Mikroekonomie II – Přednáška č. 7: Oligopol Ú charakteristika oligopolu Ú kartel Ú Cournotův model duopolu Ú oligopol s dominantní firmou (cenovým vůdcem) Ú Sweezyho model (se zalomenou křivkou poptávky) Ú Nashova rovnováha Charakteristika oligopolu Ú malý počet firem (alespoň dvě) Ú vysoký stupeň vzájemné rozhodovací závislosti Ú homogenní i diferencovaný produkt Ú významné bariéry vstupu do odvětví a výstupu z něj (ale nejsou nepřekonatelné) Ú bariéry vstupu: úspory z rozsahu, limitní ceny, právní restrikce, náklady na diferenciaci produktu atd. Ú oligopolní firma je „price maker“ Kartel Ú kartel = smluvní neboli koluzivní oligopol Ú skupina firem, chovající se jako monopol s více závody Ú cíl kartelu = maximalizace zisku celého odvětví (nikoli jednotlivých firem) Ú π = P.Q – [TC[1](q[1]) + TC[2](q[2]) +…+ TC[n](q[n])] Ú MR(Q) = MC[i](q[i]) Ú příklad kartelu: OPEC – homogenní oligopol Rovnováha kartelu MR(Q) = MC[i](q[i]) Zásadní problémy kartelu Kartel je značně nestabilní uspořádání oligopolního trhu, protože: • je většinou nelegální • tudíž nelze právně vymáhat dodržování kartelové dohody • if nestejné zisky firem v kartelu, odstředivé tendence • tendence firem stanovit nižší cenu než je cena kartelu a tím zvýšit svůj tržní podíl a zisk Cournotův model PŘEDPOKLADY: • v odvětví existují pouze 2 firmy (duopol) • produkce obou firem je homogenní → stejné nákladové křivky • firmy znají tržní poptávku • firmy považují výstup konkurenční firmy za konstantní, tzn. firmy neodhadují vzájemné reakce na změnu výstupu a ceny • MC = AC = 0 (pro zjednodušení) Cournotův model – nastolování rovnováhy 1. firma vstoupí na trh a domnívá se, že je na trhu sama – firma zná tržní poptávku. Na základě rovnosti MR[1] a MC bude realizovat 50 jednotek produkce Cournotův model – rovnovážný stav Cournotův model – reakční křivky Ú firma při volbě výstupu q[1] očekává, že druhá firma dodává výstup q[2] → Q = q[1]+q[2] Ú tržní cena P(Q) = P(q[1]+q[2]) Ú zisková funkce obou firem: π[1]=TR[1]-TC[1] = P(q[1]+q[2]).q[1] – TC(q[1]) π[2]=TR[2]-TC[2] = P(q[1]+q[2]).q[2] – TC(q[2]) Ú známe-li tržní poptávku: P=200–Q, pak: P=200 – (q[1]+q[2]) → TR[1]=[200 – (q[1]+q[2])].q[1] [ ]TR[2]=[200 – (q[1]+q[2])].q[2] Cournotův model – reakční křivky Ú při nulových nákladech bude zisk firem maximalizován, pokud MR[1] i MR[2] bude roven nule: Ú MR[1]=200–2q[1]–q[2]=0 → q[1]=(200–q[2])/2 Ú MR[2]=200–q[1]–2q[2]=0 → q[2]=(200–q[1])/2 Ú rovnice pro q[1] a q[2] jsou rovnice reakčních křivek obou firem Ú tržní cenu zjistíme dosazením q[1] a q[2] do rovnice poptávky Cournotův model – rovnováha pomocí reakčních křivek Oligopol s dominantní firmou Ú dominantní firma = cenový vůdce – firma, jejímiž jedinými konkurenty jsou firmy na tzv. konkurenčním okraji (konkurenční lem) Ú konkurenční lem přebírá cenu od dominantní firmy (podmínky jako v DoKo.) Ú max. zisk pro dominantní firmu: MR=MC [Ú ]max. zisk pro konkurenční lem: P=MC[i](q[i])[] Model se zalomenou křivkou poptávky PŘEDPOKLADY: • firmy vyrábějí diferencovaný produkt • sníží-li firma cenu, ostatní ji budou následovat • zvýší-li firma cenu, ostatní ji následovat nebudou Model se zalomenou křivkou poptávky Nashova rovnováha Ú modely založené na teorii her Ú hráč – strategie – výsledky Ú chování firem: kooperativní X nekooperativní Ú kooperativní chování – firmy mohou uzavřít dohodu o volbě strategie Ú nekooperativní chování – firmy nemohou uzavřít dohodu o volbě strategie Ú uvažujeme 2 firmy, každá volí mezi 2 strategiemi Nashova rovnováha Nashova rovnováha = výsledek takových strategických rozhodnutí firem, která vedou ke stabilnímu řešení – takové, které je nenutí měnit své chování Nashova rovnováha nastává, jestliže: máme dvojici strategií a a b, přičemž a je nejlepší strategií firmy A při současném uplatnění strategie b firmou B, a strategie b je nejlepší strategií firmy B při současném uplatnění strategie a firmou A V Nashově rovnováze má vzájemná informovanost firem nulový význam Nashova rovnováha Ú Nashova rovnováha nemusí vždy znamenat řešení, které je nejlepší pro jednotlivé hráče – viz. „vězňovo dilema“ Ú vězňovo dilema – nekooperativní hra – 2 podezřelí, strategie přiznat se/nepřiznat se Ú nabídka: „když se přiznáš, budeš propuštěn, zatímco tvůj komplic, který se nepřiznal dostane 36 měsíců“ Vězňovo dilema Vězňovo dilema – aplikace na strategii 2 firem Opakované hry Ú firmy mohou volit své strategie opakovaně Ú a to na základě chování konkurence Ú tendence uzavírat dohody, jelikož se může zlepšit pozice obou firem – na rozdíl od nekooperativních her Ú rozdílná řešení v případě jednorázových her a v případě opakovaných her Ú např. dodržení či nedodržení kartelové dohody Opakované hry