shoda: vládní intervence je nutná, bez ni volný trh nebude schopen zajistit finanční ochranu ve stáří – Rozpor: jaký mechanismus pro dosažení zaopatření ve stáří zvolit? – Problematika stárnutí: společenský problém, nejenom individuální problém (sociální riziko) Jak zacházet s problémem stárnutí? • Nicholas Baar – jsou rizika, které společnost nese kolektivně, ne individuálně (také riziko ekonomické recese – kolektivní riziko, v privátním pojištění není ochráněno) • Sdílení rizika (zadlužená země – přenést na jinou generaci) Důvody vládní intervence • Zabránit chudobě mezi těmi, u nichž se nepředpokládá další pracovní aktivita • Mnozí pracující bývají krátkozrací • Ochrana rozvážných členů před parazity • Snížení nejistoty, jestliže je každý jednotlivec povinen vytvářet si vlastní důchodové zaopatření sám Význam tématu • Klíčové téma v přestavbě sociálního systému • Hlavní výdajová položka sociálního systému • Stěžejní problém: ufinancovatelnost systému – řešení problému v širších propojených ekonomických souvislostech Problémové okruhy: • Demografický vývoj populace • Úsilí o snížení redistribuce (především mezigenerační) • Sociální spravedlnost (rovné postavení mužů a žen) • Problém spravedlnosti – nerovné postavení generací • Systém založený na privátním nebo sociálním pojištění? Východiska pro posouzení možností financování důchodového zabezpečení • Ekonomické hledisko: únosnost finančního kapitálu, pobídky ke spoření a k práci, rozvinutost finančních institucí, ekonomická výkonnost země, náklady na pracovní sílu • Sociální hledisko: zajištění jistoty a stability příjmu, hledisko rovného zacházení, otázka odchodu do důchodu, problém fertility, riziko nezaměstnanosti, mezigenerační solidarita • Politické hledisko: volební síla důchodců, preference Základní typy penzijních plánů • Dávkově definované systémy (DB-defined benefit) – kombinace více faktorů: odpracovaný počet let, výše příjmu jedince určité období a výše tzv. aktuálního parametru (stanoven zákonem) = výše důchodu stanovena poměrně komplikovaným způsobem 2. Příspěvkově definované systémy (DC-defined contribution)- výše budoucí penze závisí na velikosti odvedených příspěvků 3. Hypotetické příspěvkově definované systémy (NDC) – princip individuálního účtu, připisují se příspěvky a jsou zhodnocovány v čase (tzv. hypotetická míra výnosnosti systému – míra růstu základu, z něhož jsou vypláceny příspěvky) Základní typy konstrukce důchodového systému • Bismarckův pojistný systém • Beveridgeův (flat-rate) systém • Dvousložková konstrukce • Pojistný systém se stanoveným minimem Základní možnosti financování důchodového zabezpečení • Ze státního rozpočtu – zdrojem prostředků jsou daně z příjmu • Ze SR – zdrojem prostředků jsou příspěvky na důchodové pojištění • Z fondu odděleného od SR – žádná kapitálová rezerva – systém PAYG • Z fondu, při průběžném financování se vytváří rezerva (dlouhodobě investovatelný kapitál) • Fondový či pojišťovací princip (capital reserve) • Systém povinného spoření • Zaměstnanecké penzijní pojištění Nevýhody průběžného systému • Demografický vývoj • Negativní dopady na trh práce • Opomíjí potenciální možnost mít vyšší domácí úspory • Vytlačování veřejných a soukromých investic • Problematika opačné redistribuce • Netransparentnost a skrytá akumulace dluhu • Vládní selhání • Demotivační působení Výhody průběžného systému • Umožňuje sociální solidaritu mezi občany • Není problém valorizace • Úspory na režijních nákladech • Ekonomická rizika nese stát • Systém umožňuje při zavádění nebo změně okamžité zahájení výplaty dávek Výhody fondového financování • Nepodléhá důsledkům stárnutí populace • Pozitivní dopady na finanční trhy • Vyšší úspory • Zlepšení fungování na trhu práce • Snížení rizika tzv. morálního hazardu • Dodatečný růst HDP Nevýhody fondového systému (problémy přechodu na fondový systém) • Fiskální dopad přechodu • Nedostatek dostatečně fungujících finančních trhů • Neexistence silných regulačních a dohlížecích mechanismů • Vyšší administrativní náklady • Absence solidarity • Odstranění všech náhradních dob pojištění • Problém inflace • Velký rozdíl mezi počtem členů a aktivních přispivatelů • Nedostatek informací o penzijních fondech • Růst míry úspor není dostatečně prokázaný • Možnost vládního selhání není vyloučena Eliminace nevýhod • Legislativní uspořádání • Kombinace obou metod financování • Systém založený na dvou pilířích (většina evropských zemí) • Systém založený na třech pilířích Valorizace v důchodovém zabezpečení • Přizpůsobování v závislosti na růstu maloobchodních cen a životních nákladů • Přizpůsobování v závislosti na růstu mezd ekonomicky aktivních členů společnosti Problémy : - na základě jakého ukazatele by měly být důchody upravovány? - Zvyšování důchodu: o pevnou částku nebo procentuelně? - Zvyšovat důchody jednotně pro všechny nebo diferencovaně pro různé skupiny důchodů? Zabezpečované životní situace • Stáří • Invalidita • Ovdovění a osiření Dávky důchodového pojištění • Starobní důchod • Invalidní důchod • Částečný invalidní důchod • Vdovský důchod • Vdovecký důchod • Sirotčí důchod Starobní důchod • Sociální událostí vymezující tuto životní situaci je dosažení určité věkové hranice (výjimky: pružná věková hranice odchodu do důchodu) • Nárok na starobní důchod: dosažení požadovaného počtu let pojištění (nyní 25 let) Konstrukce důchodu Dvousložková konstrukce důchodu: • Pevná základní výměra • Procentní výměra (výše výdělku + doba pojištění) Parametry pro výpočtový základ: - rozhodné období - Vyloučené doby - Vyměřovací základ - Všeobecný vyměřovací základ - Přepočítací koeficient - Koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu - Roční vyměřovací základ - Osobní vyměřovací základ - Výpočtový základ Vývoj důchodového pojištění • 1990 – odstraněna diskriminace OSVČ, důchody valorizovány • 1991- organizační sjednocení s nemocenským pojištěním v rámci ČSSZ, valorizace důchodů • 1992 – zrušeny preference v systému, jednotné podmínky • 1993 – zavedeno pojistné = zvláštní platba mimo daňový systém • 1994 – přijat zákon o penzijním připojištění se státním příspěvkem • 1995 – zákon o důchodovém pojištění • 1996 – zvláštní účet důchodového pojištění v rámci SR • 1997 – zpřísnění valorizačních podmínek a zápočtu tzv. náhradních dob • 1999 – schválena novela o penzijním připojištění se státním příspěvkem Vývoj důchodového pojištění • 2000 – návrh zákona o Sociální pojišťovně • 2001 – nebylo schváleno: vznik Sociální pojišťovny, novela zákona o penzijním připojištění, zákon o zaměstnaneckém penzijním připojištění • 2003 – schváleny parametrické změny Důchodový systém - současnost • Prakticky výlučně postavený na průběžném financování Problémové okruhy (nesrovnalosti ve vnitřních strukturálních vztazích) • Úroveň důchodů • Míra solidarity (příjmová solidarita, nadměrný rozsah náhradních dob, zvýhodnění OSVČ) • Předčasné důchody • Financování důchodů Pro důchodovou reformu nutno vyřešit problémové okruhy: • Zvýšit potřebné finanční zdroje - zvýšit disciplínu ve výběrech - zavést platby za náhradní doby pojištění - zvážit předložení návrhu na zvýšení platby pojistného (!) - zapojení dalších zdrojů • Omezit výdaje systému - zpřísnit nároky na poskytování jednotlivých důchodů (nebo zrušit ?) - zpřísnit podmínky pro výplatu důchodů (souběh důchod+mzda) - valorizovat důchody pouze z hlediska vývoje životních nákladů - po roce 2007 pokračovat v reformě zvýšení věku odchodu do důchodu Východisko pro řešení reformy důchodového systému: • Společenský konsenzus • Zachování míry solidarity a zachování generační solidarity současně • Řešení problému nebude vyvolávat vážné poruchy v sociální sféře ani v ekonomice • Nutno respektovat dlouhodobou mezigenerační smlouvu – tato smlouva musí být spravedlivá k těm, kteří již důchody zaplatili a k těm, kteří dnes platí vyplácené důchody • Zachovat koncept sociální spravedlnosti (který neodporuje požadavkům dlouhodobé ufinancovatelnosti) Otázka k zamyšlení: • Je zavedení penzijních fondů východiskem z krize důchodového systému? • Stát blahobytu – jednoduché zobrazení kladů průběžného financování oproti soukromému (podporuje opačný výběr + zvyšuje morální riziko) = chrání jednotlivce před nedostatek trhu = pružné řízení, redistribuce mezi generacemi a sociálními vrstvami, snížení administrativních nákladů, předvídatelnost rizik = rozprostírá riziko mezi velký počet jedinců (podpora morálního rizika) = pozornost nejchudší populaci – substitut individuálního altruismu = ne vždy představuje veřejný zájem představovaný voličem – mediánem = politicky ovlivnitelný, orientován na krátkodobé cíle,veřejná správa ve prospěch byrokracie Literatura: • Krebs a kol.: Sociální politika, ASPI, 2005 - kap.: 8,9, dostudovat kap. 10 - penzijní připojištění • Černá, Trinnerová, Vacík: Právo sociálního zabezpečení, vydavatelství Aleš Čeněk 2002, kapitola č.7