MICRO 9. - Oligopol Otázky: Charakterizujte rozdíly mezi DK a monopolem. Jaké jsou důvody vzniku monopolu? Jakou podobu na sebe bere nabídková křivka u monopolu? Vyrábí monopol při MC = MR a proč? Jaký tvar má křivka MR? Jak vzniká monopolní zisk? Vyrábí monopol množství odpovídající maximalizaci užitku spotřebitelů? Co je u monopolu kritizováno? Co znamená, že je hospodářství má homogenní strukturu? Co označujeme jako kartel, trust a koncern? * často sektory s rychlým rozvojem nových techno (mobilní tel) * oligopol - několik málo firem několik podob oligopol s dominantní firmou a konkurenčním lemem: * podstatnou část produkce dodává dominantní firma * dominantní firma určuje cenu na trhu i objem své produkce * rozdíl tržní poptávce D a poptávce po výrobcích dominantní firmy DD je prostor pro konkurenční lem * konkurenční lem se chová jako DK s objektivně určenou cenou Jak se chová dominantní firma a jak konkurenční lem? * podmínky oligopolní rovnováhy, pro cenu oligopolu platí: * vytváří rovnováhu tržní D a S * zabezpečí dominantní firmě vyšší zisk * umožní konkurenčnímu lemu efektivní podnikání * nerovnocenné postavení firem na trhu price maker + price takers * cenová konkurence účinným nástrojem protimonopolní regulace: * monopol narušuje konkurenci regulace = úřady na ochranu hospodářské soutěže * hlavní nástroje: zákonné normy - X zneužití výhody (např. protikartelové zákonodárství) daňová politika - progresivní zdanění státní vlastnictví - podnik nesleduje ziskové kritérium využívání tržního prostředí formou a. stimulace konkurenčního prostředí b. cenovou regulací. Vysvětlete hlavní nástroje protimonopolní regulace * X cenové regulaci: * administrativní stanovení ceny není optimální alokace (nedá se zjistit, kde AC min) * ztráta motivace * P > AR neplyne nevýhodnost pro spotřebitele Jaké jsou argumenty proti cenové regulaci? * zavedení minimálních cen ­ tlak slabších konkurentů - obava z ,,dravých cen" * regulace X: * smlouvám mezi výrobci a prodejci o cenách * vázaném prodeji: zboží A prodáno jen pokud zároveň odebráno zboží B * cenové diskriminaci: firma prodává tentýž výrobek na různých trzích za různé ceny Uveďte příklady pro jednotlivé oblasti regulace. * + státní zásahů = okamžité řešení X tržní řešení LR * - státní zásah = omezení konkurence + nikdo neví jak by měla situace na trhu vypadat PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com