1. Vysvětli, co znamená, zeje firma: • výrobně efektivní • alokačně efektivní 2. Definuj: • přebytek výrobce • přebytek spotřebitele 3. Vysvětli, proč může být v SR pro firmu výhodné vyrábět, i když je při dané ceně ztrátová. 4. Spotřebitel spotřebovává 2 statky (X a Y). Co musí platit, aby byl spotřebitel v rovnováze? 5. Čím j e dán tvar křivky mezního produktu? 6. Čím je dán tvar křivky mezních nákladů v krátkém období? 7. Čím je dán tvar křivky mezních nákladů v dlouhém období? 8. Je-li firma na dokonale konkurenčním trhu v rovnováze a je zisková, platí: • situace může nastat v krátkém období • MR=MCaP>AC • situace nemůže nastat • MR=MCaPAC 9. Která tvrzení j sou pravdivá? • tvar indiferenčních křivek je odvozen z axiomů racionality • indiferenční křivky mají zápornou směrnici • čím více se po indiferenční křivce pohybujeme doprava, tím větší je celkový užitek • rozpočtové omezení má kladnou směrnici • indiferenční křivky se neprotínají, protože platí axiom nenasycenosti • růst důchodu způsobí posun rozpočtové linie doprava nahoru 10. Je-li firma na dokonale konkurenčním trhu v rovnováze, musí vždy platit: • MR=AR • MC=MR=AR • MR=MC • AR=MC • MC=AC • AC=AR 11. Cenová elasticita poptávky • vyjadřuje poměr procentní změny poptávaného množství a procentní změny ceny statku • u poptávky s konstantním sklonem cenová elasticita klesá směrem doprava dolů • dokonale elastická poptávka j e horizontální • pokud je záporná, jde o statek luxusní • poptávka je elastická, pokud s poklesem ceny poroste celkový příjem • pokud je pokles ceny z 6 na 3 doprovázen růstem poptávaného množství z 13 na 16, je poptávka elastická 12. Dokonale konkurenční firma maximalizující zisk má MR = 16 Kč a min AC = 13 Kč. Situaci zakreslete do grafu. Rozhodněte, zda firma realizuje zisk či ztrátu a zakreslete do grafu. Jaká úroveň AVC odpovídá bodu ukončení činnosti této firmy? Zakreslete. Nejprve musíte vždy určit rovnováhu firmy (a rovnovážné množství produkce)... .tedy MR=MC! Teprve když znáte rovnovážné množství produkce, můžete srovnávat AR a AC a tedy určit zisk/ztrátu!