Způsoby zvyšování bohatství: těžba kovu, získání kolonií se zásobami zlata, zahraniční obchod Klasická škola - liberalismus - X merkantilismu, ,,hospodářství přirozený systém" nevměšování se =,,laissez faire", Adam Smith, 1776 ,,Pojednání o podstatě a původu bohatství národů", fungování tržního mechanismu, bohatství = reálný národní důchod, trh nástroj koordinace Klasici - Ricardo, Malthus, Say, problémy klasické školy: zanedbání mikra + D strana byla považována za nevýznamnou Neoklasika - počátek 70. let XIX. st.; teorie mezní užitečnosti, mikro pohled, Marschall 1930s velká deprese pocit, že klasická škola selhala změna Keynesiánství - J.M.Keynes - ,,Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz" (1936) rovnováha ustanovena na neúplném využití zdrojů Stagflace 1970s = HDP a cen keynesiánství nedokázalo vysvětlit neoklasicismus = konservatismus osobní svody, liberalismus, trh, X státním zásahům Monetarismus - M.Friedman - ,,Za vším hledej peníze" Kdy a k jakým změnám v hlavním proudu ekonomické teorie došlo v průběhu 20. století? METODY EKONOMIE Pozitivní ekonomie ­ popis hospodářství jaké je X normativní ekonomie - popis hospodářství obsahující hodnotové soudy Uveďte příklady pozitivních a normativních výroků. Mikroekonomie X makroekonomie Jaké jsou rozdíly v zaměření mikra a makra? ceteris paribus ­ za jinak stejných podmínek rozlišování krátkého a dlouhého období (SR a LR) post hoc klam - to že jev A předchází jevu B, nemusí zároveň znamenat, že A je příčina B hranice výrobních možností Lafferova křivka posun po křivce změna proměnné X posun křivky jiné proměnné PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com MICRO 1 - Ekonomická teorie a metody Libor Žídek, katedra ekonomie, místnost 613, zidek@econ.muni.cz, konzultace UT 14:00 ­ 15:30 Ekonomie zkoumá, jak lidé a společnost rozhodují o využití vzácných zdrojů, které mají alternativní užití, za účelem výroby různých statků a služeb a jak jsou tyto komodity rozdělovány pro současnou a budoucí spotřebu mezi jednotlivé osoby a skupiny ve společnosti ZÁKLADNÍ TERMÍNY potřeba -pocit, že se něčeho nedostává Jmenujte příklady ekonomických a neekonomických potřeb statky ­ slouží k uspokojování potřeb ekonomické statky ­ výsledky hospodářské činnosti za využití zdrojů zdroje v ekonomii = výrobní faktory půda ­ není homogenní Co zahrnujeme do výrobního faktoru ,,půda"? Vysvětlete, proč není půda homogenní. práce ­ nositel člověk, účelná a cílevědomá činnost intenzita práce ­ množství práce vynaložené za časovou jednotku produktivita práce ­ účinnost vynakládané práce Uveďte jakým způsobem zvýšíte intenzitu a produktivitu práce. dělba práce = specializace - specializace produktivity práce Vysvětlete jak probíhá dělba práce při výrobě špendlíků. Proč vede specializace k růstu produktivity? kapitál ­ výsledek předchozí výroby statky neslouží ke konečné spotřebě, ale vstupují do výroby prvotní výrobní faktory = půda a práce X druhotný = kapitál Co je základem rozdílů mezi prvotními a druhotným výrobním faktorem? výnosy z výrobních faktorů = mzda, renta, zisk nebo úrok Jaké získáváte příjmy z výrobních faktorů? přímé rozdělování ­ to co bylo vyrobeno je přímo přiděleno jednotlivým subjektům naturální hospodářství směna ­ subjekty obdrží peněžní důchod za který ve směně nakoupí potřebné statky základem směny existence dělby práce a soukromého vlastnictví tržní hospodářství HISTORIE Merkantilismus ­ bohatství = peníze (zlato) zvyšování bohatství=hromadění peněz; PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com