Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence Ø předpoklady DoKo Ø výstup DoKo firmy v krátkém období Ø nabídka DoKo firmy v krátkém období: - křivka individuální nabídky - bod ukončení činnosti firmy Ø nabídka DoKo odvětví v krátkém období Ø výstup DoKo firmy v dlouhém období Ø nabídka Doko odvětví v dlouhém období: - LIS křivka při klesajících, konstantních a rostoucích cenách vstupů Ø efektivnost DoKo tržní struktury Předpoklady dokonalé konkurence Ø velký počet kupujících a prodávajících na každém trhu Ø nikdo není natolik silný, aby ovlivnil cenu nebo výstup odvětví Ø všechny statky jsou homogenní Ø na žádném trhu neexistují bariéry pro vstup a výstup Ø všichni výrobci a spotřebitelé jsou dokonale informováni o cenách a množstvích na trhu Ø firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitelé o maximalizaci užitku Skutečnosti vyplývající z předpokladů Ø firma je tzv. „price taker“ – cena je dána objektivně trhem Ø tržní podíl každé z firem je pouze minimální Ø individuální poptávka firmy (poptávka po produkci jedné firmy) je nekonečně elastická – rovnoběžka s osou „x“ na úrovni tržní ceny Ø křivky průměrných a mezních příjmů jsou totožné a splývají s křivkou individuální poptávky Výstup firmy v SR Firma volí takový výstup, při kterém maximalizuje zisk, čili tam, kde: • je maximální rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady, neboli: • se rovnají mezní příjmy a mezní náklady Výstup firmy v SR Zjištění optimálního výstupu firmy Ø 1. nutná (nikoli postačující podmínka): MR = SMC TR – STC = π max. – provedeme maximalizaci ziskové funkce → ∂TR/∂Q - ∂STC/∂Q = 0, čili: MR – SMC = 0 → zjistíme Q, při němž platí uvedená podmínka Ø 2. postačující podmínka: druhá derivace ziskové funkce je menší než nula: ∂^2π/∂Q^2 < 0, tzn.: zjišťujeme Q, kde křivka SMC protíná křivku MR zdola, v opačném případě Q maximalizující ztrátu Nabídka firmy v SR Ø křivka individuální nabídky (nabídky firmy) je tvořena rostoucí částí křivky SMC, zdola omezenou bodem min. AVC Ø firma musí krátkodobě pokrýt alespoň variabilní náklady (musí platit mzdy, energii atd.) Ø fixní náklady (zpravidla odpisy) nemusí být krátkodobě pokryty Nabídka firmy v SR Nabídka DoKo odvětví v SR – konstantní ceny vstupů Nabídka DoKo odvětví v SR – rostoucí ceny vstupů Výstup firmy v LR Ø v dlouhém období může firma měnit objem všech výrobních faktorů Ø optimální výstup – tam, kde P = MR = LMC Ø optimální výstup – ovlivněn volným vstupem do odvětví a výstupem z odvětví Ø DoKo. firma vykazuje dlouhodobě nulový ekonomický zisk – dlouhodobé optimum firmy Výstup firmy v LR DoKo. firma je v dlouhodobé rovnováze, pokud neexistuje důvod pro vstup do odvětví či pro odchod z odvětví Výstup firmy v LR Je-li tržní cena vyšší než LAC, firma dosahuje ekonomického zisku – pouze krátkodobá rovnováha Výstup firmy v LR Je-li tržní cena nižší než LAC, firma vykazuje ztrátu – opět pouze krátkodobá rovnováha Nabídka firmy v LR Je správné následující tvrzení?: „Křivka nabídky firmy v LR je totožná s rostoucí částí křivky LMC zdola omezenou minimem LAC.“ Nabídka doko. odvětví v LR Nabídka odvětví = množina dlouhodobých rovnovážných bodů odvětví = množina průsečíků posunující se tržní poptávky a krátkodobých křivek tržní nabídky LIS křivka (Long Industry Supply) – dlouhodobá křivka nabídky odvětví LIS křivka a konstantní ceny vstupů Tvar LIS křivky závisí na cenách vstupů, resp. na tom, zda a jak se ceny vstupů mění LIS křivka a rostoucí ceny vstupů LIS křivka a klesající ceny vstupů Efektivnost DoKo. Výrobní a alokační efektivnost: Ø Výrobní efektivnost: firma vyrábí daný výstup s minimálními LAC – v krátkém období firma nemusí vyrábět s minimálními AC ! Ø Alokační efektivnost: je vyráběn takový výstup, který si spotřebitelé nejvíc přejí – realokací zdrojů nelze zvýšit výstup firmy ani užitek spotřebitele (neex. náklady mrtvé váhy) – platí pokud P=MC Přebytek výrobce