MICRO 4 ­ Trh a jeho vlastnosti Otázky: Co je koordinace? Jaké principy hospodářského života znáte? Vysvětlete fungování centrálně plánované ekonomiky? Na jaké problémy toto fungování naráží? Co je charakteristické pro tržní systém koordinace? Jaké typy nabídky znáte? Nakreslete její křivku a zdůvodněte tvar. Co říká zákon rostoucí nabídky? K čemu slouží cena? Jaké znáte tržní subjekty a jaké jsou mezi nim vztahy? trh * trh není homogenní je možno rozlišit: a. regionálně: místní, národní a světový b. hledisko dle předmětu směny: trh výrobků a služeb, trh peněz, trh kapitálu, trh půdy, trh práce, ... c. dílčí (jednotlivý výrobek) a agregátní (veškeré zboží) - makro Uveďte příklady jednotlivých trhů. * cena ­ vyjádření mezi D a S + změny ceny jsou vyvolány změnami jejich poměru * trh je v rovnováze, pokud je S rovna D * rovnovážná cena ­ průsečík S a D - všichni, kteří jsou ochotni při rovnovážné ceně P vyrábět na trhu prodají a současně jsou uspokojeni všichni, kteří jsou při rovnovážné ceně ochotni nakupovat. není stimul ke změně výroby * pavučinový model Vysvětlete, kdy je trh v rovnováze. Zakreslete situaci, kdy stát stanoví maximální cenu. konkurence * konkurence - proces střetávání různých, zpravidla protikladných zájmů tržních subjektů * konkurence nutnou podmínkou pro fungování trhu Vysvětlete význam konkurence pro fungování trhu ­ uveďte příklady. * konkurence napříč trhem ­ konkurence mezi nabídkou a poptávkou V jakém vztahu jsou zájmy nakupujících a prodávajících? * konkurence na straně poptávky a konkurence na straně nabídky (převaha S nad D) * konkurence cenová X necenová (kvalita produkce, servis, značka...) V čem je podstata cenové konkurence? Uveďte konkrétní příklady necenové konkurence. PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com typy konkurence * monopol - výsadní postavení určitého subjektu -realizuje výhodu oproti jiným konkurentům * je formou konkurence! * příčiny vzniku: přírodní, administrativní, kontrola zdrojů, ekonomické síly, přirozený Jmenujte příklady monopolů dle jednotlivých příčin jejich vzniku. * dokonalá konkurence ­ abstrakce (mnoho výrobců, volný vstup do odvětví, kvalita srovnatelnáexistuje jediná cena - objektivní vůči výrobcům) zisk pokud nákladů Uveďte příklady trhů blížících se dokonalé konkurenci. * nedokonalá konkurence - monopololigopolmonopolní konkurence Charakterizujte jednotlivé typy nedokonalé konkurence. zdroje tržních nedokonalostí * soukromý statek - výrobce je schopen omezit spotřebu na ty spotřebitele, kteří jsou ochotni za výrobek zaplatit (vyloučitelnost ze spotřeby ­ rivalitní spotřeba) * rivalitní spotřeba - spotřeba výrobku snižuje jeho dostupné množství pro ostatní spotřebitele Jmenujte příklady soukromých statků. * veřejný statek * jsou-li nabídnuty jednomu subjektustávají se dostupné i subjektům jiným (nevyloučitelnost ze spotřeby ­ nerivalitní spotřeba) * spotřeba dodatečných jednotek statku není spojena s nutností podstoupit obět Jmenujte příklady veřejných statků. * tržní koordinace a nežádoucí důsledky + nepřiměřené sociální tvrdosti (makro) V jakých oblastech se projevuje negativní tržní koordinace? * příčiny: * nedokonalá konkurence * extrenality - pozitivní X negativní ­ pozitivně nebo negativně ovlivňují jiné subjekty aniž za ně musí být placeno, nebo jsou za tuto činnost odškodněny * vlastnická práva Uveďte příklady pozitivních a negativních externalit. PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com