ZZáárruukkyy zzáákkoonnnnoossttii - systém 1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů 2. kontrola veřejné správy 3. právo na informace ve veřejné správě 4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností 5. přímé donucení ke splnění povinnosti ZZáárruukkyy zzáákkoonnnnoossttii vvee vveeřřeejjnnéé sspprráávvěě Vztahují se jak k vnitřní činnosti, tak i k činnosti vnější. ZZrruuššeenníí,, zzmměěnnaa aa ssiissttaaccee vvaaddnnýýcchh PPAA Při činnost orgánů VS může docházet k chybám - náprava vad ­ presumpce správnost NPA IPA NNPPAA Zrušení ­ orgán, který jej vydal nebo Ústavní soud Změna- orgán, který jej vydal Sistace ­ NPA orgánů územní samosprávy IIPPAA Vady skutkové a vady právní Systém opravných prostředků Řádné ­ odvolání a rozklad Mimořádné ­ obnova řízení a přezkum rozhodnutí NNiiccoottnnéé pprráávvnníí aakkttyy PA není v důsledku určité závažné vady právním aktem, tj. není způsobilý vyvolat právní účinky Důvody: 1. věcná nepříslušnost - § 77 s.ř. - prohlašuje nadřízený správní orgán Př. SJS 461/1999 nniiccoottnnoosstt 2. absolutní nedostatek formy ­ SJS 631/2000 (uložení povinnosti dopisem či ústně) 3. neexistující subjekt ­ povinnost uložena obchodnímu jménu ­ SJS 49/1994 4. neurčitost, nesmyslnost či vydání rozhodnutí na základě NPA, který ještě není účinný nniiccoottnnoosstt Vyslovuje soud - § 65 odst. 1 s.ř.s. - § 68 písm. c) ,,žaloba je nepřípustná tehdy, je-li jediným důvodem tvrzená nicotnost, nedomáhal-li se žalobce vyslovení nicotnosti v řízení před SO" (odvolací řízení či přezkumné řízení) KKOONNTTRROOLLAA Druh společenského řízení Složka jednotlivých činností Předmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost Dělení: A) správní - kontrolují subjekty VS 1. nadřízenost a podřízenost 2. mimo hierarchické vazby KKOONNTTRROOLLAA B) vnější kontrola Kontroluje jiný subjekt než orgán VS 1) zákonodárné a zastupitelské sbory 2) soudy (správní soudnictví, ústavní soudnictví, část V. o.s.ř, Evropský soud pro lidská práva) 3) NKÚ 4)Správní orgány (státní kontrola) 5) veřejný ochránce práv 6) občané (petice, stížnosti) PPeettiiccee Z latinského petitio ­ žádost Vymezení: Kvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru ÚÚssttaavvnněěpprráávvnníí zzaakkoottvveenníí Čl. 18 LZPS Kategorie práv politických ,, Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi". OOmmeezzeenníí ppeettiiččnnííhhoo pprráávvaa - Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou. PPrráávvnníí úúpprraavvaa Zák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním Oprávněná osoba: FO a PO, pokud je to v souladu s cíli jejich činnosti Adresát: státní orgány a orgány územní samosprávy VVyyřříízzeenníí Písemná forma Jde o návrh více osob ­ petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) Shromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) - uvádí se jméno, příjmení a bydliště - k podpisu nesmí být nikdo nucen - nutno se seznámit s textem petice - z petice musí být zřejmé, kdo ji podává VVyyřříízzeenníí Povinnost petici přijmout Povinnost ji vyřídit do 30 dnů Posuzuje obsah a zda není nepřípustná Nelze podat odvolání! SSttíížžnnoosstt Podání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele § 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád Stížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu Forma: písemná nebo ústní Lhůta k vyřízení: 60 dnů Možnost obrany u nadřízeného správního orgánu VVeeřřeejjnnýý oocchhrráánnccee pprráávv Zák. č. 349/1999 Sb Iniciativní kontrolní orgán Monokratický a volený PROCES volby 1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) 2. Volba PS 3 VO ­ 6 let NNeezzáávviisslloosstt aa nneessttrraannnnoosstt 1. Ne PS ani PH 2. neslučitelnost funkcí 3. trestně právní imunita 4. mlčenlivost 5 obrana VVaazzbbyy nnaa PPSS 1. volba a odpovědnost 2. informace 3. záruky nezávisloti 4. účast na jednání 5. podněty k legisl. Procesu 6. ekonomický faktor ČČiinnnnoosstt Hlídá korektnost veřejné správy Měřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy Zahajuje šetření na podnět Vydává doporučení k nápravě DDoottaazzyy:: 1. pokuste se vymezit postavení Veřejného ochránce práv v systému kontroly 2. Vymezte základní rozdíly mezi peticí a stížností 3. Vymezte základní formy kontroly 4. Jak je Veřejný ochránce práv ustanovován do své funkce?