MICRO 2 - Východiska a souvislosti hospodářství Otázky: Co zkoumá ekonomie? Co je to potřeba? Jaké znáte druhy statků? Jak označujeme zdroje v ekonomii? Jsou v zdroje vzácné a proč? Jaké jsou charakteristické rysy jednotlivých výrobních faktorů? Co zahrnujeme do výrobního faktoru půda? Je tento faktor homogenní a proč? Jak byste charakterizovali kvalitu pracovní síly? Jaký je rozdíl mezi intenzitou a produktivitou práce? Čím je důležitá a jaké má dopady dělba práce? Proč dělíme výrobní faktory na prvotní a druhotné? Jaký je rozdíl mezi přímým rozdělováním a směnou? Jaký je rozdíl mezi naturálním a tržním hospodářstvím? Kdo je představitel klasické školy? Proč je klasická škola významná? Kdy nastupuje neoklasika a jací jsou její představitelé? Kdo byl J.M.Keynes a jaký je jeho přínos ekonomii? Kdy a proč dochází k odklonu od keynesiánství? Jaký je rozdíl mikro X makro? Co znamená ceteris paribus? Jaký je rozdíl mezi normativní a pozitivní ekonomií? Proč je důležité rozlišování na dlouhé a krátké období? Uveďte příklad, kde se domníváte, že existuje rozdíl mezi dlouhodobým a krátkodobým dopadem? Co to je post hoc klam? DÚ: zeptat se doma jaké mají rodiče praktické zkušenosti s fungováním CPE Tendence v ekonomice: * maximalizace výsledku dosahovaného výrobními faktory * snaha co nejúčelněji využívat výrobní faktory Vysvětlete předchozí tendence. omezenost zdrojů nutnost volby Vysvětlete na příkladech jak mohou firmy volit? se stejným množstvím VF různé množství rozdílných statků a služeb společnost v daném čase disponuje určitým množstvím VF + významný faktor technologie pokud dáno množství VF + technologie existuje hranice výrobních možností maximálně dostupné kombinace produkce uvedených statků hranice, kterou nejde při daném množství a kvalitě VF překonat rozšiřování výroby jednoho statku jen na úkor omezování výroby druhého statku Výrobní efektivnost - ekonomika dosahuje výkonu na hranici výrobních možností společnost nemůže výrobu jednoho statku aniž by výstup jiného statku Paretto optimální situace Náklady obětované příležitosti = alternativní náklady - náklady druhé nejlepší varianty Vysvětlete koncept nákladů obětované příležitosti ­ uveďte příklady. Posun křivky hranice výrobních možností - technologie tvorba K = současné spotřeby a zároveň spotřeby budoucí tvorba K vliv na posun hranice výrobních možností Proč a jak posunuje tvorba kapitálu hranici výrobních možností? ------------------------- Zákon klesajících výnosů - jeden VF a ostatní konst zpomalování tempa produktu působí v SR + ovlivněn kvalitou VF + v případě překročení optimálního množství VF Tanky Plavky PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com Konstantní výnosy z rozsahu - množství všech VFů proporcionální produkce rostoucí a klesající výnosy z rozsahu ------------------------- dělba práce v důsledku směny a zároveň impuls pro směnu Vysvětlete předchozí tvrzení. přímá výměna = barter peněžní směna (kožešiny, koření, sůl, plátno) Jaká forma výměny je efektivnější a proč? požadavky na prostředek směny ­ dělitelnost, trvanlivost, stejnorodost, velká hodnota Osvětlete na příkladech požadavky na prostředek směny. funkce peněz - prostředek směny - schopnost peněz zprostředkovat směnné relace míra hodnot - oceňování statků a služeb uchovatel hodnoty - schopnost uchovat si kupní sílu Vysvětlete funkce peněz. Příklady: Příklad č.1: Možnosti výroby kalhot a chleba ve společnosti jsou dány následující tabulkou: A B C D E F kalhoty 0 1 2 3 4 5 chleba 20 19 17 13 6 0 Zakreslete hranici výrobních možností. Vysvětlete jaké je výroba v bodech A a F. Co může říct o následujících situacích, kdy se vyrábí 3 kalhoty a 10 kusů chleba, 1 kalhoty a 17 kusů chleba, 3 kalhoty a 18 kusů chleba. Příklad č.2: Které z následujících vyjádření je pozitivní a které normativní? a. Minimální mzda by měla vzrůst, aby se pomohlo chudým vrstvám b. Přímé daně jsou férovější než daně z majetku c. Pokles kurzu koruny vyvolá vzestup exportních schopností českých výrobců d. Lidé s fixním příjmem jsou postiženi inflací e. Vládní deficity jsou nezodpovědné Příklad č. 3: Následující ekonomické zdroje používá universita k zajištění vzdělání. Rozhodněte, o který výrobní faktor se jedná. a. Přednáška pana docenta Fuchse z Mikra b. Zemní plyn, který je užit k vytápění místností c. Počítače v počítačové učebně d. Konzultace poskytnutá panem doktorem Bauerem e. Tabule ve třídách f. Voda používaná na Přírodě při pokusech Příklad č. 4: Představte si, že máte 100 minut denně a každou minutu se můžete naučit jedno anglické nebo německé slovíčko, zobrazte svou hranici výrobních možností. Proč má křivka negativní sklon? Je někdo zobrazen koncept omezených zdrojů? Jak je zobrazena možnost volby? Kde a jak jsou zobrazeny náklady obětované příležitosti? Příklad č.5: Předpokládejte, že si osvojíte nový styl učení a dokážete se naučit dvě anglická slovíčka za minutu, jak se změní vaše PPF? Jak se změní náklady na naučení jednoho německého slovíčka? PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com