MICRO 10. - Monopolistická konkurence Otázky: Co je oligopol? Zakreslete oligopolní situaci s dominantní firmou a konkurenčním lemem. Jak se chová dominantní firma a jak konkurenční lem? Je oligopolní trh homogenní? Kdo je price taker a kdo price maker? Proč se reguluje monopol? Jaké formy regulace znáte? Popište systém progresivního zdanění. Jaké dopady má cenová regulace? Jaké dopady má zavedení minimální ceny? Monopolistická konkurence: * charakteristické rysy: * produkce jednotlivých firem není identická produkt je diferencovaný ale téměř dokonalé substituty * ale silný konkurenční vliv jméno firmy, reklama, tradice, zvyky spotřebitelů, kvalita, dodatečné služby * neexistují bariéry vstupu do odvětví Charakterizujte trh monopolistické konkurence. Uveďte příklady takových trhů. * firma je na svém trhu v postavení monopolu ALE v LR nemůže dosahovat monopolního zisku může dosahovat i ztrátu * pokud mimořádný zisk v SR přiláká do odvětví další výrobce D * tendence k nulovému ekonomickému zisku Jak se mění situace v SR a LR? * čím menší preference výrobků tím více se cena blíží AC * ALE firma nevyrábí za situace AC = MC nejsou minimalizovány průměrné náklady * P > MC Vyrábí monopolistická konkurence s maximální efektivitou? Neefektivnost nedokonale konkurenčních trhů * všechny struktury nedokonale konkurenčních trhů jsou neefektivní * výrobní efektivnost: minimalizovány náklady na jednotku produkce = AC je MIN * alokační efektivnost: efektivnost ve spotřebě MC = P Zakreslete jednotlivé typy nedokonalé konkurence a ukažte proč jsou neefektivní. * přebytek spotřebitele: rozdíl mezi poptávkovou křivkou a skutečně placenou cenou * přebytek výrobce: rozdíl mezi částkou, za kterou by výrobci byli ochotni prodat a částkou, kterou skutečně získají * náklady mrtvé váhy (DWL): část přebytků, které se nerealizují v důsledku omezení rozsahu produkce Zakreslete přebytek výrobce a spotřebitele v případě monopolu. PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com