Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha n předpoklady modelu všeobecné rovnováhy n pojem „efektivnost“ n hranice výrobních možností n všeobecná rovnováha n dosahování všeobecné rovnováhy a její změna Předpoklady modelu n existují pouze 2 spotřebitelé (A,B) – jejich IC jsou konvexní n existují pouze 2 statky (X,Y) – konvexní izokvanty, spotřebitelé za ně utrácejí celý disp. důchod n existují pouze 2 firmy vyrábějící dané statky n firmy používají 2 výrobní faktory (K,L) n na všech trzích je DoKo. n cílem spotřebitelů je max. užitku, cílem firem je max. zisku n ekonomika je uzavřená – neex. zahraniční obchod Efektivnost If všeobecná rovnováha, pak musí panovat efektivnost ve výrobě, ve směně a výrobně spotřební efektivnost Efektivnost ve výrobě = taková alokace VF, kdy jejich přerozdělením nelze zvýšit celkový výstup ekonomiky Efektivnost ve směně = taková alokace statků, kdy jejich realokací nelze zvýšit užitek obou spotřebitelů Výrobně spotřební efektivnost = taková struktura výroby, kdy její změnou nelze zvýšit užitek obou spotřebitelů efektivnost v paretovském pojetí Hranice výrobních možností n PPF (Production Possibility Frontier) = množina různých kombinací statků a služeb, které je za daných podmínek možné v ekonomice vyrobit n její poloha závisí na: množství využitých vstupů (K,L) a úrovni technologie (efektivitě využití VF) n její sklon je ovlivněn mezní produktivitou práce (při daném množství kapitálu a úrovni technologie) PPF a klesající MP[L] PPF a konstantní MP[L] Kdy nastává všeobecná rovnováha? n všeobecná rovnováha nastává tehdy, když není možné změnit strukturu výroby tak, aby si současně polepšili všichni spotřebitelé (aby se zvýšil celkový užitek v ekonomice) n pro všeobecnou rovnováhu platí: MRS[C](A)=MRS[C](B)=P[X]/P[Y]=MRPT=MRTS(X)=MRTS(Y) n čili, když se nachází v rovnováze spotřebitelé A a B i firmy, které vyrábějí statky X a Y Všeobecná rovnováha Jak je rovnováhy dosahováno? Rovnováha ve směně Jak dochází ke změně rovnováhy? n impulsem pro změnu rovnováhy je změna spotřebitelských preferencí n např.: spotřebitelé chtějí víc statku Y a méně statku X, tj. n vzroste poptávka po statku Y a klesne poptávka po statku X n ↑D(Y) → ↑P(Y) → ↑D(L[Y]) → ↑w[Y] → ↑Y* n ↓D(X) → ↓P(X) → ↓D(L[X]) → ↓w[X] → ↓X* n dojde k posunu po PPF do jiného rovnovážného bodu (rovněž se změní „rozměry“ box-diagramu směny) Výchozí a nová rovnováha ekonomiky