Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol l charakteristika monopolu l příčiny jeho vzniku l volba rovnovážného výstupu l stanovení ceny monopolem l křivka nabídky monopolu l cenová diskriminace l alokační a výrobní efektivnost monopolu l regulace monopolu Literatura k přednášce Soukupová et al.: Mikroekonomie. Kapitola 9, str. 263 – 290. Charakteristika monopolu l monopol JE jednou z forem konkurence l existence JEDINÉHO subjektu na straně nabídky l nepřekonatelné bariéry vstupu do odvětví l monopolní firma je tzv. „price maker“ l neexistují blízké substituty k produkci nabízené monopolní firmou l individuální poptávková křivka je zároveň tržní poptávkovou křivkou Příčiny vzniku monopolu • Výše průměrných nákladů: jedna firma uspokojuje tržní poptávku s nižšími průměrnými náklady, než kdyby v odvětví působilo více menších firem, resp. odvětví s vysokými fixními a nízkými mezními náklady PŘIROZENÝ MONOPOL nejčastěji rozvodné sítě – např. ČEPS a.s., vodovody a kanalizace, Český Telecom (do určité doby) Příčiny vzniku monopolu • Kontrola přírodních zdrojů: jediná firma kontroluje přírodní zdroje potřebné pro výrobu daného produktu tzv. PŘÍRODNÍ MONOPOL (nikoli přirozený!) např.: ?? Příčiny vzniku monopolu • Uměle – zásahem státu: stát udělí výsadní právo vyrábět daný produkt určité firmě např.: Česká pošta (listovní zásilky), ČNB (emise bankovek a mincí) • Právní restrikce – patenty a copyrights: např.: práva filmových společností (Warner Brothers, Universal, atd.) Příčiny vzniku monopolu – minimální efektivní rozsah Rovnovážný výstup monopolu takové Q, při němž MR = MC Zisk monopolu l monopol může realizovat ekonomický zisk i v dlouhém období X firma v DoKo. l velikost zisku (či ztráty) závisí na poptávce po produkci monopolu a na výši nákladů l realizuje-li monopol ztrátu, při rozhodování o pokračování ve výrobě postupuje stejně jako DoKo. firma Bod ukončení činnosti monopolu v SR monopol v krátkém období ukončí činnost, pokud P ≤ AVC Bod ukončení činnosti monopolu v LR v dlouhém období musí cena pokrýt alespoň AC, tzn. monopol nemůže být dlouhodobě ve ztrátě Nabídková křivka monopolu nabídková křivka monopolu nemůže být ztotožněna s křivkou MC: monopol stanovuje cenu vyšší než MC → křivka MC nevyjadřuje vztah mezi nabízeným množstvím a cenou jednomu rovnovážnému výstupu může odpovídat více cen, nebo: jedné ceně může odpovídat více rovnovážných výstupů Vztah mezi cenou a výstupem při různě skloněných poptávkových křivkách mohou nastat následující situace: Vztah mezi cenou a výstupem Stanovení ceny monopolem l monopol nemůže stanovovat libovolnou cenu → musí brát v úvahu ochotu spotřebitelů danou cenu zaplatit l cena je vyšší než MR i než MC (srovnej s DoKo.) l rozdíl mezi cenou a MC je ovlivněn cenovou elasticitou poptávky l čím elastičtější poptávka, tím menší rozdíl P a MC Pravidlo převrácené elasticity MC = MR MC = P.(1+1/e[PD]) P = MC/(1+1/e[PD]) if e[PD] = -3, pak P = 1,5 násobek MC if e[PD] = -15, pak P = 1,125 násobek MC Cenová diskriminace monopolu l cenová diskriminace = stanovování rozdílných cen stejných výrobků bez „nákladových důvodů“ l cenová diskriminace jako důsledek určité monopolní síly l cílem cenové diskriminace je získání přebytku spotřebitele monopolní firmou l různé formy cenové diskriminace (diskriminace v čase, ceny dle odebraného množství atd.) Cenová diskriminace prvního stupně čistě teoretická situace – monopol stanoví každému spotřebiteli maximální cenu, kterou je ochoten za každou jednotku zaplatit Cenová diskriminace druhého stupně stanovení různých cen za různá kumulovaná množství – např. množstevní slevy Cenová diskriminace třetího stupně rozdělení spotřebitelů na skupiny, z nichž každá má vlastní poptávkovou křivku Cenová diskriminace v čase např. trh s Windows XP Professional – opět rozdělení spotřebitelů podle cenové elasticity poptávky Stanovení ceny ve špičkách zvýšená spotřeba statku ve špičce zpravidla vede k růstu mezních nákladů (z kapacitních důvodů) a tím i k růstu ceny Alokační a výrobní efektivnost monopolu l alokační (ne)efektivnost – není vyráběn takový výstup, jaký si spotřebitelé nejvíc přejí – je vyráběn menší výstup a za vyšší cenu než v DoKo. – vzniká DWL l výrobní (ne)efektivnost – monopol nevyrábí s minimálními AC (ani v LR) Regulace monopolu l zpravidla cenová regulace – stanovení maximální ceny monopolu státem l snaha státu stanovit cenu co nejblíže úrovni mezních nákladů – snaha o aplikaci DoKo. l problém: a) jak stát pozná výši MC monopolu? b) cena na úrovni MC může monopolu přivodit ztrátu – přirozený monopol Důsledek cenové špatně provedené regulace pro přirozený monopol